ویرگول
ورودثبت نام
artunity.art
artunity.art
خواندن ۶ دقیقه·۴ سال پیش

فروشندگان جهنمی و روش‌های شناسایی‌ آن‌ها! بخش اول

در طول سالیان هزاران مقاله و مطلب در رابطه با اینکه هنرمندان چگونه می‌توانند از زیان‌های احتمالی جلوگیری کنند نوشته شده است. مطالبی مانند اینکه چه باید بکنند، چگونه این کار را انجام دهند، چگونه به این وضعیت یا شرایط نزدیک شوند، چگونه قیمت آثار هنری خود را تعیین کنند، چگونه در مورد هنر خود بنویسند یا صحبت کنند یا آن را به خریداران بالقوه ارائه دهند، چگونه می‌توانید فروش کنید، چگونه به گالری‌ها نزدیک شوید، چگونه آثار خود را به نمایش بگذارید و بسیار مطالبی از این دست. چرا؟ از آنجا که هنرمند بودن در این دوران پیچیده‌تر از تنها نشستن در آتلیه و انتظار برای الهام گرفتن از چیزی برای شروع کار بر روی اثری جدید است. آتلیه فضای مقدس هنرمند است و هر اتفاقی که در آن رخ دهد تنها متعلق به خود هنرمند است، اما همان لحظه که هنرمند آماده است تا پا به دنیای هنر بگذارد، واقف بودن به مشکلاتی که در این مسیر به انتظار آن‌ها نشسته می‌تواند بسیاری از دل‌شکستگی‌ها و ناراحتی‌های احتمالی در آینده را برطرف کند. در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق مطالب ما یک رویکرد کاملاً حامی گالری و طرفدار فروش است زیرا صادقانه باید گفت که امروز گالری‌ها در مورد هر هنرمندی که انتظار صعود به هر جایگاهی در دنیای هنر را دارد نقشی اساسی ایفا می‌کنند. اما نکته‌ای که دانستنش برای هنرمندان از اهمیت بالایی برخوردار است این که در قلمرو گالری هنری و فروشندگان آثار هنری، دقیقاً مانند هر حرفه دیگری بر روی کره زمین، نمونه‌های برجسته‌ بسیاری وجود دارد و در عین حال اشرار نیز وجود دارند. البته در دنیای هنر تعداد افراد شرور بسیار کم‌تر از افراد شایسته است، اما همین تعداد محدود هم اگر در مسیر حرفه‌ای هنرمندی قرار بگیرند قابلیت این را دارند تا زندگی را برای هنرمند با دشواری‌های جان‌فرسا روبرو کنند. برای باز کردن این مسئله می‌توان اینطور توضیح داد که تعداد زیادی از هنرمندان برای ورود به گالری‌ها و نمایش آثارشان دست به کارهای گوناگونی خواهند زد و این افراد با دانش کافی نسبت به این موضوع در کمین هنرمندان جوان و کم تجربه می‌نشینند و به محض موفقیت در کار خود شروع به سوءاستفاده از هنرمند خواهند کرد...و اقلب این ماجرا تا از بین بردن جایگاه حرفه‌ای یک هنرمند ادامه خواهد داشت.

قسمت عجیب این است که به نظر می‌رسد آن‌ها درک نمی‌کنند که هرچه بیشتر در رابطه با هنرمندان تقلب کنند، ذهنیت‌هایشان آشکار خواهد شد و هنرمندان بیشتری از آن‌ها دوری می‌کنند و این فروشندگان بدون هنرمندان و هنر نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند. یا شاید آن‌ها اهمیتی به این اصل نمی‌دهند و زنجیره تأمین قربانیان را نامحدود می‌دانند و معتقدند که می‌توانند هر کار ناپسندی را تا هر زمان که بخواهند انجام دهند. صرف نظر از اینکه منطق شرورانه آن‌ها چه باشد، آن‌ها تنها به دنبال سود شخصی هستند و هنرمندان باید هوشیار باشند تا به دام این افراد گرفتار نشوند. بنابراین همه هنرمندان در هر کجا این تصور غلط را دارند که گالری‌ها هیچ کار اشتباهی انجام نمی‌دهند و اگر کسی به هنرمند فرصتی برای نشان دادن اثر هنری ارائه دهد، هنرمند باید این پیشنهاد را به طور خودکار قبول کند، ما اینجا هستیم تا به شما بگویم که گالری‌ها هم می توانند مرتکب اشتباه شوند ... و این اتفاق بسیار بدی خواهد بود. آنچه در ذیل به آن اشاره خواهیم کرد آموزش سریع در مورد نحوه تشخیص و جلوگیری از فعالیت فروشندگان جهنمی آثار هنری است. شاید اولین نکته‌ای که باید در نظر داشت حسی است که پس از روبرو شدن با یک فروشنده جهنمی به هنرمند دست می‌دهد؛ هنرمند احساس می‌کند که فروشنده فردی بسیار مهم است، اما اینطور نیست...برای مثال آن‌ها با فراهم کردن فرصتی برای نمایش آثار هنرمند در حق او لطف کرده‌اند. آن‌ها یا در مورد اینکه چقدر سرمایه دارند به هنرمند فخر می‌فروشند، خود را به شکل یک فرد برجسته نشان می‌دهند، یا اینکه چقدر گالری‌هایی که در اختیار دارند عالی هستند، چه کسانی را می‌شناسند، چه هیئت مدیره‌ای دور میز می‌نشیند، چند معامله بزرگ انجام می‌دهد و غیره و غیره تا بی‌نهایت. چنین رویکردی باید مصداق زنگ خطری برای هنرمند باشد تا بسیار هوشیارانه به قدم‌های خود در مسیر همکاری با این افراد توجه داشته باشند. زمانی که شما به عنوان یک هنرمند موظف هستید تا با فروشندگان مانند افرادی بالا دست‌ برخورد کنید ولی برای این فروشندگان هیچ مهم نیست که با هنرمند به صورت حرفه‌ای و با احترام برخورد کنند؛ چنین شرایطی یعنی هنرمند در دردسر افتاده است. زمانی که هنرمند می‌کوشد تا از ایده‌هایش با ‌آن‌ها صحبت کند اما این فروشندگان هر زمان که خود تشخیص دهند اینکار را می‌کنند و اقلب به کوچک‌ترین خواسته هنرمند نیز بی‌اعتنا هستند. در زمانی که همه چیز تحت فرمان آن‌هاست و هنرمند کوچک‌ترین فضایی برای بیان نظرات خود ندارد به هنرمند توصیه می‌کنیم که به سرعت از همکاری با این افراد دست کشیده و فضای آن‌ها را ترک کند چرا که این اشخاص افراد مناسبی برای کسب و کار نخواهند بود.

نشانه دیگر که به هنرمند هشدار می‌دهد جوانب احتیاط را در نظر بگیرد این است که گالری که هنرمند هرگز با آن کار نکرده‌ است وعده‌های فوق‌العاده‌ای به او ارائه می‌دهد، مانند اغوا کردن هنرمند با یک نمایش انفرادی خارق‌العاده، نمایش در نمایشگاه‌های هنری مهم و موزه‌ها، دسترسی داخلی، قیمت فروش چشمگیر، و البته فروش، فروش و فروش بیشتر… در حالی که نه آن‌ها هنرمند را می‌شناسند و نه هنرمند با آن‌ها آشنایی دارد و همچنین این فروشندگان هیچ تجربه قبلی از نمایش و فروش آثار هنرمند نداشته‌اند. یک توضیح برای این گزاره‌های جذاب این است که گالری‌ها، به ویژه در مراکز مهم هنری با یکدیگر رقابت جدی دارند و اگر اتفاقاً به عنوان یک هنرمند با پتانسیل خوب برای جلوه دادن به گالری شناخته شوید (برای مثال هنرمندی که دنبال کنندگان بسیاری را در صفحات مجازی خود دارد و همچنین قابلیت فروش آثارش را دارد) در نظر داشته باشید که از هدف‌های اصلی گالری‌ها خواهید بود و در این راستا پیشنهادات بسیاری، اعم از خوب و بد، به سمت شما سرازیر خواهد شد. صرف نظر از انگیزه‌های آن‌ها، توجه داشته باشید که فروشندگان بی‌تدبیر هر کاری انجام خواهند داد تا رضایت شما برای امضاء قرارداد را بدست آورند - خواه توانایی برآورده کردن وعده‌هایشان را داشته باشند یا خیر.

معمولا هنرمندان جوان در مقابل گالری‌های جدید و مرسوم که تازه در صحنه آمده‌اند و توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند، به ویژه زمانی که در معرض ابتکارات باشکوه قرار می‌گیرند، آسیب‌پذیرتر خواهند بود. اگرچه این مکان‌ها ممکن است به سرعت به فضاهایی محبوب بدل شوند، اما آن‌ها اغلب دچار مشکلاتی چون کمبود سرمایه، کمبود تجربه، نداشتن رابطه با مجموعه‌داران آثار هنری هستند و در عین حال هیچ ایده‌ای برای بقا در طولانی مدت ندارند. در دنیای حقیقی روابط مستمر بین هنرمند و گالری‌های حرفه‌ای به مرور زمان شکل می‌گیرد، و نه در طی یک شب! هنرمند می‌تواند تحت‌تاثیر صحبت‌های افراد قرار بگیرد و به گفته‌هایشان اعتماد کند، اما باید این را در نظر داشته باشد که در صورت اعتماد به این افراد نباید انتظار خروجی مد نظر را داشته باشد و از قبل آگاه باشد که احتمال تحقق کامل وعده‌های آن‌ها ممکن است به هیچ وجه به سرانجام نرسد.

چند اصطلاح تاریخ هنری برای توصیف ماهرانه آثار هنری اینجا بخوانید

گردآوری و ترجمه: علیرضا محسنی

برای خواندن مطالب بیشتر پیرامون دنیای هنر به وبسایت www.artunity.art مراجعه کنید.

منبع: artbusiness.com

هنرمندانآرت یونیتیهنرتابلونقاشیبازار
بستر خرید آنلاین آثار هنری شناسنامه‌دار ـ ـ ـ «آرت‌یونیتی، بازار مستقل هنر»https://artunity.art/
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید