مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

اجرای عدل، عامل ارزشمندی قیام


عدل عامل ارزشمندی حکومت اسلامی

«لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ وَأَنزَلنَا الحَديدَ فيهِ بَأسٌ شَديدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ وَلِيَعلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالغَيبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزيزٌ»، ما ۱۲۴ هزار پیامبر را ارسال کردیم، ابزار کتاب قانون و اجرای قانون یعنی دین را فرستادیم تا مردم قیام کنند و ساختار قیامشان عادلانه باشد، صرف قیام ارزش ندارد مگر عدلی ایجاد شود، حضرت علی(ع) می­فرمایندکه حکومت از کفش پای شما بی­ ارزش­تر است مگر اینکه عدل اجرا شود زیرا آن ارزشمند است.

ما از مرحله مبارزه و قیام گذشتیم، الان مسئله ما این است که آیا قسط و عدالت اجرا می­شود؟ ما به دنبال مدل اجرای عدالت هستیم و دو مرحله قبل عزاداری را گذرانده‌ایم. ما باید از صفحه کربلا مدل عدالت اجرایی برای حکومت دربیاوریم.

ظرفیت­سازی عزاداری امام حسین(ع)

این جمع شدن خیلی اهمیت دارد، باید تک تکمان قدرش را بدانیم مثلا المپیک و جام جهانی یک جمع شدن و ایجاد جبهه است و بسیار برایش هزینه می کنند زیرا می­ خواهند یک اجتماع عظیم حول هدف خودشان ایجاد کنند.

حالا فکر کنید کدام اجتماعی به اندازه اجتماع عزاداری امام حسین می­تواند ظرفیت­ سازی بکند؟ اجتماعی که قدرت‌های دنیا را به زانو در می­‌آورد.

خون امام حسین(ع) درحال جوشش است تا زمانی که ما یک مدل به صورت نمونه در سطح کوچک اجرا کنیم و پس از آن امام زمان ظهور کند و آن را در همه عالم اجرایی کند، زیرا محور کار امام زمان هم عدالت است.

اصلاح امت، هدف قیام امام ­حسین

امام حسین فرمودند که من خارج شدم تا امت جدم را اصلاح کنم، گفتیم که در زیارتنامه پیامبر می­خوانیم که پیامبر بهترین تمدن را طی ده سال ایجاد کرده و با جاهلیت مبارزه کردند، اما بعد از پیامبر، جریان امامت به خلافت تبدیل شد و قبیله­گرایی جاهلی تقویت شد و انحراف سیاسی و فرهنگی و اقتصادی پدید آمد.

هدف امام حسین برگرداندن ساختار، به ساختار پیامبر بود. درس کربلا باید این باشد که موشکافی کنیم که امام حسین دنبال چه ساختاری بودند؟ فرض کنید که امام حسین(ع) در جنگ پیروز ظاهری می­‌شدند و در کوفه حکومت ایجاد می­‌کردند، آن حکومت چگونه بود؟ حالا ما الان دنبال همان ساختار هستیم. امام حسین می‌فرمایند

تا زمانی که این ساختار ایجاد شود، خون من می­جوشد. وقتی ساختار تشکیل شود منجی ظهور می‌­کند، اما هنوز امام حسین به اهداف خود نرسیده و جنگ شان ادامه دارد.

مبارزه پیامبر با اصل جاهلیت نه مصادیق

پیامبر اکرم با جاهلیت مبارزه کرده و یک ساختاری را ایجاد کردند، از جاهلیت در ذهن همه ما دو امر تداعی می­شود، یکی بت­پرستی و دیگری زنده­به­گور­کردن دختران. بعد فکر می­کنیم پیامبر با این دو مبارزه کرد و از بینشان برد پس الان هم همان ساختار هست چون این دو الان نیست، در حالیکه مبارزه پیامبر با ظاهر این دو مورد نبود، البته که به نظر می­رسد امروزه شکل زنده­به­گور­کردن تغییر کرده است و طبق آمار، ۸۰۰ هزار جنین در سال سقط می­شوند، بخشی به خاطرغربالگری و بخشی به خاطر همین جنسیت است.

و یا در بحث بت­پرستی، مسئله اصلی حاکمان ظالم بودند نه بت­ها، شش بار در قرآن قسم می­خورد که اگر از بت‌پرستان سوال کنی که خالق کیست؟ میگویند الله.

حاکمان مردم را با مسائل خرافی سرگرم می­کنند تا خودشان حکومت کنند. پیامبر اکرم با این حاکمان مبارزه کرد و در نهایت، بت­پرستی هم از بین رفت. اولویت پیامبر مبارزه با بت نبود، مبارزه با حاکمان طاغوت بود. زنده­به­گور­کردن دختران هم به خاطر فضای اقتصادی ­ای بود که حاکمان ایجاد کرده بودند، پیامبر با اقتصاد ربوی مبارزه کرد تا این مسئله حل شود.

مقام معظم رهبری می­فرمایند که تولید ثروت الان عین عبادت است. شما اقتصاد را درست بکنید بسیاری از مسائل حل می­شود. هروقت میگوییم فساد، همه یاد حجاب می­افتند، درحالیکه الان باید اقتصاد را درست کرد تا زیرساخت درست شود.

محورهای اقامه عدالت

ما در جامعه باید سه محور را برای اقامه عدالت اصل بگیریم و فروعات را کنار بگذاریم پیامبر و حضرت علی و امام حسین همگی دنبال این سه عنوان بودند، رسول اکرم‌ ( ص ) فرمود : « اذا بلغ بنو العاص ثلثین اتخذوا مال الله دولا و عباد الله خولا و دین‌ الله دخلا »

تحریف در تفسیر قرآن

در پیش از اسلام، مسیح، کتاب خدا را مطابق خواسته مردم برای مردم تفسیر می­کردند، بعد از پیامبر هم جریان سقیفه این کار را انجام می­دادند، امروزه هم به نوعی دیگر.

دشمنان امام زمان قرآن می­خوانند، قرآن را تفسیر می­کنند و با همین قرآن با امام زمان مقابله می­کنند. لذاست که به امام زمان می­گوییم حق جدید، به این معنی که نفسیر امام از قرآن برای مردم جدید به نظر می­رسد، چون در تطبیق آیات بر مصادیق، تحریف صورت گرفته است.

برای ورود به کانال پیام‌رسان تلگرام «مکتوبات هیأت ‌الزهرا (س) دانشگاه شریف» کلیک کنید.

هیات الزهرا سدانشگاه صنعتی شریفسخنرانیمحرم ۱۴۰۰حجت الاسلام هدایت
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید