ویرگول
ورودثبت نام
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

ساختارهای فرهنگی اسلام

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

امام سجاد (ع)؛ ۳۵ سال تلاش برای حفظ واقعه کربلا

اگر شما می‌خواهید پیروزی امام حسین (ع) را تماشا کنید، باید از بعد از دوره‌ی امام سجاد (ع) تماشا کنید. خیلی راحت من جواب را گفتم دیگر، تمام حرکت امام سجاد (ع) در دوره ی ۳۵ سال امامتشان یک کلمه بیش‌تر نبود؛ من حسین فاطمه (ع) را در یک روز کربلا تقسیم می‌کنم به ۳۵ سال، ۳۵ سال کربلا نشان می‌دهم. و اگر این عملیات را انجام بدهم پیروزی‌های اباعبدالله الحسین (ع) ظاهر می‌شود.

یاد امام حسین (ع)؛ آثار فرهنگی و رسانه‌ای کربلا

دلبستگی، پیوستگی و وابستگی ما به چیست؟ آن تعیین کننده‌ی ولایت ماست. در ساختار فرهنگی ولی وقتی در رأس قرار می‌گیرد، و آن اتصال را بین جامعه ایجاد می‌کند، مهم‌ترین سوالی که در مرحله‌ی بعد ایجاد می‌شود این سوال است: چه ارزشی الان اولویت دارد؟ ما چه برنامه‌ای را مهم‌تر است که الان اجرا بکنیم؟ اولویت با چیست؟ اولویت را رئیس جامعه، امام جامعه تعیین می‌کند.

امام ‌حسین (ع) هدفشان در کربلا، یکی از اهدافشان، نشان دادن یک رسانه بود، کار امام حسین (ع) رسانه‌ای بود، لذا با بچه‌هایشان رفتند، به خاطر صید مخاطب، می‌دانید کار رسانه چیست دیگر؟ مخاطبین را صید می‌کند. رسانه‌ای قوی است که برای همه مخاطبین باشد، از کوچک گرفته تا پیرمرد. مثلاً می‌گویند شبکه یک مخاطبش عام است، خوب این قوی‌تر است دیگر، چون همه را دارد پوشش می‌دهد. تمام تلاش امام حسین (ع) این بود که در رسانه‌ی فرهنگی کربلا کاملا مخاطبش عام باشد؛ از بچه کوچک تا بزرگ، خانم و آقا، دختر و پسر، جوان و پیر. این رسانه یک روز بود. نیاز داشت به این‌که تمام ابعادش در سی و پنج سال برای مردم تبیین شود، که حضرت سجاد (ع) تبیین کردند.

شب دوازدهم محرم‌الحرام 1442؛ مسجد دانشگاه شریف
شب دوازدهم محرم‌الحرام 1442؛ مسجد دانشگاه شریف


پایدار کردن جایگاه ائمه

من امشب می‌خواهم راجع به پیوست فرهنگی، سیاسی، اقتصادی امام سجاد (ع) با شما صحبت کنم. بعد خیلی آرام بگویم، بگویم، آی کسانی که اهل عجله هستید، ما نتوانستیم از گوهر و طلای عملیات حسینی (ع) درست بهره بگیریم. بهره‌ی ما در حد یک تغییر نظام عالی بود. من این چند شب راجع به بحث ساختارها صحبت کردم، بگویم اصل نظام معصوم است. اصل نظام معصوم است یعنی آن‌چه که اهل بیت از ما می‌خواهند در فضای نظام این است که نائب امام یا خود امام، در راس باشد، و ساختار کاملا تحت نظارت نائب امام باشد. در این کاملا مشکلی نداریم؛ ما در این مسیر خوب توانستیم از جریان کربلا استفاده کنیم. اما ادامه‌ی آن، در آن پیوست فرهنگی، اقتصادی، سیاسی را کوتاهی کردیم. لذا ساختارهای زیرین ما مشکل‌دار شد.

گام‌ اول امام سجاد (ع) پس از کربلا

امام سجاد چه ‌کار کردند؟ قدم اول: من می‌خواهم ساختارهایی که امام سجاد ایجاد کردند، اولویت‌ها [را بگویم]. در این وضعیت باید چه ‌کار کرد؟ باید شمشیر دست گرفت؟ نه. قدم اول، امید و حماسه؛ شما بیانیه‌ی گام دوم رهبرمان را نگاه کنید. دقیقا قدم اول امام سجاد است بعد از کربلا. امید، حماسه. که آقا در خط دوم، سوم بیانیه می‌فرماید: ناامیدی سم مهلک در جامعه است. این‌که بعضی ساختارها غلط است، نه یعنی این‌که بی‌خیال! نه! با امید آن را درست می‌کنیم.

جلالت و عظمت امام سجاد (ع)

ذهبی جزء بزرگ‌ترین علمایی است که به شدت با شیعه دشمن است، یک کتابی دارد به نام سیر اعلام النبلا، می‌گوید «کان له جلاله عجیبه و حقّ له والله ذلک فقد کان اهلا للامامه العظمى»، من اگر بخواهم در این دنیا یک امام عظیم معرفی کنم می‌گویم: علی بن الحسین بن علی، او امام بود. هیبت و جلالتش.

هیات الزهرا سدانشگاه صنعتی شریفحجت‌الاسلام هدایتمحرم99
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید