ویرگول
ورودثبت نام
Azar yeganeh
Azar yeganeh
خواندن ۷ دقیقه·۲ سال پیش

چالش های سئوی وبسایتم در مهاجرت سایت ?

همه چی داشت خوب پیش میرفت که خواستم ریسک بیشتری کنم!!!

چند وقت پیش روی یک سایت پزشکی کار میکردم، همه چیز خوب پیش میرفت. منم از نتیجه کار هم راضی بودم. اما بیشترین اقدامات سئویی من روی on-page، سئوی محتوا و آف پیج بود.

چالش سئو برای مهاجرت سایت
چالش سئو برای مهاجرت سایت

یکی از مشکلاتی که همان ابتدای کار سئو، شناسایی کرده بودم، قالب آماده سایت و کدهای زیاد آن بود، منتظر روزی بودم که بتونم کارفرما رو برای این تغییر اماده کنم تا بتونیم جهش قشنگ تری رو توی نمودار سرچ کنسول ببینیم، بعبارتی کار بیشتر روی تکنیکال سئو با طراحی سایت مجدد و کدنویسی اختصاصی.

بالاخره نظر کارفرما رو جلب کردم و طراحی سایت انجام شد. نوبت به روزی رسید که میبایست سایت جدید با سایت قدیمی جابجا میشد. در تمام طول مدتی که روی سایتهای مختلف، کار سئو میکردم، تجربه تغییر پلتفرم سایت یا به اصطلاح مهاجرت سایت رو نداشتم. اولین تجربه و چالش من ?‍?

بنابرین مقدمات و چک لیست مهاجرت سایت رو نمیدونستم و تنها چیزی که در این فرایند رعایت کرده بودم، این بود که از طراح سایت خواسته بودم که سایت جدید به هیچ عنوان ایندکس نشه.

برای این کار تصممیم گرفتیم که ورود به سایت جدید که در پوشه ای در روت سایت قبلی ایجاد شده بود با ورود یوزر و پسورد امکان پذیر باشه که توسط ربات های گوگل ایندکس نشند.

و البته مواردی چون زدن تیک وردپرس برای جستجو نشدن توسط موتورهای جستجو رو هم انجام دادند. توی فایل robots.txt هم، آدرس مربوطه رو بلاک کردیم.

اینها تنها مواردی بودند که در این جابجایی رعایت کرده بودم که اشتباهی سهوی در همین موضوع بعدا ما رو به چالشی کشوند که پایین تر میگم.

تصور من از جابجایی سایت این بود که سایتی عین سایت قبلی با تمام افزونه ها و تمام تنظیمات‌شان ران خواهد شد. زهی خیال باطل!!! ?

دوستان عزیز شاید شما هم این تجربه رو داشتید و الان میتونید پیش‌بینی کنید که چه اتفاقی برای سایت من افتاد و یا شاید هنوز تجربه‌اشو ندارید چون هنوز نیازش بوجود نیومده، اما در کل اینو در جریان باشید که طراح و برنامه نویس سایت شما نه مسووله و نه قراره که مراقب موارد سئویی سایت شما باشه و این جز تسک وظایفش تعریف نشده مگر اینکه اختصاصا در جریان قرار گرفته باشه. ما بعنوان کارشناس سئو وظیفه داریم که چک لیستی از مواردی که هنگام جابجایی سایت باید رعایت کنیم داشته باشیم و در اختیار برنامه نویس قرار بدیم تا گایدلاینی باشه که از این طریق، آسیب های احتمالی پیش‌رو برای سئوی سایت جلوگیری بشود.

خلاصه سرتون رو درد نیارم، سایت جابجا شد و این اتفاق دقیقا همزمان بود با آپدیت گوگل در اواخر هفته می ۲۰۲۲ که خیلی از سایتها دچار افول شدند. سایت پزشکی ما برعکس باقی سایتها، به سرعت رو به رشد قرار گرفت و مشخص بود که آپدیت ها روی سایت تاثیر مثبت داشتند.

من به شکل روتین تقریبا هر روز به سرچ کنسول سر میزنم و افت و خیزها رو بررسی میکنم، بعضی افت ها روتین هفتگی هستند و اتفاق عجیبی برای سایت نیستند مثل کاهش سرچ در روزهای پنجشنبه و جمعه

لطفا گرفتار خوش خیالی نشید

همین جا اولین خطا بعد از اپدیت موفق گوگل روی سایت، اتفاق افتاد، لحظه‌ای که تصور میکردم که همه چیز داره خوب پیش میره و مهاجرت سایت هم خوب انجام شده و مشکلی نیست.

خرسند از اتفاقات ??‍♀️، خلاف روتین همیشه، تقریبا دو روزی طول کشید که سرچ کنسول رو چک کنم. موقعی که کنسول رو باز کردم متوجه شدم که نمودار، افتی با شیب تیزی داره که نسبت به مواقع عادی خیلی نرمال به نظر نمیرسه.

سریع شروع کردم به بررسی. میتونم بگم اون یک ساعت خیلی به من سخت گذشت و عرق سردی میریختم که چه مشکلی پیش اومده که سایت با این سرعت شیب نزولی غیر عادی داشت.

تمام چیزایی که در وهله اول به ذهنم میرسید رو چک کردم:

  • ۱- اولین اقدامم این بود که ببینم توی در چند روز گذشته، هاست سایت، داونی داشته یا نه
  • ۲- ریموال سرچ کنسول رو چک کردم
  • ۳- سکیوریتی و منوآل اکشن رو چک کردم
  • ۴- با ahrefs وضعیت بک لینک سایت رو بررسی کردم که آیا بک لینکهای مخرب زیاد روی سایت اومده یا نه
  • ۵- ...

خلاصه هر آنچه که میتونستم چک کردم و هیچکدام مشکلی نداشتند. یک آن به این فکر کردم که بعد از جابجایی سایت، وضعیت سایت مپ، robots.txt، افزونه های سایت، وضعیت ریدایرکتی ها و ... چیه.

داستان تازه شروع شد:

در اقدامی site:site.com رو چک کردم و متوجه شدم تعداد ریزالت ها از اخرین ریزالتی که یادم بود کمتره. دیگه شکی باقی نمونده که صفحات سایت از ایندکس درومده بودند. البته قبلش هم با سرچ کنسول متوجه این قضیه شده بودم.

رفتم سراغ سایت مپ

قبلا از طراح سایت خواسته بودم که تمام افزونه های سایت قبلی رو مثل گوگل سایت مپ جنریتور، یوست و غیره رو توی سایت جدید نصب کنه، که بعدا تصمیم گرفتیم که افزونه یوست رو با رنک مث جابجا کنیم. اما اتفاق بدی که افتاده بود این بود که ایشون فقط افزونه رنک مث رو ریخته بودند و سایت مپ رنک مث هم به صلاحدید خودشون فعال کرده بودند بدون نصب افزونه گوگل سایت مپ جنریتور

خب واضحه، ادرس سایت مپ تغییر کرده بود

از site.com/sitemap.xml
تبدیل شده بود site.com/sitemap_index.xml

در همین گیر و دار بودم که بالاخره طراح سایت عزیز بعد از کلی مسیج زدن با من تماس گرفتند که مشکل چیه.

و خب چشمتون روز بد نبینه،‌ اشتباه سهوی ناخوشایند دیگه ای از طرف ایشون اتفاق افتاده بود که مسبب تمام این اتفاقات هم بود. طراح سایت زمان طراحی سایت، برای جلوگیری از ایندکس شدن صفحات سایت توسط گوگل، تمام پوشه رو نوایندکس زده بود و فراموش کرده بود بعد از لانچ شدن دوباره سایت، اونو از نوایندکسی دربیاره. دیگه معما حل شده بود و عملا میدونستیم که مشکل کجاست و همون روز تمام اقدامات لازم رو انجام دادیم.

مواردی مانند آدرس سایت مپ، ریدایرکتی ها، افزونه ها،‌ robots.txt، و مخصوصا افزونه ای که اسکیماهای مختلف رو به هدر صفحات اینزرت میکرد و غیره

بعد از اقدامات ما، نمودار دو سه روز دیگه شیب نزولی داشت یعنی مجموعا ۷ روز شیب نزولی طول کشید و از روز هشتم شیب کمتر شد و آهسته آهسته ایندکس مجدد صفحات شروع شد.

تقریبا ۲ هفته بعد از این ماجرا، ایمپرشن سایت به دوسوم حالت صعودی قبل از این اتفاقات برگشت. بعبارتی شیرینی آپدیت گوگل برای ما خیلی کوتاه بود و به شکل کامل به اون ایمپرشن برنگشت.

اما شانسی که آوردیم چی بود:

در تمام این مدت،‌ پوزیشن سایت تغییر زیادی نکرد و با آتوریتی به نسبت خوب ِ سایت، به سریع جمع شدن قضایا کمک کرد.

تغییر سایت ما از وردپرس به وردپرس بود، واضحه که دردسرهای کمتری نسبت به تغییرات دو پلتفرم کاملا متفاوت داره

و سوم اینکه آدرس url های ما تغییر نکرد بنابرین نیازی به ریدایرکت و موارد اینچنینی نبود.

نگرانی آینده من از این اتفاقات چی بود؟

پیش از این اتفاق سایتهای زیادی بودند که از روی سایت ما کپی کرده بودند و سرمدارشون هم سایت تابناک که بدون هیچ تغییری مقاله ما رو توی سایتش قرار داده بود و البته با لینکهای خودش :(

حالا نگرانی من از این بود که وقتی صفحاتم از ایندکس خارج شدند،‌ مقالات کپی از سایت ما که در حال حاضر در نت وجود داشتند، بعد از ایندکس مجدد صفحات سایت ما، اون مقالات کپی،‌ مقالات دسته اول و اورجینال محسوب میشدند.

تا حد زیادی مقالات سایت رو بررسی کردیم که مواردی که این اتفاق درشون پررنگ بود رو برای تولید محتوای مجدد فرستادیم.

قبل از مهاجرت سایت چه باید بکنیم؟

قبل از مهاجرت سایت، چند اقدام رو انجام بدید.

۱- تعداد ریزالت سایت رو با site: بدست بیارید و یادداشت کنید

۲- در سرچ کنسول Crawl stats سایت رو مانیتور کنید و ببینید که قبل و بعد از تغییرات سایت، چه اتفاقی برای این نمودار میفته.

۳- افزونه هایی که پیش از این در سایت قبلی استفاده میکردید و یادداشت و بررسی کنید و حتی از تمام دیتای آنها یک اکسپورتی داشته باشید.

۴- مراقب ریدایرکتی های سایت باشید که در صورت انتقال دیتای ناقص، مشکلات ریدایرکتی برای شما ایجاد نشود.

۵- دیتای robots.txt رو بررسی کنید

۶- سایت مپ شما از کجا جنریت میشه و در صورت تغییر از یک افزونه به افزونه دیگه، موارد اکسکولودی رو در افزونه جدید لحاظ کنید و ادرس جدید رو هم به سرچ کنسول معرفی کنید و اگر آدرس سایت مپ رو در robots.txt قرار دادید، آدرس درست آن را چک کنید

نتیجه این اتفاق در مهاجرت سایت دوم من چه شد؟

در مدت بسیار کوتاهی پس از این چالش، دومین مورد برای مهاجرت سایت به قالب جدید داشتم که مثل مورد قبلی باید قالب اختصاصی با قالب آماده جابجا میشد. اما این بار، چک لیستی رو از قبل آماده داشتم و با بررسی این موارد با تیم فنی و برنامه نویس، کوچکترین مشکلی برای سایت دوم پیش نیومد و از تمام اتفاقات احتمالی جلوگیری شد. حتی افتی که بعضا برخی از سایتها بعد از تغییر سایت تجربه میکنند برای سایت دوم ما اتفاق نیفتاد، البته این اتفاق تنها به دلیل این چک لیست نبود، تمهیدات جانبی برای حفظ ایمپرشن و ... انجام شد.

پس از این ماجرا بود که توی نت سرچ کردم site migration SEO checklist و چقدر مطالب متنوعی رو پیدا کردم که البته همه موارد اون مطالب برای من کاربرد نداشت اما سرنخ دهنده بودند. متاسفانه در محتوای وب فارسی چیزی در مورد مهاجرت سایت پیدا نکردم و اگه این عبارت رو توی گوگل سرچ کنید به سایتهای مهاجرتی برخورد میکنید.

امیدوارم این تجربه من برای شمایی که قصد تغییر پلتفرم سایت رو دارید کمک کننده باشه. هرچند سایتهای بزرگ مانند دیجی کالا و ... تمهیدات لازم رو از قبل دارند.

مهاجرت سایتچالش های سئوسئو و مهاجرت سایتچک لیست مهاجرت سایتبرنامه نویس
کارشناس سئو هستم و بیشترین حوزه فعالیتم در زمینه پزشکی، B2B و صنعت است
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید