عاشق هر اثری از معشوق ببیند دلش میرود. این مجموعه آثار خداست. لذا در عالم امکان اصلاً امر زشت وجود ندارد، همهاش قشنگ است. «الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ ۖ» {سجده – ۷} هرچیزی که آفریده قشنگ آفریده. بوی او را میدهد. اثر اوست، نمود اوست. همینجوری که حرف آدم، مظهر نیت آدم است، مظهر علم آدم است
فقط نعمتها را خدای متعال به رخ پیغمبرش، حبیبش میکشد. «مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى» {ضحی-۳}، اگر یک دو روزی سیم تلفتنت قطع شد، جوابش را ندادیم، این امتحان بود، ما با تو قهر نکردیم، با تو وداع نکردیم، تو را رها نکردیم، ما با تو هستیم، تو با مایی، «مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى» {ضحی-۳}، مگر میشود آدم «رب» داشتهباشد، «ربِ» آدم، آدم را ول کند؟! من که تو دامن خلقت او، آفرینش او، حکمت او، رحمت او، به وجود آمدم، رشد کردم، من که غیر او کسی را ندارم، من را میخواهد به چه کسی بدهد؟ «مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى» {ضحی-۳} هم خدا باهات وداع نکرده، هم باهات قهر نکرده، «قَلَى»، یعنی قهر کردن خدا باهات، قهر نکرده، رویش را از تو برنگردانده، یک شعر لطیفی است که بعضی امام زمانیهامان میخوندن، خدا رحمت کند آقای کافی را، من رشته محبت خود از تو میبرم
شاید گره خورد به تو نزدیکتر شوم
این طناب وقتی بریده میشود، این گره [که زده میشود] یک مقدار نزدیکتر میکند دیگر، همان بود ولی فاصله را کم کرد شاید گره خورد به تو نزدیک تر شوم. حبیب من میخواستم عشقت را تیزتر کنم. «مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى» {ضحی-۳} «وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولَى» {ضحی- ۴} باش تا صبح دولتش بدمد، اینجا که همیشه نوازشت میکنم، هوایت را دارم، «فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللَّهُ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» {بقره - ۱۳۷} ، در برابر این دشمنان قدار توطعهگر قدار خدا کفایتت میکند، سیل دشمنان در اطراف و اکناف عالم که از نظر عدد و عده هم خیلی زیاد هستند. اینها نمیتوانند جلوی راه تو را بگیرند، جلوی دین تو را بگیرند. نه! ما هوایت را داریم، ما با تو قهر نیستیم، با تو رفیقیم، با تو هستیم، هوایت را داریم! «مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى» {ضحی-۳} حالتی که اینجاست میبینی «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» {صف – ۸} اینها که نتوانستند با تبلیغاتشان، با جوسازیهایشان با حصر اقتصادیشان با فشارهای امنیتیشان با ایذا و اذیتشان، با هوچیگریشان، نتوانستند جلوی آوازهی تو را بگیرند، نور تو را خاموش کنند.
امام، جمع کننده همه امت! وحدت، وحدت
یک یتیم رسمی شناسنامهای داریم که برای پدرش برگ فوت کشیدهاند در شناسنامهاش، شناسنامه را باطل کردند و یک یتیم اجتماعی داریم. امام پدر جامعه است. لذا در غیبت امام زمان (عج) شیعه مسائلش، مسئلهی ایتام است.این است که فقها را فرمودند اینها متکفلین ایتام آل پیغمبر صلوات الله علیه هستند. این برای ما افتخار است که من پدرم امام زمان است. وقتی بالای سرم نیست حکم یتیمی دارد. او یک بزرگواری را معین کرده که ما را جمع و جور کند، نگذارد ما اینطور پراکنده شویم، نگذارد ما به جان هم بیفتیم... «وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ الْفُرْقَة» {حضرت زهرا (س)} این مسئله که پروردگار عزیز پیغمبرش را مامور فرموده «فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ» {ضحی - ۹} تو بابای اینها هستی ها! بالای سر اینها نباشی یتیم هستند ها. همه را تحویل بگیر، همه را جذب کن. «وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» {شعرا - ۲۱۵} جناح به معنای دست و بال است. وقتی انسان پرواز میکند اینهایی که پروبال ندارند زمین میمانند. آدمها اوج میگیرند این میماند فقط نگاه میکند میبیند کجا رفته. حربه نگاهی کرده بود به خورشید گفت بگویم خدا بلندت کند که بلندی، بگویم خدا جلالت دهد که چه عظمتی داری. تنها چیزی که میتوانم بگویم، میتوانم بگویم خدا سایهات را از سر ما کم نکند. پیغمبر افق تو بلند است اما شعاع نورت اینها را بالا ببرد. «فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ» افرادی هستند که نیاز باعث میشود اینها دست نیازشان را باز کنند، به زبان بیاور نکند از اینها خسته شوی بگویی ای بابا! تا کی میخواهیم با اینها.. واما المسائل و لا تنهر. مسئله سوم و اما بنعمت ربک فحدث. این همه موهبت هایی که از خدا دیدی، شما در جنگ بنا بود از بین بروید، سه روزه بنا بود صدام در تهران مصاحبه کند. شما بود پیروز شدید؟ «...وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى...» {انفال - ۱۷} دست خدا را ندیدید؟ شما چه داشتید با قدرتهای اتمی شرق و غرب شجاعانه دست و پنجه نرم کردید و با این گرگها مقابله کردید و عقب نشینی نکردید؟ چه کسی شما را پیروز کرد؟ چه کسی آن روحیه را به شما داد؟ چه کسی به شما عشق به جبهه داد؟ از یادتان نرود دشمن سه استان شما را گرفته بود. الان یک وجب از خاک شما در اختیار دشمن نیست. دشمنت کجاست؟ چه شدند؟
این خدا همان خدا نیست؟ نباید به معنویت برگردیم؟ نباید به اطاعت کامل از آن پرچمی که این پیروزیها در گرو راهنمایی، رهبری و معنویت اوست برگردیم؟ «وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ» {ضحی - ۱۱}
بالاترین نعمت، نعمت ولایت امیرالمومنین و ائمهی اطهار است
یک معنای دیگر «وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ» {ضحی - ۱۱} هر جا نعمت مطلق در قرآن یاد شده است حکومت معصوم است، ولایت امیرالمومنین و ائمهی اطهار بالاترین نعمت است. در میان نعمتها هیچ نعمتی به حکومت صالح نمیرسد. لذا تا حکومت امام زمان در عالم برقرار نشده بشر روی سعادت نخواهد دید، روی خوشبختی نخواهد دید، روی امنیت نخواهد دید. «...الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ و اَتمَمتُ عَلَيكُم نِعمَتي...» {مائده - ۳} نمیدانید علی چه نعمتی است که خدا به شما داده است. دوازده امام چه نعمتی هستند. خدا این سرمایه را به شما داده است. ما چه کار کردیم که با امام رضا (ع) آشنا شویم؟ من کجا و امام رضا کجا؟ دل من کجا و محبت حضرت ثامن الحجج کجا؟ لذا وجود نازنین حضرت اباالحسن علی بن موسی الرضا نعمتی است که هیچ کسی عظمت حضرت رضا(ع) را نمیتواند کیل کند، نمیتواند وزن کند، نمیتواند توصیف کند. علی بن موسی الرضا علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ خودشان در وصف امامت یک بیان مفصلی دارند، که امام را توصیف میکند، امام را تشبیه به ابر پرباران میکنند، امام را تشبیه به پدر مهربان، به رفیق شفیق، به مادری که نسبیت به بچهی خودش همه چیزش را نثار میکند که این بچه به جایی برسد، رابطه امام را با ماموم، یک ارتباط تکوینیِ عاطفیِ خدادادی، همینجور که مادر با فرزند خودش رابطهاش شناسنامهای نیست، قراردادی نیست، دایه نمیتونه مادر باشد مادر مادره خدا امام را برای شما یه همچین چیزی قرار داده، او رابطهاش با شما رابطه تکوینیه، رابطه باطنی و سری هست؛ امام سرالله است و در وجود همه شما سریان دارد، جریان دارد. هرکسی ارزشش به مقدار نوریست که از امام خودش دریافت میکند...