سپهر راد
سپهر راد
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

موومان چیست؟

موومان اصطلاحی است برای بخشی از یک اثر موسیقایی بزرگتر، که معمولا مستقل است و به وسیله‌ی توقفی کوتاه از قسمت­‌های دیگر جدا می­‌شود. این اصطلاح از الگوی اثری که شامل چند بخش است و هر بخش به واسطه­‌ی تفاوت‌­هایش در سرعت و حرکت تعریف می‌شود، سرچشمه می‌گیرد؛ بنابراین کاربرد کلمه موومان به زبان فرانسوی (Mouvement) و به زبان ایتالیایی (Movimento) برای اشاره به سرعت و در زبان ایتالیایی از واژه‌ی Tempo برای نشان دادن یک موومان استفاده می­‌شد. این اصطلاح در قرن هجدهم در زبان انگلیسی نیز به کار گرفته شد. دایرة المعارف بریتانکا (نسخه 1770) از آن به معنای حرکت در موسیقی استفاده کرده است و برنی (تاریخ عمومی 1776) از آن به عنوان اولین حرکت یک اثر بزرگتر نوشته‌است. گاهی یک اثر چند موومانی به عنوان یک فرم دوره‌ای[1](Cyclic form) توصیف­ می­‌شود.

ایده­‌ی ساخت اثری که از چند بخش با تمپوهای مختلف تشکیل شده‌­باشد از موسیقی سازی اواخر قرن 16 و اوایل قرن 17 میلادی نشات می‌گیرد؛ این بخش‌ها معمولا بدون وقفه اجرا می‌­شدند. سوییت کیبورد استاندارد در اواسط و اواخر دوره باروک ممکن بود هر تعداد موومان جداگانه‌ای داشته باشد، برای مثال در سبک رقص اغلب 4 تا 6 موومان یا بیشتر مشاهده می‌­شود یا سونات­‌های سازی که معمولا 4 تا موومان داشته­‌اند، اگرچه هیچ الگوی مشخصی به خصوص در سونات‌­های رقص تا قرن 18 حاکم نبود. کنسرتو ونیزی اواخر قرن 17 و اوایل قرن 18 فرم سه موومانی را پایه‌گذاری کرد که تبدیل به یک الگوی مشخص برای موومان­‌های کنسرتو شد.(کنسرتو پیانو شماره 2 برامس شامل 4 موومان است که یک استثنا محسوب می­‌شود). کوارتت زهی کلاسیک یا کوینتت زهی معمولا شامل 4 موومان است، اگرچه در اغلب ژانرهای موسیقی مجلسی در دوره کلاسیک 3 موومان مرسوم است. با اینحال کوارتت‌های بوکرینی معمولا در دو یا چهار موومان هستند؛ نوع دو موومانی که اغلب نُتورنُ نامیده می‌شد مور علاقه­‌ی تعدادی از آهنگساز­های دوره 90-1770 بود. سمفونی‌­های اولیه در ایتالیا، معمولا در سه موومان بود، اما در اکثر کشورها چهارمین موومان (منوئت یا بعدها اسکرتزو که معمولا به عنوان سومین موومان قرار می‌گرفت) به طور منظم در اواخر قرن 18 اضافه شد و از دهه‌ی 1780 اغلب موومان آغازین-موومانی که سرعت بالایی دارد- با مقدمه­‌ای آهسته ارائه می‌شد. در سِرِناد چند موومانی (نمونه‌­هایی که در 6، 7 و 8 موومان هستند) موومان آخر نیز ممکن است دارای مقدمه­‌ای آهسته باشد، این قاعده در octet D803 شوبرت (1824) ادامه داشت و در سمفونی شماره 1 برامس نیز دیده می­‌شود.

اواخر قرنموسیقیایرانموزیکولوژی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید