امیر تقی آبادی
امیر تقی آبادی
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

کوتاه در مورد Disability 1st

اولین مقاله‌ای که در مورد UX نوشتم رو توی لینکدین با عنوان برای احمق‌ها طراحی کنید منتشر کردم و بعدش مهاجرت کردم به ویرگول.


بارها می‌خواستم اون مقاله رو با بروزرسانی‌هایی منتقلش کنم به اینجا اما خوب با خودم می‌گفتم من یه بار در موردش نوشتم دیگه. این سری اگر قراره بروزش کنم بهتره بستر عرضه‌ش رو هم تغییر بدم.

خلاصه اینکه اون مقاله رو با تغییراتی توی یوتیوب منتشر کردم و در ادامه هم در مورد ۴ موضوع Mobile 1st، Small Size 1st، Content 1st و Disability 1st نوشتم که بدونین توی ویدئو چی در انتظارتونه.

https://youtu.be/mfkWYLJPPHA


Mobile 1st

بین ۷۰ تا ۸۰ درصد وب‌گردی کاربران ایرانی در حال حاضر توسط موبایل انجام می‌شه. این یعنی نسخه‌ی مناسب موبایل وبسایت‌ها اهمیت بیشتری از نسخه‌ی دسکتاپ داره. علم به این موضوع یعنی اگر خواستین یه وبسایت Responsive طراحی کنین ابتدا نسخه‌ی موبایل رو طراحی کنین و بعد به سراغ نسخه‌ی دسکتاپ برین.

اضافه کردن خیلی راحت‌تر از کم کردنه.

Small Size 1st

یکی از نقدهایی که من همیشه به طراحان می‌گیرم اینه که برای طراحی رابط کاربری می‌رن سراغ ابعاد Iphone که طرح توش خوب می‌شینه در حالی که به همون دلیل Mobile 1st اگر شما ابتدا برای ابعاد بزرگ طراحی کنین کوچیک کردنش خیلی سخته.

حداقل عرض مطلوب برای شروع طراحی ۳۶۰ پیکسله اما ۶٪ کاربران موبایلی با عرض ۳۲۰ پیکسل دارند. اگر می‌خواهین اون ۶٪ درصد رو که موبایل‌های قدیمی هم دارند از دست ندین پایه طراحی رو روی ۳۲۰ پیکسل بزارین که البته کار بسیار سختیه.


Progressive enhancement

رویکرد طراحی Mobile 1st در حقیقت ادامه‌ی رویکرد progressive enhancement است.

رویکرد Progressive enhancement به معنی طراحی بر اساس ویژگی‌های مشترک و ابتدایی مرورگرهای مختلف است که امکان استفاده برای تعداد بیشتری از کاربران رو فراهم می‌کنه.

در این رویکرد می‌بایست امکانات و تکنولوژی وبسایت/اپلیکیشن بر اساس حداقل ورژن انتخاب و پیاده‌سازی بشه.

یکی از تصمیم‌گیری‌های مهم در طراحی اپلیکیشن، مشخص کردن حداقل ورژن اندروید/ iOS است. در این انتخاب، عوامل مهمی تاثیرگذاراند. کاربرنما (Persona) یکی از مهمترین این عوامل است.



Content 1st

شکی در این نیست که محتوا پاداشاه اصلی اینترنت است و هر چه در طراحی، اولویت بیشتری برای محتوا قائل بشیم؛ کاربر هم با Retention Rate (نرخ بازگشت) و Conversion Rate (نرخ تبدیل) بیشتر قدردان خواهد بود.

در مورد Content 1st زیاد توی همین ویرگول صحبت شده که می‌تونین پیدا کنین. خلاصه بگم که قبل از شروع طراحی حتما باید بدونین چه محتوایی توی هر کامپوننت قراره قرار بگیره که این محتوا روی ابعاد کامپوننت‌ها بسیار تاثیر می‌زاره.

فلذا بیخیال لورم ایپسوم بشین.


Disability 1st

توی این ویدئوی TED خانم آلیس روی در مورد این موضوع با مثال توضیحات جالبی می‌ده. خلاصش اینکه اگر شما در طراحی از ابتدا تمرکزتون رو روی افراد معلول و کم توان ( مثل افراد مسن یا دور از تکنولوژی) قرار بدین در نهایت محصولی که خلق می‌شه افراد عادی هم به راحتی می‌تونن ازش استفاده کنن و اینجوری جامعه‌ی بزرگتری رو به دست میارین.

اگر برای دسترسی به یوتیوب مشکل دارین می‌ونین تو آپارات یا IGTV اینستاگرام هم این ویدئو رو ببینین. فارغ از اینکه کجا می‌بینین فالو و سابسکرایب کمک می‌کنه ارتباط بهتری با هم داشته باشیم.

https://twitter.com/amirtaqiabadi/status/1361292127490236420?s=20

معمولا - مثل توییت بالا - چیزهای جدید رو ابتدا در تویترم منتشر می‌کنم.


طراحی تجربه کاربری
راوی تجربه کاربری در #ویرگول و مدرس در #یوتیوب https://www.youtube.com/c/AmirTaqiabadi
آموزش طراحی تجربه کاربری (UX Design) و کمی هم رابط کاربری (UI Design) در قالب مقاله، ویدئو و دوره‌ی آموزشی UI UX
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید