? خلاصه #سخنرانی مراسم ۲۸ صفر شب شهادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و امام حسن مجتبی علیه السلام
? ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
? حجتالاسلام مفیدی
موضوع سخنرانی: زندگی مطلوب چیست؟
زندگی یعنی چه؟
? زندگی، واژه ای است که هرکس برای آن تعریفی نسبت به افکار و عقاید خود دارد. قصد ما این است که مفهوم زندگی را نه از نگاه خود بلکه از نگاه قرآن کریم، به عنوان نسخه ای کامل برای هدایت ابدی انسان، بیان کنیم. قرآن کریم حیات را به دو بخش تقسیم کرده است. اولاً حیات دنیوی، ثانیاً حیات اخروی یا طیبه«فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً» (نحل، 97)؛ و به تفصیل این دو حیات را با یکدیگر مقایسه می کند.
? إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنْزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَالْأَنْعَامُ حَتَّىٰ إِذَا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَا أَتَاهَا أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ ۚ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ﴿٢٤﴾ سوره یونس
در آیه ذیل خداوند به بیان توصیفاتی از زندگی دنیوی انسان می پردازد. همانطور که در آیه بیان شده است، مرتبه زندگانی جسم و کالبد انسان مرتبه ای است مشترک با دیگر موجودات یا به عبارت دقیق آیه "الانعام" به معنی چهارپایان. منظور از مرتبه حیوانات، زندگی ای است که دغدغه تنها به شهوات ختم شوند از جمله مسکن، خوردن و ...
? یک ویژگی دیگر از زندگی دنیا، زیبایی آن است " زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ". چنان می فریبد که دیگر انسان گمان نمی کند تمام این زیبایی ها گذرا هستند. اما وقتیکه انسان در زندگی دنیا فرو می رود و در زیبایی آن غرق می شود، از انسان گرفته می شود. "فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ"
اما زندگی آخرت
? تمام این زیبایی ها یا عبارت دیگر تمام آفرینش، برای بهره مندی مؤمنان است و لاغیر. در دنیا به واسطه مؤمنان، دیگر مخلوقات خداوند از جمله چهارپایان، مشرکان و ... از قسمتی از این زیبایی ها بهره مند می شوند. اما در آخرت این زیبایی ها تمام و کمال در اختیار ُمؤمنان است. حال زندگی دنیا معنا و مفهوم پیدا می کند؛ در زندگی دنیوی باید هدف و اصل را آخرت قرار داد. تمام اعمال در حیات دنیا باید در مسیر آباد ساختن حیات اخروی باشد.
تمدن پیامبر مانند تمدن فراعنه نیست که نماد های متعددی از زندگی دنیوی مانند ساختمان های بزرگ، ثروت و ... داشته باشد؛ در تمدن پیامبر و تمدن اسلام ،که یکی از اهداف انقلاب اسلامی احیا این تمدن راستین است، با هدف قرار دادن آخرت سعی در آبادسازی آن دارند و هدایت و تربیت مردم به گونه ای که چشم از دنیا فانی بپوشند و حیات اخروی را دریابند.
? حال می توانیم به پرسش اولیه خود پاسخ بدهیم؛ زندگی مطلوب، زندگی ایمانی است. زندگی که با هدف قرار دادن حیات اخروی، به دنبال کسب رضایت الهی باشیم. اینگونه می شود که یک مؤمن تمام اعمال و حرکاتش، کار کردن، تفریح کردن، درس خواندن و ... را در جهت کسب رضایت حق تعالی و آبادسازی آخرت خویش قرار می دهد.
نظر قرآن چیست؟
? قرآن کریم حیات را به دو بخش تقسیم کرده است. اولاً حیات دنیوی، ثانیاً حیات اخروی یا طیبه«فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً» (نحل، 97)؛ و به تفصیل این دو حیات را با یکدیگر مقایسه می کند.
? إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنْزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَالْأَنْعَامُ حَتَّىٰ إِذَا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَا أَتَاهَا أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ ۚ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ﴿٢٤﴾ سوره یونس
در آیه ذیل خداوند به بیان توصیفاتی از زندگی دنیوی انسان می پردازد. همانطور که در آیه بیان شده است، مرتبه زندگانی جسم و کالبد انسان مرتبه ای است مشترک با دیگر موجودات یا به عبارت دقیق آیه "الانعام" به معنی چهارپایان. منظور از مرتبه حیوانات، زندگی ای است که دغدغه تنها به شهوات ختم شوند از جمله مسکن، خوردن و ...
? یک ویژگی دیگر از زندگی دنیا، زیبایی آن است " زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ". چنان می فریبد که دیگر انسان گمان نمی کند تمام این زیبایی ها گذرا هستند. اما وقتیکه انسان در زندگی دنیا فرو می رود و در زیبایی آن غرق می شود، از انسان گرفته می شود. "فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ"
? تمام این زیبایی ها یا عبارت دیگر تمام آفرینش، برای بهره مندی مؤمنان است و لاغیر. در دنیا به واسطه مؤمنان، دیگر مخلوقات خداوند از جمله چهارپایان، مشرکان و ... از قسمتی از این زیبایی ها بهره مند می شوند. اما در آخرت این زیبایی ها تمام و کمال در اختیار ُمؤمنان است. حال زندگی دنیا معنا و مفهوم پیدا می کند؛ در زندگی دنیوی باید هدف و اصل را آخرت قرار داد. تمام اعمال در حیات دنیا باید در مسیر آباد ساختن حیات اخروی باشد.
تمدن پیامبر مانند تمدن فراعنه نیست که نماد های متعددی از زندگی دنیوی مانند ساختمان های بزرگ، ثروت و ... داشته باشد؛ در تمدن پیامبر و تمدن اسلام ،که یکی از اهداف انقلاب اسلامی احیا این تمدن راستین است، با هدف قرار دادن آخرت سعی در آبادسازی آن دارند و هدایت و تربیت مردم به گونه ای که چشم از دنیا فانی بپوشند و حیات اخروی را دریابند.
? حال می توانیم به پرسش اولیه خود پاسخ بدهیم؛
زندگی مطلوب، زندگی ایمانی است. زندگی که با هدف قرار دادن حیات اخروی، به دنبال کسب رضایت الهی باشیم. اینگونه می شود که یک مؤمن تمام اعمال و حرکاتش، کار کردن، تفریح کردن، درس خواندن و ... را در جهت کسب رضایت حق تعالی و آبادسازی آخرت خویش قرار می دهد.