انبیا زمینهساز قیام مردم هستند. محور تمدن پیامبر سه اصل بوده، فرهنگ و سیاست و اقتصاد، دین بعد از پیامبر دقیقا در این سه حوزه منحرف شد، بنی امیه آیات قرآن را برای اهداف خودشان استفاده میکردند، مردم را اسیر و اجیر خودشان قرار میدادند و ثروت را بین خودشان تقسیم میکردند، نمیگذاشتند ثروت خدا را بین مردم بچرخد.
امیرالمومنین در نهج البلاغه فریاد میزند که اینها یک قدرتی دارند که لباس اسلام را وارونه می پوشند، با عینک غلط به قرآن نگاه میکنند و مصادیق غلط را به آیات قرآن نسبت میدهند.
پیامبراکرم علیه زنده به گور کردن دختران و بت پرستان قیام نکرد، پیامبر جلوی حاکمیتی که ترس در مردم ایجاد میکرد، قیام کردند!
پیامبر با آن کسی که به خاطر فقر فرهنگی بچهاش را میکشد کار ندارد، پیامبر با حاکمانی که این شرایط فرهنگی و اقتصادی را ایجاد کردند و مسبب بودند، مبارزه کردند.
گفتیم در قرآن آمده که مردم دنبال خدا هستند و شش بار قسم یادشده که اگر از آنها بپرسی معبود شما کیست میگویند الله! اما حکومت به آنها میگوید که با این بتها و از طریق اینها به خدا وصل شوید! این چنین بود که پیامبر با حاکمان طاغوت کار داشت نه با بتپرست.
این سه جریان باعث شهادت امام حسین(ع) شد، امثال شریح قاضی را جریان حاکمیت به واسطه رسانهای که در دستش بود عالِم جلوه کرد، جریان حاکمیت کاری کرد که مردم با علی(ع) بیعت نکردند و برای سبقت با حجاج پیشی گرفتند! کسی که جلوی حسینبنعلی را در کربلا میگرفت با انگشتِ پای حجاج بیعت کرده بود.
تطبیق غلط مصادیق با اسلام
مصادیق غلط را به نام اسلام توجیه کرده و با این کار بزرگترین آسیب را به اسلام میزدند و مردم را گمراه میکردند. امثال کعبالاحبار با پوشیدن لباس دین این کار را انجام میدادند. کعبالحبار یک عالم یهودی است که خلفا به آن جایگاه اسلامی دادند.
عبداللهبنعمر تعریف کرده، کعبالاحبار آمد پیش خلیفه دوم، خلیفه میخواست با او درباره تعیین خلیفه بعدی مشورت کند! کعب به او گفت علی نمیتواند در مقابل خطا سکوت کند! او سیاست نمیفهمد...، عبدالله هم همین را به این استناد به امام حسین میگوید.
کشتن امام حسین، ثمره انحراف در دین
از ثمرات این فرد منحرف در دین میرسیم به اینکه عبیدالله به عمر سعد نامه مینویسد که کوتاهی نکن در کشتن امام حسین با همان توصیفاتی که میدانید... ، زیرا این فرد اهل طغیان است. علما به ۵ دلیل حکم مرگ امام حسین را دادند، طاغی است، بیعت را شکسته است و وحدت شیعه و سنی را بهم زده، جهت امت را تغییر داده و بر امام امت خروج کرده است. چه کسی زمینه این حرفها را فراهم کرد؟ همان جریان تطبیق غلط مفاهیم دینی بر امور. در این تطبیق، امام حسین شد دنیاطلب! گول نخورید چون بعضا آیات قرآن را منافقین بهتر میخوانند.
همینها که امام حسین را کشتند، میآیند و از خونِ پشه کشتهشده روی لباسشان سوال شرعی میپرسند! نسل بعدی برایش سوال میشود که اینها که انقدر متدین بودند چطور امام حسین را کشتند؟ اینطوری مردم را فریب میدهند.
شمر با آیه ۱۰ فتح«إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ » را خواند و امام حسین راکشت، گفت ما با یزید بیعت کردیم پس باخدا بیعت کردیم، هر که جلوی خدا بایستد او را میکشیم.
تفاوت جنگهای پیامبر اکرم با امیرالمومنین(ع)
پیامبر میگویند که علی جان تو خیلی مظلومی...، «أنَا اقاتِلُ عَلی تَنْزِیلِ الْقُرآن، وَ انت یقاتِلُ عَلی تَأویلِ القُرْآن»، من وقتی کسی را میکشتم آیه قرآن نازل میشد، آیه میآمد که اینها را بکشید! جنگهای پیغمبر بر اساس تصریح قرآن است.
ولی امیرالمومنین چگونه جنگید؟ در جمل با همسر پیامبر! جنگید. تو بهتر قرآن میفهمی یا همسر پیامبر؟ در جنگ صفین قاریان قرآن را بر نیزه کردند...، مشکل امیرالمومنین این بود.
نمونهای از تطبیق غلط روایات
محمد غزالی در احیاءالعلوم آورده که نباید مقتل امام حسین بخوانید چون در آن به مومنین توهین شده و به این استناد کردند که حرمت مومن از کعبه بالاتر است، این است مصادق تطبیق غلط!
جریان حسبنا کتابالله
نامه ۷۷ امیرالمومنین در نهجالبلاغه، حضرت به عبدالله بن عباس گفتند وقتی میری صحبت کنی قرآن نخوان! چون یه قسمت دیگر قرآن را علیه تو میخواند. حضرت میگوید با حکمت صحبت کنید. پیامبر را خدا فرستاد که تفسیر قرآن را درست بگوید، ولی بعد از پیامبر تلاش کردند که حسبنا کتاب الله را جا بیاندازند، که پیامبر را حذف کنند، ما برای تفسیر قرآن امام و ولی و معلم داریم.گفتند کتاب الله و عترتی، نگفتند کتاب الله و سنتی، نگفتند کتاب الله و احادیث مکتوب. عترت یعنی قرآن ناطق!
علت غیبت امام زمان همین جریاناتی است که امام حسین را کشت! ما باید این را بفهمیم.
باید برای جلوگیری ازین اتفاقات دین خود را عرضه کنیم، وگرنه در دستانداز «کتابالله دخلا» میافتیم.
برای ورود به کانال پیامرسان تلگرام «مکتوبات هیأت الزهرا (س) دانشگاه شریف» کلیک کنید.