ویرگول
ورودثبت نام
فائزه امجدی
فائزه امجدی
خواندن ۷ دقیقه·۱ سال پیش

برای UI/UX دیزاینر شدن، واقعا باید از کجا باید شروع کنیم؟ / بخش اول


چه کار کنم؟ اولش کجاست؟!
چه کار کنم؟ اولش کجاست؟!


بچه ها من نمیدونم چرا این همه مدت حدود سه سال این پست رو در پیش نویس هام نگه داشته بودم و منترش نکردم

این اولین مقاله من در ویرگولِ، دلیل اینکه اومدم و می‌خوام اینجا بنویسم این بود که یه مدت در اینستاگرام مشغول فعالیت بودم و پست هایی در ارتباط با کارم میزاشتم و خیلی ها میومدن دایرکت میدادن که ما به این حوزه علاقه داریم، از کجا باید یادگیری رو شروع کنیم و باید چیکار کنیم؟ برای پاسخ به این سوال تصمیم گرفتم این مطلب رو بنویسم.

از اونجایی که اینستاگرام محدودیت کپشن نویسی داره تصمیم گرفتم بیام اینجا و راجع به راهی که خودم رفتم در حد دانشم صحبت کنم، بلکه چراغ راهی باشه برای اونهایی که میخوان قدم به این حرفه بزارن.




بچه ها من نمیخوام بیام به شما بگم تعریف ui چیه ux چیه یا تفاوت های این دو با هم چی هستن اینارو خودتون میتونید برید خیلی بهتر و کامل تر و جامع تر در موردشون بخونید. ولی تا حالا کسی گفته که اگر واقعا بخواید به این حوزه وارد بشید چه کار باید بکنید؟ چطوری و از کجا شروع کنید؟

اون اوایل که خودم تازه وارد این حوزه شده بودم خیلی دنبال جواب این سوال میگشتم و سرچ هایی که میکردم مدام به این موضوعات بر میخوردم که چگونه تبدیل به یک طراح ui/ux شویم؟ یا مهارت های لازم برای ui/ux دیزاینر شدن چیه؟ ببینید چگونه تبدیل شدن خیلی فرق میکنه با از کجا شروع کردن یا حتی اگر مهارت هارو هم بدونیم، نمیدونیم اول از کدومش شروع کنیم و در بازار ایران کدومشون بیشتر به دردمون میخوره؟

اینها همه سوالاتی بود که من اوایل راه باهاشون خیلی درگیر بودم و واقعا نمیدونستم اول باید چیکار کنم و از کدوم یکی از موضوعاتی که یاد میگیرم شروع به طراحی و فعالیت کنم.




توی طراحی ما یه اصلی داریم که میگه کاربر رو بزار وسط و برای اون طراحی کن (طراحی کاربر محور داشته باشید) البته بماند که باید نیاز های سهام داران و ذینفعان پروژه هم در نظر گرفته بشه که بعدا همه اینهارو توضیح میدم براتون.

حالا من میگم شمایی که میخوای وارد این حوزه بشید خودتون رو بزارید وسط و ببینید کجا وایستادید. کارمندید؟ فریلنسرید؟ در حال حاضر بیکارید؟ کار قبلیتون چی بوده؟ روحیاتتون چیه؟ چطور با مسائل برخورد میکنید؟ آیا فردی هستید که صبر و حوصله زیادی داره یا آدم عجولی هستید؟ آیا طاقت اینو دارید که وقتی یک چیزی رو ساختین چندین و چند بار از پایه بزنید خرابش کنید و از نو بسازید؟ روحیه نقد پذیریتون چطوره؟ فرد انتقاد پذیری هستید؟!یا فردی هستید که بعد از شنیدن هر گونه انتقادی سریع عصبانی میشه و از کوره در میره؟! و خیلی سوال دیگه که میتونید از خودتون بپرسید و در نهایت زبان انگلیسی تون در چه حدیه؟ که این مورد در این حوزه بسیار مهمه چون مدام باید سرچ داشته باشید و خودتون رو به روز نگه دارید.

البته این سوالات رو خواستم از خودتون بپرسید نه اینکه بخوام بترسونمتون یا بگم ورود به این حوزه سخته و باید همه این خصوصیات رو داشته باشید تا بتونید در این حوزه فعالیت داشته باشید، هدفم از پرسیدن این سوالات از خودتون این بود که بالاخره فردی که میخواد وارد دنیای طراحی رابط کاربر و تجربه کاربر و شناخت کاربر بشه اول باید شناختی از خودش داشته باشه تا بتونه تو این حوزه وارد بشه و فعالیت کنه و دلسرد و ناامید نشه.

این رشته تقریبا میشه گفت یک رشته نو ظهوره برای همین هنوز مسیر دقیقا واضحی نداره که از کجا باید شروع کرد یعنی اینجوری نیست که مثل طراحی وب یا زبان های برنامه نویسی یا هر رشته دیگه در زمینه های کامپیوتر یک آموزش مشخصی وجود داشته باشه و یکی بیاد بگه اول این موضوع رو یاد بگیر بعد این تا بتونی تو این حوزه فعالیت داشته باشی

برای اینکه تو این حوزه فعالیت کنید، فکر نکنید باید از اول همه چی رو تمام و کمال بدونید تا بتونید تو این حرفه کار پیدا کنید یا پروژه بگیرید و مدام برید سرچ بزنید که مثلا پرسونا چیه؟ تست کاربرد پذیری چیه؟ وایرفریم چیست؟ پروتوتایپ چیه؟ این چیه اون چیه و از همون اول خودتون رو سردرگم کنید کاری که من اون اوایل به اشتباه انجام میدادم و باعث سردرگمی هرچه بیشتر خودم میشدم مطمئن باشید به مرور از همشون سر در میارید و متوجه میشید از هر کدوم چه موقع باید استفاده کنید و کار طراحی رو شروع کنید.




قبل از اینکه بریم سراغ این موضوع که از کجا باید واقعا شروع کرد؟!

میخوام یه چیزی رو بهتون بگم که همه فقط میان میپرسن از کجا شروع کنیم؟ از کجا شروع کنیم؟ دوره آموزشی شرکت کنیم؟ ویدیو آموزشی ببینیم؟ دوره آنلاین بگذرونیم؟ کتاب بخونیم و.....

ولی واقعیتش اینه که من میگم اول از خودتون باید شروع کنید باید روحیه Self study خود آموزی داشته باشید مدام دنبال این نباشید که یکی بیاد یه چیزی رو بهتون یاد بده کلاس های آموزشی مکمل دانسته های شما هستن مطمئن باشید کلاس هم برید اونجوری که انتظار دارید یاد نمی گیرید چون نمیان همه چی رو بگن پس شما باید بتونید معلم خودتون باشید.

خیلی هارو دیدم سریع به اشتباه میرن نرم افزار مربوطه رو نصب میکنن و بدون اینکه بدونن چی به چیه میخوان طراحی کنن خیلی زودم دلسرد میشن و میگن چرا طرح ما زشته و وای ما نمیتونیم و تو ذوقشون میخوره یکی نیست بگه بابا صبر داشته باش چرا خود زنی میکنی اخه عزیز من صبر کن هر چیزی اصولی داره.

بگذریم

اوایلی که من تازه وارد این حوزه شده بودم و میخواستم کار خودم رو به صورت فریلنس تو این حرفه شروع کنم مدام در حال سرچ بودم و با مفاهیم جدیدی آشنا میشدم هرچی بیشتر میخوندم کمتر میفهمیدم و کاملا گیج و سردرگم شده بودم چون خیلی از مطالب تو ذهنم بود ولی نمیتونستم به هم ربطشون بدم همش به این موضوع فکر میکردم اگه الان یه پروژه سمت من بیاد چیکار کنم؟ از کجا شروع کنم به طراحی؟ اول دنبال ریسرچ باشم؟ یا اسکچ بزنم؟ یا خیلی سوالات دیگه که ذهنمو مشغول به خودش کرده بود برای همین خیلی مواقع دلسرد میشدم و واقعا نمیدونستم که چیکار باید کنم؟!

این مرحله جاییه که خیلی ها نا امید میشن و به کل همه چی رو ول میکنن و به نظرم دقیقا این نقطه جایی هست که مشخص میشه واقعا به چیزی که میخوای واردش بشی علاقه داری یا نه چون فقط شنیدی الان این رشته رو بورسه و بازار کارش خوبه اومدی و میخوای واردش بشی و خیلی دلایل دیگه که ترجیح میدم بازشون نکنم

وقتی دیدم مدام با سردرگمی مواجه ام تصمیم گرفتم بیام موضوع رو به بخش های کوچیکتری تقصیم کنم یک فیلدی رو با توجه به شناختی که از خودم دارم انتخاب کنم و تو اون موضوع شروع کنم به تحقیق کردن و خوندن

فیلدی که من از ابتدا برای خودم انتخاب کرده بودم ui (رابط کاربر) بود و حالا که ذهنم یکم آروم تر شده بود شروع کردم به این فکر کردن که خب هر چیزی باید یک سری قوانین و چهارچوب هایی داشته باشه پس اول شروع کردم به سرچ قوانین مربوط به طراحی رابط کاربر و رفته رفته فهمیدم که چه مطالبی رو باید بخونم و چطوری میتونم کار طراحی خودم رو شروع کنم.




داستانی که براتون تعریف کردم سرگذشت واقعی خودم بود و همه جریان و چالش هایی بود که زمانی باهاشون مواجه بودم و این همه سرتون رو درد آوردم میخواستم بگم که اگه شما هم همچین حسی رو دارید و به تازگی تو این حوزه وارد شده اید بدونید همه این سردرگمی ها طبیعیه و نباید دلسرد بشید و بلاخره راه درست رو پیدا میکنید.

افرادی که به این حوزه وارد میشن اگر هیچی راجع به مفاهیم پایه ای و ابتدایی این حرفه نمیدونن و میخوان از صفرِ صفر این کار رو شروع کنن باید اول یک فیلد رو برای خودشون مشخص کنن میخوان توی فیلد رابط کاربری فعالیت داشته باشن یا تجربه کاربری بعد تو اون حوزه مدام بیان تحقیق کنن




اینجا من سعی میکنم رفته رفته تمام مراحلی که باید از ابتدا طی کنید تا بتونید در زمینه طراحی رابط کاربری و بعد از اون تجربه کاربری فعالیت داشته باشید رو ذکر کنم تا بلکه بتونم کمکی کرده باشم به همه افرادی که علاقه دارن در این حوزه فعالیت داشته باشن.

در پست های بعدی راجع به قوانین نیلسون و اشنایدرمن و قوانین پایه ای ui صحبت میکنیم بعد از اون شروع به قوانین طراحی میکنیم تا بتونیم با هم روند طراحی یک محصول دیجیتال رو به انتها برسونیم.



ui uxتازه کارازکجاشروع‌کنمطراحی رابط کاربریطراحی تجربه کاربری
طراح محصول دیجیتال
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید