«وقتی انسان نسبت به تعهدی که با خدای خود دارد، بیتوجهی نشان داد و خلف وعده کرد، نفاق بر قلب او مسلط میشود.»
مقام معظم رهبری ۱۴/۰۷/۱۳۸۴
«کسی خیال نکند که مسئلهی نفاق مربوط به صدر اسلام یا مربوط به اوج انقلاب بود؛ نه، همهی ما، من و شما در معرض اینامتحان در تمام حالات هستیم، یک حقیقتی مطرح میشود که اینحقیقت ممکن است با گوشهای از احساسات و دریافتهای ما ناسازگار باشد: یا با خودپرستی ما، یا با ادعاهای درونی ما، یا با علمی که برای خودمان قائلیم، یا برای سابقهای که برای خودمان میشناسیم، مثلاً با سابقهی مبارزه، یا با توقعی که نسبت به شخصیت خودمان داریم، این ناسازگار است، در مقابل اینحقیقت چهکار خواهیم کرد؟ هم میتوان پا گذاشت روی ایناحساس غلط و درک باطل و تسلیم شد و حرکت کرد و در راه اینحقیقت رفت، و هم میتوان تسلیم نشد، بلکه تسلیم آناحساسات غلط درونی شد، که اگر اینکار انجام گرفت، آنوقت: «فزاد هم الله مرضا» دائم اینحالت دومی یعنی نفرت وجدائی، ایجاد میشود و کار را بجاهای بسیار دشوار خواهد رساند، گاهی هم بهصورت لاعلاج در خواهد آمد، واقعاً گاهی اوقات افرادی علاج نداشتند.»
مقام معظم رهبری ۲۹/۰۸/۱۳۷۰
«اینها که بهصورت منافقین پیش آمدند و در میدان مسلمین واقع شدهاند و میخواهند کارشکنی کنند برای اسلام و مسلمین، باید هر چه از آنها پیدا کردند، هر پروندهای که از اینها پیدا کردند این را نشان بدهند تا معلوم بشود که اینها جزو منافقیناند. و با آنها مبارزه کنند، تا معلوم شود، خوب با یک کاسبی که خیلی هم آثار سجده در جبینش هست، یا یک نویسندهای که از اول که وارد میشود «بسم الله الرحمن الرحیم» در کلامش مینویسد و بعد هم از «جمهوری اسلامی» شروع میکند [ستایشکردن و تمجیدکردن،] تعریفکردن. لکن از زیر لطمه بر اسلام وارد میشود. با این نمیشود الآن کاری کرد. هر کاری بخواهید بکنید میگویند او یک مسلمان است؛ یک آدم حسابی است. نمیشود، این تا افشاء نشود، تا مشتش باز نشود توی مردم. اینمقدسمآبی که هرروز میرود پشت سر فلان آقا نماز میخواند و گاهی هم سهم امام میدهد برای اغفال آنآقا، لکن درواقع مخالف با اینرژیم است و میخواهد بزند اینرژیم را و از هم بشکند، مشکل است با او معارضهکردن. این را جز افشاگری الآن جور دیگر راه نداریم. راه این است که مطالب اینها و خیانتهای اینها را هر کس پیدا کرد این را بگوید که اینطور شد. البته اعراض مسلمین محترم است و کسی حق ندارد که همینطور بیخودی هرکس هرطوری دلش بخواهد، با هرکس دشمن است بگوید اینساواکی است، نمیدانم این [وابسته] است. اعراض مردم محترم است. مگر اینکه معلوم بشود که اینعِرض اسلام را میخواهد ببرد. آنوقت دیگر محترم نیست.»
امام خمینی (ره)
«به نظر ما سلاح اصلی آمریکا هم در اینمنطقه که ما در جمهوری اسلامی مراقب اینمعانی هستیم، نفوذ است -نفوذ در مراکز حسّاس و تصمیمگیر- ایجاد تفرقه است، ایجاد تزلزل در عزم ملّی ملّتها است، ایجاد بیاعتمادی میان ملّتها، میان ملّتها و دولتها، دستکاری در محاسبات تصمیمگیران و وانمود کردن اینکه حلّال مشکلات این است که زیر پرچم آمریکا بروید و تسلیم آمریکا بشوید و حرف آمریکا را قبول بکنید، هرچه او گفت عمل کنید و گوش کنید، این حلّال مشکلات است؛ این را در ذهنیّت تصمیمگیران ملّتهای اسلامی و کشورهای اسلامی میخواهند وارد کنند؛ سلاحهای آنها اینها است که از سلاحهای سخت و سلاحهای نظامی خطرناکتر است. حقیقتاً آنچه انسان مشاهده میکند در کار اینها، هماننفاقی است که در قرآن کریم [فرموده]:
کیفَ وَإِن یظهَروا عَلَیکم لا یرقُبوا فیکم إِلًّا وَلا ذِمَّةً ۚ یرضونَکم بِأَفواهِهِم وَتَأبیٰقُلوبُهُم وَأَکثَرُهُم فاسِقونَ ﴿۸﴾
چگونه (پیمان مشرکان ارزش دارد)، درحالیکه اگر بر شما غالب شوند، نه ملاحظه خویشاوندی با شما را میکنند، و نه پیمان را؟! شما را با زبان خود خشنود میکنند، ولی دلهایشان ابا دارد؛ و بیشتر آنها فرمانبردار نیستند!
اینجوری هستند؛ خداوند متعال توصیف کرده اینها.»
مقام معظم رهبری ۲۴/۰۸/۱۳۹۸
«بدترین انحراف این است که انسان در ظاهر یکجوری نمایش دهد که واقعش برخلاف اوست. ایننفاق است و نفاق از بدترین خبرهایی است که در قرآن مجید آمده برای خود منافقین، بخصوص یک سوره آمده است، و برای غیر منافقین بالخصوص سوره نیست. البته برای کفار آمده که کفار منافقین هم هستند. بنابراین، آنقدری که اسلام تکیه کرده است بر اینکه منافقین را از بین ببرد یا اصلاحشان کند، برای کفار اینطور نیست. انسان میداند با آدم کافر چه بکند، اما با منافقین نمیداند چه کند. زمان پیغمبر هم همینطور بوده است. و در اسلام از منافقین بیشتر تکذیب شده است و منافق اوضح مصادیق کفر است.»
امام خمینی (ره) ۰۶/۱۰/۱۳۶۱
«حادثه کربلا را همیندو عامل جهل و نفاق به وجود آوردند مردم جاهل و نادان ابزار دست ابن زیادها قرار گرفتند و ایننکته ایست که ما میبینیم خود امام حسین آن را بیان فرموده است ائمه ما نیز آن را بیان کردهاند اینواقعه مایه عبرت و درس است. اگر ما خیال بکنیم مردمی که در کربلا جمع شدند، امام حسین را کشتند، به خدا و پیغمبر اعتقاد نداشتند و یک مردم کافر بیاعتقادی بودند (تودهشان را عرض میکنم نه سرانشان را) اشتباه کردهایم، گمراه شدهایم و از اینحادثه نمیتوانیم پند بگیریم. حتی اگر ما خیال بکنیم اینمردم نسبت به علی وال علی بیاعتقاد بودند بازهم اشتباه کردهایم اگر مردم شام بودند اینیک جور بود مردم شام به خدا و پیغمبر اعتقاد داشتند ولی علی و آل علی را نمیشناختند اما مردم کوفه میشناختند، اینشهادت معاصرین عصر امام حسین است که همه میگفتند دل مردم با توست. تاریخ مینویسد وقتی که مسلم در کوفه در مجمع مردم نامه امام حسین را میخواند اینمردم گفتند سخنان آقاست و های های گریستند و اشک ریختند درعینحال منافقین از همینمردم لشکری علیه امام حسین به وجود آوردند. این عبرت تاریخ است. وقتی مقدس احمق بشود اینجور از آب در میآید و عده قلیلی منافق توانستند از تودهای مسلمان ولی جاهل و احمق، لشکری انبوه علیه پسر پیغمبر به وجود آورند.»
شهید مطهری (ره)
«جبران خسارات معنوی محتاج به مطالعات است که مطالعه کنند کارشناسهایی که واقعاً دلسوز بر اینملت هستند، نه آنهایی که اظهار دلسوزی میکنند. چون امروز اینمعنا که هرکسی انقلابی خودش را میداند، هرکسی ملی خودش را میداند و هرکسی دلسوز خودش را برای ملت میداند، امروز یک کسب رایجی شده است، جزء کسبهاست این الآن. کاسبها یکوقت در دکان مینشینند و اجناس میفروشند، یکوقت درجاهای دیگر مینشینند و آنحرفهایی را که خودشان میدانند، برای استفاده تحویل میدهند تا استفاده کنند. امروز وضع اینطور شده است. اشخاصی که در زمان طاغوت طرفدار طاغوت بودند، بلندگوی طاغوت بودند، پشتیبان طاغوت بودند، امروز طرفدار اسلاماند بهحسب ظاهر. مخالف با طاغوت میگویند هستیم. میگویند مخالف با رژیم سابق هستیم. اینها اشخاصی هستند که هرروزی نان را به نرخ آنروز میخورند.
اگر همینامروز هم مسئله خداینخواسته برگردد، خواهید دید که همینقلمبهدستها- ... بعضیشان البته، بعضیشان هم متعهدند- همینبعضی از روشنفکرها، همینبعضی از قلمبهدستها، همینبعض چیزنویسها، خواهید دید که همانمسائل سابق، و باز دعاگو و ثناگوی همانرژیم هستند. امروز چون اینجا بیشتر مردم به آن توجه دارند، آنها برای یک کسب اعتبار به اینجا متوجه شدهاند، ولی قلوبشان اینجا نیست. فردا چنانکه یک ورقی دیگر پیش بیاید، آنها پای آنبیرق سینه میزنند. اینها سینه زنند! بیرق اسلام بلند بشود پایش سینه میزنند، لکن به اسلام کار ندارند. بیرق کفر هم باز بلند بشود پایش سینه میزنند برای استفاده. امروز اگر امریکا غلبه پیدا کند، آنها سینه برای امریکا میزنند. الآن که من اینجا ایستادهام اشخاصی هستند که روابط با امریکا دارند. روابط دارند با کسانی که با امریکا روابط دارند. اینها سینه زنند. پای هر عَلَمی سینه میزنند. به نظرشان فرقی نیست ما بین عَلَم اسلام یا عَلَم کفر. آن کسبش را میخواهد بکند. او میخواهد اسم بلند کند. او میخواهد مردم او را به روشنفکری بشناسند. او میخواهد مردم او را به آنچیزهایی که پیش ملت رایج است بشناسند. کسی خیال نکند که مسئلهی نفاق مربوط به صدر اسلام یا مربوط به اوج انقلاب بود»
امام خمینی (ره)
برای ورود به کانال پیامرسان تلگرام «مکتوبات هیأت الزهرا (س) دانشگاه شریف» کلیک کنید.