ویرگول
ورودثبت نام
گروه معماری سنتی آرچی لرن
گروه معماری سنتی آرچی لرن
خواندن ۵ دقیقه·۲ ماه پیش

معرفی بزرگترین تولید کننده های کاشی سنتی در ایران!

سلام دوستان من امیر حمیدی هستم یک معمار که بیش از 10 سال هست که در حوزه معماری فعالیت می کنم و با توجه به علاقه ای که به سبک های سنتی ایرانی داشتم بیشتر روی پروژه های سنتی کار میکردم و تجربه های زیاد و خوبی توی این زمینه دارم.

با توجه به اینکه جدیدا خوشبختانه فرهنگ استفاده از معماری سنتی کشورمون توی ساخت بناها جا افتاده و مردم و معماران به سمت استفاده از متریال های سنتی کشیده شدن بازار خرید و فروش متریال های سنتی مثل کاشی سنتی خیلی داغ شده و افراد زیادی جدیدا دست به فروش و تولید این متریال ها زدن.

من جدیدا مشاهده کردم که خیلی از مردم و همکاران در خرید کاشی های سنتی مشکل دارن و نمیدونن از کجا متریال رو خریداری بکنن که کاشی با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب دریافت کنن و به همین دلیل به عنوان یک متخصص در حوزه معماری وظیفه خودم دونستم تا یک مطلب آموزشی خیلی جامع و کامل برای هموطنانم بنویسم تا اگه موقعی قصد خرید کاشی سنتی داشتن به راحتی خریدشون رو انجام بدن.

در این مقاله به بررسی کاشی های سنتی، انواع کاشی سنتی از نظر تولید و بهترین شهر ها برای خرید کاشی سنتی میپردازم و در آخر طبق قولی که توی عنوان این مقاله دادم بزرگترین تولیدکننده های کاشی سنتی در ایران رو بهتون معرفی می کنم تا از سردرگمی درتون بیارم.

تولیدکننده های کاشی سنتی
تولیدکننده های کاشی سنتی

انواع کاشی های سنتی از نظر روش تولید

کاشی های سنتی در کشور ما قدمتی بیش از 3000 ساله دارن و یکی از متریال های اصلی فرهنگ ما در معماری بناهای اسلامی، تاریخی، کاخ ها و ... به حساب میان. تولیدکننده های کاشی سنتی در کشور ما از همون ابتدا این متریال رو با روش های خیلی مختلفی تولید می کردن که در این بخش قصد دارم دو مورد از معروف ترین روش های تولید کاشی سنتی رو به شما معرفی کنم.

معرق

معرق کاری قدیمی ترین نوع تولید کاشی سنتیه که در سال های خیلی دور تولیدکننده های کاشی سنتی از این روش برای تولید متریال کاشی استفاده می کردن، کاشی معرق با کنار هم قرار گرفتن تکه های بریده شده ی کاشی تک رنگ ساخته میشه. این روش به دلیل زحمت خیلی زیادی که در زمان ساخت داره خیلی مقرون به صرفه نیست و بیشتر توی مکان های مطهر و مقدس مثل حرم امامان و پیامبران استفاده میشه.

کاشی سنتی هفت رنگ
کاشی سنتی هفت رنگ

هفت رنگ

روش هفت رنگ ذهنیت اصلی مردم ما از کاشی های سنتیه و اکثر عزیزان این روش تولید رو روش تولید اصلی کاشی های سنتی می دونن. باید بگم که این ذهنیت اشتباهه و روش اصلی در تولید کاشی های سنتی قدیمی همون روش معرق بوده ولی به دلیل زحمت بسیار زیاد و قیمت بالایی که تولید این کاشی ها داشت روش هفت رنگ ابداع شد. در روش هفت رنگ هنرمندان طرح رو با استفاده از سوزن روی کاغذ های پوستی وارد می کنن و بعد کاغذ رو روی بدنه کاشی پهن میکنن و با استفاده از گرده ذغال طرح رو روی بدنه کاشی حک می کنن و بعد از آن با استفاده از قلم و لعاب کاشی رو رنگ آمیزی می کنند و وارد کوره های پخت سنتی می کنن، این روش تولید با توجه به اینکه کاملا با دست انجام می شه به آن کاشی دست ساز هم میگن.

تولیدکننده های کاشی سنتی امروزه اغلب از این روش برای تولید این متریال ها استفاده می کنن.

کاشی سنتی مشهد
کاشی سنتی مشهد

بزرگترین تولید کننده های کاشی سنتی در کدام شهر ها هستند؟

مثل سایر متریال ها، کاشی سنتی هم در شهر هایی از کشور ما تولیدات عظیمی داره که اگر خریدتون رو از این شهر ها انجام بدین توی قیمت کاشی سنتی ای که می خرین خیلی تاثیر میذاره.

مشهد

مشهد یکی از اصلی ترین شهر های ایران در تولید کاشی های سنتیه که تولیدکننده های کاشی سنتی بسیاری در این شهر وجو دارن و به صورت عمده این متریال در مشهد تولید میشه. در مشهد به علت وجود منابع و معادن بسیار زیاد قیمت مصالح ساختمانی به خصوص کاشی های سنتی بسیار پایینه و فروشندگان و تولیدکنندگان این شهر یکی از بهترین انتخاب ها برای خرید کاشی سرامیک های سنتی هستن.

از نمونه متریال های تولید شده توسط تولیدکنندگان و اجراکنندگان این شهر می تونم به کاشی های استفاده شده در حرم اما رضا (ع) و مسجد گوهر شاد اشاره کنم.

یزد

یزد یکی از قطب های اصلی در تولیدات کاشی های مختلف به خصوص سنتیه و بخش عمده ای از تولیدات و صادرات کشور را در بر می گیره و محصولات این شهر هم به دلیل وجود منابع و تولیدکننده های کاشی سنتی بسیار زیاد، قیمت مناسب و کیفیت مطلوبی داره.

شیراز

شیراز یکی از اصلی ترین شهر ها در معماری کشور ما بوده و هست و امروزه هم در تولیدات متریال های سنتی مانند کاشی و سرامیک سنتی افراد زیادی در این شهر فعالیت می کنن و محصولاتی با کیفیت خوب اما با قیمتی بالا تولید می کنن.

کاشی سنتی آرچی لرن
کاشی سنتی آرچی لرن

معرفی بزرگترین و معروف ترین تولیدکننده کاشی سنتی در ایران

در طی این چندین سالی که توی زمینه معماری های سنتی فعالیت می کنم از فروشنده ها و تولید کننده های کاشی سنتی خیلی مختلفی خرید کردم که واقعا از 90 درصدشون راضی نبودم و متریالی که بهم فروختن اصلا کیفیت خوبی نداشته یا قیمتش خیلی بالا بوده و صرفه اقتصادی نداشته.

توی 10 سال تجربه از خرید کاشی سنتی از فروشنده های مختلف من به این نتیجه رسیدم که اگه از تولید کننده محصول بخرم خیلی برام قیمت مناسب تری داره و اگه از شهری مثل شهر مشهد بخرم علاوه بر قیمت مناسب کیفیت خیلی خوبی هم داره و سعی کردم این نکته ها رو توی این مقاله با زبون ساده بهتون منتقل کنم تا شما مثل من نیاز نباشه با چندین بار تجربه ناموفق به این نتیجه برسین.

یکی از بهترین تولیدکننده هایی که من باهاشون کار کردم گروه معماری سنتی آرچی لرن بوده که چندین ساله دارم باهاشون کار میکنم و واقعا راضی ام. کیفیت محصولاتی که تولید می کنن به شدت بالاست و قیمتشونم واقعا مناسبه و مزیتی که نسبت به بقیه تولیدکننده ها داشتن این بود که هر طرحی که می خواستم رو براشون عکس میفرستادم و برام تولید میکردن.

اگه قصد خرید کاشی سنتی از این گروه رو داشتین و خواستین یک خرید مقرون به صرفه و راحت رو داشته باشین میتونین وارد وبسایت آرچی لرن بشین.

امیدوارم این مقاله به دردتون خورده باشه و باعث بشه خرید کاشی سنتی براتون راحت تر بشه، ارادتمند شما امیر حمیدی.
کاشی سنتیتولیدکننده های کاشی سنتیبزرگترین تولیدکننده کاشی سنتی ایران
گروه معماری ایرانی اسلامی آرچی لرن با ده ها سال سابقه در طراحی و اجرای معماری ایرانی اسلامی و تولید کاشی های ایرانی پیش گام در ابداع روش های نوین و به روز رسانی معماری ایرانی است.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید