ویرگول
ورودثبت نام
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

پیاده سازی مبانی حکمرانی دینی


حمله شیطان به مومنین
قرآن کریم از زبان شیطان نقل می‌کند که «قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيم» «ثمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ»
این آیه را طبق روایت فرمودند ناظر به شیعیان امیرالمومنین است، ناظر به ماست، ناظر به محبین امیرالمومنین است. جهت چهارم که «عن شمائلهم» بود، از سمت چپ که حمله می‌کند و «وَ أَمَّا عَنْ شَمَائِلِهِمْ يَقُولُ منِ قِبَلِ اللَّذَّاتِ وَ الشَّهَوَاتِ»، مسیر چهارم لغزاندن محبین اهل‌بیت علیهم‌السلام از طریق لذات و شهوات است. دوستان بزرگوار، پرداختن به لذات و شهوات و منحرف کردن از مسیر هدایت از طریق لذات و شهوات، صرفا برای غیر هیئتی‌ها و مذهبی‌ها و مومنین نیست.
انسان باید تلاش کند، زمینه‌ی خلوت را برای خودش از بین ببرد. اسمش را می‌خواهیم بگذاریم تقوای گریز یا هر چیز دیگری، فرقی نمی‌کند. زمینه‌ی خلوت را انسان برای خودش از بین ببرد. این زمینه‌ی خلوت هم که می‌گویم صرفا خلوت با یک نفر دیگر نیست. زمینه‌ی خلوت برای انجام گناهان چشمی است‌، خدایی نکرده. برای دیدن صحنه‌های بد است. اینها را باید مواظبت کرد.
فردی نزد امام باقر علیه السلام می‌رود و می‌گوید من جوانی هستم که خیلی حال و حوصله‌ی عمل ندارم، نماز واجبم را می‌خوانم و بقیه را به دوستان دیگر می‌سپاریم. تنها چیزی که می‌توانم تلاش کنم این است مال حرام نخورم و گرفتار به برخی گناهان مربوط به شهوت هم نشوم. دارم تلاشم را می‌کنم این اتفاق نیفتد. امام علیه السلام می‌فرماید چه جهادی بالاتر از پاک نگه داشتن بطن و فرج.
حکمرانی اسلامی
قرآن کریم خیلی به پدیده مردم پرداخته است؛ راجع به بخش هایی ازمدل های تعامل ولی جامعه و مردم، با توضیح و شرحی که قرآن داده بود در فضای بنی اسرائیل، صحبت کردیم. و فضای مهم دیگری که می‌شود راجع به آن صحبت کرد روند و مدل حکومت و حکمرانی نبی مکرم اسلام است. یعنی آیات مدنی، یعنی آیات ده ساله‌ی مدینه که بقره است، آل عمران است، مائده است، توبه است، سوره های جزء ۲۸ و ... همه آن ها در فضای حکمرانی نبی مکرم در شهر یثرب است در مدینه است و از این مجموعه‌ی عظیم آیات، از بسیاری اش به مدل تعاملی مردم و حکومت می‌شود پی‌برد یک بحث مهمی‌اش راجع به یکسری مبانی است، یک بخشی راجع به چگونه پیاده کردن آن حرف‌ها و آن مبانی.
خیلی وقت‌ها ممکن است شما یکسری حرف های اساسی اما به واسطه‌ی نداشتن یک مدل و یک روش پیاده سازی، بروی سراغ روش‌های پیاده سازی موجود و سعی کنی بچسبانی‌اش به همین مبانی. خب این‌هایی که در قرآن گفتیم این است دیگر، پیغمبر مردم. که وقتی که پیغمبری و امام نیست آن فردی که دستش به وحی می‌‌رسد او می‌شود امام. خب بیایید پیاده‌اش کنیم.
خب چه کار کنیم برای پیاده کردنش؟ شما چه پیشنهادی برای نظامات اجتماعی پیاده کردن این دارید؟
چهاررکن اساسی مردمی که خدا آن‌ها را یاری می‌کند...
قرآن کریم یک حرف اساسی که می‌زند که به معنای چهار رکنی است که به تعبیر رهبر انقلاب حکومت و جامعه اسلامی بر آن بنا نهاده شده و همه روند جامعه‌سازی شما از این آیه الهام گرفته‌شده‌است. می‌فرماید: «وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ». خدا یاری خواهد کرد قطعاً و حتماً آن کس و کسانی که او را یاری کنند. خدا قطعاً یاری خواهد کرد. چه کسانی را؟ آن‌‌هایی که اگر در زمین یک فرصت نفس کشیدنی پیدا بکنند، یک قدرتی پیدا بکنند، این چهار رکن می‌شود چهار تا رکن حرکت جامعه‌شان. مردمی که اگر توسط خداوند به یک مکنتی برسند، قرار است با این چهار رکن در زمین اتّفاقاتی را رقم بزنند. ۱. اقامه صلاة. قرار است صلاة را در زمین اقامه بکنند. ۲. إیتاء زکاة. قرار است حقوق مالی مردم را عادلانه توزیع بکنند. ۳. امروا بالمعروف. قرار است امر به معروف بکنند. ۴. و نهو عن المنکر. قرار است از منکر نهی بکنند. قرار است جلوی توزیع و گسترش منکرها در زمین را بگیرند. این‌ها ویژگی مردمی است که قرار است اگر خدا آن‌ها را یاری کند، قرار است مکنت پیدا بکنند.


هیأت الزهرا سدانشگاه صنعتی شریفهیأت هفتگیحجت الاسلام سالار
مکتوبات هیات الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید