من شخصا از کتاب قطور الف لام خمینی خوشم آمد. محور مطالب این کتاب بازخوانی اسناد سازمان ساواک حکومت پهلوی درباره امام خمینی بود و اطلاعات زیادی درباره امام خمینی به من داد. البته سيد حمید روحانی از مسئولان نگارش تاریخ انقلاب اسلامی ایران واکنش انتقادی شدیدی علیه کتاب الف لام خمینی داشته و یکی از شاگردان وی کتابی در نقد الف لام با عنوان «الف لام، خدمت یا خیانت» نوشته است. متن زیر یکی از انتقادات به نویسنده کتاب الف لام خمینی است.
نویسنده الف لام تلاش میکند چنین وانمود کند آنهایی که سر در راه امام گذاشته بودند و به او پیوستگی و دلبستگی داشتند از قشرهای سنتی جامعه و مشتی طلبه بودند، نه فرهیختگان و نخبگان و سیاستمداران جامعه که حتی پیرو تز اسلام منهای روحانیتاند. ساواک در گزارشی درباره کسانی که در روز عید فطر سال ۴۱ از تهران به قم و به بیت امام رفتند و پای سخنرانی امام گرد آمدند چنین آورده است:
ساعت ۷ صبح روز ۷/۱۲/۴۱… در حدود چهار هزار نفر از اهالی تهران و اعضای جبهه ملی در مسجد اجتماع کردند. در بین آنها… احزاب وابسته به جبهه ملی، دانشجویان، دانشآموزان، کسبه بازار و روحانیون از جمله شیخ جواد فومنی، فرهنگ نخعی، (متصدی کانون تشبع و طرفدارانش)، شیخ انواری، افراد هیئت قائمیه، اعضای مکتب توحید و بالأخره هیئتهای مذهبی حضور داشتند… افراد مزبور مجدداً اجتماع و برای انجام نماز [عید فطر] در پشت آیتالله حجت[؟!] و آیتالله شریعتمداری رهسپار شدند… آنگاه اجتماع، رو به منزل آیتالله خمینی به حرکت درآمد و شعارهایی بر له آیتالله خمینی میدادند…[۹]
نویسنده الف لام گزارش بالا را چنین دستکاری کرده است:
… هفتم اسفند ۱۳۴۱/ عید فطر گروهی از طلبههای قم و زائران حضرت معصومه علیهماالسلام بنابر رسم جاری، برای گفتن تبریک عید راهی خانه علما شدند. این گروه که عمدتاً از تهران به قم آمده بودند ابتدا به خانه آیتالله شریعتمداری رفتند و سپس راهی خانه آیتالله خمینی شدند…[۱۰]
نویسنده الف لام با آوردن جمله «گروهی از طلبهها و زائران حضرت معصومه، بنابر رسم جاری» چنین وانمود میکند که عید فطر سال ۴۱ با سالهای پیشین تفاوتی نداشته است، بلکه طبق روال سنوات گذشته، طلاب و زائرانی برای زیارت به قم و به بیوت علما «برای گفتن تبریک» رفتند! و این واقعیت را که پیام و کلام بیدارگر امام حتی دانشگاهیان، فرهنگیان، دانشجویان و دانشآموزان، نیز گروههای سیاسی را به قم کشاند و جبهه ملی را که در اعیاد مذهبی به ویژه عید فطر کمتر به یاد زیارت بودند و اصولاً با علما و حوزههای علمی میانهای نداشتند، برای دیدار امام و شنیدن سخنان بکر و سازنده او روانه آن دیار ساخت، نادیده انگاشته است!