ویرگول
ورودثبت نام
Azar yeganeh
Azar yeganeh
خواندن ۶ دقیقه·۴ سال پیش

معرفی ابزار هیجان انگیز IFTTT - یک واسطه گر پلتفرمی

If + This Then That
If + This Then That

تقریبا ۴ سالی میشه که برای اولین بار در مورد ifttt چیزایی شنیدم و استفاده ازش برام جذاب شد. اما متاسفانه دنبالشو نگرفتم و تقریبا فراموش شد. تا جاییکه وقتی ایمیل هاش برام میومد از خودم میپرسیدم این ایمیل چی میگه٬ یعنی تا این حد یادم رفته بود :))

خلاصه که با دوستان عزیز هم گروهی سئو صحبت میکردیم و حرف به اینجا کشید که چطور از اخرین تغییرات سایت رقیب خبردار میشیم. هر کدوم از دوستان چیزی گفت ولی یکی از دوستان ایده جالبی مطرح کرد و اون این بود:

دریافت آخرین مقاله های سایت رقیب در تلگرام با استفاده از IFTTT

حالا IFTTT چی هست؟
ifttt یک پلتفرم واسطه بین چندین پلتفرم دیگه است و مخفف If This Then That است. معنیش یه جورایی شبیه دستورات برنامه نویسی است. یعنی اگر این اتفاق افتاد٬ پس اون کار رو بکن.

پلتفرم ifttt یه کمی شبیه پلتفرم های بافر و هوت سوییت میمونه٬ اما متفاوته. مثلا میتونه rss سایت رو بگیره و جایی که دوست داری شیر کنی. میتونی شبکه های اجتماعی و پیام رسان هایی مثل تلگرام و .... بهم متصل کنی حتی میشه با اینترنت اشیاء کارای جالبی کرد.

حالا چه جوری کار میکنه؟
اول یادآوری کنم که من از ifttt میخواستم چه استفاده ای کنم. دغدغه من این بود که چطور در زمان کوتاه بتونم سریع از آپدیت مقالات سایت رقبا باخبر بشم بدون اینکه نیاز باشه دونه دونه سایت ها رو چک کنم و ...

لابد میگید که خیلی از سایتها خبرنامه دارند و میشه عضو شد و اخرین مقالات رو گرفت اما در حوزه ای که من کار میکنم عملا خبرنامه زیاد کاربردی نیست٬ زیرا هم صاحبان سایت ایمیلی ارسال نمیکنند و هم اینکه مخاطب های این سایتها٬ اهل ایمیل نیستند و عملا کارایی نداره.

خلاصه که من دیروز که تعطیلی عید فطر بود تصمیم گرفتم که در مورد ifttt تحقیق کنم و طلسم رو بشکنم و بتونم ازش استفاده کنم.

وارد سایت ifttt شدم و مراحل اولیه لاگین رو انجام دادم٬ قابل توجه که ۴ سال پیش ثبت نام انجام شده بود:(
امان از وعده های سر خرمنی که به خودمون میدیم :)) که فلان کار رو میکنم٬ فلان چیز رو یاد میگیرم ... و کلی هارد پر از آموزش و داکیومنت داریم که قراره یه روزی بریم سر وقتشون و یادشون بگیریم و اون روز هیچوقت نمیرسه مگه همون لحظه ای که یادت افتاده توی جریان بندازیش والسلام :)

کار با پلتفرم ifttt خیلی ساده است.

داخل سایت٬ انواع پلتفرم هایی که از این واسطه میتونن استفاده کنند موجوده. کاری که باید انجام بدید خیلی ساده است. کافیه برید توی دشتبورد کاربری تون٬ و روی گزینه create بزنید و عملیات خاصی که مد نظرتون هست رو ایجاد کنید.

هدف من: ارسال فید سایت های رقیب به کانال تلگرام خودم

قراره با این کار٬ فیدهای سایت رقیب٬ به تلگرام من ارسال بشه. بنابرین لازمه که یک کانال شخصی داشته باشم و فیدها به این کانال ارسال بشود. پس:

قدم اول: ساخت یک کانال تلگرام

قدم دوم: اتصال تلگرام به ifttt

مراحل نصب هم به این شکله توی سایت ifttt ٬ در باکس سرچ٬ تلگرام به انگلیسی سرچ میزنیم و بعد کلیک میکنیم.
حالا سایت ifttt اجازه ورود به تلگرام موجود در لپ تاپ رو میگیره. بعد از ورود٬ ربات ifttt در تلگرام فعال میشه. ربات ifttt رو با کلیک روی گزینه استارت فعال میکنیم. و بعد مراحل آتورایز انجام میشه و این دو یعنی ifttt و تلگرام بهم وصل میشن اما هنوز یه قدم مونده

قدم سوم: حالا توی کانالی که در قدم ۱ ساختیم٬ در قسمت administrators ٬ ربات ifttt رو هم ادمین میکنیم یعنی اجازه دسترسی مطلب گذاشتن در این کانال رو بهش میدیم.
سپس مسیج میاد که این دو با موفقیت وصل شدن و همینجا در پیغام نوشته که آی دی کانال تلگرام رو مسیج کنید و تمام.

مراحل دیگه تقریبا تکمیل شدند٬ حالا برمیگردیم به پلتفرم ifttt

قدم آخر:

توی گزینه سرچ ifttt ٬ فید رو به انگلیسی جستجو میکنیم و دو تا گزینه معمولا نشون میده که ما با اون گزینه ای که روش نوشته NEW FEED RSS کار داریم. روی آیکن کلیک میکنیم و آدرس فید مورد نظرمون (یعنی فید سایت رقیب) رو وارد میکنیم

در سایتهای وردپرسی٬ معمولا ادرس فید این هستش

example.com/feed

که شما به جای example باید ادرس سایت رقیب رو وارد کنید٬ و این ادرس رو توی ifttt وارد میکنیم و دکمه create trigger رو میزنیم

ارسال فید سایت به تلگرام از طریق ifttt
ارسال فید سایت به تلگرام از طریق ifttt

در قسمت بعدی رو علامت + از عبارت if this then + that میزنیم و در صفحه بعدی گزینه تلگرام رو سرچ میکنیم و انتخابش میکنیم و سپس روی گزینه send message میزنیم.

در این قسمت از قسمت تارگت چت٬ انتخاب میکنیم که این اطلاعات به کجا فرستاده بشه و از اونجاییکه قبلا کانال تلگرام رو معرفی کردین٬ در این قسمت نمایش داده میشه و انتخابش میکنیم.

در باکس بعدی message text فرمول هایی رو میشه وارد کرد٬ مثلا اینکه چه چیز رو بفرسته٬ تایتل رو فقط بفرسته٬ یا متن رو٬ یا آدرس URL و ...

برای من توضیحات پیشفرض خودش که شامل تایتل و متن هست کافیه ولی شما میتونید از اون قسمت add چیزی که میخواین رو وارد کنید.

و در اخر هم create action رو میزنیم و تمااااام.
حالا اخرین اخباری که روی سایت رقبایی که دونه دونه به روش بالا اضافه کردم٬ به کانال تلگرامم ارسال میشه و من میتونم سریع با خبر بشم. ;)

این ابزار خیلی جالبه٬ و اینطور که متوجه شدم کارای زیادی میشه باهاش کرد٬ مثلا میتونید پستهای اینستاگرام رو توی توییتر و غیره بفرستید٬ هر چند خود اینستاگرام همچنین امکانی رو داره اما به هرحال کارای زیادی میشه از این پلتفرم واسطه گر کرد.

خوشحال میشم اگه تجربه ای دارید با من در میان بگذارید :))


iftttاتصال فید به تلگرام
کارشناس سئو هستم و بیشترین حوزه فعالیتم در زمینه پزشکی، B2B و صنعت است
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید