یک خواننده به دلایل مختلفی ممکن است نتواند یک ملودی را آنطور که انتظار میرود اجرا کند و نتها را در فرکانسهای غیر صحیح و گاه گوش خراش بخواند. اما اگر مهمترین مهارتهای خوانندگی را بداند، دچار فالش خوانی که البته دلایل مختلفی نیز دارد، نمیشود.
آشنایی با این دلایل و همچنین شناخت اصولی مهمترین مهارت های خوانندگی به معلمان آواز و خوانندگان کمک میکند تا در صدد رفع این نقایص برآیند. یک خواننده هر چقدر هم صدای زیبایی داشته باشد، اگر ملودی را صحیح نخواند، نتیجه برای شنونده جذاب نخواهد بود. گاه فالش خوانی ممکن است بسیار جزئی و در حد یک هشتم پرده باشد که در این صورت نیز، مخاطب متوجه نازیبایی در موسیقی میشود و جذب آن نمیشود. در ادامه با دلایل رایج فالشخوانی و مهمترین مهارت های خوانندگی آشنا میشویم.
آشنایی با مهمترین مهارتهای خوانندگی
آموزش مهمترین مهارت های خوانندگی به شکل اصولی و مطابق با استانداردهای موجود، باعث میشود که یک خواننده به صورت حرفهای فعالیت کند و در عرصه خوانندگی، خوش بدرخشد. برخی از مهمترین مهارتهای خوانندگی به شرح زیر هستند:
تقویت هنر گوش دادن
آمادهسازی و گرم کردن صدا
تمرین بسیار، مداوم و صحیح
گوش دادن به آوازهای قدیمی
صبر و حوصله در انجام تمرینات
تلاش برای خواندن با صدای خود
داشتن اعتماد به نفس در خوانندگی
یادگرفتن مهمترین مهارت های خوانندگی مستلزم تلاش و پشتکار است. در کنار همه اینها باید شما تکنیکهای خوانندگی را به خوبی بیاموزید و بتوانید از آنها به درستی استفاده کنید. آکادمی آوای روح نواز، با آموزشهای اصولی و همکاری اساتید حرفهای، میتواند هنرجویان حرفهای و با مهارتی را به جامعه هدیه کند.
بررسی دلایل رایج فالشخوانی یکی از مهمترین مهارت های خوانندگی
دلایل متعددی وجود دارد که باعث میشود یک فرد خوانندگی فالش و اصطلاحا ناکوک داشته باشد. این موارد عبارتند از:
اختلالات شنوایی
برخی از افراد دارای اختلالات شنوایی یا فیزیکی هستند و عدم توانایی آنها در اجرای ملودیها ناشی از همین مشکلات است. تنها 3 تا 5 درصد جمعیت کره زمین از دیدگاه پزشکی این مشکل را دارند و نمیتوانند ملودیها را بشنوند یا پردازش کنند. در میان علاقمندان به موسیقی این درصد ممکن است کمتر نیز باشد، زیرا فردی که از موسیقی لذت میبرد احتمالا آن را درست میشنود. معمولا این مشکلات در پی آسیبهای مغزی و محیطی یا مشکلات ژنتیکی در افراد به وجود میآیند.
درک نادرست ملودی
برخی از اشتباهات در خواندن، ناشی از درک نادرست ملودی است. درک ملودی ممکن است به دلایلی چون شنیدن اشتباه ملودی باشد که ناشی از صداهای مزاحم محیطی یا کم دقتی در شنیدن است. این شکل از فالش خوانی اغلب در خوانندگانی بیشتر است که به جای توجه به نت های روی کاغذ، به قدرت گوش خود اکتفا میکنند.
ضعف در به خاطر سپردن
این مشکل در ملودی هایی که پیچیدگی بیشتری دارند روی میدهد. هر چقدر میزان پیشبینی ملودی برای خواننده کمتر باشد، احتمال خطا در به خاطر سپردن ملودی برای او بیشتر است. همچنین ذهن باید به یادگیری و به خاطر سپردن آن عادت کند.
خوانندگی یکی از مهمترین مهارت های الزامی برای زندگی نیست، پس باید به عنوان مهمترین مهارت های خوانندگی باید در نظر گرفته شود! برخی افراد از کودکی هیچگاه خواندن را امتحان نکردهاند یا امتحان کردن آن را ادامه ندادهاند. یعنی خواندن هیچگاه جزئی از عادات آنها در کودکی و نوجوانی نبوده است. اگر از چنین افرادی در سنین جوانی و میانسالی بخواهید که بخوانند، عمدتاً دچار فالش خوانی هستند. بخشی از خانمهای ایرانی که به دلیل محدودیتهای اجتماعی، حتی در خلوت خود خواندن را امتحان نمیکنند، معمولاً در سنین بزرگسالی درگیر فالش خواندن هستند. باورهای غلطی که اطرافیان یا خود فرد در خویش تقویت می کند نیز ممکن است به این مشکلات دامن بزند. برای مثال اگر شخصی این مسئله را ملکه ذهن خود کرده باشد که صدای بدی دارد، ممکن است دیگر هرگز اقدام به تلاش برای خواندن نکند.
بخشی از افراد به دلیل جدا بودن از انواع موسیقی، ریتمها، هارمونیها و صداها ممکن است نسبت به گستره وسیعی از سایر موسیقیها، فالش باشند. اگر فردی که از کودکی تا بزرگسالی تنها موسیقی ملی ایرانی را گوش داده باشد و برای اولین بار در بزرگسالی برای خواندن یک ملودی کلاسیک تلاش کند، فالشیهای بسیاری در خواندن او به وجود میآید. برعکس همین شرایط نیز صادق است. به نظر میرسد این موضوع ناشی از پردازش صدا در مغز و استعداد فرد باشد.
خروج از محدوده امن
منطقه امن در واقع محدودهای از نتهاست که خواننده به راحتی آنها را میخواند و معمولاً شامل گستره میانی و پایین (بم) صدایی فرد میشود. اگر ملودی در محدودهای بالاتر از محدوده امن فرد باشد خواننده دچار استرس و تنش میشود و دچار ترس برای خواندن ملودی خارج از محدوده امن صدایی خود میشود. که این مورد هم جز یکی از مهمترین مهارت های خوانندگی می باشد، به این ترتیب فرد به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه نیم پرده یا کمی بیشتر از آن ملودی را پایینتر از فرکانس واقعی میخواند و فالش میشود.
افراد گاه به دلیل مشکلات فیزیکی حنجره یا تنفسی ممکن است در خواندن محدود باشند. این مشکلات از طریق مشاوره معلم آواز و تشخیص و معاینه پزشک متخصص حنجره قابل شناسایی است. برخی از فالش خوانیها ممکن است به دلیل مشکلات مقطعی یا دائمی در ساختار فیزیکی دستگاه تولید صوت در بدن باشد.
محدودیت در فیزیک دستگاه صوتی
محدودیتهای فیزیکی (و نه مشکلات فیزیکی) در ساختار حنجره یا سیستم صوتی ممکن است واضح نباشند و در زمان صحبت کردن فرد قابل شنیدن نباشند. اما در زمان خواندن این محدودیتها خود را به گوش میرسانند. عمده این مشکلات ناشی از ضعف در تمرین و ورزیدگی دستگاه تولید صوت (دیافراگم) در بدن است و با تمرین و آموزش مهمترین مهارت های خوانندگی قابل رفع است. مشکلات بعدی همگی ناشی از محدودیتهای فیزیکی هستند.
حرکت بین رجیسترهای صدایی
معمولا برای خوانندگان آماتور حرکت بین رجیسترهای صدایی مشکل ساز است و منجر به فالشی در صدا میشود. این مشکل اغلب در حرکت از رجیستر گستره میانی صدایی به گستره زیر صدا رایج است. در این حالت معمولا صدای خواننده به میزان غیر قابل پیشبینی فالش میشود و میزان فالشی ممکن است بیش از یک پرده یا دو پرده باشد. این مساله عمدتا ناشی از کافی نبودن میزان کشش در چینهای صوتی پدید میآید که تنها و تنها با آموزش و تمرین قابل کنترل است.
اگر جریان هوای خروجی به صورت یکنواخت نباشد، در اجرای برخی نتها ممکن است رنگ صدا و فرکانس آن دستخوش تغییر شوند که هر دو برای گوش مخاطب جذاب نیستند. که این مورد هم جز یکی از مهمترین مهارت های خوانندگی در این حالت معمولا فشار ناگهانی به چینهای صوتی کشش بیشتری در آنها پدید میآورد و باز شدن ناگهانی آنها معمولا نتی با فرکانس بالاتر از فرکانس مورد نیاز تولید میکند. این حالت چیزی نیست جز فالشی. البته این موضوع با آموزش و تمرین قابل کنترل است.
به عنوان مثال آپوجو، عنوان یک تمرین عالی برای رفع این مشکل است. جدا از این تمرین، صدها تمرین دیگر در حوزه آموزش آواز برای کنترل نفس که اساس خوانندگی است وجود دارد.
تاخت به نت زیر
تاخت یا پرش برای اجرای نت زیر و به طور کلی پرشها در اجرای نتها ممکن است منجر به اجرای فالش شود. یک مشکل رایج در این موارد زمانی است که خواننده نتی بالاتر از نت مورد نظر را میخواند. حالت دیگر این است که خواننده برای لحظات بسیار کوتاهی، نتی غیر از نت اصلی را میخواند و سپس به سرعت خوانندگی خود را تصحیح میکند. این مساله عمدتاً ناشی از حالت فضای دهانی و کنترل نفس روی میدهد که با آموزش مهمترین مهارت های خوانندگی قابل رفع است.
مشکلات دیگری همچون اجرای آرپژها، ویبراتورهای نادرست، باز نبودن دهان، پوزیسیون اشتباه سر، پوزیسیون اشتباه زبان و غیره نیز وجود دارند که عوامل رایجی در بروز فالشی صدا هستند.
همچنین در همین بررسی مشخص شد خوانندگانی که فالشخوانی زیادی دارند، عمدتا به میزان نیمپرده یا کمی بیشتر فالش هستند (چه یک نت چه یک ملودی). این نشان میدهد که تفاوت خوانندگان خوب و بد بیش از هر چیزی ناشی از عادات شنوایی، خواندن و مهم تر از همه مسائل تکنیکی است.
فالش خواندن، بروز خطاهای تکنیکی و مسائلی از این دست، جزء ذات حرفه خوانندگی است و برای هر خواننده حرفهای نیز در مواقعی روی میدهد. در این میان آنچه اهمیت دارد، توجه به علل بروز اشتباه و تلاش برای کاهش آن تا حد ممکن است.
جمع بندی
برای آموزش اصولی خواندن و کسب مهمترین مهارت های خوانندگی، نیاز است که تحت آموزش اصولی یک آموزشگاه معتبر و مدرسان زبده باشید. روشهای یادگیری آنلاین و یا استفاده از منابع نامعتبر، مطمئنا نمیتواند از شما یک خواننده حرفهای بسازد. آموزش مهارتهای خوانندگی در آکادمی آوای روح نواز، از شما یک خواننده حرفهای میسازد و باعث میشود بتوانید به جمع خوانندگان برجسته کشور بپیوندید. برای دریافت مشاوره میتوانید با ما تماس حاصل فرمایید.
منبع مطلب: سایت آوای روح نواز