آخرین قسمت مجموعه ی تلویزیونی گیم اف ترونز (Game Of Thrones) یا همان بازی تاج و تخت که بسیار پر بیننده بود در ۲۳ اردیبهشت (۱۹ may 2019) امسال از شبکه ” HBO ” پخش شد.
سریال گیم اف ترونز روایتی خیال پردازی _ حماسی دارد، برگرفته از کتاب “ترانه یخ و آتش” است و تا کنون نامزد و برنده بسیاری از جوایز در بخش های مختلف شده است. از جمله، جایزه ی امی Emmy را برای طراح لباس این سریال میشل کلپتون (Michele Clapton) در سالهای ۲۰۱۲ ،۲۰۱۴ و۲۰۱۶ در پی داشت است.
تلاش میشل کلپتون برای به نمایش گذاشتن لباس هایی که هر کدام جداگانه راوی بخشی از داستان سریال گات (GOT) بودند واقعا ستودنیست.
وظیفه اصلی او و تیمش ساخت لباسهایی است که در پس خود، مفهومی را دارند و با استفاده از جزئیات لباس حالت ذهنی کارکترها را بیان میکنند. برای مثال استایل و لباسهای سانسا استارک (Sansa Stark) که در تمام صحنه ها به شکل نمادین، وفادار به نام خانوادگی خود بود.
روند تغییر لباس های یک کارکتر بر اساس شرایط داستان، اوج خلاقیت و علم طراحی لباس این هنرمند را نشان می دهد. تغییراتی همچون لباس های دنریس تارگرین (Daenerys Targaryen) که به کلیسی و سپس مادر اژدها تبدیل میشود و یا آریا استارک (Arya Stark) دختر بچه ای معصوم که بعد از مرگ پدرش به یک جنگجوی انتقام جو مبدل شد.
در حالیکه لباس برخی از شخصیتها در طول داستان برای نشان دادن سیر تحولاتشان، تغییرات زیادی داشته است، ولی استایل لباس بعضی از شخصیت های کلیدی، ثابت باقی مانده اند، مثل جان اسنو (Jon Snow) با شنل پشمی و کرکی که در واقع جزیی از شخصیت او شده است و تغییر چشمگیری نکرده است.
اخیرا بازیگر جان اسنو کیت هرینگتون (Kit Harington) در برنامه استفن کلبرت (stephen colbert) گفت: “شنل جان اسنو حداقل یک تن وزن دارد و همچنین بوی خیلی بدی می دهد.” او با خنده اضافه کرد: “آنها (گروه لباس) هرسال، وزن این شنل را اضافه می کنند فقط بخاطر اینکه میشل کلپتون از بازیگران متنفر است و می خواهد ما را خسته کند و ما هرگزحاضر به اجرای دوباره ی این نمایش نیستیم.”
ولی قبلا درباره ی این موضوع میشل کلپتون گفته بود در فصل های اولیه شنل جان اسنو سبک تر بود به دلیل اینکه مقام او در بین اعضای خانواده اش کمتربود. ولی در فصلهای بعدی شنل او را به دلیل مسئولیتش سنگین تر و با ابهت تر کردیم تا قدرتی که در کارکترش لازم داشت را به او بدهیم تا به نمایش بگذارد.
بازی تاج وتخت، راوی نبرد خشونت بار بین دودمانهای اشرافی است که برای به دست آوردن تخت آهنین تلاش میکنند و استایل جنگی منحصر به فردی دارند از این رو گروه طراحی لباس وسیعی را میطلبد.
میشل کلپتون یکبار تخمین زد که در هر فصل تقریبا ۱۲۰ دست لباس برای شخصیت های اصلی خلق کرده و تیمش در زمان های مشخص حدود ۷۰ تا ۱۰۰ نفر بوده که اعضای این تیم متشکل از: چرم کاران، چاپگرها، برشکاران، زره سازان، فلزکاران، رنگرزها و جواهر سازان بوده است.
در بسیاری از صحنه ها شاهد گروه عظیمی از بردگان و افرادی هستیم که بر تن آنها از لباس های مجلل خبری نیست و در عوض لباس های مندرس و کهنه بر تن دارند. بر اساس سایت کلپتون گروهی برای خراب کردن لباس ها وجود داشت که شامل نقاشان و بافندگان میشد. وظیفه ی آنها خراب کردن و مرمت کردن لباس های مشخص شده بود، تا آن لباس ها ساییده شده و مندرس به چشم بیایند و حس واقع گرایانه را به مخاطب القا کند.
۹۹ درصد لباس ها در سایت گروه طراحی لباس ساخته می شدند. کلپتون می گوید ما در سایت خود هر چیزی که لازم باشد را داریم؛ از بافنده ی پارچه تا سازنده ی زره های فلزی. او می گوید حتی برخی از پارچه ها در دستگاهای بافندگی خودمان بافته شده وسپس روی آنها گلدوزی و قلاب دوزی شده است. بسیاری از لباس ها به معنای واقعی از ابتدا ساخته شده اند.
لازم به ذکر است که برخی از پارچه ها با شرایط لوکیشن فیلمبرداری، تطبیق سازی و بافته شده است برای مثال لباس گریجوی ها (Greyjoys) که از پارچه های سنگین آغشه به روغن ماهی بافته شده تا در برابر وزش بادهای سنگین مقاوم باشند.
در حالی که کلپتون مجموعه وسیعی از وسایل جانبی مثل سنگ، کریستال، پر، قطعات چرم و دانه ها… را در طول سالها از دل طبیعت جمع آوری کرده بود و اغلب در طول ساخت لباس های سریال گیم اف ترونز از مجموعه خودش استفاده زیادی کرد. ولی گاهی اوقات برای لباس هایی لازم بود به خارج از کلکسیونِ وسایل جانبی خودش نگاهی کند. مثل وقتی که زره ی پوشیده از استخوان را برای افراد قبیله Wildlings در آن سوی دیوار شمال طراحی کرد. خوشبختانه سایت eBay وجود داشت و کلپتون استخوان های زیادی را از سایت حراجی انلاین خریداری کرد و سپس تیمش آنها را با رشته های پلاستیکی و لاتکس غالب زدند و تکثیر کردند که وزن کمتری داشته باشند تا بازیگران در طی فیلمبرداری، آنها را راحت تر حمل کنند.
اگرچه در فصل های اخیر، ظاهر لباس ها نظامی شدند ولی در فصلهای اول گلدوزی های ظریفی بر روی لباسها به شکل روایت گونه به نمایش گذاشته می شد. از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ این گلدوزی های استادانه توسط میشل کارگر (Michele Carragher) که دوست و همکار قدیمی کلپتون است، انجام میگرفت. کلپتون در سال ۲۰۱۴ به هالیوود ریپورتر (hollywoodreporter)گفت :”این یک روش غیر متعارف برای گفتن داستان یک نفر است”
به طور مثال گلدوزی های ظریف لباس عروس سانسا با ترییون، برای پیوند این دو خانواده است و در عین حال نماد خانواده لنستر بر پشت یقه ی لباس سانسا استارک، تحت تسلط بودنش را نشان میدهد.
و یا در لباس سرسی لنستر(Cersei Lannister) در همین مراسم عروسی ما شاهد گلدوزی های شیر نشان بر روی قسمت بالای آستین هستیم که نماد لنستر ها بود و ترکیبش با فرم یقه ی و رنگ لباس، حاوی پیامی از جنس قدرت است.
وقتی که از کلپتون پرسیده شد، در حالی که ممکن است مردم در حین تماشا کردن فیلم جزئیات را از دست بدهند، آیا این همه ظریف کاری لازم است؟ او پاسخ داد: “این روزها مردم تلویزیون را بر روی پرده های نمایشی پروژکتور در ابعاد بزرگ تماشا می کنند و علاقه مندان به این سریال هر قسمت را چندین مرتبه می بینند و بعد از دیدن ۳ یا ۴ مرتبه آنها شروع به دیدن جزئیات می کنند به همین دلیل است که ما به جزئیات می پردازیم و این چیزی است که گیم اف ترونز را ویژه و خاص می کند.”
در مطلب بعدی به تحلیل لباس و شخصیت های اصلی زن در سریال گیم اف ترونز میپردازیم و جزییات برخی از این گلدوزی ها رو بررسی میکنیم.