مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

نصرت امام، تا آخرین توان!

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

لازمه‌ی تحقق ظهور

عرض شد که برای اینکه ظهور امام زمان علیه السلام محقق شود، حضرت «لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ» منتظر این جریان هستند، و برای اینکه آن نصرت محقق شود، باید همه‌ی وجود ما وقف او شود. اینکه همه‌ی وجود ما باید وقف او شود، عبارتی است که در نهج‌البلاغه آمده‌است.

نهج‌البلاغه

گفتم نهج‌البلاغه کتاب امامی است که آرزو دارد حکومت نسل به نسل در ائمه‌ی اطهار گسترش پیدا کند، تا به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برسد. ولی این امام به آرزوی خودش نرسید، و حکومتش چهار سال و نیم بیشتر ادامه پیدا نکرد. چند ماه هم در دوران امام حسن علیه السلام. و این حکومت دیگر تمام شد تا برسد به فرزند آخرشان امام زمان علیه السلام، آخرین امام ما.

بعد گفتیم نهج‌البلاغه غم‌نامه این امامی است که به آرزوی خودش نرسید. و در این غم‌نامه تمام مشکلات یک حکومت دینی را بیان می‌کند. و اگر ما این مشکلات را خوب یاد بگیریم. می‌توانیم بستر را برای آن حکومت نهایی آماده کنیم.

مَبْلَغِ جُهْدِهِمْ...

برای اینکه این نصرت محقق شود، امیرالمؤمنین در خطبه‌ی ٢١۶ نهج‌البلاغه می‌فرماید: «... طَالَ فِی الْعَمَلِ اجتهادهُ بِبَالِغٍ حَقِیقَةَ مَا أَعْطَى اللَّهُ مِنَ الْحَقِّ أَهْلَهُ» باید طوری اطاعت و نصرت ایجاد شود، طوری که خدا می‌خواهد. «وَ لَكِنْ مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى الْعِبَادِ النَّصِیحَةُ لَهُ بِمَبْلَغِ جُهْدِهِمْ وَ التَّعَاوُنُ عَلَى إِقَامَةِ الْحَقِّ فِیهِمْ» یعنی تا آخر توان اگر محور زندگی‌شان نصرت من باشد، این حالت باعث می‌شود که ما قیام‌ کنیم. و ‌چون این اتفاق نیفتاد و ضعیف بعداً اتفاق افتاد که همان ضعیف‌ش هم گفتم به برکت خطبه‌ی فدک بود، ‌حکومت حضرت تشکیل شد اما ادامه پیدا نکرد. اگر این «مَبْلَغِ جُهْدِهِمْ» با قوت اتفاق بیفتد، قطعاً حکومت امیرالمؤمنین (ع) تشکیل خواهد شد، یعنی امام زمان (عج).

مراسم شب دوم دهه فاطمیه(س)؛ مسجد دانشگاه شریف
مراسم شب دوم دهه فاطمیه(س)؛ مسجد دانشگاه شریف


حضرت فرمودند: «مَبْلَغِ جُهْدِهِمْ» یعنی چه؟ یعنی تا آخرین توان. حضرت زهرا (س) می‌توانستند بگویند که زندگی خودم را می‌کنم و روزی یک ساعت هم به مسجد می‌روم با خانم‌ها صحبت می‌کنم. اینگونه نبود. حضرت زهرا (س) هفت برنامه داشتند و این هفت برنامه تمام روز ایشان را در جهت یاری امام تشکیل می‌داد.

خانم‌ها به عیادت حضرت زهرا (س) رفتند، حضرت زهرا (س) فرمودند بنشینید، فقط عیادت نکنید، می‌خواهم برایتان خطبه بخوانم‌، «مَبْلَغِ جُهْدِهِمْ». محور این مبلغ جهد حضرت زهرا (س) سند فدکی است که برای ما یادگار گذاشته‌اند. دویست و سی شرح برایش است. نگویید نمی‌توانیم ما کاری انجام دهیم چون دویست و سی شرح دارد.

تقوای علی به عنوان امام جامعه

احنف‌‌بن‌قیس می‌گوید، «دَخَلْتُ عَلَی مُعَاوِیِۀ»، آقا ما سیره‌ی‌مان سیره‌ی معاویه‌ای نیست، ما سیره‌ی‌مان سیره امیرالمؤمنین است. این را عمداً می‌گویم برای این‌که بفهمیم آن طرف معاویه چه کار می‌کرد، و امیرالمؤمنین چه شکلی بود. و هر کسی می‌بیند که سخت‌ش است، خب بشود شهروند عادی دیگر، شهروند عادی هیچ اشکالی ندارد. آقا کسی شهروند عادی بشود که جهنم نمی‌برندش که. کسی می‌خواهد بیاید در رأس باید این خصوصیت را داشته‌باشد، البته که کسی مانند علی (ع) نمی‌شود، اما شبیه علی (ع) که می‌تواند بشود، خود علی (ع) نمی‌شود، اما سیره‌ی علی (ع) را که می‌تواند داشته باشد. علی (ع) بالاخره امام بود.

بسته بودن دست خواص

آقا همسر امیرالمؤمنین (ع) را در کوچه زدند، چرا علی (ع) سکوت کرد؟ حالا می‌توانی انجام بدهی، چون در مسند امام است، امام اگر آن‌جا فعلی را انجام می‌داد رکن جامعه اسلامی بهم می‌خورد. اگر علی (ع) در آن صحنه امام نبود، بلکه یک فرد عادی بود پوست این‌ها را می‌کند. حالا فهمیدید چه اتفاقی افتاد؟ که این‌ها را می‌رود به مسئولین یک تذکری بدهد؟ مطالبه‌گری لازم است دیگر، باید گفت، باید گفت.

دانشگاه صنعتی شریفحضرت زهرا س
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید