امروز در عکس اپ بزرگترین مجموعه چاپ عکس در ایران قصد داریم شما را با تجهیزات یک عکاس حرفه ای آشنا کنیم به برای شما توضیح دهیم که هر یک از این تجهیزات برای چه کاری ساخته شده اند و چه اهمیتی در گرفتن یک عکس دارند پس با ما همراه باشد.
عکاسی نیز همچون دیگر هنرها و علوم، نیاز به ابزار و تجهیزات خاص خود دارد. برخی از ابزارها در ایجاد عکس نقش اساسی دارند و نبود آنها فرایند عکسبرداری را ناممکن میسازد و بعضی دیگر به عکاس کمک میکنند تا علاوه بر سرعت عمل و صرفهجویی در زمان، تصویر بهتری را نیز ثبت کند.
دوربین دیجیتال یک دستگاه الکترونیکی است که برای گرفتن عکس و ذخیره آن، بهجای فیلم عکاسی از حسگرهای حساس به نور معمولا از دستگاه جفتکننده بار یا نیمرسانای اکسید فلزی مکمل استفاده میکند و تصویر گرفته شده توسط سنسور، طی چند مرحله برای استفاده به حافظه ی دوربین فرستاده میشود.
از لحاظ عملکرد کلی، دوربینهای دیجیتال بسیار شبیه به دوربینهای آنالوگ میباشند. این دوربینها همانند دوربینهای آنالوگ دارای یک منظره یاب، لنز برای کانونی کردن تصویر بر روی یک وسیله حساس به نور، وسیلهای برای نگهداری و انتقال چند تصویر گرفته شده در دوربین و یک جعبه در بر گیرنده تمام این تجهیزات است.
در یک دوربین آنالوگ، فیلم عکاسی حساس به نور، تصویر را ذخیره میسازد و بعد از عملیات شیمیایی برای نگهداری تصویر از آن استفاده میشود. در حالی که در دوربین دیجیتال این کار با استفاده از سنسور تصویر در حافظه انجام میگیرد و اجازه میدهد که تصاویر در شکل دیجیتال ذخیره شوند و به سرعت بدون نیاز به عملیات خاصی (نظیر عملیات شیمیایی بر روی فیلم) در دسترس باشند.
گر چه اصول کلی دوربینهای دیجیتال شبیه به دوربینهای آنالوگ است، ولی نحوه کارکرد درون این دوربینها کاملا متفاوت است. در این دوربینها تصویر توسط یک سنسور CCD یا یک CMOS گرفته میشود. CCD به صورت ردیفها و ستونهایی از سنسورهای نقطهای نور هستند که هر چه تعداد این نقاط بیشتر و فشرده تر باشد، تصویر دارای دقت بالاتری است) هر سنسور نور را به ولتاژی متناسب با درخشندگی نور تبدیل کرده و آن را به بخش تبدیل سیگنالهای آنالوگ به دیجیتال ADC میفرستد که در آنجا نوسانات دریافتی از CCD به کدهای مجزای باینری (عددهای مبنای دو به صورت صفر و یک) تبدیل میشود.
خروجی دیجیتال از ADC به یک پردازنده سیگنالهای دیجیتال DSP فرستاده میشود که کنتراست و جزئیات تصویر در آن تنظیم میشود و قبل از فرستادن تصویر به حافظه برای ذخیره تصویر، اطلاعات را به یک فایل فشرده تبدیل میکند. هر چه نور درخشنده تر باشد، ولتاژ بالاتری تولید شده و در نتیجه پیکسلهای رایانهای روشنتری ایجاد میشود. هر چه تعداد این سنسورها که به صورت نقطه هستند بیشتر باشد، وضوح تصویر به دست آمده بیشتر است و جزئیات بیشتری از تصویر گرفته میشود.
همه این فرایند، چرخهای هماهنگ با محیط زیست است. سنسورهای CCD یا CMOS در تمام مدت عمر دوربین در جای خود ثابت بوده و بدون نیاز به تعویض کار میکنند. ضمنا به علت عدم وجود قطعات متحرک، عمر دوربین نیز بیشتر میشود.
لنز استوانهای حاوی مجموعهای از عدسی است که نور را از خود عبور داده و به درون دوربین هدایت میکند و باعث میشود که تصویر به صورت واضح بر روی فیلم عکاسی یا گیرنده تصویر منعکس شود. کیفیت عکس، بیشتر به لنز بستگی دارد تا دوربین. لنز دوربینهای کامپکت قابل تعویض نیستند، همچنین لنز برخی دوربینهای ارزانقیمت را نیز نمیتوان جدا کرد، اما لنز دوربینهای تکلنزی بازتابی (SLR) قابل تعویضاند؛ عکاسان حرفهای معمولا چند نوع لنز دارند که در شرایط مختلف آنها را تعویض میکنند.
در دوربینهای دیجیتال با هربار عوض کردن لنز، مقداری غبار وارد بدنه دوربین میشود و روی سنسور مینشیند. این مسئله در دراز مدت کیفیت تصاویر را کاهش میدهد، بنابراین در تعویض لنز باید احتیاط کرد. همچنین هر لنزی را نمیتوان به هر دوربینی وصل کرد، زیرا پایههای کنترلی لنز که برای برقراری ارتباط با سیستم الکترونیکی دوربین بکار میروند و همچنین محل اتصال فیزیکی لنز با دوربین، در دوربینها و مدلهای مختلف تفاوت دارند.
قدرت و کیفیت لنزها به عوامل گوناگونی بستگی دارد که مهمترین آنها فاصله کانونی و عدد دیافراگم است. فاصله کانونی برحسب میلیمتر است و معرف زاویه دید لنز است. هرچه فاصله کانونی لنز کمتر باشد، لنز زاویه دید بازتری دارد و به اصطلاح واید تر است و هر چقدر فاصله کانونی بیشتر باشد زاویه دید کوتاهتر خواهد بود. برخی از لنزها فاصله کانونی ثابتی دارند و برخی دیگر متغیرند، لنزهایی که فاصله کانونی متغیر دارند انعطافپذیری بیشتری دارند و عکاس راحتتر میتواند کادربندی کند. در مقابل لنزهای با فاصله کانونی ثابت، کیفیت بالاتری دارند.
در دوربینهای تکلنزی بازتابی فیلمی (دوربینهای ۳۵ میلیمتری) به دلیل آنکه اندازه فیلم عکاسی ثابت است، رابطه بین فاصله کانونی و زاویه دید لنزها نیز مشخص است؛ ولی در دوربینهای دیجیتال با توجه به اینکه ابعاد سنسور، زاویه دید لنز را تحت تأثیر قرار میدهد و هر نوع دوربین ابعاد سنسور ویژه خود را دارد، زاویه دید یک لنز براساس اینکه این لنز روی چه دوربینی با چه ابعاد سنسوری بسته باشد، میتواند تغییر کند.
فلاش وسیلهای است که جهت نورپردازی صحنههای تاریک و کم نور و نقاطی که از شرایط نوری نامطلوبی برخوردارند، از آن استفاده میشود. فلاش یک منبع نور کوچک قابل حمل است که میتواند نوری قوی برای یک چندم ثانیه از خود بیرون دهد. فلاشها معمولا از طریق باتری یک بار مصرف یا قابل شارژ تغذیه میشوند ولی بعضی از آنها را میتوان از طریق یک آداپتور به برق شهر نیز وصل نمود.
فلاشها در حالت کلی، دو نوع کاربر دارند؛ یک کاربرد آن افزایش نور محیط در زمانی که نور اصلی برای عکاسی کافی نیست یا شرایط عکاسی را سخت میکند، است و کاربرد دیگر آن، اصلاح نور محیط در زمانی که نور اصلی کافی است، ولی ترکیب خوبی به وجود نمیآورد است.
فیلترها در عکاسی، صفحاتی از جنس شیشه، پلاستیک یا ژلاتین با قاب فلزی یا بدون قاب و به صورت ورقی هستند، که در جلوی دهانه لنز یا منبع نور قرار داده میشوند. انتهای لنز دوربینهای تکلنزی بازتابی، رزوه است و میشود فیلتر را به آن پیچ نمود.
فیلترها انواع مختلفی دارند و هرکدام در شرایط خاصی مورد استفاده قرار میگیرد:
یک دوربین عکاسی شرکت نیکون که بر اثر ضربه، فیلترش شکستهاست ولی به لنز و دوربین آسیبی نرسیده.
فیلتر UV یا فرابنفش، شیشهای شفاف است که پرتوهای فرابنفش خورشید را جذب میکند و مانع ورود آنها به دوربین میشود. در واقع این فیلتر نقش محافظت از لنز و دوربین را دارد.
علاوه بر این، این فیلتر به علت قیمت ارزانش، نقش محافظ فیزیکی لنز را نیز برعهده دارد؛ بهاین ترتیب که اگر لنز دوربین با جایی برخورد کند، به جای شکستن و آسیب رسیدن به لنز گرانقیمت، فیلتر از بین میرود.
عکس سمت راست بدون استفاده از فیلتر است و در عکس سمت چپ از فیلتر پولارایزر استفاده شده که پرتوهای اضافه را حذف نمودهاست.
فیلتر پولارایزر یک نوع فیلتر عکاسی است که جهت تغییر در نور ورودی به دوربین عکاسی و تأثیر بر رنگها مورد استفاده قرار میگیرد.
نور، خاصیتی به نام پولاریته (قطبیت) دارد که زاویه محور موج الکتریکی نور را با محور مبنا مشخص میکند. نور در همه جهات و زوایا حرکت و به سطح اشیاء برخورد میکند و سپس در همه جهات ممکن، منعکس میشود. اما در سطوح غیرفلزی و مخصوصا آب و شیشه، امواج نوری پس از برخورد با سطح آنها فقط در یک جهت انعکاس پیدا میکنند که اصطلاحا میگویند، امواج پلاریزه یا قطبی شدهاند.
فیلتر پولارایزر که از دو صفحه شیشهای متحرک تشکیل شدهاست، مانع و سدی بر سر راه این امواج ایجاد و از ورود آنها به دوربین جلوگیری میکند. در نتیجه میشود با استفاده از فیلتر پولارایزه انعکاسها را حذف کرد.
یکی دیگر از تأثیرات این فیلتر روی رنگ آبی آسمان است که کنتراست آسمان را افزایش میدهد. تصاویری که با این فیلتر گرفته میشوند، واضح تر و دارای غلظت رنگ بالاتری هستند.
فیلتر مادون قرمز شیشهای کاملا تیره است که چشم انسان پشت آن را نمیبیند، این فیلتر نور مرئی را حذف میکند و فقط نور مادون قرمز را از خود عبور میدهد. از این نوع فیلتر، جهت عکاسی مادون قرمز استفاده میشود. ضمنا این فیلتر در کمیت نور نیز تأثیر دارد و استفاده آن باعث گشادگی بیشتر دیافراگم یا کاهش سرعت شاتر (مسدودکننده) میگردد.
فیلترهای ND یا کاهنده نور، فیلترهایی هستند که شدت نور را کم میکنند. اینگونه فیلترها زمانی کاربرد دارند که لازم باشد سرعت شاتر را بیشتر از آنچه دیافراگم اجازه میدهد کاهش داد یا دیافراگم را بیشتر از آنچه سرعت شاتر اجازه میدهد، باز کرد. فیلترهای کاهنده نور، خاکستری رنگ هستند و غیراز کاهش نور ورودی، هیچ تأثیری بر تون رنگها ندارند.
از فیلترهای رنگی در عکاسی سیاه و سفید جهت بهبود کنتراست عکس استفاده میشود. فیلترهایی به رنگهای زرد، قرمز و نارنجی با تاریک کردن آسمان و حفظ روشنایی ابر، کنتراست آسمان و ابر را افزایش میدهند.
فیلترهای اسکای لایت عملکردی شبیه فیلتر فرابنفش دارند؛ در عکسهایی که قسمتی از آن را آسمان تشکیل داده، با کاهش تأثیر گرد و غبار باعث وضوح بیشتر تصویر میشود. زمانی که از فیلتر اسکای لایت استفاده میشود، نیازی به فیلتر فرابنفش وجود ندارد، چون هر شیشهای، حتی شیشه معمولی هم در صدی زیادی از اشعه فرابنفش را جذب میکند(رفرنس اضافه میکنم). این فیلتر یک تون صورتی کمرنگ در عکس ایجاد میکند ولی فیلتر فرابنفش تون آبی کمرنگ در عکس پدیدمیآورد.
سه پایه عکاسی : وسیلهای است که میتوان دوربین را روی آن نصب کرد و به کمک آن عکس گرفت. یک استفاده سهپایه، جلوگیری از لرزش دوربین در نوردهیهای زیاد است. همچنین بهوسیلهٔ سهپایه میتوان از تار شدن عکس که بر اثر تکانخوردن دوربین ایجاد میشود، جلوگیری کرد.
سهپایه ها وزنهای مختلفی دارند که علاوه بر اندازهٔ سهپایه، به جنس آن نیز بستگی دارد، سهپایهها را معمولا از فلزات سبک و بادوام همچون آلومینیوم و منیزیم و از ترکیبات کربنی میسازند که علاوه بر جلوگیری از زنگ زدن و افزایش استحکام، باعث کاهش وزن و سبکی سهپایه نیز میشود. زیاد بودن وزن سهپایه، تعادل آن را بیشتر میکند و در نتیجه برای عملکرد اصلی آن مناسبتر است. به همین دلیل بسیاری از عکاسان سهپایههای سنگین را ترجیح میدهند.
سهپایه ها ارتفاعهای مختلفی دارند؛ از سهپایههای کوچکی که حدود ۱۰ سانتیمتر ارتفاع دارند گرفته، تا سه پایه هایی که از قد انسان نیز بلندترند. معمولا سهپایهها تلسکوپی هستند و میتوان آنها را جمع نمود. تلسکوپی بودن پایهها، انعطافپذیری دستگاه را هم افزایش میدهد، زیرا میتوان پایهها را به اندازه دلخواه باز کرد تا ارتفاع تنظیم شود. از آن گذشته میتوان هر پایه را در ارتفاع خاصی قرار داد تا سهپایه بتواند در سطوح ناصاف نیز تعادل داشته باشد.
دو پایه : یکی از تجهیزات کمکی دوربین عکاسی است که میتوان آن را حد واسط تک پایه و سهپایهها دانست، با این توضیح که این وسیله تنها دو عدد پایه تلسکوپی دارد و میتوان ارتفاع آن را تغییر داد. از دوپایهها به ندرت در فیلمبرداری یا عکاسیهای تجاری استفاده میشود، زیرا میتوان با باز کردن دوپایه از پایههای سهپایهها، یک دوپایه ساخت.
تک پایه : وسیلهای است که دوربین عکاسی به آن متصل میشود و لرزش را تا حدی از بین میبرد. ساختمان تکپایه، همانند ساختمان پایه در سهپایهها، تلسکوپی است و ارتفاع دوربینی را که توسط یک پیچ به سر سهپایه متصل میشود نسبت به زمین افزایش یا کاهش میدهد.
در قسمت سر آن در مدلهای پیشرفتهتر چندین بخش مفصلی متحرک وجود دارد. یکی از استفادههای اصلی تک پایهها، تحمل وزن دوربین و لنز است. این مسئله زمانی کاربرد دارد که قرار باشد مدت عکاسی طولانی شود و نیاز به تغییر دادن دائمی دوربین نیز وجود داشته باشد. از تک پایهها در عکاسی حیاتوحش، عکاسی ورزشی، عکاسی از موزهها و هنگامی که چرخش سریع دوربین در جهت افقی برای عکاسی مورد نیاز است، مانند ثبت عکسهای پنینگ، بیشتر استفاده میشود.
بهطور کلی میتوان موارد زیر را به عنوان برتری آنها نسبت به سهپایهها بیان نمود:
- سبکتر و جابجایی راحتتر به نسبت سهپایهها
- زودتر و سریعتر از سهپایهها باز میشوند
- در مکانهایی که استفاده از سهپایه سخت یا غیرممکن است، میتوان از آنها استفاده کرد (مانند: زمینهای ناهموار یا میان جمعیت و…)
- توانایی انعطاف و حرکت دوربین درجهات مختلف را بیشتر فراهم میکنند
البته برای ثبت عکسهای با بیشترین کیفیت ممکن، یا عکاسیهای نیازمند نوردهی طولانی (عکاسی در نور کم)، یا برای ثبت عکسهایی با نوردهیهای متفاوت از سوژهای ثابت، بازهم بیشتر عکاسان به سراغ سهپایهها میروند ولی لازم است ذکر شود که تک پایهها را نیز مانند سهپایهها میتوان ثابت بر روی زمین قرار داد، که این کار توسط قطعهای جانبی با عنوان ثابتکننده انجام میشود.
سرپایه قطعهای است که به عنوان رابط بین دوربین عکاسی و سهپایه یا تکپایه بکار میرود؛ به این ترتیب که از طریق صفحهای، به زیر دوربین عکاسی پیچ میشود و با کمک یک گیره به سهپایه یا تکپایه متصل میشود. سرپایهها به دو گونه سر پایه گویدار (Ball Head) و سر پایه بدون گوی تقسیم میشوند.