ویرگول
ورودثبت نام
Arsin | امیرحسین آرسین
Arsin | امیرحسین آرسین
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

کنترل و درمان میگرن

حدود ده ساله که درگیر میگرنم و از وقتی که یادمه مادر و خاله‌ها و دایی‌هام سردردهای عجیبی میگرفتن و دلیلش هم همین میگرن بوده و هست. درباره‌اش تحقیق کردم و با افراد مختلفی که درگیرش بودن ساعت‌ها گپ زدم. در نتیجه به تجربه‌ای رسیدم که اینجا با شما درمیون میذارم.

پزشک نیستم، این یادداشت هم یک توصیه‌نامه‌ی پزشکی نیست؛ انتقال تجربه‌ی من در کنترل و درمان میگرنه که ازش جواب گرفتم و سردردهام از هفته‌ای سه‌بار به ماهی دوبار رسیدن. خوشحال میشم اگه شما هم تجربه‌ای دارید در انتهای متن کامنت بذارید.

مدل اصلی سردرد میگیرنی که از گردن شروع میشه و به پشت چشم میرسه
مدل اصلی سردرد میگیرنی که از گردن شروع میشه و به پشت چشم میرسه

شناخت عامل درد و پیشگیری

راه‌های درمانی زیادی برای میگرن پیشنهاد میشه، خود من از دپاکین تا میگرن‌کات و خیلی از قرص‌های گیاهی و شیمایی رو مصرف کردم اما نکته‌ای که در همه این‌ها وجود داره اینه که برای من و خیلی‌هایی که باهاشون گپ زدم مقطعی و اعتیادآور بودن. طوریکه اگر فاصله‌ی مصرف دارو زیاد میشد درد امونم رو میبرید و بدتر از اون اینکه باید به مرور دوزش رو بیشتر میکردم و در نتیجه در درازمدت تاثیر ویژه‌ای از اون دارو نمیگرفتم.

واقعیت ماجرا اینه که عوامل مختلفی باعث سردرد میشن، این عوامل ممکنه برای آدم‌های بدون میگرن هم باعث همین درد بشن اما اوضاع برای ما میگرنی‌ها کمی فاجعه‌بار‌تر پیش میره. عواملی مثل نور زیاد، سروصدا، آلودگی هوا، کم‌خوابی، استرس و... پس شناخت و حذف این عوامل مهمترین کار برای جلوگیری از سردرده و درکل متوجه شدم که میگرن درمان نداره بلکه باید ازش پیشگیری بشه.

عامل اصلی سردردهای من نور، استرس و بدخوابیدن بود. پس سعی کردم محیط کار و خونه رو کم نور نگه دارم، در مواجهه با استرس‌های روزمره کمی بی‌خیال‌تر شدم، بالشم رو عوض کردم و موقع خواب اتاق رو در تاریکی مطلق قرار دادم تا شرایط خواب بهتری داشته باشم.

با رعایت کردن اینها سردردهای من خیلی خیلی کم شد، اما یه راهکار دیگه هم خیلی کمکم کرد که در ادامه براتون میگم: توی تحقیق‌هایی که داشتم متوجه شدم که یه سری از رگ‌هایی که به مغز میرسن از بین عضلات گردن و کتف رد میشن، گرفتگی این عضلات باعث شروع دردهای میگرنی میشه که احتمالا شما هم سردردهایی رو تجربه کردید که با گردن‌درد شروع میشن، دلیلش ضعف عضلات گردن و سرشانه است پس فقط با کمی نرمش روزانه و ماساژ میتونیم از شروعش جلوگیری کنیم.

سه راه اصلی پیشگیری از شروع میگرن:
1- دوری از عامل محرک درد (نور، صدا، استرس و...)
2- اصلاح شرایط خواب (ارتفاع بالش و تاریکی اتاق)
3- تقویت عضلات گردن و سرشانه

درمان

این روزها خیلی خیلی کم دچار سردرد میشم و برای درمانشون علاوه بر استراحت، بسته به مدل سردرد از دو نوع نوشیدنی استفاده میکنم:

  • در سردردهای میگرنی که از گردن شروع میشه و به پشت چشم میرسه، قهوه میخورم. قطعا شنیدید که کافئین برای درد میگرن خوبه، قهوه روی من هم تاثیر مثبت میذاره اما افرادی رو دیدم که با قهوه و کافئین سردردشون خوب که نشده هیچ حتی بیشتر هم شده؛ این افراد میگن که با لبنیات دردشون رو کم میکنن.
  • در سردردهایی که دو طرف سر شروع میکنن به درد گرفتن و با تکون دادن سر تشدید میشن، دوغ میخورم.
    به مدل دوم سردردها اصطلاحا سردرد خماری میگن که بیشتر به کم‌آب شدن بدن مربوط میشه و دوغ این کم‌آبی رو خیلی سریع جبران میکنه.
امان از میگرن :|
امان از میگرن :|


در آخر میتونم بگم که من هیچ دارویی رو ندیدم که به صورت کامل و برای همیشه میگرن رو درمان بکنه و تنها راه پیشگیری از میگرن رو در تغییر لایف‌استایل دیدم.
خوراک، محیط و شرایط زندگی روی سردردهای ما خیلی خیلی موثر هستند، تغییر و بهبود اونها میتونه جلوی دردهامون رو بگیره :)

میگرندرمان میگرنسردرد شدیدسردردعامل سردرد میگرنی
ببینیم آخرش چی میشه...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید