در یک تعریف کلی نقشه سفر یا جرنی مپ تجسم فرآیندی است که شخص برای دستیابی به یک هدف طی میکند.
در ابتدایی ترین شکل، نقشه سفر با گردآوری یک سری اقدامات کاربر در یک جدول زمانی شروع می شود. در مرحله بعد به این جدول زمانی افکار و احساسات کاربر نیز اضافه میشود و حالت یک روایت را به خود میگیرد و در نهایت منجر به تجسم میشود.
اکثر نقشه های سفر از یک قالب مشابه پیروی می کنند: در تصویر بالا ،ساختار جرنی مپ شامل کاربر مشخص، سناریو مشخص، اهداف مشخص در قسمت بالای تصویر، در وسط احساسات و تفکرات و اقدامات کاربر، در انتها فرصت ها و بینش ها است.
اجزای اصلی نقشه سفر
نقشه های سفر در همه اشکال و اندازه ها وجود دارد. صرف نظر از ظاهر آنها، نقشه های سفر دارای 5 عنصر اصلی مشترک هستند:
1- بازیگر (Actor)
اکتور، پرسونا یا کاربری است که سفر را تجربه می کند. اکتور معمولا همان پرسونا است و جرنی مپ با توجه به اطلاعات او نوشته میشود . برای مثال یه دانشگاه ممکن است هر تعداد دانشجو یا عضو هیئت علمی را به عنوان اکتور انتخاب کند اما دقت کنید که هر کدام از این اشخاص سفر های متفاوتی خواهند داشت، و باید برای هر نوع از کاربران جرنی مپ مجزایی را در نظر بگریم.
2- سناریو + انتظارات (Scenario + Expectations)
سناریو موقعیتی که جرنی مپ توضیح میدهد را توصیف میکند و با هدف یا نیاز اکتور و انتظارات خاص او مرتبط است. برای مثال یک سناریو میتواند تصمیم گیری برای یک سفر به خارج از کشور باشد و نیاز های او مثل پیدا کردن بلیط، هتل و اطلاعات مورد نیاز باشد. همچنین سناریو میتواند واقعی باشد مخصوصا برای خدمات و محصولاتی که موجود هستند یا بصورت پیش بینی شده برای محصولی در آینده نوشته شود.
3- مراحل سفر (Journey Phases)
این مرحله، یکی از مراحل مهم جرنی مپ است که در قسمت بالای کادر قرار میگرفت. فاز های این قسمت برای سازماندهی بخش میانی که اقدامات و افکار و احساسات میباشند در نظر گرفته میشوند. مراحل برای هر سناریو متفاوت است و درنتیجه اقدامات آن ها نیز متفاوت است. برای مثال برای یک سناریو تجاری مثل خرید یک هدفون میتوانیم فاز های کشف، امتحان، خرید، استفاده و پشتیبانی رو در نظر بگیریم. یا برای خرید های بزرگی مثل خرید خودرو فاز های تست رانندگی، خرید و... را در نظر گرفت.
4-اقدامات، ذهنیت و احساسات (Actions, Mindsets, and Emotions)
اکشن ها رفتارها و اقدامات واقعی کاربران است. این فاز نباید یک گزارش گام به گام از هر فعل و انفعالی باشد. بلکه روایت گام هایی است که بازیگر در آن مرحله برمی دارد.
مایندست با افکار، سوالات، انگیزه ها و نیازهای اطلاعاتی کاربران در مراحل مختلف سفر مطابقت دارد.
احساسات بصورت خطی واحد در سراسر مراحل سفر ترسیم میشوند و به معنای واقعی کلمه نشان دهنده "فراز و نشیب" احساسی این تجربه هستند. این خط به ما می گوید کاربران کجا ناراحت یا کجا خوشحال هستند و میتوان برای گویایی بهتر از استیکر استفاده کرد.
5-فرصت ها (Opportunities)
فرصت ها به ما می گویند که چگونه می توان تجربه کاربر را بهینه کرد. بینش ها و فرصت ها به تیم کمک میکند تا دانش را از نقشه بگیرد؛ بطور مثال میتوان از سوالات زیر استفاده کرد.
با این دانش چه باید کرد؟
چه تغییراتی در هر فرد نسبت به شخص دیگر وجود دارد؟
بزرگترین فرصت ها کجا هستند؟
چگونه می خواهیم پیشرفت هایی را که پیاده می کنیم اندازه گیری کنیم؟
این نوشته برای آشنایی اولیه با یوزر جرنی مپ یا همان نقشه سفرکاربر بود؛ برای اطلاعات دقیق تر و درک سایر مراحل به اینجا سر بزنید.