اشکان جلالی
اشکان جلالی
خواندن ۲ دقیقه·۵ سال پیش

چطور توی پایتون برنامه گرافیکی بسازیم؟ - قسمت اول

سلامی دوباره.

توی قسمت قبلی به نصب کتابخانه easygui پرداختیم. امیدواریم که تونسته باشید نصبش کنید:) توی این قسمت میخوایم با چندتا از دستورات کاربردی این کتابخانه آشنا بشیم. برییییییممم که داشته باشیم...



دستور های کاربردی کتابخانه easygui - دستور اول

اولین و پرکاربردترین دستور در این کتابخانه، دستور msgbox است. این دستور یک پیام ساده را در یک صفحه نمایش می‌دهد. به نظرتون یک صفحه که یک متن ساده را نمایش میدهد، چه چیز هایی لازم دارد؟

  • پیام
  • نام صفحه
import easygui msg = &quotsalam donya!&quot title = &quotsafhe nameyesh&quot easygui.msgbox(msg, title, &quotOk&quot)

دستور های کاربردی کتابخانه easygui - دستور دوم

بیایید چند گزینه دیگر را که می توانید برای توسعه برنامه خود استفاده کنید را پیدا کنیم.

دستور جدیدی که میخواهیم با آن کار کنیم، یک صفحه، مثل دستور msgbox می‌سازد؛ تنها فرقی که با دستور msgbox دارد، آن است که با این دستور می‌توانید از کاربر مقداری را دریافت کنیم. برای مثال ما می‌خواهیم از کاربر بپرسیم که "آیا شما بازی می‌کنید؟". کاربر در جواب به این سوال باید یا کلمه "بله" را بگوید را کلمه "خیر".

import easygui msg = &quotbazi mikoni?&quot title = &quotnazar sanji&quot res = easygui.ynbox(msg, title, (&quotAre Baba!&quot, &quotNa Omran!&quot)) print(res)

دستور ynbox، یک صفحه می‌سازد و دو گزینه بله یا خیر را در پایین صفحه قرار می‌دهد. کاربر هم یکی از این گزینه ها را انتخاب می‌کند. سپس این دستور، مقدار True یا False را برای ما بازمی‌گرداند.

همیشه گزینه سمت چپ("Are baba") مقدار True و گزینه سمت راست("Na Omran") مقدار False را برمی‌گرداند.

دستور های کاربردی کتابخانه easygui - دستور سوم

حالا ممکنه براتون سوال شده باشه که چطور میتونیم از چندتا دکمه توی برناممون استفاده کنیم. دستور buttonbox این کار رو براتون انجام میده. برای اینکه ورودی های این دستور را بهتر متوجه بشید، به کد زیر یه نگاهی بندازید.

easygui.buttonbox(Message, Title, (Button1, Button2, Button3,....))

حالا میخوایم با استفاده از این کد، یک برنامه ساده برای درک بهتر شما از این دستور بنویسیم.

import easygui title = &quotnazar sanji&quot res = easygui.buttonbox(&quotChera In Matno Mikhooni?&quot, title,(&quotChon Matn Haye Ashkan Kheyli Khafane!&quot,&quotBaraye Yadgiri Behtar&quot,&quotBe To Che&quot,&quotHamintori&quot)) print(res)
خروجی
خروجی

این تابع برای شما مقداری که کاربر انتخاب میکند را بازمی‌گرداند. یعنی اگر کاربر گزینه دو را انتخاب کرده باشد، این تابع، مقدار گزینه دو را برای شما بازمی‌گرداند.

منتظر قسمت های بعد باشید...

پایتونeasyguiواسط گرافیکیبرنامه گرافیکیکتابخانه easygui
"آن کس که نداند و بداند که نداند" هستم
آموزش پایتون و لایبری های اون به همراه انتشار اخبار های مربوط بهش ! :)
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید