ویرگول
ورودثبت نام
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

قرآن و دین، دو ابزار اساسی قیام برای عدل یا قیام برای ظلم!

استفاده از دین و قرآن برای انحراف

«اعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ، لقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ وَأَنزَلنَا الحَديدَ فيهِ بَأسٌ شَديدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ وَلِيَعلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالغَيبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزيزٌ» ما پیغمبران را نازل کردیم و دوگوهر گران بها یعنی قرآن و دین را فرستادیم، تا زمینه غلبه بر باطل فراهم شود.

اگر همین قرآن و دین ابزار قیام عدل است و همین دو می تواند ابزاری برای انحراف از قیام به عدل هم باشد. چگونه همه مردم، همه باهم بر علیه حق مسلّم، امام حسین یک قیام واحد کردند؟ حاکمان دین‌­فروش، عالمان دین‌­فروش، این­ها کاری کردند که کتاب الله تطبیق غلط پیدا بکند، لذا یزید می­‌گوید من با شمشیر پیغمبر حسین را کشتم!

علت انحراف بعد از پیامبر

پیامبر این انحراف را پیش‌­بینی کرده بودند «جعلوا مال اللَّه دولا و عباداللَّه خولا و دین‌اللَّه دخلا»، چه می­شود که این­ها جلوی امام حسین می­ایستند؟ ممکن است مشکل اعتقادی باشد، مشکل اعتقادی را چه کسی ایجاد کرده؟ ایجادکنندگان انحراف در کتاب خدا، ممکن است مشکل اقتصادی باشد، امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمودند «مُلِئَت بُطونُکُم مِن الحَرامِ.»

نمونه­ای از عدالت امیرالمومنین

قنبر که غلام امیرالمومنین بودند و جانشان را با علی(ع) معامله کردند تا در عوض رضایت علی را به دست بیاورند و حضرت فرموده بودند من علی تضمین می­کنم در دنیا و آخرت بهشتی زندگی خواهی کرد. همین قنبر قرار بود هشتاد ضربه به کسی که به بیت­‌المال خیانت کرده بود حد بزند، اشتباها هشتادوسه بار زد، امیرالمومنین سوال کردند چرا؟ قنبر گفت چون خیلی از خیانتش ناراحت بودم. خود امیرالمومنین سه بار قنبر را شلاق زدند که اشتباه کردی که سه تا اضافه زدی! خیلی­‌ها می‌­گفتند که امیرالمومنین قنبر امین و وزیر تو است این سه تا که چیزی نیست در بین کار بزرگی که شما می‌­خواهی انجام دهی، بازهم حضرت علی می‌­فرمایند نه، باید زده شود، ما احکام سلطانیه نداریم! که یک عده در بالا بگویند احکام برای پایینی­‌هاست، خیر، برای همه احکام همین است.

امثال بلعم باعورا امام حسین را کشتند

دومین فضایی که باعث می­‌شود انسان­ها امام حسین را بکشند فضای اعتقادی نیست، در اعتقاداتشان سالم هستند و قرآن را هم درست تعبیر می­‌کنند، مانند بلعم باعورا، خداوند متعال در قرآن می­‌فرماید «آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا »، یعنی آنقدر اعتقاداتش درست است که می­‌شود نفر دوم بعد از حضرت موسی، در مجلس درس او دوازده هزار دوات حرف‌­هایش را می‌نوشتند، می­‌گویند وقتی دعا می‌­کرد عرش خدا را مشاهده می‌­کرد، پس خدا به او اسم اعظم داد، یعنی اعتقاداتش کامل بود، اما امام صادق(ع) در زیارت اربعین می‌­گویند می­دانید چه کسانی حسین من را کشتند؟ یک عده­‌ای که اعتقاداتشان درست بود، حتی آن­‌هایی که پنجاه سال روی اعتقاد مردم کار کردند، نتوانستند این­ها را تغییر دهند، این­‌ها وارد مرحله بعد شدند، وارد دام اقتصاد باطل در جامعه شدند. بلعم باعورا از نظر اعتقادی سالم است اما رشوه هم می­‌گیرد!

قاتلان امام حسین به حقانیت او یقین داشتند

امام حسین را چه کسانی کشتند؟ کسانی که مرز اعتقاداتشان سالم بود، پس چه مشکلی داشتند؟ اقتصادشان ناسالم بود، آدم­‌هایی که رباخور شدند، نظام اقتصادی­‌ای پدید آمد و آدم­‌ها رباخور شدند، لذا اعتقاداتشان سالم است اما رفتارشان بر خلاف آن است، درقرآن هم آمده «وَجَحَدوا بِها وَاستَیقَنَتها أَنفُسُهُم ظُلمًا وَعُلُوًّا»، یعنی چه؟ یعنی به موسی یقین دارند ولی علیه او شمشیر می­کشند، به امام حسین یقین دارند که نوه­ پیامبر است، اما ظهر عاشورا امام حسین پرسیدند آیا من فرزند پیامبر نیستم؟ اکثریت سکوت کردند و عده­‌ای هم خندیدند... ، آن­‌ها یقین داشتند ولی نتوانستند بگویند چون «مُلِئَت بُطونُکُم مِن الحَرامِ»، چون گلویتان بسته شده و نمی‌­توانید حق را بگویید.

معاملات حرام و شهوت خفیه، نگرانی پیامبر قبل ازشهادت

پیامبر هم فرموده بودند «إنَّ أخوَفَ ما أخافُ علی اُمَّتی مِن بَعدی هذهِ المَکاسِبُ الحَرامُ، و الشَّهوَةُ الخَفیةُ، و الرِّبا»، معاملات حرام وقتی در جامعه و حکومت و نظام نهادینه بشود این مردم امام زمان­‌کش می­‌شوند! و شهوت پنهانی می­دانید یعنی چه؟ یعنی وضو می­گیرد، نماز شب می­خواند و ... اما وقتی بررسی می­کنی می­‌بینی این‌­ها همه به خاطر شهواتش بود، شهوت خفیه همه اعمال ما را پودر می­کند.

اثر مال حرام در نسل

اصلا کسی که به مال حرام عادت بکند شیعه ما نیست، «لَيسَ بِوَلِيٍّ لي مَن أَكَلَ مالَ مؤمنٍ حَراماً من اگر حرام‌خوری بکنم شاید در بخودم چیزی پیدا نشود، اما در فرزندانم عجیب پیدا می­شود، «کَسبُ الحَرام يُبَيِّنُ فِي الذُّرِّيَةِ»، زمان امیرالمومنین معاویه اقتصاد و بازار مسلمانان را آلوده به حرام می­کند، بچه‌­های این نسل امام ‌می­‌شوند.

برای ورود به کانال پیام‌رسان تلگرام «مکتوبات هیأت ‌الزهرا (س) دانشگاه شریف» کلیک کنید.

هیات الزهرا سدانشگاه صنعتی شریفسخنرانیمحرم ۱۴۰۰حجت الاسلام هدایت
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید