ویرگول
ورودثبت نام
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

دو لبۀ قیچی


افراط در جامعه

افراط وقتی در جامعه به وجود آمد، هر حرکت افراطی به افراطی‌گری دیگران دامن می‌زند. اگر نخبگان سیاسی بخواهند قانون را زیر پا بگذارند، یا برای اصلاح ابرو، چشم را کور کنند، چه بخواهند، چه نخواهند، مسئول خون‌ها و خشونت‌ها و هرج‌ومرج‌ها، آن‌هایند. من به همه‌ی این آقایان، این دوستان قدیمی، این برادران توصیه می‌کنم بر خودتان مسلط باشید؛ سعه‌صدر داشته باشید.
مقام معظم رهبری


دو جریان غلط در تاریخ اسلام

در مقاله‌ی انطباق با مقتضیات زمان، دو جریان مخالف که هر دو غلط بوده است، در تاریخ اسلام همیشه وجود داشته است. یک جریان افراطی، یعنی دخل و تصرف‌های بی‌جا در دستورهای دینی، به‌واسطه‌ی یک خیالات و یک ملاحظات کوچک که ما اسم آن‌ها را جهالت گذاشتیم، جریان دیگر توقف و جمود بی‌جایی است که برخلاف منظور و روح اسلام است.
شهید مطهری


افراط با خشونت

ببینید، آنچه تفکر افراط‌گرایی همراه با خشونت‌ورزی را پدید می‌آورد، به رسمیت نشناختن تنوع و تعدد الگوهای زیستی در جامعه بشری است. اگر کسی فکر کند که اولاً فقط من درست فکر می‌کنم و فقط شیوه زندگی من بر حق است، طبیعتاً دیگران را در گمراهی می‌بیند. حالا اگر احساس مسئولیت هم کند، سعی خواهد کرد به هر قیمتی شده دیگران را به راه راست، با خوانشی که او از آن دارد، بکشاند.
شهید بهشتی


نقطه آغاز

همان‌طور که عرض کردم، نقطه آغاز این انحرافات (افراط و تفریط) این است که به‌جای آن‌که افراد با حق سنجیده شوند، حق با افراد سنجیده می‌شوند. یعنی یک سازمان، یک نهاد، یک قشر اجتماعی و گاه یک فرد، می‌گوید تنها کسی که راه سعادت بشر را یافته، من هستم و خیل گمراهان را باید به هر وسیله‌ای به راه آورد. به همین خاطر است در این طرز فکر، هدف وسیله را توجیه می‌کند.
شهید بهشتی


طبیعت جوان

در قضایا افراط وجود نداشته باشد. طبیعت جوان، طبیعت تحرک و تندی است. این دوره‌ی زندگی شما را ما هم گذرانده‌ایم؛ آن هم در دوران‌های انقلاب و اوایل مبارزات و این‌ها بوده. تندی را میدانم چیست. مراقب باشید تندروی، انسان را پیش نمی‌برد. با فکر، تصمیم بگیرید.
مقام معظم رهبری


لحن انتقاد

لحن انتقاد را تند نکنید، در بیان انتقادها نقطه‌ضعف به طرف مقابل ندهید و جوری حرف نزنید که بتوانند شما را در مراجع قضایی محکوم کنند و از افراط و تفریط در بیان، و نفی قاطع یک مجموعه بپرهیزید.
مقام معظم رهبری


برای ورود به کانال پیام‌رسان تلگرام «مکتوبات هیأت ‌الزهرا (س) دانشگاه شریف» کلیک کنید.

هیات الزهرا سدانشگاه صنعتی شریفنشریه حیاتجان کلامافراطی گری
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید