عناوین بتل رویال در چند سال اخیر به قدری همهگیر شدهاند که دیگر باید این سبک را در کنار دیگر سبکها قرار داده و آنها را با آغوشی باز قبول کرد. اکنون اگر نگاهی به این عناوین بیاندازید، تقریبا هرشرکت بزرگی در این صنعت پرسود، سهمی از آن را به خود اختصاص داده است که در این میان عناوینی نظیر Pubg ، CoD Warzone، Fortnite و Apex Legends بیشتر به چشم میخورند. در این میان اکثر این عناوین با سیاست مجانی بودن اما پرداختهای درون برنامهای مثل فروش اسکینهای مختلف به سودی بسیار بالا دست یافتهاند.
تنها ناشر بزرگی که این میان جای خالیاش حس میشد (حداقل از نظر خودشان!)، شرکت یوبی سافت بود که با معرفی عنوان Hyper Scape سعی دارد سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهد. Hyper Scape در تاریخ 11 آگوست برای تمامی پلتفرهای اصلی بصورت مجانی منتشر شد و ما نیز نگاهی داشتیم به این عنوان تا ببینیم آیا این بازی پتانسیل تبدیل شدن به رقیبی سرسخت برای دیگران عناوین را دارد یا خیر. پس با وی جی مگ همراه باشید.
داستان ما در آیندهای بسیار دور و پیشرفته روایت میشود، جایی که دنیا به جایی خسته کننده تبدیل شده و انسانها به دنبال چیزی متفاوت هستند. در این میان شرکت Prisma Dimensions با ساخت یک محیط مجازی و دیجیتالی به بازیکنان اجازه میدهد تا در این دنیا برای قهرمانی به مبارزه با یکدیگر بپردازند. در این عنوان تغییراتی نسبت به دیگر عناوین بتلرویال دیده میشود که نشان دهنده این است که سازنده قصد داشته تا با قرار دادن المانهای جدید راه خود را از دیگران جدا کند.
برای مثال برای قهرمانی حتما نیاز نیست تا آخرین تیمی باشید که در این رقابتها زنده میمانید! وقتی به پایان مسابقات نزدیک میشوید، کافی است تاج طلایی که در میان نقشه ظاهرا میشود را به مدت 45 ثانیه در اختیار داشته باشید تا برنده مسابقه شوید. البته گفتن این جمله بسیار سادهتر از انجام آن است! مورد دیگری که برایمان تازگی داشت، روش زنده کردن دوباره همتیمیها بود. وقتی بصورت تیمی وارد مسابقه میشوید و میمیرید، بصورت یک روح دوباره کنترل کاراکتر را بدست میگیرید و میتوانید به همتیمیهای خود با نشان کردن موقعیت دشمن کمک کنید.
برای اینکه همتیمی شما بتواند شما را به بازی برگرداند، باید نزدیکترین محلی که یکی از دشمنان قبلا مرده بود را پیدا کنید و هر دو به سوی آن روانه شوید تا در آن محل هم تیمی شما، کاراکترتان را بازیابی کند. این دو مورد تغییرات بنیادینی هستند که این بازی را از دیگر عناوین جدا میکند اما آیا برای موفقیت کافی است؟ به صراحت باید بگویم که خیر.
مثل تمامی دیگر عناوین بتلرویال با فرود در نقشه بازی، باید به دنبال سلاح باشید. سلاحهایی که از مسلسلهای معمولی گرفته تا سلاحهایی خاص و پلاسمایی که هر کدام ضعفها و قدرتهای خاص خود را دارند. در سوی دیگر میتوانید دو عدد قابلیت خاص که به آنها Hack گفته میشود را انتخاب کنید تا در مبارزات استفاده کنید. قابلیتهایی همچون قرار دادن دیواری در بین خود و دشمن برای فرار لحظهای و یا تبدیل شدن به یک توپ جهنده! هر دوی آنها (قابلیتها و سلاحها) با پیدا کردن و برداشتن دوباره، ارتقا یافته و برای مثال میزان خشاب سلاح را افزایش داده و یا زمان استفاده دوباره از قابلیت را کمتر میکند.
همانند عنوان ایپکسدر Hyper Scape نیز با فشار دادن دکمه نشستن میتوانید چندین متر برروی زمین سر بخورید و با استفاده از Double Jump دوبار بپرید! این قابلیتها خبر از یک گیم پلی سریع و Apex مانند میدهند اما بعد از تجربه چندین ساعته، احساس میکنید که یک جای کار میلنگد! و آن هسته گیم پلی است. نشانهگیری و به اصطلاح Aiming اصلا و ابدا نرم نیست و کنترل آن بیشتر اوقات اعصابتان را خورد خواهد کرد. نوعی خشکی و روان نبودن در بتن گیم پلی وجود دارد که آزار دهنده است و این مهم در مبارزات بیشتر به چشم میخورد.
از سوی دیگر و مهمترین چیزی که ناامیدتان خواهد کرد، نامتعادل بودن سلاحها و قابلیتها است. لحظاتی هستند که قبل از اینکه دشمن شما را ببیند، شروع به تیر اندازی و حتی هدشات کردن دشمن میکنید اما در کمال نابوری با چند تیر ساده دشمن از پای در میآیید، زیرا سلاحی که اون در دست داشته ارتقا یافته بوده و شما هیچ شانسی در مقابلش نخواهید داشت. در سوی دیگر سلاحهایی هستند که حتی اگر تا آخرین درجه ارتقا یافته باشند، به قدری ضعیف هستند که باز هم شانسی برای زنده ماندن به شما نخواهند داد!
این مشکلات و مشکلاتی که گیم پلی بازی در هسته خود دارد زمانی بیشتر به چشم میآیند که بصورت تیمی به بازی بپردازید. با اینکه بازی سعی در به نمایش گذاشتن قابلیتهای مانور دارد، اما به جرئت میتوان گفت که شما هیچ شانسی در مبارزات 1 به 2 نخواهید داشت، و بدین صورت 1 به 3 را کلا فراموش کنید! شما هرچقدر هم که بازیکن حرفهای باشید، مطمئن باشید در چنین موقعیتهایی هیچ شانسی برای زنده ماندن نخواهید داشت، مگر اینکه به واسطه یکی از قابلیتهای فرار، شاید بتوانید از مخمصه جان سالم به در ببرید، و این به شرطی است که رقیب شما همان قابلیت را نداشته باشد!
طراحی محیط و Level Design بازی این مشکلات میافزاید و قدرت مانور شما را به حداقل میرساند. کل محیط بازی یکدست و حس کپی پیست به شما میدهد. به غیر از چند مورد انگشت شمار، باقی ساختمانها شبیه بهم هستند و گرافیکی کاملا ساده و سرراست دارد. هیچ جزئیات خاصی در طراحی آنها بکار گرفته نشده و نمای درونی آنها نیز هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. از سوی دیگر شما هیچ نقشهای برروی تصویر ندارید و باید با فشار یک دکمه جداگانه به نقشه نگاه کنید تا موقعیت خود را بدانید، و از آنجایی که تمامی نقشه بازی یک کپیپیست است، هیچ ایدهای از اینکه در کجا هستید نخواهید داشت.
حتی در زمان بسته شدن دایره نیز بارها گیج خواهید شد و به دنبال نشانهای از اینکه به کدامین مسیر باید بروید خواهید کشت. حالا کافی است کمی دیر کنید تا کل مپ فروریخته و شما خودتان را در صحرایی عاری از ساختمان و دیوار پیدا کنید که شما را تبدیل به یک هدف متحرکت و بسیار ساده کرده است.
مشکل دیگری که در Hyper Scape بشدت شما را اذیت خواهد کرد صداگذاری بازی است. تقریبا غیرممکن است که محل دقیق دشمن را به واسطه صدای قدمهایش تشخیص دهید، مخصوصا اینکه مپ بازی پر از سوراخ سمبههای شبیه بهم است و در وحله اول خود شما هستید که در راهروهای تکراری آن گم خواهید شد! دیالوگهای تکراری کم تعداد و گاها اشتباه کاراکترها نیز بعد از مدتی با اعصابتان بازی خواهد کرد. کافی است بیرون دایره بمانید و توسط آن جانتان شروع به کم شدن بکند تا با دیالوگ “من زیر آتش هستم” مثل دیوانهها شروع به نگاه کردن به اطراف خود کرده و به دنبال سر نخی از کسی باشید که به شما تیراندازی میکند!
پرداختهای درون برنامهای نیز محدود به اسکینها هستند و تاثیری روی گیم پلی بازی ندارند. حداقل از این بابت میتوانید با خیال راحت به تجربه آن بپردازید. کلیت گیمپلی همانی بود که بالاتر توضیح دادیم، پیدا کردن دو عدد سلاح و دو عدد هک، و دیگر هیچ؛ که بعد از تجربه چندین ساعته هیچ چیز جدیدی برای یادگیری و ارتقای مهارت خود پیدا نخواهید کرد. گیم پلی بازی بشدت رو به تکرار گذاشته و کمکم خسته خواهید شد.
لودینگهای طولانی و ملال آور و زمانی که برای ورود به یک مسابقه سپری خواهید کرد نیز به این خستگی اضافه کرده و بعد از مدتی ترجیح خواهید داد که بازی را پاک کرده و دوباره به همان عناوین قبلی خود بازگردید. این عنوان تقریبا هیچ چیز خاص و به اصطلاح یونیکی را برای عرضه ندارد و همان چند المان کوچکی که سعی در جداکردن مسیر خود از دیگر رقبا دارد نیز هیچ کمکی به آن نمیکند و حتی حس اینکه این عنوان یه کپی کاملا غیرحرفهای و ناقص از عنوان ایپکس است به شما دست خواهد داد.
نقاط قوت :
. گیمپلی بیرونی بازی سریع و روان است
. به کار بردن چند ایده و نو آوری جدید و محدود
. بازی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته به لطف آپدیت های پی در پی از لحاظ فنی و گرافیکی و محتویات بسیار پیشرفت کرده است
. گرافیگ هنری خوب و قابل قبول
نقاط ضعف :
. گیمپلی درونی تکراری و کسل کننده است
. لودینگ های طولانی و عذاب آور
. مشکل سرور در برقراری ارتباط و اتصال به بازی
. عدم تنوع سلاح ها و مهمات بازی
. محیط های به شدت تکراری و یکدست
. قابلیت های نامتعادل
. طراحی انیمیشن صورت و گان بسیار بد و فاجعه است
. مشکلات صداگذاری بازی
توجه؛ بررسی این نسخه بر اساس نسخه تست شده در پلتفرم Ps4 نوشته شده است