زندگی وابسته به تکنولوژی و اینترنت٬ ما رو وادار به تعامل و استفاده از برنامههای وب، تلفن همراه،نرم افزارها و سایت های مختلف کرده. بعضی از صاحبان کسبوکارها متوجه شدند که داشتن ظاهری جذاب و کارامد٬ تاثیر مستقیمی بر جذب کاربر و فروش بیشتر محصول دارد. بخاطر همین موضوع٬ افراد و تیمهای مختلف برای ایجاد یک رابط کاربری جذاب و کارامد٬ به رقابت با هم مشغولند.
احتمالا حالا که قراره به بررسی مراحل UI بپردازیم، از قبل تعریف رابط کاربری رو میدونید؛ در نتیجه بدون فوت وقت میریم سراغ اصل موضوع
یک طراح حرفهای قبل از انجام هر کاری، درهمون اول کار باید پروژه رو تمام و کمال بررسی بکنه، طراح در اولین گام اهداف اصلی و ویژگی مخاطبین را مشخص میکند و اونها رو دسته بندی میکنه. هرچقدر طراح بتونه کاربران سایت رو بیشتر بفهمه، در نهایت طرح بهتری ارائه خواهد کرد.
در این مرحله از تحقیقات، طراح با کاربر ارتباط مستقیم برقرار می کند و از آنجایی که ممکن است هنوز کاربری وجود نداشته باشد، با جامعه مخاطب فرضی به تعامل میپردازد؛ و اینگونه از نقاطی که این اپلیکیشن یا سرویس می تواند آنها را بهبود بدهد باخبر می شویم. به اصطلاح نقاط درد و راه حل های فعلی یا پیشنهادی را جمع آوری می کنم.
تحقیقات در این مرحله این امکان را به شما می دهد تا بهترین راهکار را برای داشتن یک تجربه کاربری مناسب از طراحی رابط کاربری داشته باشیم. در این گام طراح فرضیات خود را به آزمایش میگذارد تا بتواند در مواجه با مشتری احتمالی یا همان کاربر های اصلی، خطاهای که بعدا جبران آن سخت تر می شود را برطرف کند.
پس از اینکه دادههای بدست آمده از مرحله قبل رو تحلیل کردیم و سرنخها یا همون نکات کلیدی رو به دست آوردیم، میتونیم کار طراحی رو، در قالبِ طرحهای اولیه یا همون اسکچ زدن شروع کنیم. در این مرحله نیازی به اجرای جزئیات نیست و تنها ابزاری که داریم قلم و کاغذ هستش.
اسکچ ها یا طراحی اولیه، طرح ساده ای از صفحات سایت را ارائه می دهند که ذهن طراح را درگیر رنگ ها و گرافیک نمی کند و به او اجازه می دهند تا صرفا ایده های خود را پیش از پیاده سازی آن ها روی سایت سازماندهی کنند. در نهایت، با درک بهتر رابط کاربری سایت، طراح می تواند پیشنهاد های بهتر و مؤثرتری را برای بهبود وبسایت ارائه دهد.
در این مرحله طی جلسهای، حضوری یا مجازی، طرح اولیه که بر اساس دیتاهای مرحله اول طراحی شده، به کارفرما ارائه میشه.
در این مرحله طراح، توضیحات کلی پیرامون اجزای هر صفحه، جای دکمهها، مدل دیزاین پروژه و… رو به کارفرما ارائه میدهد. سپس با همفکری کارفرما و طراح،و در صورت لزوم سایر اعضای تیم تغییرات لازم در طراحی اولیه اعمال میشود.
بعد از اتمام جلسه تیم و کارفرما و بررسی نقطه نظرات و اعمال تغییرات لازم، طرح اولیه وارد فاز اجرا میشه. در مرحله چهارم که یک قدم تقریبا سیستماتیک هستش؛ دکمهها و اجزای هر بخش با جزئیات و ارتباط بین صفحات تعیین میگردد. همچنین در این بخش مشخص میشود که با کلیک بر روی هر دکمه چه اتفاقی رخ میدهد. بعد از اینکه وایرفریم نیز توسط کارفرما تایید شد، وارد اجرای مرحله نهایی میشویم.
حالا چرا گفتیم این مرحلیه سیستمی هستش؟ به این دلیل که شما میتونید با استفاده از ابزارها و سایت های مختلف اقدام به طرتحی وایرفریم بکنید؛ همچنین بخاطر رسم مسیر حرکت کاربر و بدست آوردن سیستم چگونگی حرکتش در پروژه میتونیم بگیم که رسم وایرفریم یک اقدام سیستم گونه هستش.
پس از اعمال تغییرات لازم، نوبت به انتخاب رنگ بندیها و انجام کارهای گرافیکی میرسه. طراح با بهره گیری از اصول گرافیک، باید این مرحله رو انجام بده. هرچند گاهی اوقات این انتخاب رنگ ها و... در مراحل اولیه انجام میشه.
اما پیشنهاد اکثر متخصصان اینه که در مراحل آغاز طراحی، بهتره که طراح خودش رو درگیر زیبایی ظاهری نکنه؛ بلکه باید به نکات فنی و استانداردسازی سایت توجه داشته باشه. در مرحله اجرای نهایی، طراحی با جزئیات کامل انجام میشه و جهت دریافت نظرات و پیشنهادات نهایی به کارفرما و یا مدیر پروژه ارائه میشه، تا باز هم چرخه بررسی نظرات، ایده ها و اعمال تغییرات لازم انجام بشه و در نهایت با توافق طرفین به خروجی نهایی برسیم.
اما یک نکته مهم، اونم اینه که رعایت ترتیب این مراحل بستگی به شیوه کار تیم داره. در واقع هر مجموعه و یا هر طراحی، شیوه خودش رو در برنامه ریزی مراحل طراحی UI در پیش میگیره؛ اما به طور کلی این ها مجموعه اقداماتی هستند که بهتره انجام بشن تا در نهایت طراحی بهتری داشته باشیم و بتونیم چالش های پیش روی کاربر رو به بهترین نحو حل کنیم.
خب اینم از این؛ اگر سوالی یا ایده یا هرچیزی به ذهنت رسید و دوست داشتی به اشتراک بزاری، خوشحال میشم بخونمش.