خاندان مدیچی از اشراف نبودند
با اینکه خاندان مدیچی (Medici Family) از طبقه اشراف به حساب نمیآمدند، با این حال در این خانواده افرادی مستعد، اعم از مهندسین، ریاضیدانان و حسابدارانی زبردست پرورش یافتند. علیرغم حضور این افراد کاربلد، این خانواده از نداشتن یک سابقه قدیمی و اشرافی متضرر میشد. از این رو با درست کردن شایعاتی مانند اینکه خانواده مدیچی از نوادگان پرسیوس (Perseus)، یکی از خدایان یونانی است و یا شایعه دیگری که در آن جد خاندان مدیچی را به عنوان یکی از شوالیههای شارلمانی (Charlemagne) معرفی میکرد که غولی را از پا درآورده بود.
خاندان مدیچی سرمایهدارترین خانواده در قرن پانزدهم بودند
خانواده مدیچی معروفترین بانک در اروپا را راه اندازی کردند. آنها بانک را «مدیچی» نامگذاری کردند و اولین قوانین پیرامون قرضهای بانکی را تدوین کردند. در مقطعی بیشترین سرمایه اروپا، اعم از داراییهای اشرافیون و تجار در اختیار خانواده مدیچی قرار داشت.
در آن زمان تنها واحد پولی که این بانک ضرب میکرد فلورین (Florin) نام داشت و در تمام اروپا مورد استفاده قرار میگرفت. مورخین اعتقاد دارند که توپهایی که برای تزیین علامت خانوادگی مدیچی بکار گرفته شدهاند نمادی از سکههای فلورین است. امروزه این علامت خانوادگی در برخی ساختمانهای فلورانس به چشم میخورد.
خانواده مدیچی از مهمترین پاترونهای دنیای هنر بشمار میآمدن
د هنر در زمان رنسانس هم ارزان نبود. خانواده مدیچی اعتقاد داشتند که مردم عادی نیز باید آثار هنری را تماشا کنند و از آن الهام بگیرند و لذت ببرند، حتی اگر توان مالی خرید آثار هنری را نداشته باشند.
به همین دلیل است که آنها به عنوان اولین بازاریابهای هنر در تاریخ معاصر شناخته میشوند. خانواده مدیچی بر این باور بودند که هزینه کردن در راه خرید اثر هنری و اهدای آن به کلیسا مسیر آنها به بهشت را هموار خواهد کرد.
میکلانژ و خانواده مدیچی رابطه تنگاتنگی داشتند
میکلانژ مستقیما با خانواده مدیچی در ارتباط بود. رابطه میان این هنرمند و خانواده مدیچی، رابطهای بین عشق و نفرت بود، با این حال بسیاری از شاهکارهای میکلانژ، مانند مجسمه داوود، موسی و سقف کلیسای سیستین از سفارشهای این خانواده بود. مجسمه داوود به قدری خارقالعاده است که به نماد شهر فلورانس بدل شده است.
برخی از اعضای این خانواده به مقام پاپ دست پیدا کردند
به طور دقیق چهار پاپ از درون خانواده مدیچی به واتیکان راه پیدا کردند. مشهورترین آنها جیووانی دی لورِنزو دِ مدیچی (Giovanni di Lorenzo de Medici) بود که با نام لئو دهم (Leo X) شناخته میشد و مانند سایر اقوامش علاقه بسیار زیادی به هنر داشت. او قصد داشت تا با کمک میکلانژ باسیلیکای سنت پیتر را بازسازی کند، اما به علت کمبود بودجه موفق به این کار نشد.
به همین دلیل او «آمرزش» را ایجاد کرد، اسنادی که اعلام میکرد افرادی که به کلیسای جامع کمک مالی میکردند گناهانشان بخشیده میشد. البته همه افراد با این ایده موافق نبودند، بخصوص کسانی که در مقابل کلیسا رشد کرده بودند، مانند مارتین لوتر (Martin Luther).
آنها کیمیاگر و ریاضیدان مخصوص خانواده داشتند
مدیچیها در بین اعضای خانواده کیمیاگر هم داشتند. نام او فرانچسکو دی مدیچی (Francesco di Medici) بود. او یک اتاق مخفی داشت که به استودیو (Lo Studiolo) معروف بود و در داخل عمارت وِکیو (Vecchio) قرار داشت. این استودیو با کمدهای پنهان و پر از معجونها و داروهای عجیب و غریب از سراسر جهان تزیین شده بود. در داستانها روایت شده که او یک کمد مخصوص برای نگهداری از ماده مخدر محبوب خود یعنی تریاک داشت. همچنین، گالیلئو گالیله (Galileo Galilei) به عنوان دوست صمیمی خانواده در جایگاه ریاضیدان و فیلسوف خانوادگی با مدیچیها رابطه نزدیکی داشت.
آنها قطعا گیاهخوار نبودند!
خانواده مدیچی علاقه بسیاری به انواع گوشت مانند جگر مرغ، اردک، گوشت گراز و استیک داشتند. در آن روزگار این رژیم غذایی نه تنها ناسالم به حساب نمیآمد، بلکه نمایانگر زندگی سالم و مرفه بود. به همین دلیل برخی از معروفترین مدیچیها مانند کوزیمو کبیر از نقرس رنج میبردند که به عنوان بیماری پادشاهان شناخته میشود. با اینکه استیک مخصوص فلورانس (Bistecca alla Fiorentina) بسیار لذیذ است، اما پیشنهاد ما این است که نباید در تمام وعدههای غذایی حضور داشته باشد!
آنها به نگهداری از آثار هنری اهمیت میدادند
آنا ماریا لوئیزا دِ مدیچی (Anna Maria Luisa de Medici)، از آخرین فرزندان خانواده، به دلیل عشق بسیارش به شهر فلورانس، «پیمانهای خانوادگی» را ایجاد کرد که حفظ هر یک از آثار هنری خانواده مدیچی را تضمین میکند. در این پیمان آمده است که این آثار هنری برای آموزش مردم در مورد خانواده مدیچی و جذب خارجیها به این ایالت است. به واسطه این پیمان امروزه در شهر فلورانس شاهد شاهکارهای دنیای هنر، از جمله گالری اوفیتزی (Uffizi) هستیم. **picture-Med-Anna گالری اوفیتزی را به عنوان دفتر کار خود افتتاح کردند گالری اوفیتزی در ابتدا مکانی بود برای کسب و کار خانواده مدیچی. البته برای سایر زبانها دانستن این حقیقت شاید تا حدی قافلگیر کننده باشد، اما اوفیتزی به زبان ایتالیایی به معنای «دفتر» است.
هیچ اجباری برای بیرون رفتن از عمارت نبود
یکی از حیرتانگیزترین حقایق در مورد خانواده مدیچی این است که در صورت عدم رضایت، مجبور به قدم زدن در بیرون نبودند. آنها در عمارت پیتی (Pitti) در فلورانس زندگی میکردند. این عمارت درست روبروی اوفیتزی قرار داشت. آنها برای رفتن از این عمارت به اوفیتزی باید از روی پل رودخانه آرنو (Arno River) عبور میکردند. آنها جورجیو واساری (Giorgio Vasari) را به منظور ساخت یک راهرو هفتصد و شصت متری به خدمت گرفتند. این راهرو آنها را از درون عمارت محل زندگی به عمارت وکیو متصل میکرد. این جایی بود که دولت فلورانس برگزار شد. جمهوری تحت کنترل خانواده مدیچی از طریق افراد نزدیک.
درباره ی اهمیت انتخاب عنوان برای آثار هنری بخوانید
برای خواندن مطالب بیشتر پیرامون دنیای هنر به وبسایت www.artunity.art مراجعه کنید.
گردآوری و ترجمه: علیرضا محسنی
منبع: theromanguy.com - history.com