ویرگول
ورودثبت نام
ayat __3333
ayat __3333
خواندن ۳۵ دقیقه·۱ سال پیش

چگونه برنامه نویس شویم؟ / نقشه راه برنامه نویسی 2023

برنامه نویسی یکی از جذاب ترین و پردرآمد ترین شغل های سال های اخیر میباشد که بازارکار جهانی بسیار خوبی دارد.

در ابتدا مسیر ممکن است سوالاتی برای شما به وجود بیایید همچون :

. برای شروع چه زبانی رو انتخاب کنم؟

. برای برنامه نویسی چه لپ تاپی مناسبه؟

. درآمد برنامه نویسی چقدره؟

. برای یادگیری باید چقدر زمان بزارم؟

. چطور پروژه بگیرم؟

. با برنامه نویسی میشه مهاجرت کرد؟

در این مقاله به نقشه راه برنامه نویسی میپردازیم و در انتها شما به جواب تمام سوالات خودتان می رسید.

برنامه نویس کیست؟

برنامه نویس (programmer) به فردی گفته میشود که با علم برنامه نویسی خود دست به کد شده و یک برنامه خلق میکند.

شروع برنامه نویسی

برای آغاز مسیر برنامه نویسی شما نیاز به یک لپ تاپ یا کامپیوتر دارید؛ برای انتخاب کامپیوتر خود اول باید حوزه خود را مشخص کنید تا بتوانید سیستمی با مشخصات مناسب برای مسیری که پیشرو دارید انتخاب نمایید و در انتهای مقاله به این مورد پرداخته شده در ادامه اولین گام برای شروع انتخاب قسمتی است که شما میخواهید در آن فعالیت کنید و بعد به نکاتی که میتواند مسیر شما را هموارتر کند اشاره میکنیم و در آخر به سوالات میپردازیم.

انتخاب حوزه برنامه نویسی

شما باید انتخاب کنید که در کدام یک از حوزه های برنامه نویسی میخواهید فعالیت کنید تا نقشه راه برای شما مشخص شود در ادامه با ما همراه باشید تا با حوزه های برنامه نویسی آشنا شوید.

1_ برنامه نویسی تحت وب

امروزه وبسایت ها بخش بسیار مهمی از دنیای اینترنت را تشکیل داده اند به طوری که روزانه 252,000  وبسایت ساخته میشود و تمام کسب کار ها برای بقا خود روزی مجبور میشوند خود را به دنیای اینترنت معرفی کنند در روز های تلخ کرونا که تمام کسب کار ها و افراد در قرنطینه به سر میبردند، کسب و کار های فیزیکی ضرر های زیادی به خود دیدند ولی در همان زمان کسب و کار های برنده ای هم وجود داشتند! بله کسب کارهایی که فروش خود را به فروش اینترنتی منتقل کردند برنده ها بودند؛ طراحی سایت بازار کار جهانی بسیار خوبی دارد و شما با فراگیری طراحی وب میتوانید به درآمد خوبی برسید؛ سایت ها از 2 بخش اصلی تشکیل شده اند( فرانت اند/front-end) و (بک اند/back-end) که هر کدام یک تخصص محسوب میشود و با کنار هم قرار گرفتن این 2 تخصص یک وبسایت ساخته میشود.

فرانت اند (front-end) چیست ؟

به قسمت ظاهری که کاربران آن را میبینند فرانت اند گفته میشود در واقع کد هایی است که در قالب گرافیکی به کاربر نمایش داده میشود مثالا زمانی که وارد یک سایت میشویم رنگ ها و نوشته و تصاویر زیادی به چشم ما می آید که تمام این قسمت ها فرانت اند وبسایت است.

به عنوان مثال سایت دیجیکالا تمام مواردی که در تصویر بالا مشاهده میکنید از جمله تصاویر و نوشته ها و هرچیزی که به صورت گرافیکی برای کاربر نمایش داده شده است فرانت اند محسوب میشود.

برنامه نویسی فرانت اند شامل 3 زبان برنامه نویسی اصلی میباشد.

1_ اچ تی ام ال (html) : ساختار و اسکلت بندی صفحات وب
2_ سی اس اس (css) : استایل دهی صفحات وب
3_ جاوا اسکریپت (javascript)  : پویا سازی صفحات وب

برای درک پایه ایی و اولین پروژه خود نیاز به فراگیری این 3 زبان دارید بعد از یادگیری اولیه برای حرفه ایی تر شدن سطح کاری و علمی خود میتوانید به یادگیری فریمورک های این زبان ها بروید.

برای درک بهتر وظایف زبان های فرانت اند به تصویر بالا دقت کنید که بدن انسان را مثال زده است html به عنوان اسکلت بندی،جاوا اسکریپت رگ های بدن است و css نیز پوست و لباس است.
برای درک بهتر وظایف زبان های فرانت اند به تصویر بالا دقت کنید که بدن انسان را مثال زده است html به عنوان اسکلت بندی،جاوا اسکریپت رگ های بدن است و css نیز پوست و لباس است.


بک اند (back-end) چیست ؟

بک اند به 3 بخش تقسیم میشود (سرور- برنامه – پایگاه داده) و بر خلاف فرانت اند این بخش را کاربر نمیتواند ببیند و تمام پردازش های وبسایت در بک اند اتفاق می افتد؛ به مثال قبلی که دیجیکالا بود برگردیم تصور کنید شما در فرانت وبسایت یک محصولی دیدید و به سبد خرید خودتون اضافه کردید اینجاست که سبد خرید شما توسط بک اند پردازش میشود و در مرحله بعد که میخواهید خرید خودتون رو انجام بدید سایت از شما میخواهد که نام کاربری و گذرواژه خودتون رو وارد کنید اگرچه از قبل ثبت نام کرده باشید و نام و گذرواژه خودتون رو وارد کنید این اطلاعات از دیتابیس (database) یا همون پایگاه داده که بخشی از بک اند است فراخوانی میشود و اگر شما ثبت نام انجام بدید اطلاعات شما در دیتابیس ذخیره میشود برای زمانی که میخواهید وارد حساب کاربری خودتون بشید و خریدی رو انجام بدید تمام این درخواست ها اطلاعات توسط بک اند پردازش میشود.

برای برنامه نویسی بک اند نیاز به یادگیری یکی از زبان های برنامه نویسی :

پی اچ پی (php)

زبان php پر استفاده ترین زبان برنامه نویسی در بک اند بوده است و 77.4% وبسایت های جهان در بک اند خود از php استفاده کرده اند و از مزایا php میتوان به : رایگان بودن،رمزگذاری اطلاعات مهم ،ارتباط تعاملی با html،داشتن جامعه فعال برنامه نویسان و جامع بودن زبان php برای بک اند وبسایت ها اشاره کرد و از معایب آن میتوان به امنیت کمتر نسبت به رقیبش asp.net اشاره کرد.

جنگو (django)

شما میتوانید با استفاده از فریمورک جنگو (django) به برنامه نویسی بک اند بپردازید و از مزایا جنگو میتوان به : سرعت بالا،امنیت بالا،بهنیه برای موتور های جستجو و توسعه پذیری راحت جنگو اشاره کرد و از معایب آن میتوان به مناسب نبودن برای وبسایت های کوچک اشاره کرد.

بخاطر داشته باشید قبل از شروع کار با جنگو باید به زبان برنامه نویسی پایتون تسلط داشته باشید.

ای اس پی دات نت (asp.net)

ای اس پی دات نت یک فریمورک برای بک اند است و قبل از شروع کار با ای اس پی باید به زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C) مسلط باشید و از مزایا asp.net میتوان به : امنیت خوب،سرعت خوب و همچنین پشتیبانی از کتابخانه های مختلف که باعث میشود وبسایت های پیچیده و سخت را با امکانات مختلف راحتر طراحی کرد و از معایب asp.net میتوان به : هزینه بالا خرید لایسنس ها،کدهای طولانی و پیچیده اشاره کرد.

کدام را برای بک اند انتخاب کنیم؟

زبان برنامه نویسی php را میتوان به دلیل رایج بودن و داشتن فرصت های شغلی مناسب انتخاب خوبی برای شروع و یادگیری دانست خوشبختانه به دلیل فعال بودن جامعه برنامه نویسان php و وجود دوره‌های آموزشی فراوان در سطح وب یادگیری php برای شما آسان خواهد بود؛ جنگو و asp.net نیز از مزایا زیادی برخوردارند مانند امنیت بالا و سرعت مناسب ولی هردو یک عیب مشترک دارند ((برای پروژه های کوچک مناسب نیستند)) ولی همچنان هردو فریمورک میتواند انتخاب خوبی در حوزه وب باشد و شما در کنار زبان و فریمورک انتخابی خود باید با دیتابیس مورد پشتیبانی زبان و فریمورک مورد نظر مانند (mySQL،SQLserver،PostgreSQL) آشنا شوید.

تفاوت بک اند و فرانت اند،قسمتی که کاربر میبیند و قسمتی که نمیبیند!
تفاوت بک اند و فرانت اند،قسمتی که کاربر میبیند و قسمتی که نمیبیند!

به فردی که به 2 بخش فرانت اند و بک اند تسلط داشته باشد فول استک (Full Stack Developer) گفته میشود.

مشاهده دوره‌های آموزش طراحی سایت

برنامه نویسی موبایل

اولین گام برنامه نویسی موبایل این است که پلتفرم خود را انتخاب کنید،شما میتوانید از دو پلتفرم آی او اس (ios) و اندروید (Android) یکی را انتخاب و در گام دوم به یادگیری زبان برنامه نویسی پلتفرم مورد نظر خود بپردازید؛ اندروید سهم وسیعی (%75.47) از بازار موبایل را در اختیار دارد و %24.1 در اختیار سیستم عامل ios است که متعلق به شرکت اپل میباشد این آمار مربوط به سال 2023 میباشد و به خاطر داشته باشید که اندروید شامل دستگاهای مختلف و برند های متفاوت است که هرکدام از دستگاه‌ها نسخه های متفاوتی از اندروید را اجرا میکنند.

برنامه نویسی اندروید (Android)

برای شروع برنامه نویسی اندروید از 2 زبان (جاوا و کاتلین) باید یکی را انتخاب کنید؛ سوال این است که کدام را انتخاب کنیم؟ زمانی که به انتخاب بین 2 یا چند زبان برنامه نویسی در یک حوزه میرسیم باید آنها را باهم مقایسه کنیم تا متوجه شویم آینده کدام روشن تر است و درحال حاضر بازار دست کدام است و به طور کلی کدام را انتخاب کنیم برایمان بهتر است.

1_جاوا (java)

جاوا یک زبان کراس پلتفرم بسیار قدرتمند و محبوب است که کارایی اصلی این زبان مربوط به حوزه اندورید است ولی طبق شعار جاوا (یکبار بنویس و همه جا اجرا کن) برنامه های نوشته شده با این زبان قابلیت خروجی گرفتن و اجرای بر روی پلتفرم های دیگر نیز را دارد و این موضوع برای برای برنامه نویسان جاوا فرصت های شغلی بسیاری به همراه آورده از مزایا جاوا میتوان به امنیت بالا، کراس پلتفرم بودن،وجود جامعه فعال برنامه نویسان، منابع زیاد جها یادگیری و توسعه و فرصت های شغلی بسیار خوبش اشاره کرد و از معایب آن میتوان به سرعت پایین ،مصرف زیاد حافظه و کمبود حافظه اشاره کرد.

کاتلین (kotlin)

رقیب جوان جاوا یعنی کاتلین در سالهای اخیر توانسته جایگاه محبوبی در بین برنامه نویسان اندروید بدست آورد؛ کاتلین از سیستم ماشین مجازی جاوا استفاده میکند که این امر باعث شده کاتلین نیز مانند جاوا کراس پلتفرم باشد و شما بتوانید برای پلتفرم هایی مانند ios خروجی بگیرید ولی مشکلات کندی و سنگین بودن برنامه و کدها را نداشته باشید و این نکته را میتوان جزو مزایا کاتلین دانست به مزایا دیگر کاتلین میتوان به : خطوط کد کمتر نسبت به جاوا،سرعت خوب و کدهای بهنیه،یادگیری آسان،قابلیت استفاده فریمورک ها و کتابخانه های جاوا در کاتلین،معرفی توسط گوگل به عنوان زبان رسمی اندروید و آپدیدت هایی که کاتلین را در مسیر توسعه و پیشرفت هدایت میکند اشاره کرد با تمام این نکات مثبت کاتلین جوان نیز معایبی دارد که میتوان به نوپا بودن و محدود بودن جامعه برنامه نویسان و منابع آن نسبت به جاوا اشاره کرد ولی با حمایت رسمی گوگل از کاتلین این مشکلات نیز در آینده برطرف خواهد شد و برنامه نویسان زیادی از حوزه اندروید درحال روی آوردن به کاتلین هستند.

کاتلین یا جاوا؟

کاتلین ساخته شد تا در دنیای اندروید تحول جدیدی ایجاد کند و با اعلام رسمی پشتیبانی و حمایت گوگل در سال 2017 از کاتلین باعث شد برنامه نویسان زیادی به سمت کاتلین مهاجرت کنند و با توسعه منابع و جامعه برنامه نویسان و پشتیبانی این زبان توسط یک تیم همه فن حریف میتوان آینده اندروید با کاتلین را بسیار روشن دانست و انتخاب زبان کاتلین میتواند بسیار گزینه خوبی برای شروع باشد.

هر 2 انتخاب خوبی میتواند برای شروع باشد برنامه نویسان زیادی در این حوزه به سمت کاتلین رفته اند و منابع و جامعه کاتلین درحال گسترش است و با این پیشرفت میتوان آینده کاتلین و اندروید را درخشان دانست؛ روابط این 2 زبان فقط رقابت نیست بلکه رفاقت هایی هم دارد شما میتوانید از فریمورک ها و کتابخانه های جاوا در کاتلین استفاده کنید و با تمام این نکات مثبت میتوان گفت کاتلین در سال 2023 گزینه خوبی در حوزه اندروید است.

محیط کد نویسی (IDE)

بعد از انتخاب زبان برنامه نویسی شما نیاز به یک محیطی دارید که بتوانید کد های خود را بنویسید به این محیط IDE گفته میشود IDE یک برنامه است که به شما امکاناتی را میدهد تا بتوانید روی کد های خود کار کنید زمانی که شما تصمیم به برنامه نویسی اندروید گرفتید باید با IDE اندروید آشنا شوید.

اندروید استودیو (android studio)

اندروید استودیو (Android studio) یک IDE است که توسط گوگل به عنوان IDE رسمی اندروید معرفی شده و امکانات بسیاری را در اختیار برنامه نویسان اندروید گذاشته است در نگاه اول به اندروید استودیو ممکن است کمی پیچده و سخت بنظر برسد خوشبختانه آموزش های رایگان و غیر رایگان خوبی از اندروید استودیو در سطح اینترنت وجود دارد که با یک سرچ ساده میتوانید به آنها برسید.

محیط اندروید استودیو
محیط اندروید استودیو

مشاهده دوره‌های اندروید

برنامه نویسی آی او اس (ios)

شرکت اپل در سال 1977 شروع به فعالیت کرد و با معرفی و فروش اولین کامپیوترش توانست در مدت کوتاهی محبوبیت و اعتبارش را بدست آورد و با ادامه دادن به ساخت محصولات جذاب و کاربردی از سال 1977 تا به امروز (2023) یعنی 46 سال فعالیت در حوزه تکنولوژی توانسته طرفدران زیادی در سراسر دنیا بدست آورد؛ سیستم عامل ios برای دستگاه های آیفون و آیپد میباشد و میتوان گفت به طور کلی اپل و مخصوصا دستگاه آیفون طرفدران زیادی در سرار دنیا دارد.

برای برنامه نویسی سیستم عامل ios نیاز به انتخاب بین 2 زبان آبجکتیو سی و سوئیفت است و شما با فراگیری یکی از این زبان های قادر به برنامه نویسی برای ios خواهید بود که در ادامه به زبان های برنامه نویسی ios میپردازیم.

آبجکتیو سی (Objective-c)

این زبان برنامه نویسی شی گرا را میتوان زبان اصلی اپل برای طراحی اپلیکشن های ios دانست که در سال 1984 معرفی شد این زبان بر مبنای زبان برنامه نویسی سی (c) است و بیشتر دستورات این زبان برگرفته از زبان سی است از مزایا آبجکتیو سی میتوان به: سازگازی با زبان های برنامه نویسی (c/c++) ،پشتیبانی از بسیاری از کتابخانه ها، توسعه آسان و سازگاری با نسخه های قدیمی تر اشاره کرد و از معایب آن میتوان به : کد نویسی پیچیده‌ و طولانی،قدیمی بودن و عدم پشتیبانی از ویژگی های جدید اشاره کرد.

سوئیفت (Swift)

سوئیفت یک زبان کامپایلری و چند منظوره و متن باز است که در سال 2014 توسط اپل معرفی شد سوئیفت برای توسعه (watchOS-macOS-tvOS-ipadOS-ios) مورد استفاده قرار میگیرد و به دلیل یادگیری آسان آن برای شروع برنامه نویسی ios انتخاب مناسبی میباشد و از مزایا این زبان میتوان به : یادگیری آسان،امنیت بالا،کد های کوتاه تر و بهینه تر،سریع و قدرتمند بودن آن اشاره کرد و همچنین سوئیفت میتواند جایگزین مناسبی برای آبجکتیو سی باشد و میتوانید در یک پروژه از هردو استفاده کنید (هردو باهم سازگارند) و سوئیفت دارای انجمن فعالی میباشد که در مسیر یادگیری و توسعه میتواند بسیار کمک کننده باشد و از معایب سوئیفت میتوان به عدم سازگاری با نسخه های قدیمی تر و آپدیدت های مکرر آن اشاره کرد که این آپدیدت ها به دلیل نوپا بودن این زبان برنامه نویسی است.

سوئیفت یا آبجکتیو سی؟

همانطور که کاتلین آمد تا عیب های جاوا را نداشته باشد و یک زبان کامل تر و آینده اندروید باشد سوئیفت نیز همین نقش را در حوزه ios دارد آبجکتیو سی یک زبان قدیمی است که امروزه نیز برای ساخت برنامه های پیچیده در ios بکار میرود و همان طور که گفتیم سوئیفت به وجود آمد تا یک زبان کامل تر و جدیدتر برای دنیای امروز باشد و سکان دار آینده ios باشد و برای انتخاب آخر سوئیفت جوان میتوان گزینه بسیار خوبی برای شروع باشد IDE رسمی اپل xcode است که از هردو زبان برنامه نویسی سوئیفت و آبجکتیو سی پشتیبانی میکند و برای شروع کدنویسی باید از محیط xcode استفاه نمایید.

محیط برنامه نویسی xcode
محیط برنامه نویسی xcode

برنامه نویسی دسکتاپ

افراد زیادی در سراسر دنیا روزمره به استفاده از کامپیوتر (دسکتاپ،لپ تاپ) میپردازند مانند اداره ها،گیمر ها،فریلنسر ها،مهندسان،طراحان و بسیاری از قشر های جامعه برای کار خود روزانه از کامپیوتر استفاده میکنند و طبق آمار تقریبی بیش از 3 میلیارد نفر در سراسر کره زمین از کامپیوتر ها استفاده میکنند؛ درواقع کامپیوتر به بخش مهمی از زندگی انسان ها تبدیل شده است.

زمانی که کامپیوترتان را روشن میکنید تمام کارهای خود را از طریق سیستم عامل انجام میدهید و سیستم عامل شما میتواند ویندوز 10 یا ویندوز 7 و اگر از کامپیوتر های اپل استفاده میکنید سیستم عامل مک باشد و یا از لینوکس استفاده کنید و پس بعد از روشن شدن کامپیوترتان به استفاده از نرم افزار ها میپردازید مانند اکسل در ویندوز و تمام برنامه هایی که از آنها استفاده میکنید توسط برنامه نویسان دسکتاپ ساخته میشوند و برنامه نویسی دسکتاپ یا همان کامپیوتر به 3 بخش ویندوز (Windows) و مک اپل (macOS) و لینوکس (linux) تقسیم میشود؛ سیستم مک متعلق به شرکت اپل میباشد و از زبان های آبجکتیو سی و سوئیفت پشتیبانی میکند که در قسمت برنامه نویسی ios به این 2 زبان پرداختیم.

برنامه نویسی ویندوز (Widows)

سیستم عامل ویندوز از سال 1985 آغاز به کار کرد و امروزه بیش از 1.6 میلیارد نفر در سرار جهان از این سیستم عامل استفاده میکنند که این رقم میتواند نشان دهنده گرم بودن بازار ویندوز باشد و همچنین در کشور خودمان هم ویندوز طرفداران بیشتری نسبت به مک و لینوکس دارند.

زبان های برنامه نویسی ویندوز

سی شارپ (#C)

به جرعت میتوان گفت سی شارپ یکی از محبوب ترین زبان ها نزد برنامه نویسان ویندوز است و همچنین بیشتر اپلیکشن های ویندوزی در ایران با سی شارپ نوشته شده اند و از مزایا آن میتوان به پایداری و امنیت و پشتیبانی از فریمورک ها و کتابخانه های مختلف و بازار کار خوب اشاره کرد.

سی پلاس پلاس (++C)

سی پلاس پلاس یکی از بهترین زبان ها برای برنامه نویسی ویندوز محسوب میشود به معروف ترین برنامه های نوشته شده با ++C میتوان به : گوگل کروم،ادوبی پریمر، افترافکت،ویژوال استودیو و همچنین بازی هایی همچون کالاف دیوتی و Pes اشاره کرد.

پایتون (python)

زبان برنامه نویسی پایتون که در سالهای اخیر مورد توجه برنامه نویسان در سطح جهان قرار گرفته است و محبوبیت خودش را به دلیل سادگی و قدرتمند بودنش بدست آورده از این زبان شیرین در ساخت برنامه های ویندوزی و تحت دسکتاپ نیز بکار میرود.

جاوا (java)

جاوا یکی از محبوب ترین زبان ها بین برنامه نویسان است و یکی از دلایل اصلی محبوبیت این زبان است که شما یکبار برنامه را مینویسید و خروجی آن را برای هر پلتفرمی که دوست دارید میگیرید ولی در حوزه دسکتاپ و ویندوز در مقایسه با زبان های سی شارپ و سی پلاس پلاس از قدرت کمتری برخوردار است و بسیاری از فعالان این حوزه از سمت جاوا به سی شارپ کوچ کرده اند.

بهترین انتخاب برای ویندوز؟

به دلیل بازار کار خوب سی شارپ در ایران یادگیری این زبان برای ویندوز میتواند گزینه مناسبی باشد و همچنین ممکن است به دلیل قواعد نوشتاری (syntax) طولانی و پیچیده کمی سخت بنظر برسد ولی به یاد داشته باشید که هیچ چیز غیرممکن نیست و همچنین ++C نیز انخاب خوب و حرفه ای است کافیست یک نگاه به برنامه هایی با این زبان نوشته شده است بی‌اندازید تا از قدرت این زبان آگاه شوید؛ پایتون در این مسیر هنوز جای پیشرفت زیادی دارد تا به جایگاه زبان های اصلی این حوزه برسد و یکی از مهم ترین فاکتور های پیشرفت در برنامه نویسی به روز بودن است جاوا در گذشته استفاده بسیاری داشت ولی اکنون رقبای دیگری در این حوزه میدان را در دست دارند.

برنامه نویسی مک (mac)

سیستم عامل مک (mac) که متعلق به شرکت اپل است و به صورت انحصاری برای کامپیوتر های اپل ارائه میشود و بعد از ویندوز در جایگاه دوم قرار دارد و زبان برنامه نویسی سیستم مک 2 زبان سوئیفت و آبجکتیو سی میباشد که در قسمت برنامه نویسی ios به این 2 زبان پرداختیم و برای برنامه نویسی سیستم عامل مک نیز سوئیفت میتواند گزینه مناسبی برای شروع باشد.

برنامه نویسی لینوکس (Linux)

لینوکس یک سیستم عامل رایگان منبع آزاد (کد منبع آزاد است و قابل دسترس می باشد) است و محبوبیت زیادی در بین مهندسان نرم افزار،کارشناسان شبکه و امنیت و همچنین هکر ها دارد و اگرچه شما قصد برنامه نویسی برای لینوکس را دارید میتوانید با زبان های پایتون و جاوا دست به خلق یک برنامه برای لینوکس بزنید و از آنجا که جاوا کراس پلتفرم است میتوانید کد هایتان برای هردو سیستم عامل ویندوز و لینوکس خروجی بگیرید و پایتون نیز به دلیلی سادگی و قدرتمند بودنش میتواند گزینه بسیار مناسبی برای برنامه نویسی در حوزه لینوکس باشد.

کراس پلتفرم (cross-platform)

تا به اینجا با چند حوزه برنامه نویسی آشنا شدیم و متوجه شدیم که تمامی حوزه ها بایکدیگر متفاوت است و هرکدام نقشه راه متفاوتی دارد زبان های اختصاصی هر حوزه را زبان بومی (Native) آن حوزه می‌نامند به عنوان مثال جاوا و کاتلین زبان نتیو اندروید هستند و کراس پلتفرم یعنی تمام این مسیر ها در یک مسیر، شما یکبار کد مینویسید و روی چند پلتفرم خروجی میگیرید.

ریکت نیتیو (React Native)

ریکت بر پایه جاوا اسکریپت است که توسط شرکت فیسبوک توسعه داده شده است و شما با یکبار کد نویسی میتوانید برای اندروید،ios،ویندوز،وب خروجی بگیرید؛ ریکت یک فریمورک فرانت است و قبل از یادگیری ریکت باید به جاوا اسکریپت مسلط شوید و از مزایا ریکت میتوان به سرعت خوب،یادگیری آسان،seo مناسب،Dom مجازی، اشاره کرد و اگر شما حوزه وب را انتخاب کردید بعد از یادگیری زبان های اولیه و جاواسکیریپت به سراغ ریکت بیایید میتوانید وب اپلیکشن های حرفه ای را طراحی کنید و ریکت برای سرعت بالا و پردازش سریع از کد های jsx استفاده میکند و برای خطا یابی این کد های پیچیده کمی شمارا درگیر خواهد کرد و این را میتوان یکی از معایب ریکت دانست،ریکت میتواند گزینه مناسبی باشد شما میتوانید پروژه های حرفه ای و کار آمدی طراحی کنید و در نهایت برای پلتفرم موردنظر خروجی بگیرید و به یاد داشته باشید که ریکت یک فریمورک برای UI است و شما برای تکمیل بک اند باید از زبان های دیگری استفاده کنید.

فلاتر (flutter)

فلاتر توسط گوگل توسعه داده شده است و برای زبان برنامه نویسی دارت (Dart) است و با یکبار کد نویسی میتوانید برای اندروید،ios،ویندوز،مک،لینوکس خروجی بگیرید فلاتر یک فریمورک است و شما اول باید به سراغ یادگیری زبان دارت (Dart) بروید و سپس به استفاده از فلاتر ببپردازید؛ از مزایا فلاتر میتوان سرعت و عملکرد مناسب،سازگاری بالا و جامعه درحال رشد اشاره کرد که تضمین یک آینده روشن را میدهد فلاتر هم مانند تمامی حوزه و زبان هایی که به آنها پرداختیم کامل نیست ولی با آپدیدت های مکرر به سمت پیشرفت حرکت میکند و از نقاط ضعف فلاتر میتوانیم به کمبود کتابخانه،حجم برنامه و مشکلات سازگاری با ios اشاره کرد و تمام این نقاط ضعف به دلیل نوپا بودن است و در آینده نچندان دور تمامی این مشکلات برطرف خواهد شد.

زامارین (Xamarin)

زامارین یک ابزار برای کراس پلتفرم است که در سال 2011 شروع به کار کرد و بر پایه زبان #C است و قبل از اینکه به سمت زامارین بروید اول باید به سی شارپ مسلط شوید و زامارین از محیط کد نویسی ویژوال استودیو کد پشتیبانی میکند که برای شروع کد نویسی باید از ویژال استودیو کد استفاده نمایید، محبوبیت زامارین بیشتر برای ساخت اپلیکشن های موبایل است و از اندوید،ویندوز و ios پشتیبانی میکند از مزایا زامارین میتوان به : باگ های کم، توسعه سریع اپلیکشن، به روز رسانی آسان و توسعه بومی آن باعث میشود مشکلات سازگاری با سخت افزار به وجود نیاید و در کنار تمامی این نقاط قوت دارای نقاط ضعفی هم میباشد:زامارین برای شرکت های کوچک و افراد مناسب است ولی زمانی که به شرکت های بزرگتر میرسیم آنها باید مجوز ویژوال استودیو را خریداری کنند که قیمت این مجوز از 500 دلار شروع میشود و برای دریافت امکاناتی همچون سرویس های ابری و DevOps سالانه تا 3000 دلار باید هزینه اشتراک پرداخت شود و یکی دیگر از محدودیت های زامارین کتابخانه ها است که از کتابخانه های چندانی پشتیبانی نمیکند و بیشتر از کتابخانه های Net. پشتیبانی میکند که برای توسعه اپلیکشن های اندروید و ios باید کتابخانه هارا تبدیل کرد که ممکن است کمی دشوار باشد؛ زامارین نسبت به رقبای خود فلاتر و ریکت دارای جامعه بزرگ و فعالی نیست که این را میتوان یکی دیگر از نقاط ضعف زامارین دانست با تمام این نقاط ضعف و قوت زامارین را میتوان یکی از گزینه ها برای کراس پلتفرم و توسعه اپلیکشن های موبایل دانست.

بهترین انتخاب برای کراس پلتفرم؟

کراس پلفترم مزایا و معایب خودش را دارد از مزایا آن میتوان به صرفه جویی در زمان و هزینه اشاره کرد که شرکت ها و کارفرمایان به دنبال این مزیت ها هستند و از معایب آن میتوان مصرف زیاد باطری و سرعت پایین تر نسبت به برنامه های نیتو اشاره کرد به خاطر داشته باشید که برنامه هایی که با زبان نیتو ساخته میشوند از برنامه های کراس پلفترم قدرت بیشتری دارند و در آخر برای انتخاب زبان برای کراس پلتفرم میتوان فلاتر و ریکت نتیو را گزینه مناسبی برای سال 2023 دانست و همچنین زامارین نیز با تمام نقاط قوت و ضعف اش میتواند گزینه خوبی برای ساخت و توسعه اپلیکشن های موبایلی باشد.

برنامه نویسی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی چیست ؟ هوش مصنوعی (Artificial intelligence) به اختصار AI نامیده میشود یک هوش ماشینی است که با 3 اصل کار میکند یادگیری-درک-استدلال و توسط برنامه نویسان به طوری ساخته میشود که مانند انسان فکر کند و بتواند تصمیمات درست بگیرد.

در ماه های اخیر شاهد سروصدای زیاد هوش مصنوعی بودیم از chat GPT تا سیستم های هوش مصنوعی که برای شما اختصاصی مقاله و لوگو درست میکنند و تمام اتفاقات اخیری که در حوزه هوش مصنوعی افتاده است خبر از یک انقلاب در سبک زندگی انسان هارا میدهد که در سال‌های نچندان دور دنیا با هوش مصنوعی خیلی متفاوت خواهد بود و برنامه نویسان هوش مصنوعی هم در اوج خواهند بود؛ هوش مصنوعی در حوزه های زیادی همچون پزشکی،هوافضا،موسیقی،حمل و نقل،امور مالی،بازی سازی،بازار های مالی،صنعت خودرو سازی و بسیاری از حوزه های کاری دیگر در کنار انسان آمده و درصد خطای انسانی را کاهش داده است و برای شروع برنامه نویسی هوش مصنوعی نیاز به آشنایی با مباحث مبانی علوم کامپیوتر و ریاضیاتی مانند : آمار و احتمال-جبر خطی-دیفرانسیل-انتگرال-ریاضیات گسسته و الگوریتم دارید و تبدیل کننده اصل های هوش مصنوعی به واقعیت ریاضیات است و بهتر است بدانید در عمق این حوزه سروکار زیادی با ریاضیات دارید و باید از زیرشاخه های هوش مصنوعی یکی را انتخاب کرده و درگیر مباحث آن قسمت شوید.

1- رباتیک (Robotics)

در شاخه رباتیک تمرکز روی ساخت و توسعه ربات ها میباشد و امروزه استفاده های زیادی دارد از جارو برقی رباتیک تا دستگاهایی که در کارخانه ها وجود دارد.

2- پردازش زبان‌ طبیعی (Natural Language Processing)

پردازش زبان طبیعی کمک میکند تا رایانه زبان انسان را راحت تر درک کند مانند صحبت با یک سیستم هوش مصنوعی و درخواست انجام دادن کاری که زبان ما برای آن سیستم پردازش میشود.

3- بینایی ماشین (Machine vision)

فناوری بینایی ماشین کارش پردازش تصاویر است و میتواند 2 بعد را پردازش و تبدیل به 3 بعد کند و از کاربرد های بینایی ماشین میتوان به صنایع نظامی ، کشاورزی و خودرو های خودران اشاره کرد.

4- یادگیری ماشین (Machine learning)

یادگیری ماشین یا همان ماشین لرنینیگ توسط الگوریتم به سیستم این امکان را میدهد که مدام درحال یادگیری باشد و پیشرفت کند که این یادگیری شامل 4 حالت میشود:

-یادگیری با ناظر (Supervised learning)

داده ها برچسب گذاری برای آموزش به سیستم داده میشود و سیستم با الگوریتم در تلاش برای یادگیری و تشخیص جواب میباشد مانند جدا کردن ایمیل های اسپم از غیر اسپم که توسط ماشین مورد بررسی قرار میگیرد و پس از بررسی تصمیم میگیرد که کدام است.

-یادگیری بدون ناظر (Unsupervised Learning)

در این روش ماشین باید بدون کمک گرفتن از داده های برچسب گذاری شده و هیچگونه ناظر یا معلمی باید ارتباطی بین داده و الگوریتم برقرار و آنها را دسته بندی کند.

– یادگیری نیمه نظارتی (Semisupervised learning)

یادگیری نیمه نظارتی ترکیبی از با ناظر و بدون ناظر است که یادگیری با داده های برچسب گذاری شده و بدون برچسب اتفاق می افتد.

– یادگیری تقویتی (Reinforcement Learning)

در این روش نتیجه توسط ماشین تحلیل و ارزیابی میشود و از آن درس میگیرد به عنوان مثال میتوان به بازی های کامپیوتری اشاره کرد که از نتایج حاصل شده ماشین سعی میکند تا یک الگوریتم جدید برای بهبود عملکرد خود بسازد؛ ماشین لرنینگ یکی از زیر شاخه های مهم و اصلی هوش مصنوعی است که از کاربرد های آن میتوان به تشخیص بیماری ،تبدیل گفتار به متن،تشخیص چهره،تشخیص و دیدن پهپاد ها خودرو های خودران اشاره کرد.

4- شبکه عصبی مصنوعی (deep learning)

شبکه های عصبی  یا همان دیپ لرنینگ با کارکرد نورن های مصنوعی در تلاش یادگیری و حل مشکلات پیچیده و سخت میباشد از کاربرد های دیپ لرنینگ میتوان به تجزیه و تحلیل سهام ها و پیشبینی سهام اشاره کرد.

5- سیستم های خبره (Expert System)

سیستم خبره دانش انسانی را یاد میگیرد و با استفاده از دانش هایی که یاد گرفته است تلاش میکند تا مشکلات پیچیده را حل کند از کاربرد سیستم های خبره میتوان به تحلیل در دنیا پزشکی و طراحی اشاره کرد.

6- منطق فازی (fuzzy logic)

منطق فازی به تحلیل میزان صحت یک موضوع میپردازد و به شما کمک میکند تا پاسخ دقیق یا نزدیک را دریافت کنید در منطق کامپیوتر 0 و 1 وجود دارد و بر طبق منطق بولی یا یک موضوع درست است یا غلط ولی در منطق فازی نزدیک ترین جواب دریافت میشود به کاربرد های منطق فازی میتوان به کنترل ارتفاع فضاپیما و ماهواره ها در زمینه هوافضا اشاره کرد.

زبان های برنامه نویسی هوش مصنوعی

اکنون با هوش مصنوعی و انواع زیرشاخه های این حوزه آشنا شدیم و نوبت به زبان های برنامه نویسی این حوزه میرسد که همه مواردی که راجبشان صحبت کردیم با برنامه نویسی به واقعیت تبدیل میشود.

پایتون (python)

پایتون را میتوان یکی از پرطرفدار ترین زبان های برنامه نویسی جهان دانست که در حوزه هوش مصنوعی نیز کارایی بسیاری دارد و میتواند انتخاب بسیار خوبی برای شروع و کسب تخصص باشد.

پرولوگ (prolog)

زبان برنامه نویسی پرولوگ بر مبنا منطق است که در سال 1960 معرفی شد که کاربرد اصلی این زبان در پردازش زبان طبیعی است و در ماشین لرنینگ و سیستم های خبره نیز کاربرد دارد و امروزه نیز از این زبان برنامه نویسی استفاده میشود.

سی پلاس پلاس (++C)

استفاده جامع سی پلاس پلاس در هوش مصنوعی نیست ولی میتوان آن را یکی از گزینه های مناسب در شاخه یادگیری عمیق دانست.

جاوا (java)

جاوا به دلیل داشتن کتابخانه های قدرتمند و فناوری ماشین مجازی یکی از گزینه های بسیار خوب در زیرشاخه های پردازش زبان طبیعی و یادگیری عمیق میباشد.

لیسپ (lisp)

لیسپ در سال 1958 معرفی شد و استفاده این زبان در زیرشاخه یادگیری عمیق است امروزه به دلیل یادگیری سخت و رقبای قدرتمندی همچون پایتون کمتر کسی به سمت زبان برنامه نویسی لیسپ میرود.

سی شارپ (#C)

فریمورک جدید مایکروسافت که برای زیرشاخه یادگیری ماشین ارائه شده است میتوانید به پیاده سازی پروژه ماشین لرنینگ با زبان سی شارپ و فریمورک ml.net بپردازید.

(نتیجه گیری و بهترین انتخاب برای هوش مصنوعی)

اینکه در آینده هوش مصنوعی از جایگاه بالایی در زندگی انسان ها برخوردار است شکی نیست و شما با یادگیری و کسب تخصص در یکی از زیرشاخه های هوش مصنوعی میتوانید از آینده شغلی خوب و درآمد بالا در جوامع جهانی اطمینان داشته باشید چون دنیا درحال حرکت به سمت هوشمندی است و برای انتخاب زبان برنامه نویسی هوش مصنوعی شما باید پس از انتخاب یکی از زیر شاخه ها به جستجو و مقایسه زبان ها بپردازید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید؛ پایتون را میتوان به دلیل سادگی و قدرتمند بودنش محبوب ترین زبان بین برنامه نویسان هوش مصنوعی و زیرشاخه ماشین لرنینگ دانست و پس از پایتون سی پلاس پلاس و جاوا و سی شارپ میتوانند انتخاب مناسبی باشند همچنین شما میتوانید به مقالات تخصصی تر در سطح اینترنت رجوع کنید و زیرشاخه انتخابی خود بررسی و مقایسه کنید و متوجه شوید که کدام زبان میتواند انتخاب مناسب شما باشد.

بازی سازی

بازی سازی را میتوان یکی از جذاب ترین حوزه های برنامه نویسی دانست و امروزه بازی ها طرفدران زیادی دارند و طی سالهای اخیر بازی کردن تبدیل به شغل شده است و افرادی که به صورت حرفه ای بازی میکنند یا به اصطلاح گیمر ها از بعضی از شغل ها مانند مهندسان و دکتر ها درآمد بیشتری دراند!

در ساخت یک بازی چندین تخصص درکنار هم قرار میگیرند تا یک بازی ساخته شود و برنامه نویسی یکی از آن تخصص ها است و تخصص های دیگر مانند :

1-طراحی سبک بازی

2-طراحی کارکتر و شخصیت ها

3- مهندسی صدا

4_ طراحی جلوه های بصری

5_ برنامه نویسی

برنامه نویسان در حوزه گیم وظایف مختلفی دارند مانند :

هوش مصنوعی در بازی سازی

در بسیاری از بازی ها حریفان شما از هوش مصنوعی برخوردارند مانند زمانی که بدون حریف واقعی با کامپیوتر فیفا بازی میکنید،سبک بازی حریف کامپیوتری شما بر گرفته از هوش مصنوعی است که توسط برنامه نویسان هوش مصنوعی پیاده سازی میشود.

طراحی رابط کاربری

در تمامی بازی ها در زمان بازی المان هایی در صفحه وجود دارد مانند بازی فیفا که در پایین یک نقشه از بازی یا در بالا سمت چپ اطلاعات بازی مانند کدام تیم چند گل زده و بازی در چه دقیقه ای است را نمایش میدهد تمامی این طراحی های 2 بعدی و 3 بعدی از مسئولیت برنامه نویسان UI است.

برنامه نویسی شبکه

در بازی های چند نفره که به صورت آنلاین انجام میشود انتقال اطلاعات و دیتا نقش مهمی دارند و تمام این اطلاعات در بستر شبکه پیاده سازی میشوند و برنامه نویسان شبکه مسئولیت این بخش بر عهده دارند.

برنامه نویسی موتور بازی سازی

موتور های بازی سازی اصلی ترین تبدیل کننده یک ایده به یک بازی واقعی است و موتور های بازی سازی بسیار خوب و پرکاربردی درحال حاضر وجود دارد ولی گاهی اوقات ممکن است شرکتی که میخواهد بازی بسازد نیاز داشته باشد امکاناتی متفاوت از امکانات موتور های موجود داشته باشد و اینجاست که برنامه نویسان موتور بازی سازی دست به خلق یک موتور جدید میزنند.

انیمیشن و گرافیک

نمایش دادن و اجرای انیمشن ها در بازی از طریق کد نویسی اتفاق می افتد و این مسئولیت بر عهده برنامه نویسان گرافیک و انیمیشن است.

موتور بازی سازی چیست؟

موتور بازی سازی در قالب یک برنامه تمام امکاناتی که برای ساخت یک بازی نیاز است را خود جای داده مانند محیط طراحی کارکتر،محیط موسیقی و صدای بازی،محیط IDE برای نوشتن کد ها ،هوش مصنوعی،طراحی رابط کاربری،شبکه سازی و در آخر تمام این بخش ها از طریق موتور بازی سازی به یکدگیر متصل میشوند.بازی ها برای پلتفرم های مختلفی مانند پلی استیشن،دسکتاپ،ایکس باکس،وب،اندروید و ios ساخته میشوند؛ قبلا به تمامی حوزه ها و زبان هایشان پرداختیم و در بازی سازی نیز باید اول پلتفرم مورد نظر رو انتخاب کنیم تا مسیر کاملا روشن شود به عنوان مثال بازی سازی برای موبایل نیازمند یادگیری یکی از زبان های برنامه نویسی اندروید مانند جاوا و انتخاب یک موتور بازی سازی که از جاوا پشتیبانی میکند.

(نتیجه گیری و انتخاب مناسب برای بازی سازی)

در مسیر یادگیری برنامه نویسی بازی سازی نیاز به فراگیری یک زبان برنامه نویسی و موتور بازی سازی میباشد و موتور های بازی سازی از نظر امکانات باهم متفاوت اند ولی از نظر محبوبیت و برنامه نویسان این حوزه موتور بازی سازی یونیتی (unity) بسیار محبوب و پر استفاده است؛ یونیتی از زبان سی شارپ (#C) پشتیبانی میکند و جالب است بدانید یونیتی کراس پلتفرم است و شما میتوانید بازی خود را برای چندین پلتفرم خروجی بگیرید و در سطح جهانی و ایران بازار کار خوبی دارد و میتواند یک گزینه خیلی خوب برای قدم گذاشتن در این حوزه باشد.

در آخر قسمت حوزه بازی سازی به شما پیشنهاد میدهم ویدو زیر را مشاهده کنید تا پتانسیل این حوزه را بیشتر درک کنید.

https://sarvjoo.com/wp-content/uploads/2023/07/InShot_20230713_093417434.mp4


بعد از انتخاب حوزه برنامه نویسی مورد علاقه تون ممکنه برایتان سوالاتی پیش آید در ادامه به سوالات و نکاتی که مسیر شما را هموار تر میکند میپردازیم.

((نکات مهم در مسیر یادگیری برنامه نویسی))

1_ بهترین دوست برنامه نویس ها

بهترین دوست و همراه شما در مسیر یادگیری و برنامه نویسی گوگل است و با درست سرچ کردن در گوگل میتوانید مشکلاتی که در مسیر با آنها دست و پنجه نرم میکنید را حل کنید و به خاطر داشته باشید مطالب اولیه در سطح جهانی به زبان انگلیسی منتشر میشوند و بعد به زبان های دیگر ترجمه میشود و شما با انگلیسی سرچ کردن میتوانید زودتر بعضی از مشکلات رو حل کنید و اگرچه تسلط کافی ندارید جای نگرانی نیست کافیست از سرویس google translate استفاده کنید و متن ها را ترجمه کنید.

2_ از زبان انگلیسی نترسید!

در مسیر برنامه نویسی شما با اصطلاحات انگلیسی زیادی روبرو میشوید و اینکه خودتان رو ببازید و تصور کنید که انگلیسی مانع شماست کاملا اشتباه است شما در طول مسیر یادگیری برنامه نویسی به مرور با کلمات انگلیسی آشنا میشوید و به لطف سرویس هایی مانند google translate شما به راحتی میتوانید کلمات و متن هارا ترجمه کنید و در طی مسیر برای حرفه ای تر شدن سطح علمی و کاریتان میتوانید در برنامه های خود یادگیری انگلیسی را هم قرار دهید.

3_پروژه محور یاد بگیرید!

((یادگیری به صورت پروژه محور باعث میشود کدها و مفاهیم رو خیلی بهتر درک کنید و به طور کلی سعی در پیدا کردن آموزش های پروژه محور کنید.))

به عنوان مثال میخواهید فرانت وبسایت یاد بگیرید برای خود یک پروژه فرانت وب تعریف کنید مثلا یک صفحه که شامل یک هدر و اسلایدر است و کد هایی که یاد گرفتید رو تبدیل به واقعیت کنید تا با دیدن نتایج کارتان از وظایف و عملکرد کدها به صورت دقیق تر مطلع شوید و در مراحل بعدی میتوانید ایده ها و طراحی ذهنی خود را به صورت خیلی دقیق روی کاغذ بیاورید سپس به واقعیت تبدیلش کنید.

4_ از هوش مصنوعی استفاده کنید!

با ظهور Chat GPT میتوان گفت انقلابی در حوزه فناوری رخ داد و دنیا جلوه جدیدی از فناوری و هوش مصنوعی رو به خود دید و شما میتواند با استفاده از هوش مصنوعی هایی مثل Chat GPT خیلی زود پیشرفت کنید و پروژه هایتان را به صورت حرفه ای تری به اتمام برسانید.

5_سرسخت باشید!

موفقیت به راحتی بدست نمی آید و برای رسیدن به اهداف خود باید پشتکار و تداوم داشته باشید؛ تداوم را میتوان یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت در هر مسیری دانست به باشگاه بدنسازی فکر کنید آیا در 1 ماه میتوانید به بدن مورد علاقه خود برسید؟ جواب 100 درصد خیر است شما با 1 ماه باشگاه رفتن نتیجه آنچنانی نمی گیرید! بلکه با تدام و پشتکار بعد از ماه ها تمرین نتایج را خواهید دید و به خاطر داشته باشید با 1 روز تمرین و آموزش تبدیل به برنامه نویس نمی شوید و باید صبر،تلاش،پشتکار،برنامه ریزی داشته باشید و برای بیشتر آشنا شدن با عوامل موفقیت و ذهنیت موفق به شما کتاب (عادت های اتمی اثر جمیز کلیر و کتاب سرسختی اثر آنجلا داک وث) را پیشنهاد میدهم.

((سوالاتی که ممکن است برای شما مطرح شود))

1_برای برنامه نویسی چه سیستمی نیاز داریم؟

این سوال کاملا بسته به حوزه انتخابی شماست به عنوان مثال شما حوزه بازی سازی را انتخاب کردید در طول مسیر به یک سیستم قدرتمند که شامل یک گرافیک قوی مانند rtx2060 با سی پی یو i7 نسل جدید به همراه 16 گیگ رم و 1 ترا هارد نیاز دارید تا با اجرای موتور های سنگین بازی سازی به مشکل نخورید ولی در حوزه وب اینگونه نیست شما میتوانید با یک سیستم متوسط روب پایین نیز شروع کنید.

2_درآمد برنامه نویسی چقدره؟

برای فهمیدن درآمد برنامه نویسان هر حوزه در ایران کافیست به سایت های کاریابی مانند جابینجا،جاب ویژن و یا سایت های فریلنسری مانند پونیشا و کارلنسر و … مراجعه کنید و برای فهمیدن درآمد جهانی میتونید به سایت های فریلنسری بین المللی مثل (آپورک و فریلنسر دات کام) مراجعه کنید تا متوجه شوید پروژه ها در سطح جهانی با چه قیمت هایی انجام میشود و برای اطلاعات یک کشور خاص کافیست به اینگلیسی حوزه کاری و کشور مورد نظر رو سرچ کنید و یا سایت های کاریابی کشور مقصد را پیدا کنید.

به عنوان مثال میخواهیم بفهمیم حقوق یک برنامه نویس فرانت اند در ایتالیا چقدر است ؟ به گوگل میرویم و سوالامان را به انگلیسی سرچ میکنیم front end web developer salary in Italy (حقوق برنامه نویس وب فرانت اند در ایتالیا) در تصویر پایین نتیجه سرچ را مشاهده میکنید که به صورت دقیق اطلاعاتی درباره حقوق برنامه نویس فرانت در ایتالیا به ما ارائه داده است.

3_یادگیری برنامه نویسی چقدر طول میکشه؟

دنیای برنامه نویسی بسیار گسترده و مدام درحال رشد است و الویت ما یادگیری همه چیز نیست بلکه بدست آوردن تخصص در یکی از ده ها شاخه و ورود به بازار کار است با این دیدگاه چند فاکتور برای پاسخ دادن به این سوال وجود دارد :

1_ شرایط سنی و زمان خالی شما

به عنوان مثال تایم خالی و انرژی یک نوجوان 15 ساله تفاوت زیادی با یک فرد 30 ساله دارد.

2_ انتخاب حوزه برنامه نویسی و زبان برنامه نویسی

انتخاب شما در زبان برنامه نویسی تاثیر مستقیم در زمان یادگیری شما خواهد داشت به عنوان مثال یادگیری زبان #C و یونیتی نسبت به فرانت اند (html,css,javascript) زمان بیشتری میبرد چون پیچیده تر است و انتخاب شما هرچه حوزه و زبان های برنامه نویسی پیچیده تر باشد زمان بیشتری هم نیاز خواهد داشت.

3_ نوع آموزش

نحوه آموزش دیدن تاثیر مستقیم در زمان یادگیری شما دارد مثلا در یک بوت کمپ فشرده برنامه نویسی شرکت کنید یا از طریق اینترنت به صورت خود آموز جلو بروید طبیعتا در یک بوت کمپ فشرده زمان یادگیری شما کمتر خواهد بود؛ به طور کلی میتوان گفت بعد از 1 سال زمان گذاشتن شما با مباحث اصلی آشنا میشوید و توانایی نسبی در انجام پروژه ها بدست خواهید آورد به خاطر داشته باشید تدوام و پشتکار در یادگیری شما را به موفقیت خواهد رساند.

4_ چطور وارد بازار کار شویم؟

شما میتوانید استخدام یک شرکت شوید یا به صورت آزاد (فریلنسری) اقدام به گرفتن پروژه‌های مختلف کنید که برای استخدام و فریلنسری در ایران میتوانید به سایت های مانند جابینجا،جاب ویژن و یا سایت های فریلنسری مانند پونیشا و کارلنسر مراجعه کنید؛  برای اولین پروژه اگر حوزه شما به گونه ای است که میتوانید از اطرافیان خودتان کار بگیرید حتما این کار را انجام دهید به عنوان مثال شما حوزه طراحی سایت را پیش میبرید و در دوستان و آشنایان خودتان فردی می شناسید که یک مغازه و … دارد که کارش پتانسیل داشتن یک وبسایت را دارد او را متقاعد کنید و حتی با هزینه کمتر نسبت به بازار پروژه را بگیرید این عمل تاثیر به شدت زیادی در یادگیری و ورود شما به بازار کار خواهد داشت چون برای پروژه‌ احتمالی بعدی یک نمونه کار دارید و میتوانید راحتر پروژه را بگیرید.

5_ با برنامه نویسی میشه مهاجرت کرد؟

برنامه نویسی را میتوان یکی از 5 شغل مورد نیاز در تمامی کشور ها دانست و شما با فراگیری یکی از حوزه هایی که به آنها پرداختیم میتوانید بسیار راحت به برترین و پیشرفته ترین کشور های جهان مهاجرت داشته کنید و اگر قصد شما مهاجرت است بهتر است این موضوع را با یک شرکت مهاجرتی معتبر در میان بگذارید تا بهترین راه را به شما معرفی کنند

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد اگرچه سوالی دارید میتوانید در بخش کامنت یا سیستم پاسخگویی آنلاین سایت سروجو سوال خودتان را بپرسید تا در اولین فرصت پاسخگو شما عزیزان باشیم.



برنامه نویسیهوش مصنوعینقشه راه برنامه نویسیطراحی سایتاندروید
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید