ویرگول
ورودثبت نام
anita.zargar
anita.zargar
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

کدام مسیرها در ایران بلیط بیزینس کلاس دارند؟

احتمالا شما هم اسم بلیط های بیزینس کلاس به گوشتون خورده باشه. فرقی نمی کنه تجربه سفر هوایی داشته باشید یا نه، بالاخره حتما تا الان یه بار آرزو کردین ای کاش سفر بعدی بتونین بلیط بیزینس کلاس بخرین! (مثلا خود من تا الان آرزو به دل موندم ?). در هر صورت، اینجا بهت میگم کابین بیزینس کلاس چه خدماتی داره، کدوم ایرلاین ها این بلیط رو ارائه میدن، چقدر قیمت داره و از همه مهم تر سایت های مجاز و غیرمجاز خرید بلیط هواپیما بیزینس کلاس کدوم ها هستند؟ مرسی که تا آخرش هستین و لایک می کنین.

کدام مسیرها در ایران بلیط بیزینس کلاس دارند؟
کدام مسیرها در ایران بلیط بیزینس کلاس دارند؟


همه چیز در مورد بلیط های بیزینس کلاس

هر هواپیما 3 تا کابین داره که به ترتیب فرست کلاس، بیزینس کلاس و اکونومی کلاس نامبرده میشن. این کابین ها بر اساس محل قرارگیری و نوع خدماتی که ارائه میدن، بلیط هاشون قیمت گذاری میشه که به ترتیب هر کدوم بصورت زیر هستن:

فرست کلاس، لاکچری ترین کابین هواپیما

این کابین درست پشت سر کابین خلبان قرار گرفته و به لحاظ خدمات، کامل ترین و بهترین گزینه برای مسافران سخت پسند هست. صندلی های این کابین بر اساس آخرین استانداردهای ارگونومی بدن انسان طراحی شده و دارای سیستم ماساژور هست. هر نوع امکانات پذیرایی هم در این قسمت از هواپیما موجوده و در طول سفر انگار که در یک هتل پنج ستاره اقامت دارین. البته طبق استانداردهای بین المللی، در این کابین می بایست با مشروبات الکی هم از مسافر پذیرایی بشه. به همین دلیل هم هیچ کدوم از ایرلاین های ایرانی، صندلی فرست کلاس ندارن.

عکس کابین فرست کلاس
عکس کابین فرست کلاس


بیزینس کلاس؛ دومین کابین لاکچری هواپیما

این کابین بعد از کابین فرست کلاس قرار گرفته و از نظر راحتی در درجه 2 قرار میگیره. همونطور که از اسمش پیداست بیشتر برای اشخاصی طراحی شده عازم سفرهای کاری میشن. مثلا در فرودگاه برای این مسافران، سالن انتظار مجزایی قرار گرفته که در اون اینترنت وای فای پرسرعت، خدمات اکسچنج ارز مسافرتی و ... رو دارا هست. هم چنین این مسافران نسبت به مسافرای کابین اکونومی کلاس زودتر سوار و پیاده میشن. با اینکه استانداردهای کیفی این کابین نسبت به فرست کلاس خلاصه تره، اما بازم با انتخاب اون سفر راحتی رو تجربه خواهید کرد.

عکس کابین بیزینس کلاس
عکس کابین بیزینس کلاس

اکونومی کلاس، اقتصادی و بی حاشیه!

البته کابین اکونومی کلاس چندان هم بی حاشیه نیست. مثلا خود من به عنوان یک کارمند آژانس هواپیمایی، بعد از چندین سفر هوایی که داشتم زنگ زدم دفتر هواپیمایی و بابت خدمات نامناسب پرواز شکایت کردم. با اینکه تقریبا جوابی نگرفتم، اما این تصمیم مهم رو در زندگیم گرفتم که بیشتر پولامو جمع کنم تا بتونم برای سفر بعدی بلیط بیزینس کلاس بخرم ?

ولی جدا از شوخی، شما در 99.99% مواردی که بلیط هواپیما میخرین، بی برو برگرد بلیط تون اکونومی کلاس هستن. خدمات این کابین هم که حتما مدنظرتون هست.

عکس کابین اکونومی کلاس
عکس کابین اکونومی کلاس


کدام مسیرهای پروازی بلیط بیزینس کلاس دارند؟

اگه تا الان شما هم به فلسفه من رسیدین و تصمیم گرفتین در سفر هوایی بعدی، ایرلاین درجه 1 و کابین بیزینس کلاس انتخاب کنین، اول بهت توصیه می کنیم مقاله بهترین ایرلاین های ایران رو بخون. اونجا تجربه های خودم از انتخاب ایرلاین خوب رو بررسی کردم. برای بلیط بیزینس کلاس هم از اونجائی که هزینه این بلیط ها نسبتا بالاست و هر مسافری از اون استقبال نمی کنه، در حال حاضر این بلیط ها بیشتر برای این مسیرها ارائه میشه:

تهران کیش (و بالعکس)

تهران مشهد (و بالعکس)

در مسیرهای پروازی ساری مشهد و تهران عسلویه هم زمانی که میخواستم برای مسافر بلیط رزرو کنم، بلیط های بیزینس کلاس رو دیدم اما همیشه ارائه نمیشن. از اونجائی که تهران مشهد و تهران کیش، شلوغ ترین مسیرهای پروازی کشور هستن، برای حداقل 2 روز در هفته می تونین این بلیط ها رو پیدا کنین.

بیزینس کلاس ماهان
بیزینس کلاس ماهان


چه ایرلاین هایی بلیط بیزینس کلاس ارائه می دن؟

خوشبختانه هنوز تمامی ایرلاین ها به سمت قرار دادن کابین و خدمات بیزینس کلاس پیش نرفتن. در غیراینصورت مسافرای آرزو به دلی مثل من که هم خیلی اشتیاق سفر دارن و هم اشتهای لاکچری، همش در حال غصه خوردن بودن. اما جدا از این حرفا، در حال حاضر 4 تا ایرلاین ماهان، آسمان، ایران ایر و کیش ایر بلیط بیزینس کلاس دارن. من که تا حالا سوار این کابین نشدم ولی از همکاران شنیدم که خدمات بیزینس کلاس ماهان نسبت به بقیه بهتر و منحصربفردتر هست.

قیمت بلیط بیزنس کلاس چقدر است؟

این مورد بیشتر بنظر من بستگی داره به اینکه بازه زمانی سفر شما کی هست و نوع ایرلاین چی باشه؟ اما من برای تاریخ جمعه 7 مرداد 1401 چک کردم، ایرلاین ماهان برای مسیر تهران کیش بلیط بیزینس کلاس رو با نرخ 1.890.300 تومان ارائه داده. در صورتی که برای همین مسیر و همین ایرلاین، بلیط اکونومی کلاس از 1.359.300 تومان شروع میشه. یعنی تقریبا 530 هزار تومان با همدیگه اختلاف قیمت دارند. البته بازم تاکید می کنم بازه زمانی سفر هم موثر هست. مثلا بازه زمانی مردادماه که کمتر مسافری راهی کیش میشه اختلاف قیمت ها زیاد چشمگیر نیست اما همین شرایط در بازه زمانی عید یا زمستان ممکنه حتی تا بیشتر از 1 میلیون تومان هم اختلاف نرخی داشته باشه.

مرسی از اینکه تا اینجا همراهم بودین.

مقاله بعدی: شرایط استخدام مهماندار هواپیما چگونه است؟

بیزینس کلاسبلیط هواپیما
13 ساله که کارمند آژانس هواپیمایی هستم، تو این سال ها اونقدر حرف و تجربه داخل مغزم مونده که تار عنکبوت بسته، تصمیم گرفتم همه شو بیارم اینجا، یه سری به پست هام بزن، شاید به دردت بخوره!
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید