ویرگول
ورودثبت نام
اردشیر حکیمی
اردشیر حکیمی
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

قانون هیک: دشواری انتخاب

پیچیدگی بازی‌های ویدیویی و زمان لازم برای یادگیری آنها، بیشتر شده است. این واقعیت ممکن است تجربه کاربری را با چالش مواجه کند.
پیچیدگی بازی‌های ویدیویی و زمان لازم برای یادگیری آنها، بیشتر شده است. این واقعیت ممکن است تجربه کاربری را با چالش مواجه کند.


بازی‌های ویدیویی قدیمی آن‌قدر ساده بودند که می‌توانستید آنها را در عرض چند ثانیه یاد بگیرید و از بازی لذت ببرید: بالا، پایین، چپ، راست، و یک دکمه. در مقایسه، بازی‌های امروزی بسیار پیچیده‌اند و در حین بازی، انتخابها و گزینه‌های ترکیبی بسیاری پیش روی شما است. حتی ممکن است بازی آن‌قدر پیچیده باشد که به جای لذت بردن ار آن، مجبور باشید زمان زیادی را صرف یاد گرفتن آن کنید. تعداد زیاد گزینه‌ها، یادگیری بازی را سخت و زمان‌بر می‌کند و می‌تواند سبب عدم رضایت کاربر شود. زمان و تلاش برای تصمیم‌گیری، رابطه مستقیم با «تعداد گزینه‌ها» دارد. یعنی: گزینه‌های بیشتر، تجربه تصمیم‌گیری را دشوار می‌کنند. قانون هیک، به بیان این موضوع می‌پردازد.

گزینه‌های بیشتر، تجربه تصمیم‌گیری را دشوار می‌کنند.
گزینه‌های بیشتر، تجربه تصمیم‌گیری را دشوار می‌کنند.


قانون هیک (یا قانون هیک-هایمِن) در قرن نوزدهم میلادی توسط ویلیام ادموند هیک روانشناس بریتانیایی و ری هایمن روانشناس آمریکایی بیان شد. این قانون می‌گوید: هنگامی که تعداد زیادی انگیزه و گزینه در پیش روی ما قرار گیرند، پاسخ ما به آنها با تاخیر همراه می‌شود. به عبارت دیگر، اگر تعداد گزینه‌های پیش رو زیاد باشد، سرعت تصمیم‌گیری پایین می‌آید. با افزایش تعداد گزینه‌ها، مدت زمان لازم برای تصمیم‌گیری به صورت لگاریتمی افزایش می‌یابد.

افزایش تعداد گزینه‌ها، مدت زمان لازم برای تصمیم‌گیری را به صورت لگاریتمی افزایش می‌دهد.
افزایش تعداد گزینه‌ها، مدت زمان لازم برای تصمیم‌گیری را به صورت لگاریتمی افزایش می‌دهد.


در یک تحقیق، به تعدادی از مشتریان ۶ نوع مربا و به تعداد دیگری ۲۴ نوع مربا عرضه شد. نتایج نشان داد که اگرچه تنوع محصولات می‌تواند در بدو امر برای مشتریان جذاب باشد، ولی لزوماً منجر به خرید بیشتر مربا نمی‌شود. در واقع، تمایل به خرید مربا توسط مشتریانی که با تنوع کمتری روبرو بودند، ۱۰ برابر بیش‌تر بود.

تمایل به خرید مربا توسط مشتریانی که با تنوع کمتری روبرو بودند، بیش‌تر بود.
تمایل به خرید مربا توسط مشتریانی که با تنوع کمتری روبرو بودند، بیش‌تر بود.


به طور خلاصه، با توجه به قانون هیک می‌توان گفت: تنوع بسیار زیاد پیشنهادها باعث می‌شود که مشتری اصلاً نتواند تصمیم‌ بگیرد.



چند مثال کاربردی

تمام اطلاعات را در صفحه اول وبسایت قرار ندهید.
تمام اطلاعات را در صفحه اول وبسایت قرار ندهید.


تصمیم‌گیری را برای مخاطب دشوار نکنید.
تصمیم‌گیری را برای مخاطب دشوار نکنید.


دکمه‌های کم کاربردتر را در معرض نمایش مستقیم قرار ندهید. می‌توانید آنها را بر اساس اهمیت (مقدار استفاده و احتمال استفاده) در بخش‌هایی قرار دهید که با چند کلیک بر روی منوها در دسترس قرار گیرند.


اگر تمام گزینه‌های نرم‌افزار Word نمایش داده شوند، سطح پبچیدگی اینترفیس، بی‌دلیل افزایش می‌یابد.
اگر تمام گزینه‌های نرم‌افزار Word نمایش داده شوند، سطح پبچیدگی اینترفیس، بی‌دلیل افزایش می‌یابد.


همواره از خود سوال کنید که آیا واقعا لازم است مقدار زیادی اطلاعات، با درجه اهمیت مختلف، پیوسته در پیش روی کاربر قرار داشته باشد؟ بر اساس قانون هیک، تعداد زیاد گزینه‌ها می‌تواند تصمیم‌گیری را دشوار کند و تجربه کاربری مطلوبی فراهم نکند.


اندازه، شکل و چیدمان دکمه‌ها را باید بر اساس اهمیت کاربرد آنها برای کاربر و در جهت بهبود تجربه کاربری طراحی کرد.
اندازه، شکل و چیدمان دکمه‌ها را باید بر اساس اهمیت کاربرد آنها برای کاربر و در جهت بهبود تجربه کاربری طراحی کرد.


تعداد زیاد گزینه‌ها باعث پیچیدگی و دشواری در تصمیم‌گیری می‌شود.
تعداد زیاد گزینه‌ها باعث پیچیدگی و دشواری در تصمیم‌گیری می‌شود.



منابع:

www.keepitusable.com/blog/the-psychology-of-choice-why-less-is-more/
www.uxplanet.org/design-principles-hicks-law-quick-decision-making-3dcc1b1a0632
www.uxmag.com/articles/5-cognitive-psychology-theories-that-contribute-to-the-quality-of-ux-design
www.interaction-design.org/literature/article/the-hick-hyman-law-an-argument-against-complexity-in-user-interface-design
www.uxknowledgebase.com/hicks-law-7e9eb8ceaee0

قانون هیکتجربه کاربریاینترفیسuxطراحی صنعتی
فوق دکترا طراحی صنعتی ‏www.researchgate.net/profile/Ardeshir-Hakimi
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید