بین خریدن آثار هنری و جمعآوری آن تفاوتهای بسیاری است اما عمدهترین تفاوت بین این دو زمانی به تحقق میپیوندد که شما از روی علاقه اثر هنری را که نظرتان را جلب کرده خریداری میکنید، حال آنکه جمعآوری یک مجموعه عملی هدفمند برای مدتی طولانی است. در هر دو مورد شما اثر هنری را خریداری میکنید اما برای مجموعهدار شدن شما باید یادگیری دو نکته را فرا بگیرید. اولین نکته این است که بتوانید در مورد خرید یا عدم خرید هرگونه اثر هنری که شما را جذب میکند به طور موثر تحقیق، ارزیابی و تصمیم گیری کنید. نکته دوم این است که شما بتوانید هر اثر را به گونهای انتخاب کنید که یک گروه معنیدار یا همان مجموعه را تشکیل دهد.
در ادامه مستندسازی آثار هنری ما به این نتیجه رسیدیم که این کار نه تنها به ارزش آثار هنری شما، چه ملموس و چه نامشهود میافزاید، بلکه با گذشت زمان اوراق اصالتی و مستندات شما هم از ارزشی دوچندان برخوردار خواهد شد. تصور کنید که شما رسیدی از خرید یک اثر هنری متعلق به ونگوگ را که در سال ۱۹۰۰ به فروش رفته است در اختیار داشتید یا عکسی از پیکاسو در لحظه فروش یکی از آثار جدیدش به یک مجموعهدار در اختیارتان بود که توسط شخص پیکاسو امضاء شده بود. ما از این سمت بازار هنر به شما اطمینان میدهیم که اگر چنین مدارکی در اختیار شما بود ارزش مادی آن شاید فراتر از هزاران دلار بود. پس کار خود را به این شکل ادامه دهید:
بدست آوردن این اطلاعات نه تنها کار دشواری نیست بلکه میتواند فعالیتی مفرح باشد که رابطه شما و هنر مورد علاقهتان را عمیقتر کرده و معمولا بیشتر از چند دقیقهای زمان شما را نمیگیرید. با این حال، با گذر زمان همان چند دقیقه ناچیز ارزشی وصف ناپذیر پیدا خواهد کرد.
یکی دیگر از ویژگیهای یک مجموعه برتر مرتب بودن آن است. این مجموعه دارای یک شروع، میانه و پایان است - درست مانند یک نمایشگاه در موزه. به این مورد در نسخههای قبلی اشاره شد. شما به عنوان یک مجموعهدار مسئله را طرح میکنید و با کمک آثار درون مجموعه به راه حل مسئله دست پیدا میکنید. برای توضیح بهتر کمی به عقب برگردیم و از مثال «تاریخچه نقاشی انتزاعی در جنوب کالیفرنیا» دوباره استفاده میکنیم. میتوان این مجموعه را به روشهای گوناگون از جمله تاریخ، هنرمند، سبک و مکان دستهبندی کرد. یا حتی میتوان از این هم فراتر رفت و با جزئیات بیشتری این کار را انجام داد. برای باریک کردن یک موضوع اینچنینی انواع زیرمجموعهها وجود دارد:
این کار را حتی دقیقتر هم میتوان انجام داد. برای مثال، مجموعهای از نقاشیهای انتزاعی کشیده شده توسط هنرمندان جنوب کالیفرنیا که دارای عناوین مربوط به اقیانوس یا ساحل هستند؟ امکانات برای تنظیم و ارائه یک مجموعه فقط توسط تخیل خود شما محدود می شود.
بهترین روش برای درک بیشتر تنظیم یک مجموعه آثار هنری سر زدن به موزههاست. در آنجا شما کار افراد حرفهای در این زمینه را خواهید دید. این افراد کیوریتورها هستند. نمایشهای موزه همیشه یک نقطه شروع و یک نقطه پایان دارند. اتفاق مهمی که در بین شروع و پایان رخ میدهد آشنایی بازدیدکنندگان با یک دوره هنری و نوع چیدمان آثار هنری برای درک بهتر آنها است. بسته به موزه یا نمایش، تورهای راهنمای چاپی، شفاهی یا ضبط شدهای دارید که نحوه سازماندهی هر نمایش را برای شما توضیح میدهد.
هرچند که ما به شما پیشنهاد تغییر دکوراسیون منزل و تهیه یک تور و یا چاپ بروشور برای مجموعه شخصیتان را نمیدهیم. شما همچنان میتوانید آثار را در همان مکانی که برایشان در نظر گرفتهاید به نمایش بگذارید. اما در ذهن خود یک چیدمان و ترتیب دقیق داشته باشید. آثار را به گونهای بچینید که امکان نمایش آنها به بهترین شکل ممکن فراهم باشد؛ پس با مهمان خود به تماشای آثار مشغول شوید و داستان چگونگی جمعآوری این آثار هنری شگفتانگیز و کارایی آنها در کنار یکدیگر را تعریف کنید.
این نه تنها موجب لذت آنها میشود، بلکه مسیر انتخاب و خرید آینده شما را نیز تقویت میکند. مزایای اضافی برای سازماندهی مجموعه شما این است که شما می توانید ببینید کجا بودهاید، کجا میروید، کجا به شما اضافه شده، کجا ضعیف هستید، چه چیزهایی را از دست میدهید، چه چیزی دیگر برای شما اهمیتی ندارد و برای حل مشکلات باید چه کاری انجام دهید.
گردآوری و ترجمه: علیرضا محسنی
برای خواندن مطالب بیشتر پیرامون دنیای هنر به وبسایت www.artunity.art مراجعه کنید.
منبع: artbusiness.com