ویرگول
ورودثبت نام
Ali Bahrami
Ali Bahrami
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

حالت خوبه گوگل؟ چرا قاطی کردی؟

وقتی از بالاترین استاندارد های شرکتی در مورد برنامه نویس ها صحبت می کنیم، مسلما بهترینشون گوگله. گوگل یه جور رویاست برای برنامه نویس ها. فضای کاری عالی، همکارای فوق العاده، فضای جدی و کاری عالی، بهترین پوشش مالی و بیمه ای و خلاصه همه چی.

کار گوگل انقدر جلو رفته که تو حوزه ی رایانش کوانتومی هم مدت هاس ورود کرده و برای خودش رایانه ی کوانتومی داره. و در نهایت هم تونستن تو صد ثانیه کاری رو با رایانه ی کوانتومی شون انجام بدن که سال ها با استفاده از ابر رایانه های حال حاضر طول می کشیده (علاقه داشتید اینجا)

خوب پس گوگل شرکتی نیست که خطاهای دست پایین بده. پس شما لطف کنید و به من بگید که این چیه؟

این یه سرچ تو گوگل هستش؛ مطمئنا شما هم باهاش مواجه شدید.
این یه سرچ تو گوگل هستش؛ مطمئنا شما هم باهاش مواجه شدید.

این دوتایی که من خط کشیدم دورشون، در واقع یه نتیجه هستن. در واقع خروجی سرچ گوگل دو تا گزینه س که به یه جا ختم می شه با یه تفاوت کوچیک. اونم توی عنوان. در اولین صفحه ی سرچ گوگل، به نظرم امکان این که این خطا سهوی بوده باشه بسیار کم بود. البته اولش من هم محل ندادم.

تا دوباره تکرار شد.

فلذا با توجه به یه نموره دانش روانشناسی شناختی، یه حدسی زدم که می خوام باهاتون در میون بذارم.

چرا این دو تا تکرار شدن؟

در واقع هر سرچی که ما تو گوگل می کنیم، داریم ایجنت های گوگل رو تمرین می دیم که بهتر عمل کنن. اون ها دانش وسیعی در مورد تک تک افراد روی این زمین (منهای اون جاهایی که واقعا اینترنت نیست) دارن. حالا با کمک دیپ مایند ( که بعدا در موردش ان شاءالله می نویسم) دارن مدل های ذهنی ما رو بررسی و تست می کنن.

در واقع این خطا داره عمدا توسط یه هوش مصنوعی ایجاد و به من ارائه می شه، تا ببینن یه انسان در مقابل چنین خطایی چه رفتاری از خودش نشون می ده. یه جور آموزش هوش مصنوعی روی خطاهای انسانی.

خوب این چرا مهمه؟

دنیای تکنولوژی داره یه تحول عظیم می کنه. اون هم توی حوزه پیاده سازی آگاهی. اگه گوگل رو دنبال کرده باشید می دونید که این ها توی حوزه ی علوم انسانی، پیشرفت های چشم گیری داشتن (نمونش این خیلی جذابه - پیاده سازی مفهومی خلاقیت برای رایانه). الان تو بسیاری از مسایل رایانه داره خوب عمل می کنه، ومنظورم از خوب بهتر از انسانه ???.

این مسئله تو حوزه های انسانی می تونه خطرناک باشه.

We are watching you!
We are watching you!
من خودم به این پیشرفت ها خوشبین نیستم. احساس من در این اتفاق، احساس آدمیه که دارن ازش سواستفاده می کنن. من نمی خوام گوگل این طوری از من استفاده کنه؛ ولی راه دیگه ای ندارم.

دوست دارم یه چند تا سوال هم بپرسم ممنون می شم نظرتون رو بگید:

سوال اول من از شما اینه: چرا به ما نمی گن که ما رو درگیر چنین برنامه ای کردن؟

و سوال دوم من اینه: چرا از ما اجازه ی این کار رو نگرفتن؟

و آخرین سوال این که: بنظرتون این مقاله نیازمند شفاف سازی بیشتر هست؟ یعنی روشن بود منظورم چیه یا نیازمند توضیح بیشتره؟



گوگلدیپ مایندهوش مصنوعیروانشناسی شناختی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید