ویرگول
ورودثبت نام
Bahram Bagheri
Bahram Bagheri
خواندن ۴ دقیقه·۶ سال پیش

چرا دیگر از دیجی کالا خرید نخواهم کرد؟!

حدود 4 هفته پیش بود که وبسایت دیجی کالا با یک سری تغییرات بنیادین، پلتفرم خودش رو با UI (ظاهر کاربر)ی جدیدی عرضه کرد. یک هفته بعد از لانچ پلتفرم جدید این مجموعه، کمپین فروشی همراه با پروموشن های متنوع راه اندازی شد که در نگاه اول به نظر می رسید به خاطر جذب مردم به پلتفرم جدید و افزایش تمایل برقراری ارتباط با ظاهر کاربری جدید این وبسایت باشه.

من هم به عنوان یکی از مشتریان این مجموعه 4 کالا خریدم، 2 پاوربانک 1000 میلی آمپر، 1 شارژر فندکی ماشین و مهم ترین محصولی که اشتیاق برای خریدش داشتم ساعت هوشمند A9 بود.

بعد از ثبت سفارشم که حدود 500 هزار تومان شد، و نشانگر دیجی کالا که هی نشون می داد حدود 300 هزار تومان سر این خرید سود کردم شروع به گذراندن مراحل پرداخت کردم. روز خرید سه شنبه بود و برای روز جمعه همون هفته ساعت 15 تا 22 رو انتخاب کردم که بسته به دستم برسه.

روز جمعه با وجود یک کار ضروری که باید خونه رو ترک می کردم، از ساعت 3 ظهر تا 10 شب منتظر بسته موندم ولی خبری نشد. حساب کاربریم رو از اپلیکیشن چک کردم و دیدم خرید من تو مرحله ارسال توسط تامین کننده(یا همچین چیزی) مونده و اصلا سفارش من ارسال نشده. با دیجی کالا تماس گرفتم و مشکل رو گفتم و گفتند که بله تامین کننده تامین نکرده ساعت هوشمند A9 بنده رو. من هم شکایت کردم که از ساعت 3 ظهر تا 10 شب منتظر بودم،جدای از 3 روز دیگه ای که از خریدم می گذشت ولی جواب من فقط احترام و ادا اصول بود.

تو هفته بعد 3 بار دیگه به دیجی کالا زنگ زدم و گفتند هنوز محصول توسط تامین کننده موجود نشده و ما قطعا پیش از ارسال همکارامون باهاتون هماهنگ می کنند که حضور داشته باشید. بعد از یک هفته و دو سه روز حدود ساعت 2 ظهر یک اس ام اس از طرف دیجی کالا برای من ارسال شد که از ساعت 15 تا 22 امروز این بسته به دستتون خواهد رسید و مقصد ارسال که انتخاب کرده بودم خونه بود و من سر کار! بیشتر احساس کردم که من در خدمت دیجی کالا هستم که بعد یک هفته و نیم نگه داشتن پول، لطف می کنه می گه فلان ساعت خونه باش میخوام جنستو بیارم بهت تحویل بدم و کسی زنگ نزد باهام هماهنگ کنه بر خلاف ادعای پشتیبانی.

بعد از باز کردن بسته با اینکه واقعا کوچکترین اشتیاقی برام وجود نداشت به سرعت سراغ ساعت هوشمند A9 رفتم که قضیه برام تموم شه و اونجا بود که تازه قضیه برام شروع شد!

محصول ارسال شده، محصولی که در سایت عکسش رو دیدم نبود، بر روی بسته بندی جعبش با یک برچسب A9 چسبیده شده بود. برخلاف ادعای وبسایت دفترچه راهنما همراه محصول نبود، کابل همراه محصول اتصالی داشت و خراب بود و از همه افتضاح تر اینکه وقتی ساعت روشن شد، با یکم سرچ داخل یوتیوب متوجه شدم که مدلش A1 هستش. درجا برگشتم به وبسایت که مطمئن بشم دارم اشتباه می کنم که کمال تعجب دیدم قیمت ها به حالت عادی برگشته و قیمت اصلی که در هنگام خرید 185 تومان بود و من ساعت رو 110 خریدم، الآن شده 124 هزار تومان !

بعد همه این قضایا خواستم زنگ بزنم به دیجی کالا و بگم که این خرید بدترین خرید عمرم بود، ول ترجیح دادم به عنوان کسی که تحصیلاتش بیزینس هست و گذران زندگیش از فضای تجارت اینترنتی، بقیه هم وطن هامو در جریان تجربم قرار بدم.

این داستان من بود، ولی می خوام از اول بهش نگاه کنم:

1- دیجی کالا دیگر یک فروشنده نیست و یک مارکت پلیس(Marketplace) اینترنتی است

2- نظارت بر موجودی فروشندگان و تعهد آن ها نسبت به فروششان وجود ندارد

3- فروشندگان قیمت ها را فراتر از آنچه محصول به صورت واقعی می ارزد اعلام می کنند (به خصوص برای لحاظ کردن تخفیف)

4- نظارتی بر کیفیت محصولات وجود ندارد و دیجی کالایی که همه ما آن را به تضمین کیفیتش می شناختیم، کیفیت را فدای کمیت کرده است

5- زمان ارسال مرسولات به صورت رسمی افزایش داشته است که احتمالا برای کاهش هزینه های لجستیک این مجموعه است و فردی که خرید می کند باید در حدود 7 ساعت در روز منتظر باشد تا هر لحظه خرید به دستش برسد که این عدد در گذشته برای دیجی کالا 3 ساعت بوده است.

6- نظرات کاربران در وبسایت آزاد است اما وجه منفی محصول کم طرفداری مانند ساعت هوشمند A9 این است که نظرات فیک بر روی محصولات بسیار زیاد است و خریدار را گمراه می کند در حالی که این محصول را دست یک کودک هم بدهید می فهمد که محصول بسیار ضعیفی است.

7- هیچ مسئولیتی در برابر هزینه ای که مشتری کرده و اهمیتی که خرید براش داشته وجود نداره و در جواب این سوال که 1 هفته پول در دست دیجی کالا مونده، جواب میدن میخواین می تونیم پول رو عودت بدیم.به عبارتی فقط معامله این وسط مطرحه نه مشتری.

این مطلب رو ننوشتم که بگم دیجی کالا بد یا خوبه. یا حرف های کلیشه ای بزنم. این رو نوشتم که بگم چرا دیگر از دیجی کالا خرید نخواهم کرد و جوابش این است:

برای احترام به شخصیت و شعور خودم!

دیجی کالافروشگاه اینترنتی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید