ویرگول
ورودثبت نام
Keyzone studio
Keyzone studio
خواندن ۳ دقیقه·۱۲ روز پیش

دنبال برنامه ریزی نباش، اینجاست.

این تویی که دیکه قاطی کردی
این تویی که دیکه قاطی کردی

بی برنامگی حال به هم زن ترین وضعیت دنیا است. صبح‌ها سرحال و خوشحال بلند میشی و مشغول انجام کارهای مختلفی میشی که عموما هیچ ربطی به هم ندارن و شب با حس گند بلاتکلیفی میخوابی. روزها همینجوری میگذرن تا اینکه یک روز میبینی که چه قدر از وقتت رو هدر دادی و حالا علاوه بر حس گند بلاتکلیفی، حس تهوع آور افسردگی هم به سراغت میاد.

حالا باید چه غلطی کنم که زندگیم اینقدر بد نگذره؟

راه حل که زیاده اما من اینجا یکی از بهترین‌هاش رو برات می‌نویسم.

  • اول از همه ببین چه کارهایی رو در دست اجرا داری؟

اونها رو لیست کن. مهم نیست لیستت ترتیب داره یا نه. بعدا مرتبش می‌کنیم. الان فقط برو لیستت رو تهیه کن.

همه کارها رو بنویس. از شستن خودت تا فرستادن فضاپیما به مریخ، همه رو بنویس :) بعد از اینکه لیستت تکمیل شد ادامه مطلب رو بخون.

  • مرحله دوم تقسیم کردن اونها به چند دسته مشخصه.

دسته اول میشن فعالیتهای لازم برای زندگی. من بهشون میگم جعبه کمک‌های اولیۀ زندگی. نیازشون داریم تا شارژ بشیم. مثل حموم کردن و غذا خوردن و نمازخوندن و مدیتیشن و ...

برای اینها شما باید یک روتین خوب بسازید تا بدون نیاز به فکر کردن و انرژی خرج کردن بتونید انجامشون بدید. که در یک پست دیگه درباره روتین ساختن مفصل صحبت خواهیم کرد.

دسته دوم میشن فعالیتهایی که برامون معنا می‌سازن. مثل درس خوندن و کارکردن و ... که برای ما یک هدف والی در زندگی به حساب میان. خب اینجا میرسه به جایی که باید اولویت بندی رو شروع کنیم. پس برگردید به لیستی که از فعالیتها نوشتید و کارهایی که براتون معنا میسازند رو جدا کنید.

بعد شروع کنید با توجه به بازه‌های زمانی مختلفی که شما رو درگیر میکنند اونها رو اولویت بندی کنید.

بعد اونها رو در یک لیست دیگه به ترتیب علاقه‌مندی اولویت بندی کنید.

بعد اونها رو در یک لیست دیگه بر اساس ضرورت دسته بندی کنید.

اجازه بدید با یک مثال ادامه بدم.

اینها کارهای با معنایی است که من الان در دست دارم:

  • درس خوندن
  • مشاوره دانش آموزهام
  • نویسندگی انجمن
  • نویسندگی خیریه
  • نویسندگی سوشال مدیای خودم




لیست اینها بر اساس وقتی که از من میگیرن میشه این:

  1. درس خوندن
  2. نویسندگی انجمن
  3. مشاوره دانش آموزهام
  4. نویسندگی سوشال مدیای خودم
  5. نویسندگی خیریه


لیست اینها بر اساس علاقه‌ام میشه این:

  1. نویسندگی سوشال مدیای خودم
  2. نویسندگی انجمن
  3. مشاوره دانش آموزهام
  4. درس خوندن
  5. نویسندگی خیریه



بر اساس ضرورت میشه:

  1. درس خوندن
  2. مشاوره دانش آموزهام
  3. نویسندگی خیریه
  4. نویسندگی انجمن
  5. نویسندگی سوشال مدیای خودم




خب حالا با جمع زدن اعداد رتبه اینها میتونیم ترتیب بندی‌شون کنیم:

درس خوندن : 6

نویسندگی انجمن : 7

مشاوره دانش آموزهام : 8

نویسندگی سوشال مدیای خودم: 10

نویسندگی خیریه: 13

هرچه این مجموع کمتر باشه، میفهمید که اون کار اهمیت بیشتری داره.

حالا باید زمان خالی هفته‌تون رو بین این کارها تقسیم کنید.

در این مرحله میاید زمان خالی هفتگی‌تون رو به مجموع این امتیازها تقسیم میکنید که برای من 60 ساعت هست. که میشه 60/44 = 1.36

با این کار شما یک باکس زمانی ساختید و خب حالا میتونید با ضرب کردن عدد کم اهمیت ترین کار در این باکس، مدت زمان اختصاص یافته به مهمترین کار رو پیدا کنید.

که این جا میشه 1.36*13 = 17.75 ساعت. پس یعنی من 17.75 ساعت باید در هفته به درس خوندن اختصاص بدم. به همین ترتیب ادامه میدیم و میریم جلو...

این توویی که تونستی زمانبندی کارهات رو پیدا کنی و دیگه گیج نیستی
این توویی که تونستی زمانبندی کارهات رو پیدا کنی و دیگه گیج نیستی

این روش به نظرم روش خوبی برای باکس بندی کردن ساعتی برای انجام کارهاست. و خب میتونید این ساعت اختصاص یافته رو در طول هفته وابسته به تراکم روزتون تقسیم کنید.

در پست‌های بعدی درباره تراکم روز و نحوه تقسیم این بازه‌ها صحبت خواهیم کرد. پس همراه باشید.


درسبرنامه ریزیزمان‌بندیبرنامه زمانبندیدانش آموزان
من یک نیمچه مهندس هستم که کارهای مختلفی رو تست میکنه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید