تم اصلی موسیقی سریال بازی تاج و تخت (موسیقی تیتراژ)، معروفترین قطعه از میان قطعاتی است که رامین جوادی برای سریال بازی تاج و تخت ساخته است. پس از نمایش سه اپیزود از فصل هشتم، گویا در آستانه اتمام این سریال قرار داریم. به همین بهانه، در مجله پیانو باربد کمی به جزئیات تم اصلی موسیقی این سریال محبوب میپردازیم.
رامین جوادی برای سریال پرطرفدار «بازی تاج و تخت»در سال ۲۰۱۴، نامزد دریافت جایزه بهترین آهنگسازی جایزه امی (Emmy) شده بود ولی این جایزه را در سال ۲۰۱۸ برد. جوادی در دو سال متوالی۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، جایزه بهترین موسیقی فیلم و سریال انجمن آهنگسازان، پدیدآوران و ناشران آمریکا (ASCAP) را از آن خود کرد. سریال بازی تاج و تخت سال ۲۰۱۸، همچنین برای اولین بار نامزد جایزه گرمی (Grammy) شد اما متاسفانه نتوانست این جایزه را دریافت کند.
خوب است اضافه کنیم که طی سال ۲۰۱۸، یکی از تصمیمات معمول تهیهکنندگان کنسرتهای موسیقی این بود که کنسرتهای زنده برای اجرای موسیقی سریال بازی تاج و تخت به صورت تور در سراسر انگلستان، آمریکا و کانادا برگزار کنند. با پخش شدن سه اپیزود از فصل هشتم که گویا آخرین فصل این سریال است، کمی به جزئیات تم اصلی موسیقی این سریال میپردازیم.
اگر به قطعات مختلف موسیقیهایی که در اپیزودهای مختلف این سریال پخش شدند دقت کنید، میبینید که رامین جوادی برای هر قطعه شاخص، نامی انتخاب کرده است، مثل قطعه «پادشاه شب» یا قطعه «نور هفت»، اما خود تم اصلی موسیقی متن این سریال چه نام دارد؟ نام این قطعه به سادگی، «تم گیم آف ترونز»، (Game of Thrones Theme) است! اگر به آلبوم ترکهای موسیقی گیم آف ترونز نگاه کنید، نام این قطعه، «عنوانهای اصلی» (Main Titles) است. موسیقی آغازگر سریال (موسیقی تیتراژ)، معروفترین قطعه از میان قطعاتی است که رامین جوادی برای سریال بازی تاج و تخت ساخته است. آهنگساز بازی تاج و تخت برای بعضی از شخصیتها یا خانهها هم تمهای جداگانهای ساخته است. تم اصلی موسیقی بر تمام قطعات دیگری که برای این سریال نوشته شده سیطره دارد. رامین جوادی میگوید:
وقتی اولین نسخه سکانسهای اصلی سریال را به صورت کامپیوتری دیدم، بسیار انگیزه گرفتم که یک موسیقی تصویرگونه، چیزی که منعکسکننده حال وهوای سریال باشد را بنویسم.
نت تم اصلی موسیقی سریال بازی تاج و تخت را که به صورت واریاسیونهای مختلف در طول سریال استفاده میشود، میتوانید در ادامه مشاهده کنید:
معروف است که وقتی تهیهکنندگان گیم آف ترونز برای ساخت موسیقی این سریال به رامین جوادی مراجعه کردند، او با حضور فلوت و ویولن که معمولا در سریالهای فانتزی نقش اصلی اجرای ملودی را به عهده دارند، مخالفت کرد. او تصمیم گرفت که ساز اصلی برای اجرای تم این سریال را «ویولن سل» یا «چلو» انتخاب کند. ویولن سل به صورت تکنوازی قطعه را آغاز میکند، سپس یک ویولن با یک اکتاو بالاتر به صورت تکنوازی قطعه را دنبال میکند. سپس ملودی با ارکستر کامل با تمام ویولنها وارد میشود، در لحظات پایانی قطعه یک ساز اسکاندیناوی وارد میشود که شبیه چنگ است. رامین جوادی در این باره میگوید:
شاید استفاده از ویولن سل فضای سنگین و سیاهی را تداعی کند اما همزمان زیبا و تاثیرگذار است و به نظر من برای این سریال بسیار کامل است چرا که فضای خود سریال سیاه و سنگین است و تمام خانوادههای این سریال درگیر مشکلات خاصی هستند.
اگر گشت و گذاری کوچک میان ویدیوهای موجود در فضای مجازی داشته باشید، با جستوجوی عبارت «موسیقی متن سریال بازی تاج و تخت» یا «گیم آف ترونز» با انبوهی از اجراهای متنوع و متفاوت با سازهای مختلفی از فلوت و پیانو تا ویولن سل و چنگ روبهرو میشوید که گاهی واریاسیونی روی قطعه انجام دادهاند. به این قطعات «کاور ورژن» هم میگویند. کاور ورژن، ضبط یک قطعه موسیقی است که پیشتر توسط یک هنرمند دیگر نوشته و اجرا شده و به بازار عرضه شده است.
گروه Break of Reality، یک گروه موسیقی چلو-راک آمریکایی است که از سه نوازنده ویولن سل و یک پرکاشنیست تشکیل شده است. آنها سبک اجرای خود را سینماتیکراک (Cinematic rock) میدانند. معمولا این اصطلاح به مواقعی اطلاق میشود که موسیقی راک به صورت ارکستری اجرا میشود و هدفش انتقال حسی حماسی-سینمایی است. در ادامه اجرای این گروه را از تم اصلی موسیقی تیتراژ سریال بازی تاج و تخت میبینید.
ادامه خبر: www.barbadpiano.com