ویرگول
ورودثبت نام
Ami Reza Mohammadi
Ami Reza Mohammadi
خواندن ۱۰ دقیقه·۴ سال پیش

ابربازی، فراتر از یک رویداد شتابدهی عادی


در این پست قصد دارم در رابطه با رویداد ابربازی که ابرآروان برگزار کرده بنویسم. با این هدف که تجربم در این رویداد رو به عنوان یک شرکت کننده به اشتراک بزارم با :

  • شرکت کننده های سال های بعدی این رویداد
  • کسایی که در رویدادی مشابه شرکت کرده و یا اونرو برگزار کردن تا با استاندارد های این رویداد آشنا بشن
  • برگزار کنندگان این رویداد

لوس نیستم، چاپلوسم نیستم!

این پست رو تقریبا در اوسط مهر 99 مینویسم و در 20 مهر و کمی قبل از اعلام نتایج برنده های رویداد به اشتراک میزارم که ی موقع این برداشت که این پست به خاطر لوس کردن خودم برای آروان :) یا احیانا بعد اعلام نتایج و تحت تاثیر اون نباشه. خوشحال میشم اگه بقیه دوستانی که تو این رویداد شرکت کردن هم بیان زیر این پست نظر بدن اگه قابل دیدن :)

جوایز اصلی
جوایز اصلی

مقدمه و تعریف از خود!

خب اولش یکم داستان بگم که اصلن من با این رویداد چجوری آشنا شدم و من کیم. دانشجوی سال دوم ارشد هوش مصنوعی در دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان، کار اصلیم هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، به صورت تخصصی تر در حوزه AutoML و اگه خواستین بیشتر بدونین اینجا کلیک کنید. علاقه مند به استارتاپ و کارآفرینی و به صورت اکادمیک هم به کار های applied Machine learning علاقه دارم و سابقه دو شکست استارتاپی هم داشتم.


آشنایی من با آروان و ابربازیش :)

ی روزی از روز ها :) یکی از دوستام که الان اصن یادم نمیاد کی بود :) بهم گفت که ی شرکتی میشناسه به اسم ابرآروان که به نظرش خیلی کار درسته و اگه بتونم برای پروژه سربازی براشون طرح پیشنهادی بنویسم و خلاصه قاطیشون شم خیلی میتون بهم کمک کنه. پیگیر شدم و از طرفی ی ذهنیتی هم داشتم از آروان. دکوراسیون کاربردی و ساده غرفشون در الکامپ 98 و حضور وزیر جوان تو غرفشون همون لحظه کن من اونجا بودم و نشوندن وزیر روی بین بگ های غرفه :) خاص بود و فکر شده. سایتشون رو چک کردم و حقیقتا حال کردم باهاشون. یکم که سرچ کردم چیزایی شنیدم که خیلی کنجکاوم کرد. آروان کار های خاصی میکنه که قبلا ندیده بودم. یکم که سرچ کنین یا از مصاحبه های بنیان گذارانش که بشنوین خیلی در مورد این ویژگی های خاص سوال میشه. مثل اسم هایی که برای افراد گذاشتن به جای لفظ های CTO , CEO مثل ناخدا و مرشد و ... یا حقوق شفاف، نوشتن در مورد حملاتی که بهشون شده در بلاگ خودشون با جزییات در حالی که عموما این مسایل اعلام عمومی نمیشه که به اعتبار شرکت لطمه نزنه و از همه جالب تر برای من کلاس کاری و سواد و شخصیت بنیان گذاران آروان. اسم هم نمیبرم چون خود آروانی ها اصن اعتقادی به این ندارن که کسی صاحب و همه کاره آروانه و این اسم شرکته که باید همه جا بدرخشه و خب اون تعدادی که من میشناسم از تیم آروان همه اوکین. خیلی دوس دارم بنویسم براتون از چیزایی که خوندم و شنیدم در موردشون ولی میترسم از بحث دور بشم ولی امیدوارم کنجکاوتون کرده باشم حداقل، که خودتون پیگیر شین!

من توی جا های مختلف در مورد رویداد سوار ابرها که هرسال آروانی ها به قصد ارایه گزارش عملکرد یکساله و برنامه های آیندشون برگزار میکنن شنیده بودم و می خواستم حتما سال 98 تو این رویداد شرکت کنم. پیج هاشون رو فالو کردم و از اینستا خبردار شدم که قراره اواخر بهمن برگزار بشه. ثبت نام کردم. رویدادی رایگان! در اسپیناس پالاس! اصن هنگ میکنه آدم که چطور رویداد 3000 نفری رایگان! ( ولی خب توجیه مسیله اینه که آروان باید اینجوری تبلیغات کنه و بیلبورد زدن به دردش نمیخوره و خب هزینه این رویداد هم با توجه به اینکه اسپانسر هم داشتن برای بخشی از هزینه ها، از زدن بیلبورد در اتوبان همت کم هزینه تره! بازم حاشیه ^_^ )

من رفتم سوار ابرها که لینک بزنم با بچه های آروان و تاجایی هم موفق بودم ولی خب جزییاتش بماند. ^_^ خبر خوب برای من که کارم هوش مصنوعیه و آروانی که خدمات هوش مصنوعی نداره این بود که اولا آروان به دنبال تبدیل شدن به Google cloud, Microsoft Azure , Amazon AWS هستش پس بالاخره سمت هوش خواهد رفت و از اون مهم تر قراره یه رویداد ابربازی برگزار کنه و 999 توسعه دهنده رو زیر یک سقف جمع کنه! برای پیدا سازی ایده هایی با محوریت کلود. توصیه میکنم این رویداد رو فیلمش رو اینجا ببینین. واقعا کیفیت برگزاری در سطح جهانی بود و در مواردی حتی مثلا بهتر از رویداد مشابه Google IO.

واکنش #وزیرجوان به خبر نخستین فروش آنلاین بین‌المللی #ابرآروان
واکنش #وزیرجوان به خبر نخستین فروش آنلاین بین‌المللی #ابرآروان


و اما ابربازی ...

توی همون سوار ابرها توضیح داده شد که مراحل برگزاری رویداد ابربازی به چه شکله. ولی خب لزوما اون اتفاق ها نیوفتاد. چرا؟ دقیقا، کرونا!

اولین مرحله: پیش ثبت نام ----> ۲۷ بهمن تا ۳۰ فروردین

خیلی ساده بود. در حد اسم و فامیل و ایمیل و والسلام!

مرحله دوم: تکمیل اطلاعات ثبت نام تا 15 اردیبهشت

این مرحله اطلاعات دقیق تری گرفته شد، مثل تحصیلات و وضعیت اشتغال، به همراه اطلاعاتی از تخصص کاری با جزییات و مورد به مورد. قرار بود بر اساس تخصص های یک روزی رو مشخص کنن که توی کویرا آزمون ورودی داده بشه. هوش مصنوعی خیلی به صورت مشخص در گزینه ها نبود و من گزینه سایر رو زدم و در مورد چیز هایی که بلد بودم توضیح نوشتم. ولی خب به صورت کلی بخش های مختلفی مثل حوزه‌های مختلف برنامه‌نویسی، دیجیتال مارکتینگ، طراحی رابط کاربری و محصول و توسعه‌ی کسب‌وکار رو هم داشت و در کل، بنظرم با هر تخصصی در حوزه کامپیوتر شرکت کنین حتی اگر در عنوان ها نبود، چرا که ایده های مطرح شده در مسابقه ( ایده ها رو بعدا وقتی وارد مرحله تیم کشی شدیم اعلام کردن) بعضی هاشون تخصص های متنوع مثلا هوش مصنوعی رو لازم داشتن و خب در ثبت نام اصن عنوان هوش مصنوعی هم جزو موارد نبود! ( مثال بارزش AI writing assistant , Machine learning software ) من همون موقع ایده پیاده کردن Google Cloud AutoML رو برای آروان تو ذهنم داشتم و اصلن اول هدفم نوشتن همون ایده به صورت پروپوزال برای آروان بود. به همین خاطر امیدوار بودم که بتونم وارد رویداد بشم و بتونم اون ایده رو مطرح کنم. توی موعد مقرر ایمیل مربوط به آزمون برای من نیومد و من با یه حالت تیری در تاریکی توی اینستا یکی از استوری هاشون که مربوط به ابربازی بود رو ریپلای کردم که چرا ایمیل نگرفتم، که خوشبختانه :) جواب دادن که باید به فلان کس ایمیل بزنم و مشکلم رو بگم ک زدم و به موقع هم جواب گرفتم. برای تخصص های متفرقه توی کویرا آزمونی نداشتن ولی برام یه فرمی فرستادن که در مورد جزییات کارم و رزومه و دلیل شرکت کردنم پرسیده بودن که جزییات زیادی داشت. چیزی که بعدا از بقیه پرسیدم این بود که آزمون های کویرا هم خیلی سخت نبوده و به نظرم هدف این بوده که افرادی که خیلی شوتن رو غربال کنن، البته فقط حدسمه و امیدوارم به کسایی که کاردرست بودن و قبول نشدن بی احترامی نکرده باشم. تقریبا بعد 15 روز ایمیل زدن که قبول شدم.

تیم سازی و انتخاب ایده ----> 6 تا 13 اردیبهشت

تیم سازی به صورت آنلاین و توی راکت چت انجام شد به اینصورت که لینک دعوت به همه شرکت کننده ها فرستاده شد و داخل راکت چت یه سری چنل تعریف کردن که شامل یه سری چنل عمومی و یه سری چنل ایده ها می شد. شرکت کننده ها باید توی چنل هایی که ایده هاشون رو دوست داشتن جوین میشدن و اونجا با بحث با سایر علاقمندان تیم تشکیل میدادن. منم سعی کردم ایده هایی رو که با محوریت هوش مصنوعی بودن رو جوین شم و ببینم چند چندیم :) یک سری آزمون های شناخت شخصیت کاری و اخلاقی هم توسط آروان معرفی شد که میتونستیم رایگان شرکت کنیم مثل تست دیسک و لنگرگاه مسیر شغلی و توی تیم سازی ازش استفاده کردیم و میتونستیم از فرادرس هم یک سری از آموزش های پولی رو به رایگان داشته باشیم.

ما در نهایت ی تیم 8 نفره تشکیل دادیم با ایده content and digital analytics software که آخر پست بیشتر از ایدمون میگم واستون.


تولید MVP

خب بعد از تشکیل تیم ها، جلساتی گذاشتیم با همدیگه برای دقیق شدن روی ایده ها و در این مسیر منتور هایی هم توسط آروان معرفی شدن که بهمون کمک میکردن. بعد از مشخص شدن ایده ها تیم ها میتونستن منتور هاشون رو هم با مذاکره با منتور های معرفی شده انتخاب کنن که در مسیر تولید MVP به تیم ها کمک کنن. ما تونستیم چند جلسه با وحید اشرفیان داشته باشیم و وحید نهایتا ادوایسر تیم ما شد و فرزاد شفیعی منتور تیممون شد.

هرکدوم از تیم ها به میزان 10 میلیون تومن اعتبار در اکانت آروان دریافت کردن به مدت شش ماه که خب خیلی خوب بود و در واقع نیاز زیرساختی رو کامل برطرف می کرد.

تقریبا یک هفته وقت داشتیم که فیچر لیست ایده هامون رو مشخص کنیم و ی بوم کسب و کار اولیه رو ارایه بدیم که ایده مشخص تر بشه و بعدش تعریف definition of done فیچر هامون رو ارسال کردیم و شروع کردیم به توسعه. بعد یکی دو هفته آروان لیستی از ددلاین های مسابقه رو هم مشخص کرد.

فایل سناریوی تست عملکرد صحیح محصول
○ تاریخ تحویل: تا 15مرداد
● فایل ارائه نهایی Pitch-Deck
○ تاریخ تحویل: تا 1شهریور
● فایل استراتژی توسعه کسب و کار و استراتژی بازاریابی
○ تاریخ تحویل: تا 1شهریور
● لینک ریپازیتوری کد قابل اجرای محصول
○ تاریخ تحویل: تا 15شهریور
● ویدیو یک تا سه دقیقه ای توضیح محصول
○ تاریخ تحویل: تا 20شهریور

و هیچ کدوم از ددلاین ها رو تمدید نکردن به جر فایل ارایه نهایی که اون هم به خاطر تغییر شرایط ارایه از حضوری به غیرحضوری بود.

طی این دوران بر اساس نیاز و صلاح دید منتور میتونسیم با متخصصین آروان هم جلسه داشته باشیم که ما افتخار استفاده از نظرات حمید رستمی معمار کسب و کار و ثمین زاهدانی معمار فرهنگ آروان و حسن سیدی تجارت پیشه آنلاین رو داشته باشیم.

اول که صحبت کردیم با تیم برگزاری گفتن که قراره بعد یک ماه جلسه داشته باشیم و روند پیشرفت رو چک کنن که این داستان بعدا نمیدونم چی شد ولی برگزار نشد.

برای خبر رسانی و هماهنگی با تیم ها هم هر تیمی ی نماینده داشت که توی یک گروه به همراه مسیولین برگزاری بودن و خبر هارو از طریق گروه تلگرامی اعلام میکردن. طی این دو ماه یک سری جلسات عمومی هم در رابطه با نحوه داوری، تجربه کاربری و کسب کار هم توسط آروانی ها برگزار شد که مفید بودند.

یه سمینار عمومی هم توسط ناخدای اجرایی آروان برگزار شد که در رابطه با فضای استارتاپی و یه جورایی اخلاقیات جاری در فضای کسب و کار بود که من خیلی دوس داشتم و بنظرم با فضای مسابقه ای که بین بچه ها به وجود اومده بود بین تیم ها بسیار لازم بود. اینکه سعی نکنیم بازار رو مونوپولی کنیم به سود خودمون و سعی کنیم رقابتی سالم داشته باشیم با بقیه رقبا (نه فقط در ابربازی) جزو مهم ترین درس های این سمینار بود.


ارایه تیم ها (pitch)


تیم ها علاوه بر محصول و یه داکیومنت کامل مارکتینگ که شامل تمامی جزییات لازم بود، بایستی در روز های 3 و 4 مهر یه ارایه 14 دقیقه ای انجام میدادن که به صورت آنلاین و از طریق اسکایپ برگزار شد. خیلی ها شاکی بودن از این ارایه آنلاین که چرا حضوری برگزار نشد و ما نیز هم، ولی خب من به شخصه درک میکردم مسیولیتی که برای آروان داشت رو و به نظرم تصمیم درستی گرفته شد.


جمع بندی

ارایه ها انجام شدن و روز اعلام نتایج هم مشخص شد. 20 مهر ماه .

این بود تمام داستانی که من از ابربازی به یاد داشتم و احساس کردم به اشتراگ گذاشتنش ممکنه ارزشمند باشه. شاید زیاد نتونستم انتقاد کنم و بیشتر روایتگری کردم ولی خب واقعا با توجه به اولین دوره بودن و شرایط کرونا که همه چی رو غیرقابل پیش بینی می کرد، به نظرم این رویداد عالی برگزار شد. دم بچه های آروان گررررم!

ما کاسبیم !

ما توی این رویداد محصولی رو ارایه دادیم با نام کاسب که بهتون کمک میکنه نرخ تبدیل وبسایتتون رو افزایش بدین. با ساخت بنر، مودال، انیمیشن و المان های گرافیکی دیگه که قابلیت رهگیری رفتار کاربر و ارایه گزارش رو دارند. میتونین به سایت ما سر بزنین تا دمو رایگان بگیرین. حتی میتونین از کد تخفیف اشتراک ویژه ما هم استفاده کنین، برای دریافت کد به من در تلگرام پیام بدین { AmirRezaM95@ }












استارتاپبرنامه نویسیابرآروانابربازیهوش مصنوعی
ارشد هوش مصنوعی ، دیباگر پایتون، شعبان ماهی فروتن :)
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید