مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
خواندن ۷ دقیقه·۴ سال پیش

مصادره‌ی دین به نفع یک شریعت (گزیده)

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

راه رهایی از نگرانی

خب این ویروس کرونا که آمد... به هر جهت این قضا و قدرهای الهی بر انسان می‌گذرد. البته ما وظیفه‌­ی خودمان را باید انجام بدهیم در بحث سلامتی. مقداری فضای توحیدی انسان اگر قوی شود، این بحث‌های نگرانی‌هایش واقعاً مرتفع می‌شود.

اگر قرار باشد رزقی به انسان برسد، هر چقدر هم فرار بکند، خدا این رزق را به او می­‌رساند. کما اینکه هرجایی قرار باشد بمیرد، آنجا می‌­میرد. وظیفه‌­ی ما این است که کارمان را انجام بدهیم و وظیفه­‌ی خودمان را انجام دهیم. دیگر انسان نمی‌‌تواند به هیچ سطحی دست نزند، هیچ جایی نرود، نیاید. همین که دارد کارهای لازم پزشکی را انجام می‌‌دهد، در همین حد. بعد هم ان‌­شاالله خودش را بسپارد به خدا. اینکه راضی باشد به این اتفاقاتی که برایش می‌‌افتد.

مصادره‌‌ی دین به نفع یک شریعت

نوع تبلیغات دین این آیات خیلی مهمی است، خیلی شریعت‌محور است. نوعاً می‌­گوییم آدم دین‌­دار خیلی با شریعت همراه است. یعنی مجموعه‌­ای از شریعت­‌ها و حتی شریعت‌های خیلی جزیی، حتی خیلی از دستورات و آداب جزیی‌­تر و چون در این مسیر حرکت می‌­کنیم، به کثرات دچار می‌­شویم در بحث مذهب می‌­شود شیعه و سنی، در شیعه می‌­شود انواع و اقسام شیعه، در سنی می‌­شود انواع و اقسام سنی، و بعد اعتقادات ریزتر و شریعت‌­پایه است.

مصادره‌ی دین به نفع یک شریعت؛ این یکی از خطاهای راهبردی در ارتباط با قرآن است که دین را در شریعت بریزیم و در یک شریعت مصادره‌اش کنیم. اگر به ما توصیه شده است سراغ شریعت برویم، برای این است که خودمان را به دین برسانیم. به دین! یعنی نه اینکه این شریعت مهمل است و نباید انجام داد نخیر، قطعاً این شریعه راه دسترسی به دین است. دین چیست؟ دین اسلام است. دین اسلام است یعنی چه؟ وقتی به ما می‌گوید دین اسلام است یعنی اینکه آن شاه­راه اصلی، رودخانه­ی اصلی که شرایع مختلف از این در آمده، آن اسمش اسلام است. شرایع مختلف از آن منشعب می‌شود،.

کالیبره‌ی قرآن

دین یک روحی دارد و آن روح تسلیم و عبودیت است‌. رابطه­ای که خدا در قرآن برقرار کرده، این که من حقم را از عالم می­خواهم نیست. اصلاً رابطه­اش حق نیست. رابطه‌اش رابطه­ی عبد و مولا است. عبدی است در مقابل مولا. رفیقت نیست. مولا دارد به بنده­اش دستور می­دهد. اینطوری است. اصلاً کالیبره­ی قرآن، کالیبره­ی عبد و مولاست. انسان وقتی با یک کالیبره­ی دیگری قرآن می­خواند، انگار سیستم‌عاملش اصلاً فرق دارد. بعد می­بیند که چرا خدا اینقدر دستور می­دهد، چرا اینقدر خودش را بالا گرفته؟

ما هرچقدر کالیبره‌مان دین بشود به وحدت نزدیک می­شویم، هرچقدر کالیبره­‌مان به شریعت نزدیک بشود، به کثرت نزدیک می­‌شویم. این خودش فرم تبلیغ ما را در جهان معلوم می­‌کند. که ما دین پایه می‌خواهیم تبلیغ بکنیم یا شریعت پایه؟ خیلی مهم است. اصلاً جریان تبلیغ را عوض می‌­کند. جریان اول جریانی است که باید ربوبیت را اصل مدیریت و ولایت به معنی‌­الاعم را بروید ترویج کنید. جریان دوم جریانی است که باید شیعه و سنی را جدا بکنید و بعد دعوت بکنید. یک مسیحی را اول باید مسلمان بکنید، بعد از آن شیعه بکنید.

درصورتی که قرآن از این راه رد نمی‌­شود. آن چیز دیگری است. دو عنصر را اقامه می‌کند. بر اساس آن دو عنصر بقیه را می­‌چیند. آن دو عنصر در سوره‌­ی مبارکه‌­ی مائده مفصل توضیح داده شده: عنصر ولایت به معنای اعم را می آورد بالا. ولی‌ای که قرآن دستش است. برای همین است که قرآن حتی وقتی شریعت را می خواهد بگوید، شریعت را در تراز دین مطرح می‌­کند. چیزی مطرح می‌کند که همه‌­ی ادیان دارند.

مصادیق در قرآن

آیه‌­ی ۱۳۵ سوره بقره؛ ببینید این مصادره دین است در شریعت. یعنی می­‌گوید آقا بیایید یا یهودی بشوید یا نصاری بشوید، که هدایت بشوید. اینها اینطوری می‌­گویند، یعنی بریزید در این شریعت یا در آن شریعت. امروزه ما هم زبانمان تقریباً همین است. یعنی می‌­گوییم مسلمان بشوید تا هدایت بشوید. می­گوید نه! آن چیزی که هدایت است برای این شریعت یا آن شریعت نیست!

در جلسات قبل گفتیم که ابراهیم در سطح دین ایستاده است، بیایید در مایه‌­ی ابراهیم حنیف بایستید. که او هرگز از مشرکان نبود. یعنی خیلی وقت­ها شما خدا را بریزید در یک شریعت و در آنجا حبسش بکنید، اتفاقاً شما بساط تکثر را دارید پهن می کنید. بیا به سطح خود دین برسان که ابراهیم را در سطح دین مطرح می­کند. شما بیا خود را به آنجا برسان، آنجا هدایت است. شما وقتی از آن سطح خارج می شوید و وارد پروسه­های شرایع می­شوید، بخواهید آن دین را در شریعت مصادره بکنید، این خودش همان است که شما بساط تکثر را به پا کرده باشید.

فرق نگذاشتن

ای مؤمنین، «قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاط وَ ما أُوتِيَ مُوسي‏ وَ عيسي‏ وَ ما أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ»؛ ما به همه­ی آن ایمان داریم. به همه­ی آن ایمان داریم یعنی چه؟ یعنی به همه شرائع می‌خواهیم عمل کنیم؟ نه، معلوم است که این نیست. کسی بالاخره نمی‌شود هم این شریعت را داشته باشد، هم آن شریعت را داشته باشد. ایمان هم داریم یعنی چه؟ ایمان داریم کلاً یعنی خوب هستند اینها؟ «لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ»؛ ما تفرقه‌ای بین اینها نمی‌گذاریم. نه اینکه فقط این‌ اندیشه را قبول کنیم که اینها همه پیامبران الهی هستند. حالا اینها پیامبر هستند که هیچ، ما قبولشان نداریم الان، ولی قبول داریم یک موقعی پیامبر بوده‌اند. خیر، این هم نیست. حالا آیه نشان می‌دهم، این نیست. یعنی شما باید بگویید من معارفشان را قبول دارم، حرف‌هایشان را هم قبول دارم. چرا؟ چون آنها هم مثل قرآن در سطح دین ایستاده بودند.

اقامه­ی دین

توصیه شریعت‌­ها به اقامه‌­ی دین بود. می‌فرماید: «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ»، تشریع شده از دین، دین، آن شاه­راه و شریعت، در حقیقت سطح دسترسی به آن شاهراه، «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ»؛ و چیزی در همه­ی شرایع توصیه شده، و به شما هم این توصیه شده، اقامه­ی دین است، «أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ»؛ یعنی دین را اقامه کنید و در دین تفرقه نکنید. چرا در دین تفرقه نکنید؟ چون دین مسار وحدت است، دین مایه‌­ی وحدت است. شریعت که نیست. شریعت مسار فطرت است. آنکه مسار وحدت و محل وحدت است، دین است و بروید دین را اقامه کنید.

مفصل هم بحث ولایت و قرآن است، چرا؟ به دلیل اینکه بدون ولایت، اصلاً دین اقامه نمی‌شود. هم اقامه­ی قرآن و دین بدون ولایت امکان ندارد. انبیا اقامه‌­ی دین می­کردند و باید باشند تا اقامه­ی دین انجام شود.

نمونه سلوک

اخلاق در قرآن، سلوک در قرآن خیلی وقت­‌ها با این سلوک­‌های عادی متفاوت است، همه‌­اش رنگ و بوی جهاد و مقاومت و کمک به اقامه‌­ی دین و این‌ها دارد، اینطوری آدم خطا هم بکند، خدا می­‌گوید خطایش را من درست می‌­کنم، او دارد در راه اقامه و اقامه‌­ی دین و نفی طواغیت کار می­‌کند. اگر چشم به این سمت و به سمت بحث­‌های قرآنی و به سمت اقامه­‌ی دین کالیبره شود، آن موقع است که می­بینید آن آیات پلورالیستی که در قرآن آمده خیلی معلوم می‌­شود، که آقا اقامه‌­ی دین بشود، مسیحی همان مسیحی باشد، یهودی همان یهودی و همه الان در جبهه حق هستند. همه در جبهه‌­ی اقامه‌­ی دین هستند.

برای ورود به کانال پیام‌رسان تلگرام «مکتوبات هیأت ‌الزهرا (س) دانشگاه شریف» کلیک کنید.

هیات الزهرا سدانشگاه صنعتی شریفنشریه حیاتتکثرگراییحجت الاسلام قاسمیان
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید