بسم الله الرحمن الرحیم
شب ششم محرمالحرام ۱۴۴۵ / ۱ مرداد ۱۴۰۲ / حجتالاسلام قاسمیان
وقتی خدا میخواهد باری را بگذارد روی دوش مردم، از اون اول بار را روی مردم نمیگذارد. چون مردم به عنوان مردم بار را تحمل نمیکنند. خدا اول بار را میگذارد روی عناوین دیگری. و از آنها توقع متفاوتی نسبت به مردم دارد. آنها را میکشد وسط میدان؛ اگر آنها بار را تحمل کردند بقیه نسبت میگیرند با این بار، وگرنه بقیه هم نسبتی پیدا نمیکنند.
این عنوانی که اخیرا آقا بهکار میبرند یک عنوان قرآنیست؛ عنوان حلقهی میانی، عنوان خواص. این در قرآن با عنوان ربیون است، با عنوان حواریون است، با عنوان امت وسط است، با عنوان انصارالله است، اینها عناوینی است که به شدت مورد توجه خدا، و مورد توجه انبیاست.
شبکهی ربیون باید بیاید پای کار. در هر جریانی بار اصلی را شبکهی ربیون باید به دوش بکشند. حتی تبلیغ و تبیین؛ بعضی رفقا تصورشان این است که تبلیغ و تبیین یک وظیفهی آخوندی است، کار روحانیهاست. این هست که ما باید در هستهی سخت این مسئله قرار بگیریم، اما وظیفهی تبلیغ و تبیین یک وظیفهی عمومیست. در همین دیدار اخیر آقا تبلیغ را تا حتی مادری که داخل خانه است توسعه دادند. «قُلْ هَـٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّـهِ ۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي» من بر بصیرت دعوت میکنم و کسانی که از من تبعیت میکنند هم همین کار را بکنند.
وقتی دارد توهین میشود به دین شما، به قرآن جسارت میشود، یک کاری بکن! توی یک گروهی هر مزخرفی راجع به دین میگویند و مینویسند، تو هم توی آن گروه هستی. اینجا قرآن میگوید علیکم بالِلفت! اتفاقا شما دارید جمعیتی که دیندار نیست و ضد دین است را زیاد نشان میدهید. این به شدت امیدخرابکن است.
«وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا»
بالاخره قرآن برای تو مهم هست یا مهم نیست؟؟ حالا میگویی من فعلا راجعبه نحوهی مدیریت کشور شک دارم و اعتراض دارم! قرآن چه؟؟
هی هم میگویند حاجآقا چیکار کنیم؟ آقا تو ۱۰ تا کار بکن ۵ تایش هم ممکن است اشتباه دربیاید. یک کاری بکن! یک حرفی بزن، یک واکنشی از خودت نشان بده. نگو هم تأثیر ندارد. چرا فکر میکنید تأثیر ندارد؟ همان شب یک جلسهی فوریای تشکیل شد. بعدش هم آقا یک بیانیهای دادند که معلوم نیست اصلا خواندید یا نه! میگویند «دشمن در برابر جهان اسلام آرایش جنگی گرفته» منِ رهبر دیگر چگونه باید بگویم جنگ است؟؟
وجود این آدمها تمام اتمسفر را عوض میکند. بگذارید یک مثال بزنم.
شما میدانید چند نفر کلا رفتند جنگ؟ در طول ۸ سال، و ۴۶ میلیون نفر هم کل مردم بودهاند. وقتی کسی میخواست برود جبهه باید یک فرم پر میکرد برای اینکه سلاح بهش تحویل داده بشود. اگر کسی ده بار هم این کار را میکرد ده تا فرم پر میشد. فکر میکنید چندتا فرم داریم؟ یک میلیون و هزار تا. چندنفر رفتند جبهه؟ حدود ۷۰۰ هزار نفر. ولی آنهایی که همسن و سال ما هستند یادشان هست، که کار این ۷۰۰ هزار نفر چنان اتمسفر جامعه را گرفته بود دستش، که فضا پر از حرف جنگ و معنویت جنگ و ... بود. مردم چقدر داشتند هزینهی جنگ را میدادند؟ نیمدرصد. همهی تدارکات و بستهبندی کلوچه و کنسرو و امثال اینها که از مردم میرسید، نیمدرصد هزینهی جنگ بود. ولی ببینید آن ۷۰۰ هزار نفر چه کردند. به خاطر اینکه آنها پایمرد بودند این اتفاق افتاد. باز داخل این ۷۰۰ هزار نفر، یک عدهای هستند که آنها بقیه را از بنبست خارج میکنند. از فرماندهانی که بودند بپرسید، شب عملیاتها همه میچسبیدند به زمین، دو سه نفر که بلند میشدند بقیه هم بلند میشدند. یعنی میان خود آنها یکسری جلوتر حرکت میکنند.
اگر میبینید عیسی(ع) هم وقتی کم میآورد و کفر احساس میکند، حواریونش را صدا میزند، چون آنها هستند که اتمسفر را عوض میکنند. این ربیون هستند که «كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ»
اگر اینها درست عمل بکنند، نگویید اینها کیاند؟ اینها کس خاصی نیستند، ما از اینها هستیم یا نه، خودمان قبول میکنیم جزوشان هستیم یا نمیکنیم، بحث اینه.
ما فکر میکنیم نقش مردم فقط انتخابات است! اگر فکر میکنید حاکمیت همهی قصه است، به خصوص در بحثهای فرهنگی و اجتماعی، سخت در اشتباهید. مردم باید پای کارها بایستند.
همین آیهی ربیون را که حضرت آیتالله عابدینی جلسهی قبل رویش تأکید کردند، آیات قبلش را بروید ببینید. «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ» جوابش چیه؟ اگر جوابش نه است، معنیاش اینه که حکومتهای اسلامی پیغمبرپایه هم نیستند. اگر شبکهی ربیون، اگر پای کارها، که ما باید خودمان را در معرض این حرف قرار بدهیم. بابا محرم است! ما ملت امام حسینیم... اینطور نیست که ما فقط تماشاچی هستیم.
این شبکهی ربیون اگر باشد، حتی پیغمبر(ص) هم رفت، اشکالی ندارد؛ این سیستم خودش را گارانتی میکند. اگر دامنه هست قله هم هست. ولی چنانچه یک قلهای باشد اما دامنهای نباشد، اصلا قلهای نیست. علی(ع) هم باشد، ولیّ نمیشود. سیستم هیچ گارانتی ندارد.
آقای بهاءالدینی، که ایشان کسی بود که آقای بهجت وقتی از نزدیک خانهی ایشان رد میشدند، میگفتند از اینجا بوی بهشت استشمام میشود. این آقای بهاءالدینی. یک موقعی آقا خدمت ایشان رسیدند برای عیادت. ایشان به زحمت خودشان را نیمخیز کردند و فرمودند «السلام علیک یا ودیعة الله».
جوری است که کسانی که با این نقطه بازی میکنند پرت میشوند یکهویی. کسانی که فاصله میگیرند به جاهای عجیبی میرسند. با این نقطه بازی نکن اگر به عاقبتبهخیری فکر میکنی. ما اینقدر از بزرگان چیزهایی شنیدهایم که فکمان میافتد پایین! خداوندا به حق این شبهای عزیز و محترم انشاالله این پرچم را از دست حضرت آقا به دست صاحبالعصر و الزمان(عج) برسان.
ولی میپرسند بعد از آقا چه میشود؟ من چه میدانم چه میشود، ولی یک چیز را میتوانم بگویم؛ در صورتی که آن حلقههای میانی درست فعال باشند، هیچ اتفاقی نمیافتد. ولی اگر این شبکهی ربیون و حلقههای میانی پای کار نایستند، این سیستم هیچ گارانتیای ندارد. حتی آنقدر که امیرالمؤمنین(ع) هم ولیّ نمیشود!