آریو همتی
آریو همتی
خواندن ۱ دقیقه·۲ سال پیش

آریو همتی مینی مالیسم تغزلی سینما عالیجناب آرش آذرپیک عالیجناب عباس کیارستمی

به قلم آریو همتی :


مینی مال تغزلی نخستین بار در نیمه دوم دهه هفتاد توسط بنیانگذار مکتب اصالت کلمه استاد آرش آذرپیک بعنوان جنس سومی از مکتب مینی مالیسم غرب و تغزل جهان مشرق زمین اعلام حضور کرد. بنا بر درس_ گفتار های آغازگر ژانر مینی مال تغزلی در جهان یعنی استاد آرش آذرپیک می توان این اصول را برای سینمای مینی مال تغزلی نام برد‌:


یک_ حفظ عاطفه ی مشرقی در بنیان روایت تمدنی ایران، به عنوان بعد ثابت این ژانر

دو_با حفظ بعد ثابت عاطفه ی مشرقی پذیرفتن و هضم تکنیک ها و ابزار سینما

سه _سینما در نگرگاه عریانیسم Orianism زایشی از بعد ایماژیستی کلمه است برهنگی رساندن این بعد از کلمه در فیلم

چهار _به سبب اینکه مینی مال تغزلی از تکنیک ها و پیچیدگی هایی که سبب مزاحمت در روایت می شوند، فاصله دارد برای تمامی مردم در تمام نقاط جهان و با هر زبانی قابل دریافت است. سینمای مینی مال تغزلی را می توان ((فیلم واژه بنیان)) نامید

پنج _چون اصل اول مینی مال تغزلی بر طبیعی بودن است استفاده از رنگ های طبیعی، بازی های طبیعی، لوکیشین های طبیعی و..

شش_چون اصل دوم مینی مال تغزلی بر ضروری بودن است، حذف هر آنچه در فیلم غیر ضروری است.

و...

و بنا بر اعلام استاد آرش آذرپیک بنیانگذار مینی مالیسم تغزلی، در سینمای جهان عباس کیارستمی آغازگر این ژانر محسوب می شود.


به قلم آریو همتی

از مقدمه کتاب آنتولوژی زبانه نویسان ایران

مدیر آکادمی عریانیسم.... تألیف: جنبش ادبی 1400 (آنتولوژی فراشعرنویسان مولتی فونیک)
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید