اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت زهرا (س)؛ تجلی نام «عظیم» خدا
«... وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ (۲۵۵ - بقره)»، «لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ (۴ - شوری)»
در قرآن کریم خداوند متعال دو بار اسم «علی» و «عظیم» را در کنار هم قرار دادهاست. در عرفان اسلامی به این حالت میگویند «تناکح اسمائی»، پیوند و ترکیب دو اسم. علامه طباطبایی میفرماید پیوند اسماء پایان آیات معانی ویژه خودش را دارد. باید خیلی به آن توجه کرد. مظهر اسم «علیِ» الهی در روی زمین برای عالم، امیرالمومنین علی (ع) است. خداوند متعال، دارای علو است. دارای برتری است. «وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ (انعام - ۱۸)»، «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ (فتح - ۱۰)»، «...كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا... (توبه - ۴۰)» تنها قابی که پشت سر حضرت امام بود در جماران همین قاب بود: «...كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا... (توبه - ۴۰)». این «علیا» بودن کلمه «الله» مظهرش روی زمین علی، امیرالمومنین (ع) است، و مظهر اسم عظیم الهی روی زمین فاطمه زهرا (س) است.
میزان معرفت حضرت زهرا (س) ، سنجه مرتبه نبوت انبیا
انبیا چرا بعضیهایشان اولیالعظم شدند؟ دارای عظمت شدند؟ چون بیشتر اسم اعظم الهی را به واسطه فاطمه زهرا (س) درک کردند. «وَ عَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ الْقُرُونُ الْأُولَى». یعنی قرنهای اولیه انبیا بر اساس معرفت فاطمه زهرا (س) رتبه میگرفتند «وَ هِیَ الصِّدِّیقَهُ الْکُبْرَى...»، امالی طوسی«...وَ عَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ الْقُرُونُ الْأُولَى»، «مَا تَکَامَلَتِ النُّبُوَّةُ لِنَبِيٍّ حَتّی أَقَرَّ بِفَضْلِهَا وَ مَحَبَّتِهَا» نبوتی برای نبیای تکمیل نمیشد «حَتّی أَقَرَّ بِفَضْلِهَا وَ مَحَبَّتِهَا» تا اینکه اقرار نمیکرد به عظمت فاطمه زهرا (س) و اینکه من عاشق فاطمه زهرا (س) هستم. مناقب ابن شهرآشوب، «سئِلَ الصَّادِقُ...» ، از امام صادق سوال کردند، «.. .مَعْنَى حَیَّ عَلَى خَیْرِ الْعَمَلِ»، حضرت فرمودند «.خَیْرُ الْعَمَلِ»، بر فاطمه، یعنی میزان اینکه ما بتوانیم به فاطمه زهرا (س) متصل بشویم ما «.خَیْرُ الْعَمَلِ» انجام دادهایم. میزان اتصال ما به فاطمه زهرا (س)، راجع به این اتصال و کلمه «اتصال» و «متصل شدن» به چادر فاطمه زهرا (س) ما روایت داریم. به میزان اینکه این شاعر قشنگ، من نمیخواستم البته بحث علمیام را اینجوری بکنم دلم رفت...، «چادرت را بتکان روزی ما را برسان»، بر این اساس ما روایت داریم؛ «مرت فاطمه» نخ چادر فاطمه زهرا (س)، به میزان اینکه ما به این متصل بشویم، این امتحان انبیا بوده.
مقام به خاطر نسبت داشتن با حضرت زهرا (س)
شاید براساس این قسمت از حدیث کساء که «هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها» درست میشود. چون خدا در عرش دارد پیامبر (ص) را با فاطمهی زهرا (س) معرفی میکند، میفرماید بابای فاطمه (س) است. امیرالمومنین (ع) با آن عظمتش که در خوارزمی در مناقب خودش که از بزرگان اهل سنت است روایت را میآورد که پیامبر اکرم (ص) وقتی با خدا میخواهد گفتوگو کند صوت امیرالمومنین (ع) را میشنود همین آقا که دارند به فضایل امیرالمومنین (ع) دارند اینگونه اقرار میکنند، آنوقت امیرالمومنین (ع) وقتی میخواهد در عرش شناخته بشود میگویند چه؟ میگویند «بَعْلُ فاطِمَهْ» ،پیامبر (ص) را میگویند «اَبُ فاطِمَهْ»، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را میگویند چه؟ فرزندانِ فاطمهی زهرا سلام الله علیها.
یادم افتاد به وصیتنامه امیرالمومنین (ع) به امام حسن مجتبی (ع) که فرمودند مراقب حسینم باش، از فضایل حسینم همین کافی است که او «اِبْنُ اُمِّکْ» پسر فاطمهی زهرا سلامالله علیهاست. هرکسی گرفت دیگر گرفتهاست دیگر. خب، اینها را ما نمیفهمیم برویم روی چیزهایی که میتوانیم رویش تحلیل بکنیم و آن رابطه فاطمه زهرا (س) با خلق هستش.
خطبه فدک
فاطمهی زهرا (س) قرار است رمز سلامت امت پیغمبر (ص) باشد. ما عظمت رابطه حقیاش را که نمیفهمیم، یلِالخلقیاش را میخواهیم بررسی کنیم. عنوان یلِالخلقیاش چه شد؟ نجات امت پیغمبر اکرم (ص). رساندن امت پیغمبر اکرم (ص) به صحنه ظهور به سلامت. حالا چگونه به سلامت میرساند؟ این میشود موضوع اصلی بحث، «...الْأَمْرُ الْأَعْجَبُ وَ الْخَطْبُ الْأَفْظَعُ بَعْدَ جَحْدِكَ حَقَّكَ غَصْبُ الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ الزَّهْرَاءِ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ فَدَكا...». اهل بیت یک کلیدواژه را پیاش را گرفتند، آن هم یک کلمه سه حرفی به نام فدک. فدک رمز عملیات است، و رمز آن صحنهای است که فاطمه زهرا (س) رقم زد. این کلمه را اهل بیت همینجور ادامه دادند. و ما اگر بخواهیم رمز هدایتگری فاطمه زهرا (س) و رمز عظمت فاطمه زهرا (س) را درک بکنیم همهاش خلاصه میشود در جریان فدک، این خیلی مهم است. میدانید مادر ما خطبهای ندارند. اصلا برای ما صحبتی نکردند. دوتا خطبه دارند، دو تا صحبت دارند. یک، خطبه فدک، به خاطر خطبه فدک مادر ما کتک خورد. به خاطر خطبه فدک همه اتفاقات برای مادر ما افتاد، بعد خانمها آمدند عیادت مادر ما بعد از خطبه فدک حضرت در ادامه همان خطبه فدک کلماتی را فرمودند و به شهادت رسیدند. پس خطبه فدک میگویند سند شیعهست. این تنها یادگار آن مادر عظیم ماست که قرار است ما را هدایت بکند به سر مقصد منظور برساند. قرار است ما را به مطلوبمان برساند. ما چرا نفهمیدیم مادر ما صحبت کرده؟ آنهایی که اهل باشند میفهمند. شاید پدر راحت بتواند صحبت بکند ولی مادر به این راحتی جدی صحبت نمیکند که. یکدفعه مادر ما یک خطبه خوانده چرا ما نفهمیدیم راستی. ما اگر بفهمیم مادر ما در این خطبه چه کار کرد، ما بچهها میتوانیم مادری زندگی بکنیم!