ویرگول
ورودثبت نام
عاطفه گنجعلی
عاطفه گنجعلی
خواندن ۷ دقیقه·۳ سال پیش

دید اولیه من به سئو

در اندک تجربه‌ای که در زمینه تولید محتوا داشتم همیشه یکسر اصول نوشتاریم به کلمه‌ای به نام سئو یا بهینه سازی سایت برای درک بهتر موتور‌های جستجو وابسته بود. اوایل از یادگیری و اطلاعات در این زمینه شونه خالی می‌کردم چون اون موقع‌ها حس می‌کردم قوانین و چهار چوب‌های سئو آزاد اندیشی یک نویسنده رو ازش می‌گیره و اون رو تبدیل به یک ربات نویسنده می‌کنه. بعد از مدت کوتاهی تصمیم گرفتم برای درک سئو کمی از موضع خودم عقب بکشم و دربارش تحقیق کنم. تحقیق‌های مختصر من سوالات خیلی زیاد رو برام به همراه داشت که شاید همین سوال‌های بی‌جواب انگیزه ادامه تحقیق در این زمینه رو در وجودم از بین برد. دوری از سئو همچنان ادامه داشت تا تصمیم گرفتم که بصورت جدی برای کشف پاسخ سوال‌هام تلاش کنم. به لطف کارآموزش آکادمی وب سیما این فرصت برای من پیش اومد که مفاهیم سئو رو از ابتدایی‌ترین قدم یا بهتر بگم قدم صفر با آموزش یک استاد باتجربه و فوق العاده ماهر یاد بگیرم. توی این یادداشت قصد دارم سه تا نکته کلیدی و مهم که در ابتدای آموزش برام خیلی مفید واقع شد رو به نگارش در بیارم.

نکته اول : سئو عامل درک بهتر موتور‌های جستجو یا افزایش رضایت کاربران از جستجو؟

بنظر من سئو یه اقیانوس طوفانی هست که هر کس مختص با شرایط روحی و فکریش و با کمک هوش و ذکاوتش می‌تونه در کمال صحت و سلامت با کشتی شخصیش از اون عبور کنه. هر چی کلام ساده‌تر و روان‌تر باشه و داخل محتوا‌ها بطور دقیق و بدون حاشیه به نیاز‌های کاربر توجه بشه پس تو یه برنده هستی و تونستی از امواج این اقیانوس طوفانی جون سالم به در ببری. هدف اصلی سئو فقط و فقط راحتی و آرامش کاربر هست. رضایت کاربر پررنگ‌ترین عنصر موفقیت در سئو هست و برای ادامه موفقیت هم کلی راهکار وجود داره که البته بازم همه اونا از تجربه و شناخت هر شخص موقع سر و کله زدن با چالش‌های سئو حاصل میشه. من امروز برداشت‌های آدمای متخصص و ماهری زیادی رو از سئو شنیدم. هر کدوم از برداشت‌‌ها یه چراغ توی مغزم روشن کرد و باعث شد از یه جنبه دیگه به سئو نگاه کنم. فهمیدم که در واقع هیچ توضیح دقیق و مشخصی برای سئو وجود نداره و این من هستم که میتونم براساس تجربه و چالش‌هایی که سپری کردم یه توضیح درخور و مناسب به خودم ارائه بدم. من برای اینکه بتونم یه وب سایت موفق داشته باشم که کاربرا بی‌چون و چرا تبدیل به مشتری‌های پر و پا قرصم بشن پس تو مرحله اول باید یه محتوای مفید داشته باشم. محتوایی که فقط و فقط به نیاز‌های کاربران پاسخ بده. باید هوش و ذکاوتم رو به کار بگیرم. بتونم با ساده‌ترین و در عین حال خاص‌ترین نکات و توسط ابزار‌های بازاریابی دیجیتال کاربر رو به سمت هدف خودم جذب کنم. سعی کنم از نقاط ضعف و شکست‌های رقیب‌هام در جهت پیشرفت و کشف نقاط قوت خودم استفاده کنم. دنبال یه استراتژی کارآمد و مفید برای پیروزی نسبت به رقیب‌هام باشم. انقدر خودم رو معطوف به بررسی و تحلیل نیاز‌های کاربر کنم تا در نهایت بتونم با یه برنامه دقیق و کامل به موفقیت سئوی سایتم دست پیدا کنم. تمرکز اصلی من توی این مسیر باید روی رضایت کاربر باشه و در یک مسیر موازی به رضایت موتور‌های جستجو هم دست پیدا کنم. در نهایت من یه جاده دو طرفه دارم که نیاز‌های هر مسافری رو برای رفتن به مقصد دلخواهش برآورده می‌کنه.

نکته دوم : تولد الگوریتم‌های کارآمد، عامل بلوغ و رشد فکری گوگل

موتور جستجوی گوگل هم مثل هر آدمی کلی داستان از بدو تولدش داشته. روز به روز رشد کرده و بالغ‌تر شده. کلی الگوریتم اومدن و دستشو گرفتن و از روزای تیره و تار بیرون کشیدنش. جذابیت شناخت موتور جستجوی گوگل برام از قبل پررنگتر شده. حس می‌کنم گوگل یه ربات مهربون از یه سیاره دیگس که همیشه تلاشش رو کرده تا به کلی آدم دیگه کمک کنه و به سوال‌ها و دغدغه‌هاشون پاسخ بده.

الگوریتم پاندا

اولین تغییر گوگل با الگوریتم پاندا شکل گرفت. بنظرم خیلی تغییر اساسی و بنیادی بود و شاید بشه گفت کلا ذات گوگل رو عوض کرد. در واقع گوگل با کمک الگوریتم پاندا تونست خیلی از محتوا‌های کم ارزش و بی‌کیفیت رو از خودش دور کنه. انگار که مثل ما آدم‌ها تصمیم گرفت که جملات بیهوده و بی‌ارزش رو از خودش دور کنه و بخش عظیمی از تمرکزش رو روی جملات مفید و ارزشمند بذاره و بیشتر شنونده باشه.

الگوریتم پنگوئن

تغییر بدی گوگل بازم بنیادی بود. بنظرم گوگل بدجوری تصمیم گرفته بود که ذات خودش رو تغییر بده و به یه گوگل بهتر تبدیل بشه. الگوریتم پنگوئن درواقع برای لینک سازی غیرطبیعی و بیش از حد یه فیلتر گذاشت. این الگوریتم منو عجیب یاد آدمایی میندازه که شور همه چیز رو درمیارن و حد همه چیز رو به در می‌کنن.

الگوریتم مگس خوار

الگوریتم مگس خوار اومد و گوگل رو از کنج عزلت درآورد و بهش یاد داده که بیشتر توجهش رو روی نیاز‌های آدما بذاره و اون‌ها رو بیشتر درک کنه. انگار گوگل توی یه مسیر سراشیبی افتاده بود. هم از پیشرفت هیجان زده بود و هم واسه ارتقا خودش باید به تغییر تن می‌داد.

سایر الگوریتم ها

الگوریتم کبوتر باز هم گوگل رو برای شناخت نیاز آدم‌ها پیشرفته کرد و موقعیت مکانی رو به ویژگی‌های گوگل اضافه کرد. با وجود تغییرات زیاد در گوگل، الگوریتم رنک برین با کمک هوش مصنوعی خیلی خیلی دقیق‌تر از قبل رفتار کار‌بر‌ها رو بررسی کرد. در نهایت به این نتیجه رسید که تنها راه حل ممکن برای نمایش بهترین نتیجه متناسب با نیاز کاربر الگوبرداری از رفتار‌های کاربران هست. گوگل تصمیم گرفت به سایت‌های نوپا و صفحات جدید فرصت پیشرفت و دیده شدن بده پس از الگوریتم رقص گوگل استفاده کرد. داستان الگوریتم‌های گوگل اینجا به پایان نمیرسه. الگوریتم تازگی محتوا مکمل سایر الگوریتم‌ها در نظر گرفته می‌شه. این الگوریتم به صفحات پرجنب و جوش که به بروزرسانی محتواشون حساس هستند، اهمیت زیادی میده. هدف اصلی گوگل رضایت مشتری هست پس صفحات مورد علاقه کاربران که برای اون‌ها مفید و ارزشمند هست، از علایق اصلی گوگل محسوب میشه. با گذشت زمان وابستگی آدما به موبایل پیشرفت زیادی کرد و با این مسیر با سرعت زیادی همچنان در حال سپری شدن هست. کاربرا‌ن زیادی از طریق موبایل از گوگل استفاده می‌کنند. گوگل همیشه دنبال رفع نیاز‌های کاربرانش بوده و تلاش کرده که رضایتمندی اون‌ها رو هر روز نسبت به خودش افزایش بده. پس با الگوریتم اولویت نسخه موبایل تغییرات زیادی تو خودش ایجاد کرد. در واقع گوگل بخش عمده‌ای از توجهش رو برای رفع نیاز‌های کاربران نسخه موبایل گذاشته و همچنان این کیفیت رو داره ارتقا میده. گوگل بیش از پیش برای رضایتمندی کاربر‌ها تلاش کرد. الگوریتم برت نوعی مدل سازی از زبان گفتاری و روزمره کاربران هست که به رفع چالش‌های زیاد تولید محتوا کمک کرد. در نهایت گوگل با الگوریتم تجربه کاربری برای مدت کوتاهی به خودش استراحت داد. این الگوریتم نگاه جدیدی به مفهوم سرعت و کارایی صفحات داره. الگوریتم‌های گوگل و تغییرات اون نکته‌های جذاب زیادی برای من به همراه داشت که مهم‌ترین اون توجه و تمرکز بیش از اندازه گوگل برای رفع نیازمندی‌ها و افزایش رضایت کاربر هست.

نکته سوم : سئو سفید، سیاه یا خاکستری

بنظر من تکنیک سفید، سیاه و خاکستری سئو خیلی شبیه به احوال ما آدماست. هر کدوم از ما آدما فارق از خصلت‌ها و ویژگی‌های خوبمون، اخلاق‌های بد و منفی زیادی داریم. ممکن صد تا کار خوب انجام بدیم اما با یه انتخاب اشتباه بدجوری به عقبه خودمون پشت پا بزنیم. آدم عاقل و خردمند کسیه که همیشه رفتار و اعمالش رو کنترل کنه، از قواعد و قوانین دنیا پیروی کنه و با یه انتخاب غلط از روی بی‌توجهی و کم خردی خودش رو در مسیر انحرافی قرار نده. ما درواقع می‌تونیم با یه انتخاب غلط تمام عقبه خوب سئو سایت خودمون رو دگرگون کنیم. در واقع انگار که خودمون رو تو دید منفی گوگل قرار دادیم و از قوانین اون سرپیچی کردیم. تصمیمات اشتباه در سئو سایت که براساس تجربیات کم یا هیجانات زودگذر رخ میده، بطرز عجیبی میتونه ما رو از نقطه اوج و موفقیتمون دور کنه. در دنیای واقعی هیچ شخصی نمیتونه مسیر صد ساله رو یک شبه طی کنه بلکه با تلاش مکرر و پشتکار به نتیجه میرسه. قطعا ما می‌تونیم از تجربیات زندگی شخصیمون برای حفظ موقعیت سئو سایتمون استفاده کنیم. ما نباید به دنبال رشد و موفقیت یک شبه سئو سایتمون باشیم. با دو تا پله یکی کردن و یک شبه راه صد ساله رو رفتن قطعا سئو سایت ما شکست میخوره و تمام تلاش‌های مفید گذشتمون هم به آنی نابود میشه. در نهایت ما میمونیم و یه حس ناامیدی و شکست که بخاطر انتخاب غلط خود ما شکل گرفته. قرار گیری ما در مسیر انحرافی و منفی باعث حذف سایتمون از مسیر موفقیت و پیشرفت بیش از پیش رقیب هامون میشه. پس با تلاش، پشتکار، کسب تجربه و حل چالش‌های سئو قطعا موفقیت و پیروزی سئو سایتمون رو در زمانی نه چندان دور مشاهده می‌کنیم.

نکته نهایی : جاده بی‌انتهای یادگیری

مطالب سئو جلسه دوم کارآموزش واقعا مفید و هیجان انگیز بود. من با دنیا و دید جدیدی از سئو آشنا شدم. تلاش و کسب مهارت من در این زمینه همچنان ادامه داره.

سئونکات سئووب سیماکارآموزش
مهندس کامپیوتری که از نویسندگی بیشتر از هر کاری لذت می‌بره!!!
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید