ویرگول
ورودثبت نام
bahram rajabi
bahram rajabi
خواندن ۶ دقیقه·۵ سال پیش

دغدغه ای از نسل جوان

با عرض سلام خدمت هموطنان و هم زبانانِ کشورم، نمیدانم چگونه و از کجا شروع بکنم، مشکلات به قدری فراوان هست که هر گره ای در عمق خود فرو رفته و پایانی ندارد.

می دانم که زادگاه هر کشور که باشی، مشکلاتی رو به روی مردمانش هست! اما بگذارید درباره ی مشکلاتِ کشور خودم صحبت بکنم، مشکلاتی که زندگیِ بسیاری از کودکان و جوانان و حتی بزرگسالان را تهدید می کند. مشکلاتی که سرش میرسد به مسئولین بی فکر یا دزد و خائن! البته همه ی آن ها را نمیتوانیم مقصر بدانیم ... اما متاسفانه بسیاری از آن ها سوادِ جایگاه حاظره را ندارند یا هدف آن ها خیانت به این کشور و مردمانش است .

در این چند ساله به قدری اوضاع اقتصادی کشور را به مرز نابودی کشیده اند که همه ی ما شاهد آن هستیم .

در همه ی زمینه ها افرادی با پارتی بازی و سیاست به سرکار آمدند! که اگر در انجام کاری که هستند و این انجامِ کار وظیفه حقوقی آن هاست و حقوق خود را از دولت یا سازمانی که در آن کار میکنند می گیرند، رشوه ندهید، فکر میکنند سرشان کلاه رفته است !!!

از دیگر کارهایی که می توان از آن نام برد، بی سوادی و بی فکری است !!! از جاده سازی تا شهرسازی از مناظره تا مذاکره از بی ملاحظگی تا بی تدبیری از سانسورینگ تا فیلترینگ! نمیدانم چرا هیچکس در جایگاه حقیقی خودش قرار ندارد( البته همه ی ما میدانیم ). دانشجویان درس میخوانند و مهندس میشوند اما نه تنها در بازار بیرون کار پیدا نمیکنند، حتی به عنوان مهره ای که میتواند به آینده این کشور کمک بکنند بکار گرفته نمیشوند .

روز به روز بر مشکلات زندگی می افزایند و با روشن کردن تلویزیون صحبت این است که چرا آمار طلاق بالا رفته، چرا ازدواج کم شده !!

در سال های پیش، باعث شدیم رانت هایی بدهیم به کارخانه های خودرو سازی، با گران کردن خودرو خارجی از آن ها حمایت کردیم، نتیجه هم شد این کارخانه های ملی که تولید خودرو با کیفیت بسیار پایین بکنند و هیچ رغبتی در آن ها برای تولید خودرویی با کیفیت بهتر به وجود نیاید. بعد هم این کارخانه ها برای خودمان شاخ و شونه کشیدند و خودروهای خود را به هر بهانه ای احتکار کردند، چه کسی فکرش را میکرد که پراید بالای 50 میلیون شود !!!

من نه موافق و نه مخالف گران شدن بنزین هستم و همه ی ما میدانیم که قیمت 1000 تومن هم ارزش اصلی بنزین نیست، اما این جمله هم به این معنی نیست که باید گران بشود. بلکه بی تدبیری کسانی که بر سرکار آمدند باعث شده این وضعیت اقتصادی بد پیش بیاید، پول هایمان که بی ارزش شد هیچ، حتی در این زمانه کارگری و کار کردن از برده بودن بدتر شده است . هیچ قانونی هم وجود ندارد که کسانی که باعث این اوضاع شدند مجازات شوند . واقعا باید دست مردم را بوسید بخاطر اینکه توانسته اند با این حقوق کم زندگی خود را مدیریت بکنند، البته میدانم چه زجر هایی که این مردم نمی کشند.

حال هم نوبت رسیده که اینترنت را قطع میکنند، آن هم در قرن 21 !!! اینترنت در قرن 21 یکی از مهم ترین ابزارهای روزمرگی زندگی است که نبودن آن کاملا شفاف است که به زندگی مردم آسیب می رساند . از جنبه ی کاری بگیرین تا جنبه ی علمی و سرگرمی .

افرادی هستند که زندگی امروزه اشان وابسطه به اینترنت هست. آقایان بخاطر بی کفایتی خودشان آمده اند پروژه ی اینترنت ملی را مطرح کردند، که از نظر من اگر روزی بشود که دیگر نشود به اینترنت بین الملل دسترسی پیدا کرد، این کشور بزرگترین خیانت تاریخ نسل بشر را به مردم خودش میکند !!!

هر چند این پروژه هم مثل همان کارخانه های تولید خودرو هست که افرادی از این طریق به واضح سود میبرند.

بسیاری از مردم کارشان با اینترنت هست، بسیاری از این طریق پول در میاورند، بسیاری به جست و جوی علم مثل بنده میروند و هزاران مطالبی که همه ی ما درباره ی آن میدانیم. بله خوب است اینترنت ملی داشته باشیم و از آن برای کارهای حساس مانند کارهای بانکی استفاده بکنیم که دچار حملات خارجی نشویم. اما بستن اینترنت بین المللی پس از مدتی مردمان این کشور را بی سواد کرده و ما به یک کشور جهان سومی تبدیل میشویم که هر چند الان هم هستیم، روزی بود نگران سرعت اینترنت بودیم و روزی نگران فیلتر کردن سایت های بزرگی همچون یوتیوب و کوئرا و روزی هم نگران تحریم هایی که سایت های خارجی همچون گوگل و مایکروسافت که علیه ایران کردند و حال هم رسیده به نگرانیِ قطعی اینترنت بین المللی از سوی داخل.

من به عنوان یک برنامه نویس تمامی این یه هفته ای که اینترنت بین الملل هنوز برایم باز نشده، از کار و زندگی ام افتادم. چرا که تمامی ابزارهایی که استفاده میکنم لازمه ی داشتن اینترنت هست. گوگلی که در روز، روزی 150 آنرا باز میکردم و در آن سرچ میزدم و نتایج را به خواسته من لیست میکرد، دیگر نیست که به دادم برسد، هر چند اگر گوگل هم باشد چه فایده ای دارد که سایت هایی که ایندکس شده باز نشود !!

برنامه نویسی که به دایکومنت زبان برنامه نویسی خودش دسترسی نداشته باشد یا نتواند در وب برای حل مشکلات خودش جست و جو کند که دیگر برنامه نویسی چه معنایی میتوان داشته باشد ؟ هر چند چون این مطلب برای عموم هست نمیخواهم قضیه را بیشتر از این باز کنم، مثلا ابزارهایی که یک برنامه نویس در هنگام برنامه نویسی که همه ی آن ها با اینترنت کار میکنند دیگر وجود ندارند.

تمامی آموزش ها هم به انگلیسی هستند و در سایت هایی همچون یوتیوب و یودمی و لیندا و ... وجود دارد! با نداشتن دسترسی به این ها خب علنا نمیتوان مطلب جدیدی یاد گرفت !

هر چند نه فقط در رشته ی من این مشکلات وجود دارد، بلکه در تمامی رشته های مهندسی و ... از این گونه مشکلات بسیار هست.

ضرر هایی که از قطع اینترنت به مردم می رسد بیش از این حرفاست که در مطالب من گنجانده نشده است. تمامی این آتش ها از گور کسانی بلند میشود که نظرهای بدون فکر میدهند و در جایگاه مناسب خودشان قرار نگرفته اند. چرا هیچ جوانِ کاربلد و تحصیل کرده در این کشور مسئول نمیشود ؟ تا کی باید ما جوانان در آتش تصمیم هایِ یک مسئولی که سواد جایگاه حاظره را ندارد، بسوزیم ؟

اگر روزی بود که میتوانستم خودم انتخاب کنم در چه کشوری به دنیا بیایم، مطمئنا هیچ وقت دلم نمیخواست در ایران باشد، هر چند میدانم موقعیت جغرافیایی و ... خوبی داریم . اما ندیدم در کشوری، مسئولین اینقدر بی فکر که به ضرر مردمان کشور خودشان عمل بکنند و فقط به فکر سیر کردن خودشان باشند. به عنوان یک جوان هیچ اعتمادی برایم نمانده، حتی اگر اینترنت وصل شود باید با این ترس زندگی کنم که یک روزی بالاخره دوباره دست به روی دکمه قطع سراسری رود و تمامی زحمت هایی که من در این سال ها کشیدم و آموزش هایی که دیدم، هیچ شود !!!

تمامی سعیم را میکنم که پس از تموم کردن درس و سربازی، هر جور که شده از اینجا بروم، هر چند صمیمانه عاشق مردم کشورم هستم و دلم برایشان بسیار تنگ میشود .

این اولین مطلب من در این وبسایت هست که حدود یک ماه قبل با آن آشنا شدم، حتی اولین مطلبی است که من ناخواسته مجبور به حرف زدن درباره سیاست در کل اینترنت شدم.

مسئولین نالایقگرانی بنزنینقطعی اینترنتاینترنت بین المللخداحافظ اینترنت بین الملل
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید