در ژاپن و به زبان ژاپنی، به هر انیمیشنی صرفنظر از سبک یا ریشه آن انیمه گفته میشود. با این حال در دنیا، تنها به انیمیشنهای ژاپنی یا هر انیمیشنی که شبیه به سبک نقاشیهای ژاپنی باشد، «انیمه» گفته میشود. انیمه یک ژانر نیست، بلکه یک سبک خاص از پویانمایی به حساب میآید. انیمهها به شیوههای مختلف ساخته میشوند؛ طراحی دستی، طراحی CGI و طراحی سهبعدی. طراحی دستی و ساختار فریم به فریم سختتر از 2 روش دیگر است، اما محبوبیت بسیاری نسبت به آن 2 روش دارد. برخی انیمهها تلفیقی از طراحی دستی و طراحی CGI هستند.
اولین نمونه انیمه ژاپنی، در سال 1907 در سریالی به نام Katsudou Shashin با کارگردانی جونیچی کوچی استفاده شد. این سریال راجع به عکاسی است که با استفاده از آخرین تکنیکهای تکنولوژی آن زمان همچون دایوراما، عکسبرداری خود را انجام میدهد.
انیمیشن در واقع فرایندی که شما میتوانید برای اضافه کردن تحرک به مدلهای 2 بعدی و 3 بعدی و کاراکترها از آن استفاده کنید. در واقع به زبان ساده ما یک سری تصاویر ثابت و بیحرکت در هر فریم داریم و با اضافه کردن انیمیشن، آنها را به حرکت درمیآوریم؛ پس به طور دقیق نمیتوان انیمیشن را با کارتون و انیمه مقایسه کرد.
البته این نکته را باید بدانیم که معنی اصلی انیمیشن نادیده گرفته میشود و معمولاً به معنی کارتون به کار میرود. در واقع هر بار میگوییم انیمیشن، منظور کارتونهایی است که فاقد سبک ژاپنی انیمهها هستند.
از دهه 1980 به بعد، صنعت انیمه به پولسازترین صنعت سینمای ژاپن تبدیل شد و توجهات بسیار زیادی را به این کشور و فرهنگش جلب کرد. جالب است بدانید محبوبیت انیمه بهقدری زیاد است که طرفداران مناسبتهای انیمهای برای برخی از تعطیلات منسوب کردهاند؛ بهعنوان مثال 18 مارس، بهعنوان روز سایانها (نام گروهی در انیمه دراگون بالز) نامیده شده است.
امیدوارم توانسته باشم در این متن کوتاه به این سوال که انیمه چیست و چه تفاوتی با انیمیشن دارد پاسخ بدم. اگر اطلاعات تکمیلی داشتید، ممنون میشم در کامنت ها قرار بدید تا استفاده کنیم.