اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
مرّبی دوران غیبت
در دوران غیبت، امر تربیت شیعیان اهل بیت به مادر سادات حضرت زهرا (س) سپرده شده، ما باید بفهمیم که مربی ما در دوران غیبت حضرت زهرا (س) است. این نقلی که عرض میکنم، روایت صریح داد؛ بگذارید روایت را بخوانم تا به این باور برسیم که: اولاً ما الان تحت تربیت مادرمان هستیم. تفسیر قمی: «وَالَّذِینَ آمَنُواْ وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیَّتُهُم بِإِیمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ (طور - ٢١)» ذیل این آیهی قرآن، امام صادق (ع) فرمودند: «إِنَّ أَطْفَالَ شِيعَتِنَا مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ تُرَبِّيهِمْ فَاطِمَةُ» عجب روایتی! فرزندان شیعهی ما را فاطمه (س) تربیت میکند.
منزلت حضرت زهرا (س)
و بعد در آن جلسه عرض کردیم که حقیقت نبوت «عُنْصُرُها فَاطِمَةُ» گفتیم شجرهی طیبه که فرع آن شجرهی طیبه امیرالمؤمنین (ع) است، خود شجره پیامبر اکرم (ص) است، اهل بیت شاخههای آن شجره هستند، بعد حضرت فرمودند: «عُنْصُرُها فَاطِمَةُ» حقیقت درخت نبوت، ریشه درخت نبوت، فاطمه زهرا (س) است. یعنی خود نبوت، دارد از فاطمه زهرا (س) تغذیه میکند و فاطمه زهرا (س) مستقیم «لَقَدْ فَطَمَهَا اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِالْعِلْمِ» خداوند متعال دارد تغذیه اش میکند.
در حدیث کساء که ناقلش خود فاطمه زهرا (س) است، حضرت زهرا (س) مستقیماً مکالمه خداوند متعال با جبرائیل را میشنوند و برای ما نقل میکنند. قرار نیست وحی به واسطهی جبرائیل بر فاطمه زهرا (س) نازل شود، بلکه فاطمه زهرا (س) خودش مستقیماً صحبت خدا را نقل میکند و حتی صحبت جبرائیل با خدا را بیان میکند. این یک پایه از وحی پیشرفتهتر است. چون وحی چیست؟ وحی که اینطور نیست که پیامبر اکرم (ص) صحبت خدا با جبرئیل را بیان کند، بلکه طبق نص قرآن «عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوى (نجم - ۵)» یعنی کسی دارد به نام جبرئیل وحی را بر پیامبر (ص) نازل میکند. یک مرتبه از این قویتر شود، شدیدتر شود و پیشرفتهتر شود، چه میشود؟ صحبت جبرئیل با خدا نقل میشود مستقیماً. مستقیماً حضرت زهرا (س) میفرماید: «فَقالَ اللَّهُ» خداوند متعال اینطور میفرماید.
خطبه فدک؛ خطبهای تاریخساز
انقلاب اسلامی ثمرهی خطبه فدک است. خیلی راحت میگویم، الان خیلی باب شده که در رسانهها مسخره میکنند، حالا حاج آقا آمده... آقا خطبه فدک چه ربطی به انقلاب اسلامی دارد؟ حالا [جوابش را] میگوییم دیگر. بگذار هر کس هرچه میخواهد بگوید. انقلاب اسلامی ثمرهی خطبه فدک است. در بحث نصرت امام است، و همین الان در انقلاب اگر ما خطبه فدک را خوب کار بکنیم «حُضورُ الحاضِر» برای الحُجة القائم ایجاد میشود، ولاغیر. هیچ راه دیگر هم نداریم.
خطبه فدک و احکام ثانویه اجتماعی
خب ابتدای خطبه را فقط یک دو تا کلمه بگویم عرضم تمام. «أَنَّهُ لَمَّا أَجْمَعَ» آن دو نفر که غاصبین فدک هستند، اسم نمیبریم «عَلی مَنْعِ فاطِمَةَ فَدَكاً وَ بَلَغَها ذلِكَ» به محض اینکه حضرت زهرا (س) متوجه شدند، متوجه شدند که شورش سقیفه، یعنی شورش حاکمیتی، الان این حاکمیت جعلی، این حاکمیت غصبی، اولین حرکت حکومتی خودش را انجام داد، یک قاعده در عالم سیاست هست «الاذن فی الشیئی اذن فی لوازمه»، اگر فاطمه زهرا (س) در اولین حرکت حکومتی، که اولین کاری که انجام داد آمد فدک را گرفت، اگر در این اولین کار سکوت میکرد، کار تمام بود. اینجا مادر گفت باید خون من ریخته بشود. یا حق برمیگردد به علی (ع) یا خونم ریخته میشود. اگر خونم ریخته بشود، خون دختر پیغمبر (ص) ریختهشده، [مثل] بمب صدا میکند. همین برای من کافی است. آقا چرا فدک؟ آقا حالا حضرت زهرا (س)، از این فدک میگویید. نه! تو گوش بده. اولین حرکت رسمی حکومت جعلی است. اگر این تثبیت میشد، حکومت تثبیت میشد. حضرت میخواستند زیرآب این حکومت جعلی را بزنند. آقا نمیشد مادر در کوچه، در آن شرایط، که آن مرد نامحرم آمد جلوی مادر ما را گرفت، نمیشد حالا در آن شرایط مادر آن نوشتهای که اولی نوشت را میدادند بهش؟ لاأقل کار تمام میشد. خوب گوش بده؛ اگر مادر آن روز آن نوشته را میداد آن حکومت تثبیت میشد، میخواستند تثبیت نشود. خیلی مهم استها.