ویرگول
ورودثبت نام
آژانس بالی | استودیو دیزاین و خلاقیت
آژانس بالی | استودیو دیزاین و خلاقیت
خواندن ۱۲ دقیقه·۱ ماه پیش

تاریخچه استودیو انیمیشن بلو اسکای

اکثر ما با شنیدن اسم استودیو بلو اسکای و یا دیدن لوگو این شرکت، خاطرات انیمیشن‌های عصر یخبندان در ذهنمان زنده می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله تاریخچه استودیو انیمیشن بلو اسکای را بررسی کنیم و با آن بیشتر آشنا شویم.

Blue Sky Studios

Blue Sky Studios یک استودیوی انیمیشن کامپیوتری آمریکایی می‌باشد که در گرینویچ، کانکتیکات مستقر است. این استودیو در 22 فوریه 1987 توسط ویج، فرارو، لودویگ، آلیسون براون، دیوید براون و تروبتزکوی پس از تعطیلی کارفرمای آنها، MAGI، یکی از استودیوهای جلوه‌های بصری پشت ترون، تأسیس شد. استودیو بلو اسکای با استفاده از نرم‌افزار رندر داخلی خود، جلوه‌های بصری را برای تبلیغات و فیلم‌ها ایجاد کرد و سپس بصورت اختصاصی تولید فیلم‌های انیمیشن را شروع کرد.
بلو اسکای 13 انیمیشن بلند در رزومه خود دارد، که با عصر یخبندان در سال 2002 شروع شد. و با انیمیشن جاسوسان در مبدل در سال 2019 کار خود را به پایان رساند.

تاریخچه استودیو بلو اسکای

1980–1989: شکل گیری و انیمیشن کامپیوتری اولیه

در اواخر دهه 1970، کریس وج، که در آن زمان دانشجوی کارشناسی در کالج خرید بود و در حال تحصیل فیلم بود، توسط گروه برنامه‌های کاربردی ریاضیMAGI استخدام شد.MAGI یک شرکت فناوری کامپیوتری اولیه بود که SynthaVision را تولید کرد، نرم‌افزاری که می‌توانست قوانین فیزیک را برای اندازه‌گیری پرتوهای هسته‌ای برای قراردادهای دولت ایالات متحده تکرار کند. ویج در MAGI با یوجین تروبتزکوی، که دارای مدرک دکترای فیزیک نظری و یکی از اولین انیماتورهای کامپیوتری بود، آشنا شد.

کریس وج با استفاده از پیشینه خود در انیمیشن شخصیت‌ها، به MAGI کمک کرد تا انیمیشن، برای تبلیغات تلویزیونی تولید کند. که در نهایت به پیشنهاد والت دیزنی انیمیشن Tron (1982) تولید شد. پس از ترون، MAGI کارل لودویگ، مهندس برق را استخدام کرد، و مایک فرارو از بخش Cad Cam MAGI به بخش فیلم منتقل شد. همانطور که موفقیت MAGI شروع به کاهش کرد؛ این شرکت، دیوید براون را از CBS/Fox Video به عنوان مدیر بازاریابی و آلیسون براون را به عنوان تهیه کننده مدیریت استخدام کرد.

پس از فروخته شدن MAGI به (Vidmax) کانادا، کریس ویج (Chris Wedge)، یوجین تروبتزکوی (Eugene Troubetzkoy)، مایکل فرارو (Michael Ferraro)، کارل لودویگ (Carl Ludwig)، دیوید براون (David Brown)، آلیسون براون (Alison Brown)، در فوریه 1987 استودیوی Blue Sky را برای ادامه طراحی نرم افزار و تولید انیمیشن کامپیوتری تأسیس کردند.

فرارو و لودویگ در بلو اسکای، (CGI Studio) زبان برنامه‌نویسی استودیویی که در MAGI شروع کردند را گسترش دادند، و از آن برای تولید انیمیشن استفاده کردند. در آن زمان، رندرهای اسکن لاین در صنعت گرافیک کامپیوتری رایج بودند و از انیماتورهای کامپیوتری و هنرمندان دیجیتالی می‌خواستند که جلوه‌های نور را به صورت دستی اضافه کنند. برای انجام این کار، لودویگ نحوه عبور نور از آب، یخ و کریستال را بررسی کرد و آن ویژگی‌ها را در نرم افزار برنامه‌ریزی کرد.

حدود سال 1989 اولین مشتری بلو اسکای، شرکتی بود که می‌خواست لوگوی خود را متحرک کند تا در حال پرواز بر فراز اقیانوس در مقابل غروب خورشید دیده شود. برای دریافت کمیسیون، Blue Sky دو روز را صرف رندر کردن یک فریم کرد و آن را برای مشتری ارسال کرد.
هنگامی که مشتری پیشنهاد آنها را پذیرفت، بلو اسکای متوجه شد که بدون کمک یک استودیوی گرافیکی محلی، که پردازنده‌های اضافی کامپیوتری را در اختیار آنها قرار می‌دهد، نمی‌توانند کل انیمیشن را به موقع تولید کنند.


1989–2002: تبلیغات تلویزیونی، جلوه های بصری و بانی

بلو اسکای در اواخر دهه 1980 و 1990، بر تولید تبلیغات تلویزیونی و جلوه‌های بصری برای فیلم متمرکز بود. این استودیو با انیمیشن تبلیغاتی شروع به کار کرد که مکانیسم‌های کپسول‌های انتشار زمانی را برای شرکت‌های دارویی به تصویر می‌کشید. استودیو همچنین یک آگهی تبلیغاتی Chock Full O’ Nuts با دانه‌های قهوه ناطق تولید کرد و اولین انیمیشن کامپیوتری M&M’s را توسعه داد. بلو اسکای با استفاده از CGI Studio بیش از 200 آگهی تبلیغاتی دیگر را برای مشتریانی مانند کرایسلر، جنرال فودز، تگزاکو و نیروی دریایی ایالات متحده تولید کرد. آنها یک ضربه‌گیر کارتونی برای Nicktoons ساختند که دارای یک لکه نارنجی است که یک دلفین، یک دایناسور و یک فرد در حال راه رفتن را می‌سازد.

کریس ویج از سال 1990، روی یک فیلم کوتاه به نام Bunny کار می‌کرد که قصد داشت، استودیو CGI را به نمایش بگذارد. این فیلم حول محور یک بیوه خرگوش می‌چرخد که توسط یک پروانه عصبانی می‌شود. پروانه متعاقباً خرگوش را به درخشش بهشتی می‌برد و او را دوباره با شوهرش پیوند می‌دهد. در آن زمان، ویج مشاور پایان نامه کارلوس سالدانها (Carlos Saldanha) بود. در حالی که سالدانها دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشکده هنرهای تجسمی بود. Wedge در این مدت پانل‌های استوری بورد بانی را با سالدانها به اشتراک گذاشت. استودیو بلواسکای، سالدانها را پس از فارغ‌التحصیلی؛ به عنوان انیماتور استخدام کرد و بعداً چند آگهی تبلیغاتی را کارگردانی کرد.

در سال 1996، MTV با Blue Sky Studios در فیلم Joe’s Apartment همکاری کرد که برای آن Blue Sky شخصیت‌های حشره را انیمیشن کرد. سایر مشتریان شامل بل آتلانتیک، رایواک، ژیلت و براون بودند. به تبلیغات براون جایزه CLIO اعطا شد. کارل لودویگ با یادآوری این جایزه اظهار داشت که داوران در ابتدا، تبلیغات را به عنوان یک ارسال اکشن زنده در نتیجه فوتورئالیسم تیغ متحرک کامپیوتری اشتباه گرفته بودند.

در سال 1996، نینا راپاپورت، تهیه کننده استودیو بلو اسکای، Wedge را مأمور کرد تا پروژه Bunny را تکمیل کند، که در آن استودیو CGI باید خز، شیشه و فلز را از چندین منبع نور مانند یک لامپ در حال چرخش و یک لامپ روشن کند. منظره ابری اثیری”. در مراحل اولیه پروژه اسم حیوان دست آموز، کارل لودویگ استودیو CGI را برای شبیه‌سازی امواج رادیویی تغییر داد، که پرتوهای نور را هنگام بازتاب از سطوح مختلف ردیابی می‌کند.

در آگوست 1997، شرکت جلوه‌های بصری فاکس قرن بیستم، VIFX، که در لس‌آنجلس مستقر است، اکثریت را در استودیو بلو اسکای به دست آورد تا یک شرکت جلوه‌های بصری و انیمیشن جدید را تشکیل دهد که موقتاً به ” Blue Sky/VIFX ” تغییر نام داد. پس از گسترش استودیو، بلواسکای برای فیلم‌های رستاخیز بیگانه 1997 (Alien Resurrection)، یک آرزوی ساده 1997 (A Simple Wish)، شکار موش 1997 (Mouse Hunt)، پیشتازان فضا: شورش 1998 (Star Trek:Insurrection)، باشگاه مبارزه 1999 (Fight Club)، انیمیشن شخصیتی تولید کرد.

استودیو Blue Sky در سال 1998 بانی را منتشر کرد و جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه انیمیشن را دریافت کرد. موفقیت Bunny به استودیو Blue Sky این فرصت را داد تا فیلم‌های بلند تولید کند.

2002–2018: فیلم‌های بلند تحت کمپانی فاکس قرن بیستم

در مارس 1999، فاکس تصمیم گرفت VIFX را به یک خانه جلوه‌های بصری دیگر، Rhythm & Hues Studios بفروشد، در حالی که استودیو Blue Sky زیر نظر فاکس باقی بماند. به گفته کریس وج، فاکس به دلیل مشکلات مالی در صنعت جلوه‌های بصری به طور کلی، فروش Blue Sky را تا سال 2000 نیز در نظر گرفت. در عوض، کریس وج، لری فورته تهیه‌کننده فیلم و کریس ملداندری، مدیر اجرایی انیمیشن، فیلمنامه‌ای برای یک فیلم کمدی به نام عصر یخبندان به فاکس ارائه کردند. مدیریت استودیو کارکنان را تحت فشار قرار داد تا باقی مانده سهام و گزینه‌های خود را با وعده ادامه کار در فیلم‌های بلند به فاکس بفروشند. استودیو به White Plains NY نقل مکان کرد و تولید را در عصر یخبندان آغاز کرد. با پایان یافتن فیلم، فاکس می‌ترسید که این فیلم در گیشه بفروش نرسد. آنها نیمی از کارکنان تولید را تعطیل کردند و تلاش به یافتن خریدار برای فیلم و استودیو کردند. عصر یخبندان توسط کمپانی فاکس قرن بیستم در 15 مارس 2002 منتشر شد و یک موفقیت تجاری و انتقادی بود. عصریخبندان نامزد جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند در هفتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار در سال 2003 شد. انیمیشن عصریخبندان، استودیو بلواسکای را به عنوان سومین استودیو بعد از Pixar و DreamWorks Animation معرفی کرد تا یک فرنچایز موفق CGI را راه اندازی کند.

در ژانویه 2009، بلواسکای از White Plains، نیویورک به گرینویچ، کانکتیکات نقل مکان کرد و از 30 درصد اعتبار مالیاتی ایالت استفاده کرد و فضای بیشتری برای رشد داشت. استودیو در آوریل 2017 اعلام کرد که قصد دارد تا سال 2025 در کانکتیکات بماند.

در سال 2013، کریس ویج برای کارگردانی فیلم انیمیشنی لایو اکشن/کامپیوتری کامیون‌های هیولا (Monster Trucks) از پارامونت انیمیشن مرخصی گرفت. او سپس به Blue Sky Studios بازگشت و روی پروژه‌های متعددی برای این شرکت کار کرد، مانند تهیه‌کننده اجرایی.


2019–2021: خرید و بسته شدن دیزنی

مالکیت استودیو Blue Sky توسط شرکت والت دیزنی به عنوان بخشی از خرید 2019 Fox قرن 21، که در 20 مارس 2019 به پایان رسید، به عهده گرفت. در 21 مارس، دیزنی اعلام کرد که استودیو بلواسکای (Blue Sky Studios) و شرکت مادر آن انیمیشن قرن بیستم فاکس (20th Century Fox Animation) در حال حاضر انیمیشن قرن بیستم، به عنوان واحدهایی در استودیوی والت دیزنی ادغام می‌شود. آندره میلورو (Andrea Miloro) و رابرت برد (Robert Baird) به رهبری استودیو ادامه می‌دهند و در عین حال به آلن هورن (Alan Horn)، رئیس استودیو والت دیزنی گزارش می‌دهند. در ژوئیه 2019، میلورو اعلام کرد که از سمت خود به عنوان رئیس مشترک کناره‌گیری می‌کند. بنابراین رابرت برد را به عنوان تنها رئیس استودیو ترک می‌کند.

در آگوست 2019، اندرو میلشتاین، رئیس سابق استودیوی انیمیشن والت دیزنی به عنوان رئیس مشترک استودیو بلواسکای (Blue Sky Studios) در کنار رابرت برد معرفی شد، در حالی که جیم موریس، رئیس استودیوی انیمیشن پیکسار نیز نقش سرپرست را بر عهده خواهد داشت.

جاسوسان در لباس مبدل (Spies in Disguise) توسط استودیو فاکس قرن بیستم در 25 دسامبر 2019 اکران شد. این فیلم به عنوان آخرین فیلم بلند منتشر شده با نام بلواسکای و تنها فیلم بلند تولید شده توسط Blue Sky Studios که دیزنی منتشر کرد، به پایان رسید.

در 9 فوریه 2021، دیزنی اعلام کرد که استودیو بلواسکای را در آوریل 2021 تعطیل می‌کند. سخنگوی شرکت دیزنی توضیح داد، با توجه به تأثیرات اقتصادی مداوم همه‌گیری کووید-19 بر تمام مشاغل، دیگر برای آنها اداره سومین استودیوی انیمیشن بلند قابل دوام نیست. علاوه بر این، تولید یک فیلم اقتباسی از وب کمیک نیمونا که در ابتدا قرار بود در 14 ژانویه 2022 منتشر شود، به دلیل بسته شدن آن لغو شد. کتابخانه فیلم و ویژگی‌های معنوی استودیو توسط دیزنی حفظ می‌شود. اگرچه دیزنی تاریخ دقیقی را در مورد زمان تعطیلی استودیو در ابتدا اعلام نکرد، سه روز پس از انتشار نامه خداحافظی کریس ویج (یکی از بنیان‌گذاران بلو اسکای) در رسانه‌های اجتماعی؛ ریک فورنیر(Rick Fournier)، انیماتور سابق در 10 آوریل تأیید کرد که آخرین روز فعالیت آنها است.

از 19 ژوئن 2021، وب سایت Blue Sky Studios به Disney.com تغییر مسیر داد.


2022–اکنون: پس از بسته شدن

در 4 مه 2021، سایت طرفداران اخبار انیمیشن تلویزیون دیزنی (Disney Television Animation News) گزارش داد؛ شایعه شده‌است که یک سریال کوتاه ساخته شده توسط Blue Sky معروف به داستان‌های اسکرات (Scrat Tales) به دیزنی‌+ می‌آید. این سریال دنباله‌دار اسکرات است که متوجه می‌شود یک پسر دارد. فیلم‌های این سریال بعداً در یوتیوب لو رفت و انیماتورهای سابق Blue Sky فاش کردند که این سریال در سال 2022 پس از ماجراهای عصر یخبندان باک وایلد به دیزنی پلاس می‌آید. در 22 فوریه 2022، دیزنی به طور رسمی تاریخ انتشار این سریال را، 13 آوریل 2022 اعلام کرد.

ششمین فیلم از مجموعه عصر یخبندان، با عنوان ماجراهای عصر یخبندان باک وایلد، توسط والت دیزنی پیکچرز و بدون دخالت استودیو بلو اسکای تولید شد. اگرچه استودیو بلواسکای، قبل از بسته شدن درگیر تولید فیلم نبود، اما این فیلم توسط استودیو انیمیشن قرن بیستم تولید شد و سپس به دلایل نامعلومی در حین تولید به والت دیزنی پیکچرز منتقل شد. انیمیشن عصر یخبندان باک وایلد، توسط استودیوی انیمیشن کانادایی (Bardel Entertainment) ساخته شد و در 28 ژانویه 2022 در دیزنی پلاس منتشر شد و با استقبال منفی روبرو شد.

علاوه بر این، در ژانویه 2022، سومین فیلم در فرنچایز ریو فاش شد که برای دیزنی پلاس در حال ساخت است.

چند روز پس از انتشار فیلم عصر یخبندان باک وایلد، گزارش شد که دیزنی حقوق Scrat را به طراح مد و هنرمند Ivy Supersonic از دست داده است. گفته می‌شود که او ابتدا Scrat را با نام”Sqrat” خلق کرد و شخصیت را به فاکس منتقل کرد، اما استودیو رد کرد. Supersonic ادعا می کند که اسناد خود استودیو در واقع شخصیت در عصر یخبندان را به عنوان “Sqrat” شناسایی کرده است، اگرچه خلقت او غیرقابل تصور است. فاکس به Supersonic پیشنهاد پرداخت 300000 دلار را داشت، اما او آن را رد کرد و متعاقباً در دادگاه شکست خورد. این پرونده بعداً به درخواست تجدیدنظر رفت. Supersonic هنوز امیدوار بود که به دلیل نقض ادعایی خود خسارت دریافت کند، بعداً یک حکم خلاصه جزئی از هیئت دادگاه و استیناف علائم تجاری در یک دادخواست معکوس، گروه سرگرمی فاکس و شرکت فیلمسازی فاکس قرن بیستم در برابر ایوی سیلبرستاین (نام واقعی او) برنده شد. که در آن فاکس سعی کرده بود از ثبت علامت تجاری “SQRAT” جلوگیری کند. شایعاتی که در ابتدا در سال 2020 منتشر شد مبنی بر اینکه دیزنی حقوق این شخصیت را به دنبال اختلاف نظر در مورد علامت تجاری از دست داد و بعداً به دلیل عدم حضور اسکرات در ماجراهای عصر یخبندان باک وایلد منتشر شد. با این حال، پس از رونمایی از Scrat Tales، مشخص شد که دیزنی حقوق Scrat را از دست نداده است.

عصر یخبندان: داستان های اسکرات، آخرین ساخته رسمی بلواسکای، طبق برنامه در 13 آوریل 2022 منتشر شد. قسمت پایانی سریال “Nut the End” تیتراژ پایانی خود را با پیام جدایی از شرکت به پایان رساند:

اسکرات اولین شخصیتی بود که در اولین فیلم بلواسکای “عصر یخبندان” ظاهر شد.

ما هم مثل او به چیزی می‌رسیدیم که ممکن بود دست نیافتنی باشد.

با این حال هر چند وقت یکبار هم ما و هم اسکرات موفق شده‌ایم

نسخه‌هایی از آن بلوط گریزان را در دست بگیریم.

متأسفانه نمی‌توان برای همیشه چیزی را نگه داشت.

ما از زنده کردن فیلم‌هایمان بیشتر از چیزی که باید اجازه داده شود لذت برده‌ایم.

امیدواریم توانسته باشید بخشی از این شادی را احساس کنید.

مجموعه بلواسکای از صمیم قلب از شما ممنون است،

بخاطر اینکه در تمام این سال‌ها همراه ما بودید.

در همان روز، یک ویدیوی کوتاه توسط یک کانال نامشخص به نام Finale در یوتیوب آپلود شد، با عنوان “پایان”، که نشان می داد اسکرات در نهایت بلوط خود را شکار می کند و قبل از فرار از آن می خورد. توضیحات نشان داد که این آخرین قطعه انیمیشن ساخته شده توسط Blue Sky Studios است که در آخرین روزهای فعالیت آنها توسط تیم کوچکی از هنرمندان به عنوان “یک خداحافظی، یک اعزام، طبق شرایط خودمان” ساخته شده است.

سخن پایانی

آژانس بالی سعی دارد همواره، بهترین مطالب را برای شما گردآوری و به اشتراک بگذارد. امیدواریم که این مقاله برای شما جذاب بوده باشد و با تاریخچه استودیو انیمیشن سازی بلو اسکای آشنا شده باشید.


منبع: آژانس بالی

بلو اسکایانیمیشنتاریخچه استودیو بلو اسکایعصر یخبندان
فلسفه آژانس بالی توانمندسازی کار و کسب‌های استارت آپ و توسعه برندها در مسیر حرفه‌ای است. تخصص ما در طراحی بسته بندی، هویت بصری برند و طراحی وب سایت است. https://balyagency.com/
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید