ویرگول
ورودثبت نام
Ashkan Sattari
Ashkan Sattari
خواندن ۱۱ دقیقه·۳ ماه پیش

تجربه آزمون آیلتس: از 5 تا 7+

من اشکان هستم و در تاریخ 29 بهمن 1402 در مرکز آیلتس تهران–شعبه شیراز موفق شدم که نمرات زیر رو در آزمون آیلتس کامپیوتری کسب کنم.

نمرات من در هر مهارت
نمرات من در هر مهارت

همین اول کار لازمه که اینو بگم که در صورتی که سطح زبانی خوبی نداشته باشید و مستقیم بخاید به سراغ منابع آیلتس برید، روند پیشرفتتون بسیار کند و خسته کننده خواهد بود. به نظر من داشتن یک دانش مقدماتی از گرامر و واژگان یک باید برای شروع این مسیر محسوب میشه و به قول معروف، در صورتی که خشت اول کج باشه، تا آخرش هر چیزی بسازید کج بالا میاد.

پیشینه زبان

من از اوایل راهنمایی تا اواخر دبیرستان زبان رو در کانون زبان ایران دنبال میکردم اما بعدش بنا به دلایلی، ادامه ندادم. بعد کنکور کارشناسی، زبان خوندن من به مطالعه کتاب های رفرنس و مقالات اکادمیک محدود شد. اگرچه در این مدت بنا به علاقه شخصیم سعی میکردم سریال های مورد علاقمو با زیرنویس انگلیسی ببینم. این روند تا حدود 2 سال پیش ادامه داشت تا اینکه تصمیم گرفتم دوباره زبان رو جدی تر بخونم.

مطالعه اولیه

با توجه به اینکه تقریبا خیلی از گرامر ها یادم رفته بود، تصمیم گرفتم با یک سری کتاب از سطوح پایین شروع کنم. با توجه به انبوه کتابای موجود، بر اساس تجربه دوستانم، تصمیم گرفتم کتاب های Top Notch 2&3 و Summit 1 رو بخونم. دلیل انتخابمم این بود که اول قبلا این کتابارو نخونده بودم و واسم تکراری نبودن. همچنین اگر جایی نیاز به آموزش تکمیلی داشتم و متوجه نمیشدم، میتونستم با مراجعه به یوتیوب کلی ویدیو مرتبط پیدا کنم.

بخش Grammar and Vocabulary

بعد از تموم كردن كتاباي مذكور، از اواخر تیر 1402 تصمیم گرفتم به طور خاص خودمو برای آزمون آیلتس آماده کنم.به همین دلیل برای تقویت بیشتر واژگان و گرامرم، در کلاس واژگان و گرامر موسسه آیلتس فرشتگان شرکت کردم که از روی کتاب تازه چاپ شده خودشون به نام Beyond The Borders Of IELTS - Grammar and Vocabulary درس رو پیش میبردند. به نظرم مطالب کتاب به گونه ای تهیه شده بودن که بدون کلاس هم، امکان self-study کتاب وجود داره. لازم به ذکره که نویسنده با دقت و وسواس خاصی مطالب رو طبقه بندی و ارایه کرده که نتیجه این چیدمان، درک راحت تر مفاهیم هست. ضمن اینکه بخشی از کتاب IELTS Essential Words از انتشارات بارونز هم خوندم که کلمات رو خیلی خوب در قالب تمرین و reading درس میده و مفید بود.

بخش Listening

من از قبل کم و بیش گوشم با انگلیسی آشنا بود اصلی ترین مشکل من توی این قسمت، املای کلمات و عدم تمرکز بود. در این بخش، از دست دادن تمرکز به هر دلیلی از جمله درگیر شدن با املای یه کلمه، باعث میشه که به راحتی گم بشید و چن سوال بعدی هم از دست بدید. به قول Simon در listening فقط باید نگاهتون رو به جلو باشه و اصلا به پشت سرتون نگاه نکنید. تا اینکه آزمون تموم بشه و در وقت اضافی، برخی موارد دوباره دبل چک بشن.

به شخصه معتقدم که تکنیک های عجیب و غریبی موجود برای listening، هیچ فایده ای ندارند و این بخش صرفا بحث تمرکز و دقت هست. تنها تکنیک موجود و کارا به نظر من highlight کردن و پیشبینی کردن جاهای خالی هست. واسه همین من تنها به دیدن چند ویدیوی سایمون و لیز بسنده کردم که توضیحاتشون کافی و مفید بود. بعد از انجام تمرین های listening کتاب Listening and speaking for IELTS 6-7.5، مستقیم سراغ کمبریجا رفتم. تحلیل کمبریج هارو جدی میگرفتم و وقت میزاشتم. معمولا یک بار دیگه هم سعی میکردم به تستی که زدم گوش کنم که بهتر ریشه اشتباهاتم مشخص شه. در نهایت سعی میکردم نتایج رو با جزییات در یک شیت مشابه شکل زیر وارد کنم که همواره یک دید کلی روی روند پیشرفتم داشته باشم.

جزییات وارد شده مربوط به نتایج listening
جزییات وارد شده مربوط به نتایج listening

فقط نکته ای که شاید مهمه یادآوری بشه اینه که کمبریج های قدیمی در پارت ۱ یک مثال حل شده دارن که این باعث میشه شما وقت بیشتری برای highlight کردن و انتخاب determiner داشته باشید که این مساله توی کمبریج های جدید حذف شده. به علاوه سرعت listening در آزمون های اخیر به نسبت بیشتر شده (مشابه کمبریج های 17 و 18) و پیشنهاد میکنم کمبریج های پایین تر رو با سرعت بالاتر گوش کنید.

بخش Reading

لذت بخش ترین بخش آیلتس واسه من reading بود. با توجه به اینکه چشمم به خوندن متون انگلیسی عادت داشت، خیلی چالش خاصی واسه این بخش نداشتم و خارج از فضای امتحانی، از هر متن یک چیز جدید یاد میگرفتم. در reading، زمان مساله اصلی و تقریبا معضل همه هست! واسه همین شما باید علاوه بر داشتن گستره قابل توجه واژگان، تیپ هر سوال و نحوه مواجه شدن با هر سوال رو بدونید که در وقت بتونید صرفه جویی کنید. انتخاب keyword در سوالات، یکی از اصلی ترین تکنیک هایی هست که مثل listening، همه جای reading هم استفاده میشه. برای دونستن این تکنیک ها، ویدیو های reading سایمون خیلی به من کمک کرد ولی این نکته رو بگم که تکنیک Skimming and Scanning که در این ویدیو ها توصیه شده رو من استفاده نمیکردم. چون این تکنیک با توجه به مفهومی شدن سوالات، به عنوان رویکرد اصلی در آزمون های فعلی جوابگو نخواهد بود و فقط به عنوان یک تکنیک فرعی برای زمانی که تایم کم اوردید میتونه کمک کننده باشه.

ازطرفی مثل listening، تحلیل کمبریج هایی که میزدم رو جدی میگرفتم و در یک شیت مشابه زیر وارد میکردم. با انجام این کار، بعد از یک مدتی متوجه میشدم که کدوم سوالات بیشتر واسم چالشی هستن و سعی میکردم با اختصاص زمان و دقت بیشتر به اون تیپ سوالات در حین آزمون، احتمال اشتباهاتمو کمتر کنم.در کل به نظرم با وجود 18 کمبریج که معادل 72 ریدینگ هست، هیچ منبع اضافی دیگه ای واسه این مهارت نیاز نیست و با کاور کردن این تعداد reading، راحت نمره 8.5 قابل دسترس خواهد بود مگر طراح سوال خیلی سختگیر و مشکل دار باشه.( مثل تست 3 کمبریج 18)

جزییات وارد شده مربوط به نتایجreading
جزییات وارد شده مربوط به نتایجreading


بخش Writing

یکی از چالشی ترین بخش های آیلتس همین writing هست. یک جورایی ریشه ذاتی هم داره چراکه این بخش، علاوه بر دانش قابل توجه گرامری و واژگانی، نیاز به ایده های مناسب داره تا در نهایت بشه راجب یک موضوع، به صورت پیوسته یک متن خوب نوشت. کاری که معمولا خیلیامون مثل من، توی زبان مادری هم باهاش مشکل داریم.

تسک ۱ اکادمیک حالت توصیفی داره و باید یک چیزی وصف بشه. شخصا این قسمت واسم چالش برانگیز نبود و با ارایه اطلاعات مفید و کلیدی نمودار ها مشکل خاصی نداشتم. از طرفی برای مپ و فرآیندها هم سعی کردم که با گرامر مناسب کار رو جمع و جور کنم. تسک ۲ هم با توجه به اینکه از قبل یک سری اطلاعات عمومی خوبی داشتم معمولا در ایده پردازی به مشکل خاصی نمیخوردم. از طرفی سعی میکردم با سمپل خوندن، مضاف بر پیدا کردن ایده های جدید و نگاه از زاویه های مختلف به یک موضوع، دایره واژگانمم گسترده تر کنم. معمولا برای تصحیح writingهام اول از Grammarly شروع میکردم تا تمامی اشکالات نگارشی و گرامری رو بتونم متوجه بشم. بعد برای بررسی جنبه های دیگه به سراغ ChatGPT میرفتم و با مطالعه نسخه بهبود یافته رایتینگم، سعی میکردم کالوکیشن های جدید یاد بگیرم. در نهایت بعد از اینکه سطح رایتینگ هام به یک پایداری نسبی رسیدند، چند با از خدمات تصحیح writing موسسه آیلتس فرشتگان استفاده کردم.

و اما موضوع استفاده از گرامر پیشرفته، من شخصا خیلی متنمو غرق گرامرهای پیچیده نمیکردم و ساده گویی رو ترجیح میدادم چون گرامر خفن مهارت بالایی میطلبه و در صورت استفاده اشتباه، نه تنها نمره گرامر رو تحت تاثیر قرار میده بلکه میتونه روی سایر پارامتر های نمره دهی هم اثر بزاره. من صرفا یک چک لیست ذهنی از یک سری گرامر داشتم و سعی میکردم از اونا استفاده کنم. ساختار های if ، participle clause، defining clause، non-defining clause، انواع reduction ها، cohesive devices، not-only-but-also، either-or، inversion و چن تا دیگه از جمله چیزایی بود که حین نوشتن مد نظرم بود و در صورت وجود فضای مناسب،‌ سعی میکردم ازشون استفاده کنم.

بخش Speaking

سخت ترین قسمت آزمون واسه من همین قسمت بود چون ذاتا تمایل به حرف زدن زیاد ندارم. واسه این بخش از کتاب Beyond The Borders of IELTS - Speaking C1-C2 به عنوان مرجع اصلیم استفاده کردم که کامل هر چیزی که باید، پوشش داده شده بود و همچنین، از اپ اسیستنس و ماکار برای دسترسی به سوالات اخیر ازمون ها استفاده میکردم. در نهایت از ویدیو های Keith در یوتیوب هم استفاده میکردم که در کمال سادگی، نکات خیلی خوبی رو بیان میکرد.

نکته ای که به نظر من خیلی مهمه اینه که جمله یا ساختارای خاص(نه ایده) نباید برای این بخش حفظ بشه. صرفا باید این قسمت ازمون مثل یه دیالوگ ساده در نظر بگیرید و سعی کنید برای هر سوال، اولین چیزی که به ذهنتون میاد رو بیان کنید. قطعا بهترین جواب نخواهد بود ولی جواب خوبیه. به علاوه، این بخش یه جورایی مثل پینگ-پنگ میمونه. یعنی سوال اول رو اگزمینر میپرسه، شما جواب میدید و جواب شما سوال بعدیه اگزمینر رو تعریف میکنه. عملا این قدر از داخل جوابای شما سوال میپرسن که مطمین بشن چیزی رو حفظ نکردید. در نهایت داشتن یک پارتنر زبان خوب و هم سطح، واسه این قسمت میتونه خیلی مفید باشه.

برای تقویت تلفظ، استفاده از تکنیک shadowing رو به شدت توصیه میکنم. من معمولا آهنگ هایی که گوش میکردم رو زیر لب زمزمه میکردم که این همون تکنیک shadowing بود که ناخودآگاه عادت به انجامش داشتم. در نتیجه برای بهبود بیشتر تلفظم، سعی میکردم که بعضی از listeningهای کمبریج(اونایی که زده بودم) رو shadowing کنم که به نظر خودم خیلی موثر بود.

آیلتس کامپیوتری vs کاغذی

یک چیزی که مهمه اینه که شما بهتره در ابتدای این مسیر، مشخص کنید که قراره کاغذی امتحان بدید یا کامپیوتری. قاعدتا هر کدوم مزایا و معایبی دارن. در صورتی که آیلتس کاغذی رو انتخاب کنید، بایستی هزینه های امتحان در کشور های همسایه مثل ترکیه یا ارمنستان رو متحمل بشید. در صورتی هم که کامپیوتری امتحان بدید باید قدرت تایپ قوی داشته باشید. چون علاوه بر بخش writing، شما در listening هم همزمان با شنیدن باید جواب رو تایپ کنید چون بر خلاف آزمون کاغذی، در پایان فرصت ۱۰ دقیقه ای برای وارد کردن جواب ها ندارید. به علاوه، مضاف بر غلط های املایی ناشی از دانش زبانی، یک خطا ناشی از تایپ اشتباه هم وارد میشه که در writing واقعا مشکل ساز هست و متاسفانه با توجه به استرس امتحان، بعضا غیرقابل تشخیص هستند. پس عملا زمان نهایی برای بررسی مجدد متن writing در آزمون کامپیوتری باید بیشتر باشه تا هر گونه ایراد کوچیکی دیده و برطرف بشه.

امتحان ماک

مساله دیگه امتحان ماک هست. راستش امتحانای ماک هیچ کدوم استاندارد نیستن و بهترین مرجع برای محک زده شدن، همون کمبریج ها هستن. اگرچه ماک ها از این نظر که شمارو با محیط امتحان آشنا میکنن و یه ذره استرس کارو بالا میبرن و به همین دلیل میتونن کمک کننده باشن. من شخصا برای ماک از بین موسسات مختلف موجود، آیلتس تهران رو انتخاب کردم. اول اینکه قرار بود امتحان اصلیم در این سنتر باشه و تنها سنتری که خارج از تهران امتحان میگرفتن این سنتر بود. به علاوه برخورد کارکنان و پیشتیبانیشون خیلی خوب بود و کامنت هایی که بعد از هر ماک هم میدادن به من خیلی کمک میکرد. لازم به ذکره معمولا نمره ماک معیار خوبی برای تصمیم به ثبت نام در آزمون اصلی هست چراکه درجه سختی ماک ها یه سر و گردن بالاتر از آزمون اصلیه و احتمال گرفتن نمره بالاتر یا برابر با نمرات ماک به بالاست. پس عاقلانه ترین روند اینه که بعد از کسب نتیجه مورد نظر در ماک، اقدام به ثبت نام برای آزمون کنید.

ضمنا برای تمرین کمبریج ها هم خیلی سایت ها هستن که داخلش میتونید به صورت آنلاین به کمبریج ها دسترسی داشته باشید که به نظرم من بهترین منبع، سایت چینی هست. یک مقدار ثبت نامش دردسر داره و اما پلتفرمی که دارن نسبت به سایر نمونه های موجود، شباهت خیلی بیشتری به محیط اصلی آزمون داره.

صحبت آخر

و اما مورد اخر، در اینترنت و شبکات مجازی،‌ امروزه حجم زیادی از افرادو میبینید که منابع و دوره های مختلف رو پیشنهاد میدن. به نظر من سعی کنید در اول کار با چشم باز منابع خوب انتخاب کنید و در ادامه مسیر دیگه منابع رو هی عوض نکنید. قطعا تسلط عمیق روی یک منبع بهتر از اینه که روی چندین منبع مختلف تسطی نسبی داشته باشید. بدون شک هر کسی با منابع متوسط رو به خوب به همراه تلاش مستمر، میتونه به راحتی به نمره هدفش در این آزمون دست پیدا کنه.

به علاوه سعی کنید که طوری برنامه ریزی کنید که در بازه ای که قراره زبان بخونید، کار خاص دیگه ای باعث ایجاد وقفه در زبان خوندتون نشه. چون این وقفه ها به شدت مخرب خواهند بود و به طور قابل توجهی باعث تلف شدن وقتتون میشه. در نتیجه این پروسه آمادگی طولانی تر و البته، فرسایشی تر خواهد شد.

تشکر

در نهایت از استاد گرانقدرم، جناب لولیا و موسسه آیلتس فرشتگان متشکرم چراکه سطح تعهدشون به زبان آموز باور نکردنی بود. همچنین از دوستای خوبم که در این مسیر همواره با راهنمایی ها، دلگرمی ها و نظرات ارزشمندشون کنارم بودن، بینهایت تشکر میکنم.

آزمونآیلتسزبان انگلیسییادگیری زبان انگلیسی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید