ویرگول
ورودثبت نام
Ava yussefi
Ava yussefi
خواندن ۶ دقیقه·۱ سال پیش

کتاب کار عمیق

قوانین و اهمیت کار عمیق در دنیایی چر از حواس پرتی برای موفقیت

کتاب که این ماه خوندم و می خواهم راجبش بخوانید اسمش " کار عمیق " است ، نوشته آقای کال نسوپرت است . با خوندن این کتاب یاد می گیریم کار عمیق چی هست و به چه دردی رو از ما دوا می کنه .

این کتاب برای من قطعا یک کتاب بسیار جالب است چون من شخصا یک مدت هست که مداوم دارم برنامه نویسی تمرین می کنم و این کتاب هم درباره این هست که در حد امکان در کارتان توی این دنیای آشفته و پر از حواس پرتی متمرکز انجام بدید که بتوانید بیشترین بازدهی را در بازه زمانی کوتاهی بگیرید و عمیق، مترکز کارتان شوید و در همین بازه کوتاه کار عمیق هست که ذهنتان مشکلات سخت را حل می کند.

یک موردی که باعث شد این کتاب برای من کتاب جالبی باشد این است که درباره درس خواندن یا کار کردن در یک بازه مشخص و کوتاه ولی بسیار مفید و پر بازده برای ما باشد صحبت می کند، من این کتاب را برای بار دوم این ماه خواندم بعد از حدودا دو سال و نکته جالب این است که اصلا محوریت اصلی و نکات مهم آن را فراموش نکرده بودم ولی وقتی مجددا آن را مطالعه کردم باعث تلنگر خوبی برای من شد.

همان طور که از اسمش مشخصص است باید دستم بیاد که هر دفعه به چه مدت می توانم عمیق کار کنم چون برای من و در حیطه کاری من خیلی مهم هست که چقدر عمیق می توانم غرق کارم بشوم ، مخصوصا در زمانه ای که مدت زمان تمرکز برای انسان ها به واسطه فضای مجازی کاهش قابل توجهی در این چند سال داشته است و من خیلی خوندن این کتاب رو به همه پیشنهاد می کنم.

مهارتی که به شما امکان می دهد به سرعت در کاری یا ضمینه اس متخصص شوید و در زمان کمتر نتایح بهتری بدست بیاورید

در بخش اول نویسنده تمام تلاشش را می کند تا شما را قانع کند که کار عمیق شیوه بسیار مناسبی برای کار است مثلا در مقایسه دفتر کار های باز که کارمندان با هم به صورت مشارکتی تمام تایم اداری را باهم کار می کنن و در فضایی باز در با یکدیگر در ارتباط هستند شاید موجب اکتشافات جدید و الهامات موثر شوند اما کار کردن به صورت فردی و متمرکز باز دهی بیشتری نسبت به مورد اول دارد.

یکی از اولین سوالاتی که کتاب مطرح می کند این است که چگونه می توانیم در اقتصاد جدید فردی موفق باشیم ؟

دو توانایی و مهارت کلیدی که داشتن آن ها برای رسیدن به موفقیت در عصر دیجیتال ضروری است:

1. مهارت یادگیری سریع کار های سخت و دشوار

2. مهارت تولید محصول یا خدمات درجه یک از دو بعد سرعت و کیفیت

تفاوت میان یک فرد متخصص و غیر متخصص در یک حوضه به پارامتر های زیادی مربوط است اما آن پارامتری که به موضوعیت کتاب نزدیک تر است وجود تلاش و پشت کار آگاهانه و بلند مدت برای پیشرفت و ارتقا در زمینه ای خاص است. با گزاشتن تمام تمرکز و توجه تان به مهارتی که تصمیم دارید در آن حوضه متخصص شوید و در حیطه ارتقا پیدا کنید باید از اشتباهات خود نیز در این مسیر بشناسید و در طی زمان آن را اصلاح کنید و این آزمون و خطا کردن درطی بازه زمانی که به آن کار اختصاص داده اید از شما متخصص می سازد.

در بخش بعدی کتاب پس از اقناع مخاطب به کار عمیق حال نوبت به قوانیین و قواعدی می شود ، همان طور که قبلا اشاره کردم دنیایی که در سال 2023 در آن به سر می بریم پر شده از حواس پرتی و کار های سطحی ویدیو های بیست تا سی دقیقه ای یوتوب مخاطب های خود را دارد از دست می دهد و آن ها را به سمت ریلز های دو دقیقه ای اینستاگرام می کشاند ، یا حذف یا محدود کردن امور سطحی و کم عمق می توانیم ذهنمان را برای انجام کار عمیق و بدون حواس پرتی آماده کنیم.

ما دو نوع کار داریم یک سری کار های سطحی (shallow work) که به زمان و تمرکز کمتری نیاز دارد مثل پاسخ گویی به پیام ها ایمیل ها و از آن طرف کار عمیق (deep work) که باید برای انحام آن ها یه طولانی مدت سر کاری مشغول باشی به طور مثال می توان به نویسنده ای اشاره کرد که به مدت پنج ساعت خود را در اتاقش حبس می کند تا رمان نیمه تمامش را تمام کند این نویسنده عزیز ما می تواند در هنگام کار به جواب دادن پیام هایش برسد ولی دیگر نمی تواند در کارش متمرکز هم باشد

روش ریتمک هم می تواند به ما در این مسیر کمک کند یعنی اینکه مقاطع کار عمیق را به صورت پیوسته در زندگی خود جاری کنید مثل همان کاری که در قانون اثر مرکب از ما خواسته شده است. یکی از مزایای ریتمیک یا روتیناز کردن عادات این است که دیگه لازم نیست که انرژی زیادی برای اراده انجام آن کار ازخودتان نشان دهید همین که به صورت زنجیر وار با برنامه ریزی عاداتمان را انجام دهیم کافی است. برای مثال کاری که من انجام می هم برای داشتن کار عمیق برای خودم نود دقیقه زمان می گذارم و در این بازه زمانی تمام تلاشم را برای متمرکز بودن می کنم و به عنوان پاداش ده دقیقه ذهنم را آزاد می کنم و نکته مهم این جا این است که مباید در فاصله پاداش به سراغ فضای مجازی و امثال آن بروم ، من برای شروع از بیست و پنج دقیقه استفاده کردم که می توان این بازه زمانی را به مرور افزایش داد.

با انجام کار عمیق است که ما می توانیم ارزش خلق کنیم کاری منحصر به فرد و خلاقانه انجام بدهیم و مهارت های خود را ارتقا بدهیم ، طبق گفته کتاب با کمک کار عمیق و متمرکز است که ما می توانیم خروجی بهتری در بازه زمانی کمتری داشته باشیم که باعث ارتقا کیفیت کار ما در میان رقبا می شود.

گام اول ما کار عمیق می تواند بیشتر کردن فاصلیمان با فضای مجازی و حواس پرتی های سطحی باشد مثل قطع کردن آن به مدن یک یا دو روز در سال باشد و یا محدود کردن خودمان از فضای مجازی و مورد های مشابه دیگر که همه این ها حواس ما را از ارزش های اصلی مان و کارهای واقعا ارزشمند پرت می کند.

و در آخر قدرت کار عمیق را دست کم نگیرید چرا که می توند سلاحی قدرت مند برای شما در قرن بیست و یک باشد.

-کتاب کار عمیق نوشته کال نیوپورت و ترجمه خانم ناهید ملکی از انتشارات نوین

کار عمیقحواس پرتیفضای مجازیچالش کتابخوانی طاقچه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید