ویرگول
ورودثبت نام
Atefe Sadeghi
Atefe Sadeghi
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

کارآموزی یا کار راه‌اندازی؟

کارآموزی یا کار راه‌اندازی؟
کارآموزی یا کار راه‌اندازی؟


اواخر سال 1397 تازه فارغ‌التحصیل شده بودم و از اینکه تونسته بودم دانشگاه رو 7ترمه تموم کنم خوشحال بودم. امید داشتم که فوراً مشغول به کار شم. بعد از چندین ماه تلاش برای پیداکردن شغل مورد نظرم، به این نتیجه رسیدم که تجربه و دانش‌ام برای اینکه مستقیم وارد بازار کار شم خیلی خیلی کمه...

برای همین هم تصمیم گرفتم برای شرکت‌هایی که نیاز به کارآموز دارند رزومه ارسال کنم. تا این که 3ماه در شرکتی به عنوان کارآموز سئو و مارکتینگ مشغول به کار شدم. تو این سه ماه کار من شده بود فقط تولید محتوای متنی. هرچی بیشتر راجع به تولید محتوا می‌خوندم می‌دیدم این اون چیزی نیست که باید بلد باشم تا به واسطه‌‌اش بتونم بعد از دوره‌ی کارآموزی به عنوان یه متخصص مشغول به کار شم..

برای اینکه اعتماد به نفس بیشتری کسب کنم، یه دوره کوتاه کارآموزی دیگه گذروندم تا کاملاً برای کار جدی آماده شم. بهمن ماه بود که برای یه شرکت دیگه رزومه فرستادم و توی آگهی استخدام حقوقی رو هم برای دوره کارآموزی عنوان کرده بودن.. با خودم گفتم چه عالی هم کار یاد می‌گیرم هم یه حقوق می‌گیرم. برای مصاحبه باهام تماس گرفتن و توی جلسه مصاحبه در رابطه با حقوق ذکر شده هم صحبت شد و قرار بر این شد که اگر بعد از سپری کردن دوره‌ی 10 روزه آزمایشی حقوق ذکر شده به من تعلق می گیره. دوره‌ی 10 روزه رو با موفقیت گذروندم و قرار بر این شد این دوره 2-3 ماه تمام شود.1ماه و نیم بود که مشغول به یادگیری بودم و در انتظار حقوقی که قولش رو داده بودن. تا اینکه متوجه شدم تصمیم گرفتن برای اینکه کارهایشان به خوبی جلو بره تعداد کارآموز ها رو از 4نفر به 20 نفر افزایش بدهند. وقتی از این کارشون با خبر شدم فهمیدم که از حقوق دیگه خبری نیست و مطرح کردن موضوع حقوقی که قبلا با من طی شده بود واسم سخت بود چون می‌دونستم قطعا با این تعداد کارآموزی و تغییر آگهی استخدام برای جذب کارآموزهای جدید و عدم ذکر حقوق، پرداختی من هم کنسل شده.

این دوره نهایتاً قرار بود طی 3 ماه تمام شود و قرار بر این بود به هرکس طبق علاقه آن شخص به هر حوزه آموزش داده شود. من هم که عشق سئو با اینکه با سرپرستم مطرح کرده بودم اما جز تولید محتوا به مورد دیگه ای پرداخته نشد... 5ماه تماماً مشغول به تولید محتوا بودم بدون هیچ دریافتی و در انتظار آموزش سئو اما نهایتاً صبر به سر آمد و تصمیم گرفتم تا به این دوره خاتمه دهم و بدون مطرح کردن موضوع حقوقی که ذکر شده بود از آن جا خداحافظی کنم.

نتیجه‌ی اخلاقی

تمام این حرف‌ها رو زدم که بگم کارآموزی خوبه اما تا جایی تن به کارآموزی بدید که از شما سوء استفاده نکنند یعنی در قبال کاری که برای شرکت انجام میدید کار هم یاد بگیرید چون شما بعنوان کارآموز مشغول به کار هستید... کارآموز هم همانطور که از اسمش مشخص هست کار + آموز یعنی کار یاد بگیرید و نه اینکه فقط و فقط کار راه بیاندازید بدون هیچ آموخته ای....

یه نکته دیگه هم که باید بگم اینکه اشتباه من رو هرگز تکرار نکنید و هرگز از حق خودتان نگذرید تا بعد مثل من از حرف نزدن پشیمان نشوید.

کارآموزیمزایای کارآموزیچند ماه باید کارآموزی کنیمکارآموزی خوبه یا بدکارآموزی با حقوق
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید