مردم، علت حکومت اسلامی
خداوند میفرماید: «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ...» ما ۱۲۴ هزار پیامبر را با دو ابزار بسیار مهم کتاب و میزان فرستادیم، کتاب قرآن و میزان را علامه طباطبایی میفرماید یعنی دین، قانون و برنامه زندگی یعنی چیزی که انسانها باید خود را آن وفق دهند.
خداوند کتاب قانون را برای ما فرستاد تا انبیا زمینهساز شوند تا مردم قیام کنند. انبیا ایجادکننده نظام و جامعه اسلامی نیستند، آمدند تا ابلاغ کنند، زمینه رشد را فراهم کنند تا مردم حکومت دینی را ایجاد کنند. اینکه میگویند مشروعیت و مقبولیت، درست نیست، مشروعیت و موجودیت صحیح است. لذا علت حکومت اسلامی مردم هستند.
با این توضیح، صحبتهای امام خمینی(ره) اول انقلاب که فرمودند، من به پشتوانه ملت دولت تعیین میکنم غیر توحیدی نیست. حکومت اسلامی یعنی عدل! نه اینکه فقط اسمش اسلام باشد باید واقعا عدل ایجاد بکند.
در ادامه آیه میفرماید: «وَأَنزَلنَا الحَديدَ فيهِ بَأسٌ شَديدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ»، یعنی برای ایجاد عدل نیاز به مبارزه وجود دارد، یعنی سلاح و شمشیر و تیر و تفنگ و انقلاب سختافزاری لازم است.
سطوح عزاداری
هدف عزادرای را میتوان در سه سطح تعریف کرد:
سطح اول، عزاداری در حد مجلس ختم است؛ یعنی مراسمی برای بزرگداشت امام حسین(ع)، اما این صحیح نیست، زیرا ده روز دیگر امام حسین شهید خواهد شد و شب اول کسی برای این نمیرود، پس این نوع مراسم برای سالگرد نیست.
سطح دوم، عزاداری مبارزاتی؛ همه قیامهای بعد از امام حسین، قیامهای بر محور امام حسین است. از توابین تا ۱۵ خرداد و ... . اگر فلسفه تاریخ را بررسی کنیم قله تاریخ قیام امام حسین است، حرکت همه انبیا بر همین محور بوده است. آیا ما الان در این سطح هستیم؟ خیر. در گذشته امام در سال ۴۳ میفرمود شخصی که الان حکومت میکند ظالم است، باید او را پایین بکشیم و یک فرد عادل بالا برود، اما حالا از این مرحله عبور کردیم، ما الان به ظرفیت حکومتداری رسیدیم، مردم یک حکومت ایجاد کردهاند، اما آیا بالقسط رخ داده است؟ دعوای ما سر قسط است.
سطح سوم، ثمرهی عزاداری امروز ما باید مدلسازی برای حکومت و ارائه راه و طریق برای حاکمان باشد. ثمره عزاداری محرم باید این باشد که ساختار و برنامه برای حکومت ایجاد شود. ما باید دور هم جمع شویم و راجع به این زاویه صحبت کنیم زیرا کربلا همه زوایای نیازهای بشر را اغنا میکند. در دعا میخوانیم السلام علی وارث آدم صفوه الله ... ، همه انبیا در امام حسین جمع شده است، همه انبیا آمدهاند تا برای قسط برنامه بدهند و امام حسین جامع همه انبیا است. خون امام حسین از جوشش نمیافتد تا به این برنامه برسیم، تا بتوانیم زمینهساز ظهور باشیم. حضرت در کربلا به پسرشان گفتند که من کشته میشوم یاعلی. این خون من تا ظهور منجی از جوشش نمیافتد. ما الان پیرو آن خون برای عزاداری آمدهایم و در مرحله ساختارسازی هستیم و از مبارزه عبور کردیم.
تغییر ساختار حکومت پس از پیامبر
پیامبر در دو مرحله جامعه اسلامی را ساختند و در ده سال برنامه هم دادند. اصلا معجزه پیامبر نسبت به پیامبران گذشته همین است زیرا هیچکدام از پیامبران نتوانستند این کار را انجام دهند. در زیارتنامه پیامبر آمده که خداروشکر که تو توانستی تمدن عظیم کفر و ساختارها را بشکنی!
بعد از پیامبر اگر حضرت علی امام میشدند دیگر هیچ تحریفی انجام نمیشد، هیچ خونی به ناحق ریخته نمیشد. پیامبر به سلمان فرمودند اگر علی بعد از من میتوانیت حکومت کند، برکات از زمین و آسمان میآمد، اما همین تمدن عظیم تازه پا گرفته بعد حضرت علی زمین خورد.
ساختار حکومت پیامبر عاشق ایجاد میکرد، اما پس از پیامبر جریان دیکتاتوری عجیبی پدید آمد، ساختار جدید خلافت پدید آمد. در نهایت یک امت امام حسین(ع) را کشتند، آنهایی که مو و آب وضوی پیامبر را تبرک میدانستند، طوری ساختار را عوض کردند که امت امام حسین(ع) را با افتخار کشتند.
یزید گفت من به اسم پیامبر حسین را کشتم و تشریح کرد هرکسی در مسیر حکومت باشد، او را میکشد. ما جزئیات شهادت ائمهی بعد از امام حسین را نمیدانیم ولی جزئیات شهادت امام حسین را با افتخار رسانهای کردند.
امیرالمومنین فرمودند وقتی بنیامیه سرکار بیایند سه کار را انجام میدهند، اول اینکه مفاهیم دین را عوض کرده و مسیر را منحرف میکنند. دوم اینکه مردم را به اسارت میگیرند به نحوی که همه مردم برده آنها باشند، نه آزاد در اقتصاد و آزاد در زندگی و سوم اینکه مال خدا را نزد یکی دو درصد جامعه نگه میدارند نه همه مردم.
برای ورود به کانال پیامرسان تلگرام «مکتوبات هیأت الزهرا (س) دانشگاه شریف» کلیک کنید.