مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
خواندن ۲ دقیقه·۲ ماه پیش

سیر تحول فکری آرمان فلسطین.

ارائه آقای مهدی افراز حول وقایع اخیر فلسطین و جبهه مقاومت.

پرده اول:

سیر تحول فکری آرمان فلسطین

ما یک سیر تطوری از تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ در روابط اعراب با اسرائیل داشتیم و سیر تطور مشابهی را در خود ایران هم داشتیم.
ما در مبارزه با استعمار سه تفکر رو در مبارزه با استعمار داشتیم. در بحث ملی شدن صنعت نفت تفکرات ناسیونالیستی رو داشتیم، همانطور که در فلسطین هم داشتیم که جبهه خلق فلسطین به نوعی رویکرد ملی‌گرایانه داشتتد و بعدا هم تبدیل شد به روحیه پان عربیسم و دفاع از نژاد عرب.
در اون زمان هم جمال عبدالناصر با تفکری مشابه دکتر مصدق با تفکرات ملی‌گرایانه، پرچم مبارزه با اسرائیل رو بلند کرد. این‌ها طی شد و در ایران مصدق سقوط کرد و از اونطرف هم پس از شکست در جنگ ۱۹۶۷ اعراب با اسرائیل این جریانات در خود اعراب هم به نحوی به حاشیه رفت و منحل شد.
بعد از این رویکردهای سوسیالیستی و مارکیسستی روی کار اومدن، همانطور که در دهه ۴۰ شمسی هم در ایران این تفکر رشد کرده‌بود، اون زمان هم فلسطین برای خودش مرکزی از جریانات چپ شده‌بود.
این جریانات چپ هم بعد از شکست‌های زیاد سازمان آزادی بخش فلسطین و توافق‌های اسلو همزمان با سقوط شوروی هم به حاشیه رانده‌شد.
بعد از این قضایا همانند ایران روش مبارزات شیفت کرد به سمت اسلام سیاسی که به رهبری شیخ احمد یاسین و جریان حماس که از ۱۹۷۳ شکل گرفت و همجوش این جریان جهاد اسلامی هم شکل گرفت و بعد از شکست جریان‌های قبلی، جامعه فلسطین به این سمت بسیار متمایل شد تا آرمان‌های خودش رو شکل بده.
همین جریان هم از دهه ۴۰ به بعد در ایران شکل و قوت گرفت. مرحوم فتحی شقاقی هم در کتابی به عنوان امام خمینی تنها راه حل همین سیر رو توضیح میده که ما چه تجربیاتی رو از سر گذروندیم و به نتیجه‌ای نرسیدیم و دیگر سفت و محکم نشستیم پای مقاومت اسلامی تا به اهداف و آزادی‌مون برسیم.
ایشون مشخصا مکتب امام رو برای رسیدن به اهداف مشخص می‌کنه.
چیزی که با عنوان حماس اکنون می‌شناسیم که از سال ۲۰۰۶ قدرت رو در غزه به عهده گرفت، با دیدگاه‌هایی از همین جنس پیش رفته.
و آنچه به عنوان سنوار و تفکر او می‌بینیم یک جمع بندی جمعی هست.
حماس یک گروهکی نبوده که بیاید یه برنامه‌ای بریزد و دور هم یه کنش میدانی هم انجام بدهند، بلکه یک دگردیسی در جامعه فلسطینه و بازتولیدش میشه رهبران حماس.
این تفکراتی که به اسم حماس می‌شناسیم امروز دائما در حال بازتولید شدنه با تجربیات جدید.
لذا یک مطلب اینه که برای فهم مسئله فلسطین و حماس نیاز به این موضوع داریم که آینده حماس هم درک کنیم.


فلسطینحماسطوفان الاقصیمقاومتدانشگاه شریف
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید